«ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
«Η μητρική φιγούρα πάντα υπάρχει εδώ, είτε φανερά είτε πιο υπόγεια». Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi
0

Στο χαμηλό, θερμό φως οι φιγούρες της μητέρας, τα πολλαπλά της είδωλα, κινούνται σαν φασματικές φιγούρες. Ο ομφάλιος λώρος που απλώνει με την οπτική του γλώσσα ο Μάριο Μπανούσι αυτήν τη φορά διευρύνει τα όρια των σχέσεων, των ιστοριών και των εικόνων. Οι αναφορές του, μητέρα - τροφός - τροφή - επιθυμία - έλεγχος - νεότητα - γήρας, δίπολα που ανατροφοδοτούνται με εικόνες απροσδόκητης δύναμης εμπλουτίζονται με σχέσεις παράλληλες και δράσεις καταλυτικές, ωστόσο σχεδόν αδιόρατες.

Ποια είναι η ιστορία που θα μας αφηγηθεί στο ΜΑΜΙ ο 26χρονος δημιουργός που με τα προηγούμενα έργα του, τα Goodbye, Lindita και Taverna Miresia - Mario, Bella, Anastasia, εξερεύνησε το πένθος μέσα από τα βιώματα και την προσωπική του μυθολογία και σιωπηλά έπλασε συμβάντα βαθιάς συγκίνησης που παρακίνησαν ένα κοινό και διεθνές κοινό να εξετάσει τη δική του εμπειρία από την απώλεια. Η πρεμιέρα του ΜΑΜΙ στις 6 Φεβρουαρίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση μοιάζει με έναν σταθμό και μια νέα αφετηρία στην πορεία των προηγούμενων έργων του που περιόδευσαν σε δεκάδες σταθμούς, σε ευρωπαϊκά φεστιβάλ και μερικά από τα μεγαλύτερα θέατρα της Ευρώπης.

Ο Μάριο Μπανούσι έχει μεγαλώσει με γυναίκες και η αλληλεπίδραση μεταξύ τους και μαζί του τον έχει επηρεάσει βαθιά. Έχει παρατηρήσει τη λεπτομέρεια στις σχέσεις τους, ένα αδιόρατο σχεδόν νεύμα, τη νευρικότητα, τη σιωπή, τα χέρια που σφίγγονται σε ένα ρούχο, όλα όσα δεν εκφράζονται ποτέ με λόγια.

«Σε αυτό το έργο ξεδιπλώνεται ο χαρακτήρας της μητέρας, βλέπεις διάφορες εκδοχές του. Στα προηγούμενα έργα υπήρχε η φιγούρα αυτή σε μια συγκεκριμένη στιγμή, ενώ εδώ βλέπεις έναν χαρακτήρα να εξελίσσεται –ξεκινά από μωρό, ζει τη νεότητα και να φτάνει μέχρι το τέλος της ζωής της– σαν να ξεφυλλίζεις ένα άλμπουμ. Φέρνεις στα μάτια σου κάθε φωτογραφία της, πως ήταν, τι φορούσε, τον τρόπο που κοιτούσε τον φακό, την κορμοστασιά της, πώς άρχισε να αλλάζει μέσα στον χρόνο και τι συνέβαινε στη ζωή της. Αυτή την αίσθηση θα ήθελα να μεταφέρω. Δεν θα μιλήσω για τη μητέρα μου αλλά για την ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει και να την υμνήσει αλλά να την παρατηρήσει. Η μητρική φιγούρα πάντα υπάρχει εδώ, είτε φανερά είτε πιο υπόγεια», λέει ο Μάριο Μπανούσι.

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
«Δεν θα μιλήσω για τη μητέρα μου αλλά για την ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει και να την υμνήσει αλλά να την παρατηρήσει». Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi

Ένα απέραντο χέρσο σκοτεινό χωράφι απλώνεται μπροστά μας. Η ξύλινη κολόνα της ΔΕΗ φωτίζει ένα μικρό κομμάτι του ομιχλώδους τοπίου. Στην άλλη άκρη, ένα σπίτι, ένας συμπαγής κύβος με ένα φωτισμένο παράθυρο. Αν κοίταζες από το παράθυρο του σπιτιού στο Goodbye, Lindita και στην Taverna Miresia, αυτό το τοπίο θα έβλεπες. Εδώ βγαίνει η δράση από το προστατευτικό κουκούλι του εσωτερικού χώρου με όλα τα περιστατικά του ιδιωτικού βίου να συμβαίνουν στον εξωτερικό χώρο. Πρόκειται για μια κρίσιμη μετάβαση που οδηγεί σε σύνθετες δράσεις, ανοίγοντας πολλά παράλληλα παράθυρα.

«Ανοίγω μια πόρτα και βγαίνω σε έναν χώρο στον οποίο μπορεί να φοβόμαστε να βρεθούμε. Με τρομάζει κι εμένα με έναν τρόπο γιατί υπάρχει έντονο το στοιχείο της μοναξιάς. Είχα την ανάγκη να μιλήσω γι’ αυτό από τα προηγούμενα έργα. Τώρα μιλάω πιο έντονα, μεγαλώνω και δείχνω με έναν τρόπο ότι όλα είναι φανερά, ακόμα και όταν δεν το κατανοούμε.

Πλέον ακόμα και ο χρόνος έχει σημασία στον εξωτερικό χώρο, έχει άλλο ρυθμό, άλλη ποιότητα, όπως και αυτό που ακούς, που είναι ένας εσωτερικός ήχος της παράστασης, όχι μια μουσική που τη συνοδεύει· είναι ο ήχος της φύσης, τα τριξίματα, τα ζώα, ένα κλαρίνο, ένα πολυφωνικό σχήμα, πυροτεχνήματα που μοιάζουν με ήχους πολέμου, ήχοι διφορούμενοι», λέει.

