11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching Facebook Twitter
O «Νονός» αποτελεί τo ύψιστο επίτευγμα του «Νέου Χόλιγουντ», ενδεχομένως και του παλιού, το κινηματογραφικό ανάλογο του «μεγάλου αμερικανικού μυθιστορήματος».
0

Αν αναρωτιέστε γιατί έχετε πράξει πολύ καλά που δεν πετάξατε τα DVD και τα Blu-ray σας και γιατί πολύ σωστά συνεχίζετε να επενδύετε στα φυσικά μέσα, όσοι έχετε το μικρόβιο του συλλέκτη, μια τρανή απόδειξη είναι ετούτη: δεν μπορείς να βρεις ούτε το ένα τέταρτο από τους 96 νικητές του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας σε όλες τις πλατφόρμες που δραστηριοποιούνται επισήμως αυτήν τη στιγμή στη χώρα μας. Αναμφίβολα ένα λυπηρό στοιχείο στατιστικής, που μαρτυρά ότι ακόμα κι αν πληρώνεις όλες τις διαθέσιμες πλατφόρμες εκεί έξω, δεν σου εξασφαλίζουν πρόσβαση ούτε καν σε στοιχειωδώς βασικούς κινηματογραφικούς τίτλους, ακόμα κι αν έχουν τιμηθεί με το ύψιστο κινηματογραφικό βραβείο.

Εν όψει της 97ης οσκαρικής απονομής, επιλέξαμε 11 από τις διαθέσιμες ταινίες που έχουν πάρει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, μαζί με ένα συνοδευτικό κειμενάκι, τον αριθμό των Όσκαρ που κέρδισαν, τις πλατφόρμες στις οποίες είναι διαθέσιμες και τις ταινίες που κατατρόπωσαν στην κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας. Για να το νοστιμίσουμε λίγο, παραθέσαμε τους υπόλοιπους υποψηφίους με σειρά προτίμησης. 

Tα Καλύτερα Χρόνια της Ζωής μας

(The Best Years of our Lives, 1946)

τα καλύτερα χρόνια της ζωής μας Facebook Twitter
Μίρνα Λόι και Φρέντρικ Μαρτς.

Χωρίς να περιμένει να περάσει αρκετός καιρός από τα γεγονότα, ο Γουίλιαμ Γουάιλερ αφουγκράζεται τα προβλήματα επανένταξης όσων γύρισαν ζωντανοί από τη φρίκη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, σε ένα μελόδραμα που ευλογείται από την καθοδήγηση ενός κορυφαίου δραματουργού, η σπουδαιότητα του οποίου φαίνεται στις λεπτομέρειες – αξέχαστη η σκηνή της επιστροφής του Αλ. 

  • Απολογισμός: 7 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: It’s a Wonderful Life, The Razor’s Edge, Henry V, The Yearling
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Cosmote TV 

O Nονός

(The Godfather, 1972)

To ύψιστο επίτευγμα του «Νέου Χόλιγουντ», ενδεχομένως και του παλιού, το κινηματογραφικό ανάλογο του «μεγάλου αμερικανικού μυθιστορήματος», μια ταινία για την οποία, όπως εύστοχα έλεγε κι ο κριτικός Ηλίας Δημόπουλος, μπορείς να γράψεις οτιδήποτε δίχως να ανησυχείς ότι ξέφυγες από το μέτρο και κατέληξες να υπερβάλλεις. Μια υπερπλήρης ανάλυση και αποδόμηση του προτύπου στο οποίο στηρίχθηκε η Αμερική του 20ού αιώνα και κατ’ επέκταση όλος ο δυτικός κόσμος, δοσμένη με τη μορφή τραγωδίας. Πολλοί προσπάθησαν να τη μιμηθούν, θα τα κατάφερνε μόνο ο ίδιος ο Κόπολα μόλις δυο χρόνια μετά, με το δεύτερο μέρος. 

  • Απολογισμός: 3 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: Cabaret, Deliverance, Sounder, The Emigrants
  • Σε ποιες πλατφόρμες είναι διαθέσιμη: Netflix/Cosmote TV

Aμαντέους

(Amadeus, 1984)

αμαντεους Facebook Twitter
Ο Τομ Χουλς στον ρόλο του Αμαντέους.

Διασκευάζοντας το ομώνυμο θεατρικό του Πίτερ Σάφερ, ο Μίλος Φόρμαν υπερβαίνει την πολυφορεμένη συνταγή της κινηματογραφικής βιογραφίας, για να μιλήσει για την ύβρη, τον φθόνο και το γέλιο του Θεού σε βάρος μας, όπως αντιλαμβάνεται το μνημειώδες χαχανητό του Μότσαρτ ο Σαλιέρι. Ο τελευταίος γίνεται στα χέρια του Φόρμαν και του συγκλονιστικού Φ. Μάρει Έιμπραχαμ ένας σύνθετος χαρακτήρας, εκφραστής και σύμβολο της γενικευμένης μετριότητάς μας.

