Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2024

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2024 Facebook Twitter
Anora, The Substance, All of us strangers
0

Ήρθε η στιγμή της ευχάριστης, λίγο ζόρικης εθιμοτυπίας στην εκπνοή του χρόνου, όταν η λίστα των εκατοντάδων ταινιών που προβλήθηκαν μέσα στη σεζόν στενεύει και η δεκάδα απαιτεί μια δύσκολη επιλογή, αφού μερικές από αυτές αναγκαστικά μένουν εκτός. Τα Παιδιά του χειμώνα, τα σίκουελ των ταινιών Τα μυαλά που κουβαλάς και Dune, το Αγόρι και ο ερωδιός, το Black Dog ή το Πάντα υπάρχει το αύριο θα μπορούσαν να είναι στο Τop10.

Το I saw the TV Glow δεν προβλήθηκε ποτέ στις αίθουσες. Το Juror #2 του Κλιντ Ίστγουντ μπορεί και να μείνει στο ράφι. Άλλες ταινίες, όπως το Brutalist και το Νοσφεράτου παίρνουν σειρά για την επόμενη σεζόν, μαζί με όσες αναμένουμε με ανυπομονησία – θα αξίζει ο νέος Μπονγκ Τζουν Χο;

Και ενώ η Εμίλια Πέρεζ σαρώνει με 5 βραβεία ευρωπαϊκού κινηματογράφου, σπάει ρεκόρ στις Χρυσές Σφαίρες με 10 υποψηφιότητες και βάζει πλώρη για πολλά Όσκαρ με δεδομένη την επιρροή μη Αμερικανών ψηφοφόρων σε θεσμούς που μέχρι πρόσφατα σκέφτονταν και ψήφιζαν με πιο χολιγουντιανά κριτήρια, η δική μας καρδιά βρίσκεται αλλού.

Εκεί που τα πνεύματα συναντιούνται, οι νεκροί συνεργάζονται και οι ψυχές παραδίδονται, η εξομολογητική διαθήκη του Άντριου Χέιγκ θα περιμένει υπομονετικά για να δικαιώσει όσους μπορούν να διακρίνουν τις αρετές τις στο πέρασμα του χρόνου.

Στην πρώτη θέση βρίσκεται το μοναδικό υπερβατικό αριστούργημα της χρονιάς, που ωστόσο δεν φιγουράρισε σε καμία πεντάδα των πρόσφατων Όσκαρ και το είδαν ελάχιστοι εκτός φεστιβαλικών προβολών. Δεν πειράζει όμως: εκεί που τα πνεύματα συναντιούνται, οι νεκροί συνεργάζονται και οι ψυχές παραδίδονται, η εξομολογητική διαθήκη του Άντριου Χέιγκ θα περιμένει υπομονετικά για να δικαιώσει όσους μπορούν να διακρίνουν τις αρετές της στο πέρασμα του χρόνου.

All of us strangers

Άγνωστοι μεταξύ μας

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2024 Facebook Twitter
O Άντριου Σκοτ και ο Πολ Μέσκαλ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Το θαύμα της ταινίας Άγνωστοι μεταξύ μας συμβαίνει όσο η ταινία αναπτύσσεται δραματουργικά μεταξύ της ονειρικής αναπαράστασης ενός ευσεβούς πόθου και της ρεαλιστικής μιζέριας ενός δυστυχισμένου άνδρα (Άντριου Σκοτ), εγκλωβισμένου στις τραυματικές του μνήμες και αδύναμου να εκφράσει όσα νιώθει, ώσπου ο έρωτας τού χτυπά την πόρτα (Πολ Μέσκαλ). Η ανήσυχη φαντασιακή παρένθεση και ο καθησυχαστικός δεσμός του Άνταμ με τον Χάρι συγχέονται και συμπίπτουν, προσπερνούν και χάνονται, ζουν εκεί όπου η πραγματικότητα υπολείπεται της αλήθειας. Δυο ζευγάρια, οι γονείς (Τζέιμι Μπελ και Κλερ Φόι, υπέροχοι) και οι εραστές ευθυγραμμίζονται στον χρόνο και συνδιαλέγονται στη θερμή, σιωπηλή γλώσσα της αγάπης.

Anora

Ανόρα

Η Ανόρα γίνεται μία ακόμη συναρπαστική, ευάλωτη και winning ηρωίδα στην πινακοθήκη του Σον Μπέικερ και η εκπληκτική Μάικι Μάντισον αιχμαλωτίζει με την ωμή ενέργεια και την ικανότητά της να αλλάζει ταχύτητες, εγκλωβισμένη στο σύμπλεγμα ταξικής και κοινωνικής κατωτερότητας, μια τρελή απόδραση από την κακοποιητική αυταπάτη, μέχρι το αξέχαστο φινάλε στο αυτοκίνητο, με τον αγαπημένο που δεν διανοήθηκε πως μπορεί να βρει.

The Substance

To ελιξίριο της νιότης

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2024 Facebook Twitter
H Ντεμί Μουρ τα δίνει όλα σε ένα σατιρικό body horror για το γυαλισμένο σώμα μιας γυναίκας που έχει μάθει να κατηγορεί τον εαυτό της και το φύλο της για τα σημάδια του χρόνου.