Όταν η σκηνή μετατρέπεται σε τοπίο σκοτεινό και ανοιχτό μαζί που καθένας μας τροφοδοτεί με τη δική του μνήμη έρχονται στο φως σχέσεις όχι μόνο με το γενικό τους περίγραμμα αλλά και με τη λεπτομέρεια που καθορίζει δραματικά τη συνύπαρξη των προσώπων. Η γυναίκα που γεννά, η μητέρα τροφός, η νεαρή ποδηλάτισσα, η μητέρα που καραδοκεί πίσω από ένα ερωτευμένο, άσπιλο ζευγάρι που θυμίζει τους πρωτόπλαστους, η μητέρα που ηρεμεί μια ηλικιωμένη γυναίκα πριν από τον θάνατο και ο γιος, το αγόρι που παίρνει θέση στην ιστορία όχι μόνο ως αφηγητής αλλά και ως ζωτικό πρόσωπο που κάνει δυναμικά την εμφάνισή του ως συνέχεια μιας τυπικής οικογενειακής ιστορίας αλλά και ως πειρασμός σε σχέσεις και ρόλους που αλλάζουν ριζικά μέσα στον χρόνο και κρύβουν στιγμές και αναπάντεχες ποιότητες, άλλοτε αφοσίωσης και άλλοτε θυμού. Σε αυτό το σύμπαν ο ένας χαρακτήρας καθρεφτίζεται στον άλλο.

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Στο ΜΑΜΙ, μαζί με τα πρόσωπα σε πρώτο πλάνο έρχονται και τα συμβολικά αντικείμενα. Το νερό και το θαμπό φως, το ποδήλατο της νεότητας και το κρεβάτι της γέννας και του γήρατος. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi

Φυσικά, από αυτό το παλίμψηστο των σχέσεων δεν θα μπορούσε να λείπει η αινιγματική και πάντα δυσερμήνευτη σχέση μάνας - κόρης. Ο Μάριο Μπανούσι έχει μεγαλώσει με γυναίκες και η αλληλεπίδραση μεταξύ τους και μαζί του τον έχει επηρεάσει βαθιά. Έχει παρατηρήσει τη λεπτομέρεια στις σχέσεις τους, ένα αδιόρατο σχεδόν νεύμα, τη νευρικότητα, τη σιωπή, τα χέρια που σφίγγονται σε ένα ρούχο, όλα όσα δεν εκφράζονται ποτέ με λόγια. Κάνοντας το τολμηρό βήμα να απλωθεί στον εξωτερικό χώρο, εξακολουθεί να ζουμάρει με επιμονή στις λεπτομέρειες που τώρα είναι πιο ορατές, φτάνουν στο προσκήνιο, για να καταγράψει τον δισταγμό, τον φόβο, την ανυπόκριτη αγάπη.

«Στις ιστορίες μου μού αρέσει να μην κλειδώνει το έργο, να υπάρχει αυτή η αίσθηση ονείρου, όπως όταν ξυπνάς και δεν είσαι απόλυτα βέβαιος τι σημαίνει αυτό που είδες ή όταν μέσα στο όνειρο εμφανίζεται ένα πρόσωπο από το πουθενά και ψάχνεις να βρεις τη σημασία αυτής της παρουσίας. Σε έναν τέτοιο διάλογο θα ήθελα να ανοιχτώ, χωρίς θέσεις ή βεβαιότητες, και νιώθω ότι κάθε θεατής θα ταυτιστεί ή θα εντοπίσει κάτι άλλο, δικό του, προσωπικό, ακόμα και πέρα από την κεντρική δράση, στις παράλληλες σκηνές», λέει.

Στο ΜΑΜΙ, μαζί με τα πρόσωπα σε πρώτο πλάνο έρχονται και τα συμβολικά αντικείμενα. Το νερό και το θαμπό φως, το ποδήλατο της νεότητας και το κρεβάτι της γέννας και του γήρατος, αντικείμενα-αναθήματα που χωρίς την ανθρώπινη παρουσία να τους δίνει νόημα είναι απλώς ένας σωρός από σκουπίδια.

Αν στο σύμπαν του ΜΑΜΙ υπάρχουν κοινά στοιχεία με τα προηγούμενα έργα του, εδώ οι κυρίαρχες μορφές των ερμηνευτών (Παναγιώτα Γιαγλή, Βασιλική Δρίβα, Δημήτρης Λαγός, Αγγελική Στελλάτου, Ευτυχία Στεφάνου / Ήλια Κουκουζέλη και Φώτης Στρατηγός), μέσα στο σκηνικό του Σωτήρη Μελανού, υπό τον ήχο που δημιουργεί ο Jeph Vanger, μας οδηγούν σε μια ποιητική ανάγνωση των εκφάνσεων του βίου μας, σε μια αφιέρωση στην ίδια τη ζωή και στον ατέρμονο κύκλο της, σε μια ελευθερία μέσα στην οποία ο καθένας θα δει και θα έχει να αφηγηθεί τη δική του ιστορία.

Το ΜΑΜΙ κλείνει μια τριλογία για τη μητέρα, ανοίγοντας έναν νέο, πελώριο και ολόφωτο κύκλο που μιλάει με τρυφερότητα και σχολαστική παρατήρηση για τη γέννηση, τις σχέσεις και τη φθορά της ανθρώπινης ύπαρξης. 

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «ΜΑΜΙ» εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