  • Απολογισμός: 8 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: A Passage to India, The Killing Fields, A Soldier’s Story, Places in the Heart
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Vodafone TV

O Τελευταίος Αυτοκράτορας

(Τhe Last Emperor, 1987)

Αφηγούμενος τον βίο και την πολιτεία του τελευταίου αυτοκράτορα της Κίνας, με φόντο τις πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές της χώρας κατά τον εικοστό αιώνα, ο Μπερνάντο Μπερτολούτσι θα έφερνε το στοιχείο της εσωτερικότητας στην επική αφήγηση, θα πετύχαινε το απόλυτο 9 στα 9 στην απονομή εκείνης της χρονιάς και θα μάς έδινε μια εντυπωσιακή καλλιγραφία, τελούσα σε συμβιωτική σχέση με το score των Σακαμότο, Μπερν και Σο. Θερμή παράκληση: μη δείτε την ταινία στο κινητό σας ή στο λάπτοπ σας. 

  • Απολογισμός: 9 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: Hope and Glory, Moonstruck, Broadcast News, Fatal Attraction
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Ertflix

Ασυγχώρητοι

(Unforgiven, 1992)

ασυγχωρητοι Facebook Twitter
Κλιντ Ίστγουντ, Μόργκαν Φρίμαν και Κρίστιαν Σλέιτερ.

Αναθεωρητικό γουέστερν, που αντιπαραβάλλει διαλεκτικά τον μύθο και την αλήθεια σε κάθε του σκηνή, κομίζοντας ταυτόχρονα το τελευταίο κεφάλαιο στην κινηματογραφική ιστορία του πιστολέρο, αλλά και μια διεισδυτική πραγματεία για την προδιάθεση ενός έθνους να κάνει επανεκκίνηση στις βίαιες, εργοστασιακές του ρυθμίσεις με την πρώτη αφορμή. Οι «Ασυγχώρητοι» του Κλιντ Ίστγουντ είναι μία από τις ταινίες για τις οποίες το αμερικανικό σινεμά μπορεί να αισθάνεται περήφανο και, πιθανότατα, το διαμάντι του στέμματος μια περιεκτικής φιλμογραφίας, που επανεκτιμάται διαρκώς μέσα στα χρόνια.  

  • Απολογισμός: 4 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: Howards End, The Crying Game, A Few Good Men, Scent of a Woman
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Vodafone TV

Ο Μονομάχος

(Gladiator, 2000)

μονομαχος Facebook Twitter
O Ράσελ Κρόου στον ρόλο του Μονομάχου.

Υπήρξαν πολλά παράπονα για τον «Μονομάχο 2», ο οποίος απλώς υπερτόνισε το camp στοιχείο που υπήρχε ήδη στην πρώτη ταινία. Κατά τα λοιπά, ο «Μονομάχος» αποτελεί μια από τις αναλαμπές της πολυετούς καριέρας του Ρίντλεϊ Σκοτ, αναβίωσε το πεθαμένο για δεκαετίες είδος του peplum, μάς χάρισε μια σειρά από αξιομνημόνευτες, αιματοβαμμένες μονομαχίες στην αρένα και έδωσε στον Ράσελ Κρόου τον βασικό ρόλο για τον οποίο θα τον θυμάται το ευρύ κοινό. 

  • Απολογισμός: 5 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: Crouching Tiger Hidden Dragon, Traffic, Erin Brokovich, Chocolat
  • Σε ποιες πλατφόρμες είναι διαθέσιμη: Netflix/Amazon Prime

Η Μορφή του Νερού

(The Shape of Water, 2017)

Εμπνευσμένος από τα κινηματογραφικά τέρατα της Universal και παραπέμποντας αισθητικά στο σινεμά του Ζαν Πιερ Ζενέ, ο Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο πραγματοποίησε μια γοητευτική κατάθεση στη ρομαντική φαντασία και κέρδισε οσκαρική αναγνώριση, με υλικά μια καθαρίστρια δίχως φωνή, ένα αμφίβιο τέρας, έναν γλοιώδη κακό που θέλει να τους χωρίσει και μια ομάδα απόκληρων που ενώνουν τις δυνάμεις τους για να προστατεύσουν το ζεύγος. Η βράβευσή της έφερε σχόλια χολερικά και πολύ άδικα για μια τρυφερή ιστορία που κοινωνούσε την ευγενέστερη ανάγκη: την εύρεση κάποιου που να ανήκει στο είδος μας.

