«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη Facebook Twitter
Ο Toby Jones δίνει μια αριστουργηματική ερμηνεία ως Άλαν Μπέιτς, ενσαρκώνοντας τη σιωπηλή αποφασιστικότητα και το ηθικό σθένος ενός ανθρώπου που αρνείται να σωπάσει.
0


ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΕΙ η ζωή σου σε λίγα μόλις λεπτά; Τι κάνεις όταν σε κατηγορούν για μια οικονομική ατασθαλία για την οποία δεν είσαι υπαίτιος; Και με ποιον τρόπο μπορείς να αντιμετωπίσεις μια αδιανόητη αδικία; Εξαιτίας ενός ελαττωματικού συστήματος πληροφορικής, εκατοντάδες άτομα στη Βρετανία καταδικάστηκαν για ένα έγκλημα που δεν διέπραξαν. Ζωές καταστράφηκαν και διαλύθηκαν μονομιάς. Άλλοι οδηγήθηκαν στη φυλακή και κάποιοι στην αυτοκτονία. Στα χρονικά της βρετανικής τηλεόρασης, λίγα δράματα έχουν καταφέρει να αιχμαλωτίσουν τη φαντασία του κοινού και να προκαλέσουν τη συλλογική οργή τόσο αποτελεσματικά όσο η μίνι σειρά «Mr Bates vs The Post Office». 

Η τηλεοπτική σειρά τεσσάρων επεισοδίων του ΙTV, που προβάλλεται στην Ελλάδα αποκλειστικά από το Cinobo, δραματοποιεί μια κατάφωρη αδικία και παράλειψη της βρετανικής Δικαιοσύνης, γνωστή και ως σκάνδαλο «Post Office Horizon». Με ένα εξαιρετικό καστ που έχει ως επικεφαλής τον Toby Jones, συνθέτει μια αφήγηση που ισορροπεί ανάμεσα στην ανθρώπινη τραγωδία και την ψυχρή αδιαφορία της εταιρικής κακοδιαχείρισης. Η σειρά χαρακτηρίστηκε ένα καθηλωτικό δράμα αληθινού εγκλήματος και αποτελεί ορόσημο στη συνείδηση του βρετανικού κοινού, προκαλώντας, παράλληλα, πολιτικές εξελίξεις.  

Όταν προβλήθηκε στη Βρετανία, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων και μέσα σε λίγες ημέρες από την πρεμιέρα πάνω από ένα εκατομμύριο άνθρωποι υπέγραψαν ένα αίτημα που απαιτούσε δικαιοσύνη για τα θύματα.

Στον πυρήνα του, το «Mr Bates vs The Post Office» είναι μια κλασική ιστορία που κινείται στο δίπολο «Δαβίδ εναντίον Γολιάθ» και περιγράφει τη στωικότητα ενός ταπεινού πολίτη που παλεύει για την αποκατάσταση της αξιοπρέπειάς του και τη λειτουργία ενός κράτους δικαίου. Ο Άλαν Μπέιτς (Toby Jones) είναι ένας υποδιευθυντής ταχυδρομείου που κατηγορείται άδικα για οικονομική κακοδιαχείριση και εξελίσσεται στον απροσδόκητο ηγέτη ενός κινήματος που επιμένει για την αποκάλυψη της αλήθειας. Η σειρά εξιστορεί πώς ο Μπέιτς και εκατοντάδες άλλοι διασύρθηκαν, διώχθηκαν και καταστράφηκαν οικονομικά λόγω δυσλειτουργιών στο σύστημα πληροφορικής Horizon, που αναπτύχθηκε από τη Fujitsu και επιβλήθηκε από το Ταχυδρομείο. 

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη Facebook Twitter
Με ένα εξαιρετικό καστ που έχει ως επικεφαλής τον Toby Jones, συνθέτει μια αφήγηση που ισορροπεί ανάμεσα στην ανθρώπινη τραγωδία και την ψυχρή αδιαφορία της εταιρικής κακοδιαχείρισης.

Η δύναμη της σειράς έγκειται στην ικανότητά της να εξανθρωπίζει τα θύματα, απεικονίζοντας τον φόβο, τη συναισθηματική τους κατάσταση, την ανθεκτικότητα και τον τελικό τους θρίαμβο με αμείλικτη ειλικρίνεια. Ουσιαστικά, πρόκειται για την ιστορία ενός 20ετούς δικαστικού αγώνα, όταν χιλιάδες υποδιευθυντές ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για οικονομική κακοδιαχείριση, εκατοντάδες διώχθηκαν, άλλοι φυλακίστηκαν και άλλοι αποφάσισαν να δώσουν τέλος στη ζωή τους. Σε μόλις τέσσερις ώρες, η σειρά δίνει την ευκαιρία στους τηλεθεατές να εμπλακούν ενεργά στην αγωνία και το άγχος των συμπολιτών τους που βρέθηκαν χρεοκοπημένοι, συκοφαντημένοι και καταδικασμένοι για αδικήματα που δεν είχαν διαπράξει.

