Das Licht: Η χειρότερη ταινία του Τομ Τίκβερ ανοίγει το 75ο Φεστιβάλ Βερολίνου

Η χειρότερη ταινία του Τομ Τίκβερ ανοίγει το 75ο Φεστιβάλ Βερολίνου. Facebook Twitter
Ο ξυπόλυτος και μονίμως μουσκεμένος Τιμ (Λαρς Άιντιγκερ) πουλάει ιδέες για μια διαφημιστική και συμπεριφέρεται σαν παλιός σοσιαλιστής. Φωτ.: © Frederic Batier / X-Filme AG
0


ΤΟ «LICHT» ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΥΠΕΡΒΑΤΙΚΑ,
 χαοτικά και απελπισμένα να συνοδεύσει το «Τρέξε Λόλα Τρέξε» στη βερολινέζικη συμφωνία της μετάβασης. Όταν ο Τίκβερ γύρισε το αριστούργημά του, δεν είχε κλείσει δεκαετία που το Τείχος είχε πέσει και η ανάγκη του να μιλήσει για τη σφύζουσα επιθυμία, τη συνείδηση της ελευθερίας αλλά και μια κρυφή, πνευματική διαδρομή ανάμεσα στο βαρύ παρελθόν κι ένα ανάλαφρο μέλλον που ευχόταν να έχει η αγαπημένη του πόλη απογειώθηκε από το συμβολικό σπριντ της Φράνκα Ποτέντε προκειμένου να βρει τα λεφτά και να σώσει τον γκόμενό της. Μια σπουδαία ιδέα, τρομερά εκτελεσμένη με μεγάλη επιτυχία σε μία από τις ελάχιστες ταινίες, μαζί με την «Πτώση» και το «Αντίο, Λένιν», που σηματοδότησαν την απαρχή του νέου-νέου γερμανικού σινεμά στα μάτια του πλανήτη.

Κι αν νομίζαμε πως χάσαμε τον Τίκβερ, αυτό συνέβη γιατί απλώς η φιλμογραφία του δεν στάθηκε στο ύψος του breakthrough του, άντε και του «Heaven» από το 2002. Και αν σε κάποιες φάσεις του «Licht» σαστίζουμε με την εκτεταμένη χρήση του μεταφυσικού στοιχείου, προφανώς ξεχνάμε πως ο Γερμανός, που βασικά εξαφανίστηκε για κάποια χρόνια από τη μεγάλη οθόνη γιατί τα έδωσε όλα στις πέντε σεζόν του τηλεοπτικού έπους της δημοκρατίας της Βαϊμάρης, «Babylon Berlin», είχε συν-σκηνοθετήσει το αβυσσαλέο «Cloud Atlas» (εξού και η γνωριμία με τον Τομ Χανκς, που μετά έκαναν μαζί το «Ολόγραμμα του βασιλιά») και γύρισε κάποια επεισόδια της σειράς «Sense8». Η new age επιστημονική φαντασία κατά τις Γουατσόφσκι καθορίζει μια ιστορία που στην ουσία της αφηγείται τη χρεοκοπία του ψευτοϊδεαλισμού, σαν να λέμε πως η αντίστοιχη δική μας γενιά του Πολυτεχνείου αναλογίζεται τι δεν υπολόγισε και πήγαν όλα λάθος.

Έχει μουσική, τραγούδια, ιπτάμενα χορευτικά, έναν θάνατο στην αρχή και μουδιασμένο ρομάντζο στη συνέχεια, ένα εντελώς φευγάτο φινάλε (η αλληλεπίδραση με τα αδέλφια του «Μάτριξ»), έχει ακόμη και το «Bohemian Rhapsody». 

