«Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά Facebook Twitter
Tο «Threads» παρέμεινε σχετικά άγνωστο εκτός βρετανικών συνόρων.
0

ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΙΣΟ ΤΩΝ ’80s o Ψυχρός Πόλεμος είχε αναθερμανθεί (sic), με τον Ρίγκαν να εξαγγέλλει την επιθετική επάνοδο της αμερικανικής υπερδύναμης και να βάζει μπουρλότο στις διεθνείς σχέσεις. Η απειλή μιας παγκόσμιας σύρραξης, αυτήν τη φορά με τη χρήση πυρηνικών όπλων, πυροδότησε τη δημιουργία μιας σειράς από σχετικές ταινίες. Καμία τους δεν κατάφερε να απεικονίσει στην οθόνη τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου με τον τρόπο του βρετανικού «Threads» τότε, αλλά και καμία τους έκτοτε – πιστέψτε μας, η ταινία κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins».  

Το 1983, λοιπόν, και ενώ στην Αμερική ετοίμαζαν μια ταινία για την επόμενη μέρα μιας πυρηνικής επίθεσης με τον εύγλωττο τίτλο «The Day After», στο Ηνωμένο Βασίλειο ο Μικ Τζάκσον, που στη συνέχεια θα υπέγραφε την ταινία που στοίχειωσε τον προγραμματισμό της εγχώριας ιδιωτικής τηλεόρασης, τον «Σωματοφύλακα», και ο συγγραφέας Μπάρι Χάινς, τον οποίο χρειάστηκε ο Κεν Λόουτς στο «Κes», ολοκλήρωναν διεξοδική έρευνα για τον αντίκτυπο που θα είχε μια πυρηνική καταστροφή σε όλα τα επίπεδα. Είχαν μιλήσει με γιατρούς, στρατιωτικούς, διοικητικούς και πάσης φύσεως επιστήμονες, και συγκέντρωσαν άπειρο υλικό, το οποίο ενέπνευσε μια ταινία που θα στοίχειωνε όσους την είδαν στην πρώτη της προβολή στο BBC και εξασφαλίζει (τουλάχιστον) μερικές άγρυπνες νύχτες σε όσους την επισκέπτονται από τότε. 

Η έρευνα των δημιουργών, η ντοκιμαντερίστικη αισθητική και η εφαρμογή μιας ανελέητης kitchen sink mentalite σε ταινία καταστροφής καθιστούν το «Threads» μία από τις σοκαριστικότερες και πιο δυσάρεστες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ, αλλά με τρόπο που δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από την οθόνη.

Η ταινία ήταν το «Threads» και, όπως και το έκτακτο «Ghostwatch», για το οποίο γράψαμε πριν από μερικούς μήνες, παρέμεινε σχετικά άγνωστη εκτός βρετανικών συνόρων. Μια ακόμα ψηφιακή αποκατάσταση, η επέτειος των 40 χρόνων της αλλά και η έκρυθμη πολιτική κατάσταση ήταν αρκετοί λόγοι για να τη θυμηθούμε.

«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά Facebook Twitter
Η έρευνα των δημιουργών, η ντοκιμαντερίστικη αισθητική και η εφαρμογή μιας ανελέητης kitchen sink mentalite σε ταινία καταστροφής καθιστούν το «Threads» μία από τις σοκαριστικότερες και πιο δυσάρεστες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.

Ως τόπος δράσης επιλέχθηκε το Σέφιλντ, μια αγγλική πόλη πενήντα χιλιόμετρα ανατολικά του Μάντσεστερ, γνωστή στους ποδοσφαιρόφιλους λόγω των δύο τοπικών της ομάδων, της United και της Wednesday. Οι Τζάκσον και Χάινς επέλεξαν να παρουσιάσουν τα γεγονότα του δράματος ως… επίκαιρα μελλοντικής εποχής, με αποστασιοποιημένη voice-over αφήγηση, ντοκιμαντερίστικη αισθητική και κάρτες που ενημερώνουν για τις ημερομηνίες και παραθέτουν τεκμήρια. Η επίσημη σύνοψη της ταινίας υποστηρίζει ότι παρακολουθούμε δυο οικογένειες καθώς εξελίσσονται τα γεγονότα, στην πράξη υπάρχει δημοκρατικότητα στην αφήγηση, αλλά με μια προφανή έμφαση στη νεαρή έγκυο Ρουθ, που σχεδιάζει να παντρευτεί τον σύντροφό της, Τζίμι, μετά τη γέννα.

«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά Facebook Twitter
H Karen Meagher και ο Reece Dinsdale υποδύονται τους Ρουθ και Τζίμι που ετοιμάζονται να παντρευτούν.

Ως γνωστόν, όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, ο Θεός του Πολέμου γελά και την ίδια περίοδο η Σοβιετική Ένωση εισβάλλει στο Ιράν, σε απάντηση πραξικοπήματος που οργάνωσαν οι ΗΠΑ. Στο βρετανικό κοινό, αλλά και στον υπόλοιπο Δυτικό κόσμο, υπάρχει γενικευμένη άρνηση ως προς το ενδεχόμενο μιας πιο εκτεταμένης σύρραξης. Όταν η κατάσταση φαίνεται να σοβαρεύει, αρχίζουν οι διαδηλώσεις, οι επελάσεις στα σούπερ μάρκετ, οι εξωφρενικές ανατιμήσεις –σας θυμίζουν κάτι όλα αυτά;− και η κατασκευή αυτοσχέδιων καταφυγίων. 

