11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching Facebook Twitter
O «Νονός» αποτελεί τo ύψιστο επίτευγμα του «Νέου Χόλιγουντ», ενδεχομένως και του παλιού, το κινηματογραφικό ανάλογο του «μεγάλου αμερικανικού μυθιστορήματος».
0

Αν αναρωτιέστε γιατί έχετε πράξει πολύ καλά που δεν πετάξατε τα DVD και τα Blu-ray σας και γιατί πολύ σωστά συνεχίζετε να επενδύετε στα φυσικά μέσα, όσοι έχετε το μικρόβιο του συλλέκτη, μια τρανή απόδειξη είναι ετούτη: δεν μπορείς να βρεις ούτε το ένα τέταρτο από τους 96 νικητές του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας σε όλες τις πλατφόρμες που δραστηριοποιούνται επισήμως αυτήν τη στιγμή στη χώρα μας. Αναμφίβολα ένα λυπηρό στοιχείο στατιστικής, που μαρτυρά ότι ακόμα κι αν πληρώνεις όλες τις διαθέσιμες πλατφόρμες εκεί έξω, δεν σου εξασφαλίζουν πρόσβαση ούτε καν σε στοιχειωδώς βασικούς κινηματογραφικούς τίτλους, ακόμα κι αν έχουν τιμηθεί με το ύψιστο κινηματογραφικό βραβείο.

Εν όψει της 97ης οσκαρικής απονομής, επιλέξαμε 11 από τις διαθέσιμες ταινίες που έχουν πάρει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, μαζί με ένα συνοδευτικό κειμενάκι, τον αριθμό των Όσκαρ που κέρδισαν, τις πλατφόρμες στις οποίες είναι διαθέσιμες και τις ταινίες που κατατρόπωσαν στην κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας. Για να το νοστιμίσουμε λίγο, παραθέσαμε τους υπόλοιπους υποψηφίους με σειρά προτίμησης. 

Tα Καλύτερα Χρόνια της Ζωής μας

(The Best Years of our Lives, 1946)

τα καλύτερα χρόνια της ζωής μας Facebook Twitter
Μίρνα Λόι και Φρέντρικ Μαρτς.

Χωρίς να περιμένει να περάσει αρκετός καιρός από τα γεγονότα, ο Γουίλιαμ Γουάιλερ αφουγκράζεται τα προβλήματα επανένταξης όσων γύρισαν ζωντανοί από τη φρίκη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, σε ένα μελόδραμα που ευλογείται από την καθοδήγηση ενός κορυφαίου δραματουργού, η σπουδαιότητα του οποίου φαίνεται στις λεπτομέρειες – αξέχαστη η σκηνή της επιστροφής του Αλ. 

  • Απολογισμός: 7 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: It’s a Wonderful Life, The Razor’s Edge, Henry V, The Yearling
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Cosmote TV 

O Nονός

(The Godfather, 1972)

To ύψιστο επίτευγμα του «Νέου Χόλιγουντ», ενδεχομένως και του παλιού, το κινηματογραφικό ανάλογο του «μεγάλου αμερικανικού μυθιστορήματος», μια ταινία για την οποία, όπως εύστοχα έλεγε κι ο κριτικός Ηλίας Δημόπουλος, μπορείς να γράψεις οτιδήποτε δίχως να ανησυχείς ότι ξέφυγες από το μέτρο και κατέληξες να υπερβάλλεις. Μια υπερπλήρης ανάλυση και αποδόμηση του προτύπου στο οποίο στηρίχθηκε η Αμερική του 20ού αιώνα και κατ’ επέκταση όλος ο δυτικός κόσμος, δοσμένη με τη μορφή τραγωδίας. Πολλοί προσπάθησαν να τη μιμηθούν, θα τα κατάφερνε μόνο ο ίδιος ο Κόπολα μόλις δυο χρόνια μετά, με το δεύτερο μέρος. 

  • Απολογισμός: 3 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: Cabaret, Deliverance, Sounder, The Emigrants
  • Σε ποιες πλατφόρμες είναι διαθέσιμη: Netflix/Cosmote TV

Aμαντέους

(Amadeus, 1984)

αμαντεους Facebook Twitter
Ο Τομ Χουλς στον ρόλο του Αμαντέους.

Διασκευάζοντας το ομώνυμο θεατρικό του Πίτερ Σάφερ, ο Μίλος Φόρμαν υπερβαίνει την πολυφορεμένη συνταγή της κινηματογραφικής βιογραφίας, για να μιλήσει για την ύβρη, τον φθόνο και το γέλιο του Θεού σε βάρος μας, όπως αντιλαμβάνεται το μνημειώδες χαχανητό του Μότσαρτ ο Σαλιέρι. Ο τελευταίος γίνεται στα χέρια του Φόρμαν και του συγκλονιστικού Φ. Μάρει Έιμπραχαμ ένας σύνθετος χαρακτήρας, εκφραστής και σύμβολο της γενικευμένης μετριότητάς μας.