  • Απολογισμός: 4 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: Phantom Thread, Call me by your Name, Dunkirk, Three Billboards Outside Ebbing Missouri, The Post, Ladybird, Get Out, Darkest Hour
  • Σε ποιες πλατφόρμες είναι διαθέσιμη: Disney+/Vodafone TV

Παράσιτα

(Parasite, 2019)

Στη σαρδόνια σάτιρα του Μπονγκ Τζουν-Χο η ανώτερη τάξη είναι στον κόσμο της, η εργατική «παρασιτεί» και η μεσαία κρύβεται στο υπογειάκι της, φοβούμενη μήπως χάσει τα ωφελήματα που (νομίζει πως) έχει. Πραγματικός θρίαμβος η πρώτη ώρα, θαυμάσια η σκηνογραφία, που υποστηρίζει υποδειγματικά τη δραματουργία και εμπλουτίζει τη σημειολογία, διατίθεται και σε ασπρόμαυρη εκδοχή – αλλά προτιμήστε την έγχρωμη. Η πιο (ευπρόσδεκτα) απρόσμενη επιλογή του θείου Όσκαρ μέσα στον 21ο αιώνα.

  • Απολογισμός: 4 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: The Irishman, 1917, Ford vs Ferrari, Once upon a time in Hollywood, Little Women, Jojo Rabbit, Joker, Marriage Story
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Cinobo

CODA

(2021)

coda Facebook Twitter
To «CODA» ενδείκνυται για κυριακάτικη μεσημεριανή προβολή – αλλά όχι για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.

Πολλοί θα διαβάζετε το κείμενο και θα αναρωτιέστε ποια είναι αυτή η ταινία. Κι αυτό αποτελεί την πιο τρανή απόδειξη ότι, άνευ καριέρας στις κινηματογραφικές αίθουσες, ακόμα και Όσκαρ να πάρει μια ταινία, μετά από λίγο καιρό μοιάζει σαν μην συνέβη ποτέ. Κατά τα λοιπά, πρόκειται για αμερικανικό ριμέικ της δημοφιλούς στα μέρη μας «Οικογένειας Μπελιέ», βρίσκει μια πιο λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην κωμωδία και το δράμα σε σχέση με τον προκάτοχό της και ενδείκνυται για κυριακάτικη μεσημεριανή προβολή – αλλά όχι για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.

  • Απολογισμός: 3 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: Drive my Car, Licorice Pizza, Nightmare Alley, The Power of the Dog, West Side Story, Belfast, Dune: Part One, Don’t Look Up, King Richard
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Apple TV+

Τα Πάντα Όλα

(Everything Everywhere all at Once, 2022)

Mπορεί να μας έπιασε πονοκέφαλος μετά το πέρας της προβολής, αλλά αναγνωρίζουμε στην ταινία ότι επικαλέστηκε δημιουργικά το trend του πολυσύμπαντος και υιοθέτησε την αισθητική του TikTok και των Insta reels –αν βάλεις στο shuffle τη διαδοχή των πλάνων στο μεγαλύτερο μέρος της τρίτης πράξης, λίγα πράγματα θα αλλάξουν– για να καταλήξει στο αφελές πλην ευγενές επιμύθιο ότι, ακόμα και σε έναν κατακερματισμένο κόσμο, αναζητούμε την επαφή και την αγάπη. 

  • Απολογισμός: 7 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: Tar, The Banshees of Inisherin, The Fabelmans, Top Gun: Maverick, Elvis, All Quiet on the Western Front, Women Talking, Avatar: The Way of Water, Τriangle of Sadness
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Cinobo

Οπενχάιμερ

(Oppenheimer, 2023)

Αν στo «Interstellar» ο Νόλαν κατέληξε ότι ο Θεός και όσα πιστώνουμε σε αυτόν ξεκινούν και εξαντλούνται στον άνθρωπο, ο οποίος προσεγγίζει τη «θέωση» μέσω της επιστήμης, εδώ έρχεται για να ρωτήσει «τι είδους επιστήμη θέλουμε» –άρα και τι είδους Θεό– και να δώσει εμφατική (και προειδοποιητική) απάντηση. Συναρπαστικό σινεμά που απαιτεί την αμέριστη προσοχή μας –και κάποιες στοιχειώδεις γνώσεις ιστορίας του 20ού αιώνα– κι ένας δικαιολογημένος οσκαρικός θρίαμβος σε μια χρονιά με πολύ ισχυρό ανταγωνισμό. 

  • Απολογισμός: 7 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: The Zone of Interest, Past Lives, Anatomy of a Fall, The Holdovers, Poor Things, Killers of the Flower Moon, American Fiction, Barbie, Maestro
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Nova
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