Τίποτε από όσα συμβαίνουν κατά αυτό το πρώτο ημίωρο δεν μας προετοιμάζει για την κόλαση που θα ακολουθήσει. Όταν το Σέφιλντ γίνεται στόχος πυρηνικού χτυπήματος, κτίρια τυλίγονται στις φλόγες, αντικείμενα, ζώα και άνθρωποι λιώνουν, κραυγές και οδυρμοί κυριεύουν τον ηχητικό σχεδιασμό και η φρίκη αποτυπώνεται με απρόσμενη γλαφυρότητα και έκταση, σε πείσμα όσων πιστέψαμε ότι, λόγω των περιορισμών μιας τηλεοπτικής παραγωγής, είμαστε προστατευμένοι. Προσωπικά, έχω καταναλώσει άπειρες εικόνες χάους και φρίκης στο σινεμά, αλλά λίγα πράγματα με έχουν δυσκολέψει όσο η ενότητα της επίθεσης, που όχι μόνο συνεχίζεται αδυσώπητα, αλλά φυλάει το χειρότερο εκεί που πιστεύεις ότι θα χαλαρώσεις λίγο. Μια επίσκεψη της Ρουθ από το καταφύγιο στον «πάνω κόσμο» συνοδεύεται από εικονογραφία που θα έκανε τον Ιερώνυμο Μπος να δακρύσει.

«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά Facebook Twitter
Ταινίες προειδοποιητικού χαρακτήρα είχαμε και στο παρελθόν. Καμία δεν μοιάζει με το «Threads».

Η έρευνα των δημιουργών, η ντοκιμαντερίστικη αισθητική και η εφαρμογή μιας ανελέητης kitchen sink mentalite σε ταινία καταστροφής καθιστούν το «Threads» μία από τις σοκαριστικότερες και πιο δυσάρεστες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ, αλλά με τρόπο που δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από την οθόνη. Παραδοσιακά, στο τηλεφωνικό κέντρο του BBC γινόταν χαμός μετά το πέρας της προβολής ενός προγράμματος. Μετά το τέλος της πρώτης προβολής του «Threads» ελάχιστα τηλέφωνα χτύπησαν και την επόμενη μέρα οι υπεύθυνοι του καναλιού κατάλαβαν τον λόγο. Οι τηλεθεατές είχαν συγκλονιστεί τόσο που δεν μπορούσαν να μιλήσουν και, παράλληλα, δεν μπορούσαν να σταματήσουν να επεξεργάζονται όσα είχαν μόλις βιώσει.

Ταινίες προειδοποιητικού χαρακτήρα είχαμε και στο παρελθόν, το σινεμά δήλωνε (και εξακολουθεί να δηλώνει) την παρουσία του κάθε φορά που το ρολόι του κόσμου κοντεύει να σημάνει μεσάνυχτα. Καμία δεν μοιάζει με το «Threads». Τόσο σκληρά και τόσο ρεαλιστικά καταγράφει τις επιπτώσεις μιας τέτοιας εξέλιξης που λέγεται ότι έκανε τον Ρίγκαν να βγάλει έναν (για τα δεδομένα του) φιλειρηνικό λόγο λίγες μέρες μετά την προβολή του στις ΗΠΑ. Είναι τέτοιος ο αντίκτυπός του κατά τη διάρκεια της παρακολούθησης αλλά και μετά την προβολή, που εύλογα αμφιβάλλεις εάν ακόμα κι ο πιο πολεμοχαρής ηγέτης θα τολμούσε ή μάλλον θα μπορούσε να απειλήσει ξανά με το πυρηνικό του οπλοστάσιο, αν το έβλεπε.

«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά Facebook Twitter
Όταν το Σέφιλντ γίνεται στόχος πυρηνικού χτυπήματος, κτίρια τυλίγονται στις φλόγες, αντικείμενα, ζώα και άνθρωποι λιώνουν, κραυγές και οδυρμοί κυριεύουν τον ηχητικό σχεδιασμό και η φρίκη αποτυπώνεται με απρόσμενη γλαφυρότητα και έκταση....

Η τρέχουσα διεθνής συγκυρία καθιστά αυτή την ανατριχιαστική ταινία όχι προϊόν φανταστικού σεναρίου ή υπόθεση εργασίας, αλλά μια πιθανή επιστολή από το μέλλον, ένα ανατριχιαστικό τεκμήριο όσων θα (μπορούσαν να) έρθουν. Πρόκειται για απολύτως απαραίτητη προβολή, αλλά οφείλουμε να προειδοποιήσουμε: εδώ η επανάληψη της φράσης «είναι μόνο μια ταινία» δεν λειτουργεί καταπραϋντικά, εξουδετερώνεται από τον φόβο και τη γνώση της ανθρώπινης φύσης. H οποία, για να παραφράσουμε τον σύντροφο Κάρολο, έχει ενσωματωμένο τον σπόρο της αυτοκαταστροφής της.

Το τρέιλερ της ταινίας.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 ντοκιμαντέρ που μας συγκλόνισαν στο Καστελλόριζο

Οθόνες / Η αποκαλυπτική ματιά 6 ξεχωριστών ντοκιμαντέρ του «Beyond Borders»

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