  • Απολογισμός: 8 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: A Passage to India, The Killing Fields, A Soldier’s Story, Places in the Heart
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Vodafone TV

O Τελευταίος Αυτοκράτορας

(Τhe Last Emperor, 1987)

Αφηγούμενος τον βίο και την πολιτεία του τελευταίου αυτοκράτορα της Κίνας, με φόντο τις πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές της χώρας κατά τον εικοστό αιώνα, ο Μπερνάντο Μπερτολούτσι θα έφερνε το στοιχείο της εσωτερικότητας στην επική αφήγηση, θα πετύχαινε το απόλυτο 9 στα 9 στην απονομή εκείνης της χρονιάς και θα μάς έδινε μια εντυπωσιακή καλλιγραφία, τελούσα σε συμβιωτική σχέση με το score των Σακαμότο, Μπερν και Σο. Θερμή παράκληση: μη δείτε την ταινία στο κινητό σας ή στο λάπτοπ σας. 

  • Απολογισμός: 9 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: Hope and Glory, Moonstruck, Broadcast News, Fatal Attraction
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Ertflix

Ασυγχώρητοι

(Unforgiven, 1992)

ασυγχωρητοι Facebook Twitter
Κλιντ Ίστγουντ, Μόργκαν Φρίμαν και Κρίστιαν Σλέιτερ.

Αναθεωρητικό γουέστερν, που αντιπαραβάλλει διαλεκτικά τον μύθο και την αλήθεια σε κάθε του σκηνή, κομίζοντας ταυτόχρονα το τελευταίο κεφάλαιο στην κινηματογραφική ιστορία του πιστολέρο, αλλά και μια διεισδυτική πραγματεία για την προδιάθεση ενός έθνους να κάνει επανεκκίνηση στις βίαιες, εργοστασιακές του ρυθμίσεις με την πρώτη αφορμή. Οι «Ασυγχώρητοι» του Κλιντ Ίστγουντ είναι μία από τις ταινίες για τις οποίες το αμερικανικό σινεμά μπορεί να αισθάνεται περήφανο και, πιθανότατα, το διαμάντι του στέμματος μια περιεκτικής φιλμογραφίας, που επανεκτιμάται διαρκώς μέσα στα χρόνια.  

  • Απολογισμός: 4 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: Howards End, The Crying Game, A Few Good Men, Scent of a Woman
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Vodafone TV

Ο Μονομάχος

(Gladiator, 2000)

μονομαχος Facebook Twitter
O Ράσελ Κρόου στον ρόλο του Μονομάχου.

Υπήρξαν πολλά παράπονα για τον «Μονομάχο 2», ο οποίος απλώς υπερτόνισε το camp στοιχείο που υπήρχε ήδη στην πρώτη ταινία. Κατά τα λοιπά, ο «Μονομάχος» αποτελεί μια από τις αναλαμπές της πολυετούς καριέρας του Ρίντλεϊ Σκοτ, αναβίωσε το πεθαμένο για δεκαετίες είδος του peplum, μάς χάρισε μια σειρά από αξιομνημόνευτες, αιματοβαμμένες μονομαχίες στην αρένα και έδωσε στον Ράσελ Κρόου τον βασικό ρόλο για τον οποίο θα τον θυμάται το ευρύ κοινό. 

  • Απολογισμός: 5 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: Crouching Tiger Hidden Dragon, Traffic, Erin Brokovich, Chocolat
  • Σε ποιες πλατφόρμες είναι διαθέσιμη: Netflix/Amazon Prime

Η Μορφή του Νερού

(The Shape of Water, 2017)

Εμπνευσμένος από τα κινηματογραφικά τέρατα της Universal και παραπέμποντας αισθητικά στο σινεμά του Ζαν Πιερ Ζενέ, ο Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο πραγματοποίησε μια γοητευτική κατάθεση στη ρομαντική φαντασία και κέρδισε οσκαρική αναγνώριση, με υλικά μια καθαρίστρια δίχως φωνή, ένα αμφίβιο τέρας, έναν γλοιώδη κακό που θέλει να τους χωρίσει και μια ομάδα απόκληρων που ενώνουν τις δυνάμεις τους για να προστατεύσουν το ζεύγος. Η βράβευσή της έφερε σχόλια χολερικά και πολύ άδικα για μια τρυφερή ιστορία που κοινωνούσε την ευγενέστερη ανάγκη: την εύρεση κάποιου που να ανήκει στο είδος μας.