Ο Toby Jones δίνει μια αριστουργηματική ερμηνεία ως Άλαν Μπέιτς, ενσαρκώνοντας τη σιωπηλή αποφασιστικότητα και το ηθικό σθένος ενός ανθρώπου που αρνείται να σωπάσει. Η Monica Dolan, ως Τζο Χάμιλτον, ταχυδρόμος ενός χωριού, της οποίας η ζωή ανατρέπεται από τις ψευδείς κατηγορίες, είναι σπαρακτική στον ρόλο της. Είναι η αγαπημένη της κοινότητας που διατηρεί στον ίδιο χώρο με το ταχυδρομείο έναν φούρνο-καφέ. Μια από τις πιο δυνατές σκηνές της σειράς είναι όταν αντιλαμβάνεται ότι κάτι δεν πάει καλά στο κλείσιμο των βιβλίων και όταν καλεί την τηλεφωνική εξυπηρέτηση της Horizon την κατευθύνουν να διορθώσει μόνη της το λάθος. Το ποσό διπλασιάζεται και ο τρόμος είναι εμφανής στο πρόσωπό της. Είναι το σοκ του αθώου ανθρώπου απέναντι στον καφκικό, απρόσωπο κρατικό μηχανισμό. 

Το σύνολο των ηθοποιών, συμπεριλαμβανομένων των Julie Hesmondhalgh, Will Mellor και Lia Williams, απογειώνει τη σειρά, κάνοντας τη γραφειοκρατική αδιαφορία ακόμα πιο εξοργιστική. Η σειρά όχι μόνο δραματοποίησε το σκάνδαλο αλλά και αναζωπύρωσε τη δημόσια οργή. Όταν προβλήθηκε στη Βρετανία, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων και μέσα σε λίγες ημέρες από την πρεμιέρα πάνω από ένα εκατομμύριο άνθρωποι υπέγραψαν ένα αίτημα που απαιτούσε δικαιοσύνη για τα θύματα, οδηγώντας στην αφαίρεση του τίτλου CBE, του Διοικητή του Άριστου Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας (τιμή που της απένειμε η βασίλισσα το 2019), από την πρώην διευθύνουσα σύμβουλο του Ταχυδρομείου Paula Vennells και στη θέσπιση νέας νομοθεσίας για την αθώωση των εκατοντάδων καταδικασθέντων αδίκως.  

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη Facebook Twitter
Η Monica Dolan, ως Τζο Χάμιλτον, ταχυδρόμος ενός χωριού, της οποίας η ζωή ανατρέπεται από τις ψευδείς κατηγορίες, είναι σπαρακτική στον ρόλο της.

Η Επιτροπή Επανεξέτασης Ποινικών Υποθέσεων της Μεγάλης Βρετανίας αποκάλεσε την υπόθεση αυτή «την πιο εκτεταμένη κακοδικία» που έχει δει ποτέ, ενώ ο πρώην Βρετανός πρωθυπουργός Rishi Sunak μίλησε για «μία από τις μεγαλύτερες αποτυχίες της Δικαιοσύνης στην ιστορία του έθνους». Η δημόσια αγανάκτηση και ο αντίκτυπος που είχε η σειρά αφενός υπογράμμισαν τη δύναμη της τηλεόρασης και αφετέρου κινητοποίησαν την κοινή γνώμη, θέτοντας τους θεσμούς προ των ευθυνών τους. Μετά από 20 χρόνια σκανδαλώδους καθυστέρησης, οι πολιτικές αποφάσεις της βρετανικής κυβέρνησης ήταν μια σημαντική απάντηση στον θυμό και την ενσυναίσθηση που ένιωσε το βρετανικό έθνος βλέποντας τη σειρά.   

Οι κριτικοί έχουν επαινέσει τη σειρά για τη συναρπαστική της αφήγηση και το συναισθηματικό της βάθος. Ο «Guardian» εξήρε την ικανότητά της να απλοποιεί ένα πολύπλοκο σκάνδαλο και να το μετατρέπει σε καταιγιστικό ανθρώπινο δράμα. Το πολυβραβευμένο «Mr Bates vs. The Post Office» είναι προφανώς κάτι περισσότερο από ένα απλό τηλεοπτικό δράμα − είναι μια κραυγή συσπείρωσης για δικαιοσύνη και μια απόδειξη της ψυχικής ανθεκτικότητας των απλών ανθρώπων απέναντι στην αδικία και τα πολιτικά συμφέροντα. Σε πολλούς θα θυμίσει πτυχές της γραφειοκρατικής αλαζονείας και άλλων χωρών αλλά και τη γνωστή απροθυμία των θεσμών να παραδεχτούν και να διορθώσουν τα λάθη τους. 

Ρίχνοντας φως σε ένα γιγαντιαίο σκάνδαλο που είχε θαφτεί για δεκαετίες, η σειρά όχι μόνο ψυχαγωγεί και λυτρώνει τον τηλεθεατή αλλά κυρίως τον προβληματίζει και του δείχνει τον τρόπο να αντιστέκεται. Σε μια εποχή όπου εταιρικά σκάνδαλα αποκαλύπτονται, συζητιούνται και μένουν ατιμώρητα, η σειρά χρησιμεύει ως υπενθύμιση του ανθρώπινου κόστους που έχει η συστημική αποτυχία αλλά και του πόσο ουσιαστική μπορεί να καταστεί η ανάληψη ευθύνης από την εξουσία. Όποιος ενδιαφέρεται για ιστορίες θάρρους, επιμονής και σκληρής αλήθειας, επιβάλλεται να την παρακολουθήσει.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