Το ζευγάρι που πρωταγωνιστεί είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα και ως έναν βαθμό υπόδειγμα σύγχρονης οικογένειας που ζει στη γερμανική πρωτεύουσα για τους κλισέ εναλλακτικούς. Η Μιλένα (Νικολέτ Κρέμπιτς) ταξιδεύει συνεχώς στην Κένυα, ανησυχώντας για τη βιωσιμότητα του δικού της, πολύπαθου ανθρωπιστικού πρότζεκτ. Ο ξυπόλυτος και μονίμως μουσκεμένος Τιμ (Λαρς Άιντιγκερ) πουλάει ιδέες για μια διαφημιστική και συμπεριφέρεται σαν παλιός σοσιαλιστής, όπως τον ψέγει η 17χρονη κόρη του, ενώ ο δίδυμος αδελφός της δεν μιλάει ιδιαίτερα σε κανέναν, γιατί ζει απομονωμένος στον βιντεοκόσμο του – η Μιλένα έχει κι ένα ακόμη παιδί, τον Αφρικανού πατέρα Ντίο. Μια Σύρια πρόσφυγας, καθαρίστρια αλλά και ψυχοθεραπεύτρια, θα τους αλλάξει την ανισόρροπη, «ανέραστη» ζωή, όχι μόνο με το νοιάξιμο και την κουβέντα αλλά και με τις σταδιακές συνεδρίες μπροστά στη λάμπα που αναβοσβήνει, έναν μαγικό φανό με τον οποίο συνομιλεί με τον άνδρα και τα δύο δικά της δίδυμα παιδιά που έχουν μείνει πίσω. Ενδιαφέρουσα ιδέα, αν έβγαινε και στην οθόνη που ασφυκτιά από θέματα και στυλ, τόσα πολλά που η «Εμίλια Πέρεζ» μοιάζει φρόνιμη μπροστά στο μαξιμαλιστικό, πολυπρισματικό θέαμα του «Licht».

Η χειρότερη ταινία του Τομ Τίκβερ ανοίγει το 75ο Φεστιβάλ Βερολίνου. Facebook Twitter
Φωτ.: © Frederic Batier / X-Filme AG

Κλιματική αλλαγή, ψηφιακός κόσμος, παγκοσμιοποίηση, ανεργία, το προσφυγικό, η αποικιοκρατική συγκατάβαση, ναρκωτικά, αμβλώσεις και σεξ μεταξύ ανηλίκων (δεν απομένουν πολλά ακόμη…) μπαίνουν στο μίξερ του απολογισμού και ο Τίκβερ κάνει ό,τι μπορεί για να μη φανεί στατική και υπερδιαλογική (που είναι) αυτή η παράξενη διατριβή για τη συλλογική εμμηνόπαυση μιας άλλοτε ελπιδοφόρας, προοδευτικής κοινότητας που επιβίωσε μέσα από τα ερείπια. Έχει μουσική, τραγούδια, ιπτάμενα χορευτικά, έναν θάνατο στην αρχή και μουδιασμένο ρομάντζο στη συνέχεια, ένα εντελώς φευγάτο φινάλε (η αλληλεπίδραση με τα αδέλφια του «Μάτριξ»), σεκάνς προσαρμοσμένες στον χαρακτήρα, τον κανονικό και τον φαντασιακό, των ηρώων του, έχει ακόμη και το «Bohemian Rhapsody» και άθελά του μας υπενθυμίζει γιατί κανείς άλλος εκτός του Μέρκιουρι δεν πρέπει να το τραγουδάει, έστω κι αν είναι μικρό παιδί και θα μπορούσε να εξαιρεθεί.

Έχει τις ωραίες του στιγμές, αναδεικνύει την ευθύνη του Τίκβερ να δηλώσει κάτι σημαντικό για το παρόν και να το κάνει με κινηματογραφικούς όρους αντί ως σκέτη πολιτική ταινία (στο θρίλερ δεν είχε γράψει ιστορία, αν θυμάστε το «International» με τον Κλάιβ Όουεν και την Ναόμι Γουάτς), αλλά εξαντλεί τους θεατές και την 360 θεματική του και εξαντλείται από μια τελείως μετέωρη και μάλλον κακόγουστη σύνδεση της έλλειψης επικοινωνίας μεταξύ των μελών της οικογένειας με το μεταφυσικό μυστήριο που φέρνει η ολόφωτη καταπακτή σε έναν άλλον κόσμο.

Δείτε ένα απόσπασμα της ταινίας 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Οι άγριες μέρες μας»: Παγκόσμια πρεμιέρα για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Βασίλη Κεκάτου στην Berlinale

Πολιτισμός / «Οι άγριες μέρες μας»: Παγκόσμια πρεμιέρα στην Berlinale για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Βασίλη Κεκάτου

Στο διαγωνιστικό τμήμα Generation του 75ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου θα συμμετάσχει το πολυαναμενόμενο μεγάλου μήκους ντεμπούτο του βραβευμένου Έλληνα σκηνοθέτη.
LIFO NEWSROOM
Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Pulp Fiction / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Οι οσκαρικές φιλοδοξίες του Netflix για το Emilia Pérez έπεσαν στο κενό, καθώς η πρώτη τρανς υποψήφια στην ιστορία του θεσμού κατηγορείται για πολιτική ανορθογραφία και εξοστρακίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