  • Απολογισμός: 4 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: Phantom Thread, Call me by your Name, Dunkirk, Three Billboards Outside Ebbing Missouri, The Post, Ladybird, Get Out, Darkest Hour
  • Σε ποιες πλατφόρμες είναι διαθέσιμη: Disney+/Vodafone TV

Παράσιτα

(Parasite, 2019)

Στη σαρδόνια σάτιρα του Μπονγκ Τζουν-Χο η ανώτερη τάξη είναι στον κόσμο της, η εργατική «παρασιτεί» και η μεσαία κρύβεται στο υπογειάκι της, φοβούμενη μήπως χάσει τα ωφελήματα που (νομίζει πως) έχει. Πραγματικός θρίαμβος η πρώτη ώρα, θαυμάσια η σκηνογραφία, που υποστηρίζει υποδειγματικά τη δραματουργία και εμπλουτίζει τη σημειολογία, διατίθεται και σε ασπρόμαυρη εκδοχή – αλλά προτιμήστε την έγχρωμη. Η πιο (ευπρόσδεκτα) απρόσμενη επιλογή του θείου Όσκαρ μέσα στον 21ο αιώνα.

  • Απολογισμός: 4 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: The Irishman, 1917, Ford vs Ferrari, Once upon a time in Hollywood, Little Women, Jojo Rabbit, Joker, Marriage Story
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Cinobo

CODA

(2021)

coda Facebook Twitter
To «CODA» ενδείκνυται για κυριακάτικη μεσημεριανή προβολή – αλλά όχι για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.

Πολλοί θα διαβάζετε το κείμενο και θα αναρωτιέστε ποια είναι αυτή η ταινία. Κι αυτό αποτελεί την πιο τρανή απόδειξη ότι, άνευ καριέρας στις κινηματογραφικές αίθουσες, ακόμα και Όσκαρ να πάρει μια ταινία, μετά από λίγο καιρό μοιάζει σαν μην συνέβη ποτέ. Κατά τα λοιπά, πρόκειται για αμερικανικό ριμέικ της δημοφιλούς στα μέρη μας «Οικογένειας Μπελιέ», βρίσκει μια πιο λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην κωμωδία και το δράμα σε σχέση με τον προκάτοχό της και ενδείκνυται για κυριακάτικη μεσημεριανή προβολή – αλλά όχι για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.

  • Απολογισμός: 3 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: Drive my Car, Licorice Pizza, Nightmare Alley, The Power of the Dog, West Side Story, Belfast, Dune: Part One, Don’t Look Up, King Richard
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Apple TV+

Τα Πάντα Όλα

(Everything Everywhere all at Once, 2022)

Mπορεί να μας έπιασε πονοκέφαλος μετά το πέρας της προβολής, αλλά αναγνωρίζουμε στην ταινία ότι επικαλέστηκε δημιουργικά το trend του πολυσύμπαντος και υιοθέτησε την αισθητική του TikTok και των Insta reels –αν βάλεις στο shuffle τη διαδοχή των πλάνων στο μεγαλύτερο μέρος της τρίτης πράξης, λίγα πράγματα θα αλλάξουν– για να καταλήξει στο αφελές πλην ευγενές επιμύθιο ότι, ακόμα και σε έναν κατακερματισμένο κόσμο, αναζητούμε την επαφή και την αγάπη. 

  • Απολογισμός: 7 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: Tar, The Banshees of Inisherin, The Fabelmans, Top Gun: Maverick, Elvis, All Quiet on the Western Front, Women Talking, Avatar: The Way of Water, Τriangle of Sadness
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Cinobo

Οπενχάιμερ

(Oppenheimer, 2023)

Αν στo «Interstellar» ο Νόλαν κατέληξε ότι ο Θεός και όσα πιστώνουμε σε αυτόν ξεκινούν και εξαντλούνται στον άνθρωπο, ο οποίος προσεγγίζει τη «θέωση» μέσω της επιστήμης, εδώ έρχεται για να ρωτήσει «τι είδους επιστήμη θέλουμε» –άρα και τι είδους Θεό– και να δώσει εμφατική (και προειδοποιητική) απάντηση. Συναρπαστικό σινεμά που απαιτεί την αμέριστη προσοχή μας –και κάποιες στοιχειώδεις γνώσεις ιστορίας του 20ού αιώνα– κι ένας δικαιολογημένος οσκαρικός θρίαμβος σε μια χρονιά με πολύ ισχυρό ανταγωνισμό. 

  • Απολογισμός: 7 Όσκαρ
  • Ποιες άλλες ταινίες ήταν υποψήφιες: The Zone of Interest, Past Lives, Anatomy of a Fall, The Holdovers, Poor Things, Killers of the Flower Moon, American Fiction, Barbie, Maestro
  • Σε ποια πλατφόρμα είναι διαθέσιμη: Nova
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