Υπάρχει μια σκηνή πυγμαχικού σοκ μπροστά στον καθρέφτη, με την εικόνα μιας αγνώριστης, μωλωπισμένης Ντεμί Μουρ να αναρωτιέται αν αξίζει να προσπαθείς, ακόμα κι αν η εικόνα σου δεν θα βελτιωθεί ποτέ. Αυτή συνοψίζει πληρέστερα το ηθελημένα εμφατικό, κινηματογραφικά πολυαναφορικό, ανενδοίαστο ξεφάντωμα του Substance: η ουσία είναι πως η πρωταγωνίστρια του Αόρατου Εραστή τα δίνει όλα σε ένα σατιρικό body horror για το γυαλισμένο σώμα μιας γυναίκας που έχει μάθει να κατηγορεί τον εαυτό της και το φύλο της για τα σημάδια του χρόνου, προκαλώντας αισθήσεις, αντοχές και χολιγουντιανούς καθωσπρεπισμούς.

Dahomey

Δαχομέη

Θεωρητικά ακούγεται ακατόρθωτο το να δοκιμάσεις μια transnationalist οπτικοακουστική ονειροφαντασία από την υποκειμενική οπτική ενός αρχαίου τεχνουργήματος, αλλά η Δαχομέη, που τιμήθηκε με τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου, υποβάλλει και συναρπάζει ταυτόχρονα. Μέσα σε 67 λεπτά η Ματί Ντιόπ μεταφέρει τον διάλογο στο μικρό Μπενίν της δυτικής Αφρικής και αφού απαθανατίζει την αποκατάσταση των έκπτωτων βασιλέων στην πατρίδα τους, ανακουφισμένων που «παραδίδονται στο τροπικό χάδι, στον δρόμο της παιδικής ηλικίας», μας αφήνει να παρακολουθήσουμε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ανοιχτή κουβέντα ανάμεσα σε φοιτητές του πανεπιστημίου για τη σημασία του επαναπατρισμού αγαλμάτων για τη νεότερη γενιά.

Conclave

Το Κονκλάβιο

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2024 Facebook Twitter
Στο Κονκλάβιο ένας προνομιούχος κληρικός πασχίζει να παραμερίσει τις εγκόσμιες προκαταλήψεις του.

Με τις τεχνικές δεξιότητες που επέδειξε στο βραβευμένο με Όσκαρ Ουδέν νεώτερο από το Δυτικό Μέτωπο ο Έντουαρντ Μπέργκερ, θα ήταν πολύ εύκολο να μετατρέψει τη διασκευή του μπεστ σέλερ του Ρόμπερτ Χάρις σε ένα παπικό «Survivor», ένα φλασάτο θρίλερ διαδρομιστών ρασοφόρων με πιπεράτες αποκαλύψεις, για να κερδίσει άκοπα το αχανές κοινό του Κώδικα Ντα Βίντσι και να ξεσκονίσει τον γηραιό ρυθμό της εκλογής ενός θρησκευτικού ηγέτη. Αντίθετα, ο Γερμανός σκηνοθέτης ακολουθεί και εμπλουτίζει το ωρολογιακό σενάριο και παρακολουθεί στενά τον συντονιστή καρδινάλιο Λόρενς (τρομερός ο Ρέιφ Φάινς), έναν προνομιούχο κληρικό που πασχίζει να παραμερίσει τις εγκόσμιες προκαταλήψεις του και να κλονίσει την παγίδα της βεβαιότητας, διατηρώντας μια δραματουργικά σωτήρια ενσυναίσθηση.

No other land

Καμιά άλλη γη

Με κινηματογραφικό τέμπο και το απαραίτητο νεύρο, ένας Παλαιστίνιος δικηγόρος κι ένας Ισραηλινός δημοσιογράφος μαζί με δύο ακόμη ακτιβιστές πραγματεύονται την προαιώνια διαμάχη του τόπου τους, εστιάζοντας στο αδιέξοδο παράδειγμα του τραγικού παραλογισμού σε μια μικρή ορεινή γωνιά στη Δυτική Όχθη, αφήνοντάς μας να διαπιστώσουμε το αυτονόητο.

The room next door

Το διπλανό δωμάτιο

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2024 Facebook Twitter
Tο σταθερά αντι-μελό Διπλανό Δωμάτιο προσφέρει δυο αξιοσημείωτους γυναικείους ρόλους σε δυο σπουδαίες ηθοποιούς, τις Τζουλιάν Μουρ και Τίλντα Σουίντον.

Χωρίς να είναι ακριβώς το flip side της πολυκύμαντης ανδρικής φιλίας του Pain and Glory, το σταθερά αντι-μελό Διπλανό Δωμάτιο προσφέρει δυο αξιοσημείωτους γυναικείους ρόλους σε δυο σπουδαίες ηθοποιούς, στη θερμή και γεμάτη ενσυναίσθηση Τζουλιάν Μουρ ως Ίνγκριντ και στη δωρική όσο ποτέ, ατσάλινη και συνάμα τόσο ευάλωτη στον τρόπο που εξαϋλώνεται αθόρυβα μπροστά στα μάτια μας Τίλντα Σουίντον. Ταυτόχρονα, το μεγάλου μήκους αγγλόφωνο ντεμπούτο του Πέδρο Αλμοδόβαρ χειρίζεται με ωριμότητα και δραματική αξιοπρέπεια το δικαίωμα στην ευθανασία, απερίστροφα και έξυπνα, με τη σωματικά αδύναμη ηρωίδα να επιλέγει εκείνη να προλάβει το «κακό» προτού την αιφνιδιάσει εκείνο.

Little thing like these

Μικρά πράγματα σαν κι αυτά 

Αντίθετα με τις Κόρες της ντροπής, η ταινία του Τιμ Μιέλαντς ενδιαφέρεται για τη βία μέσα στο «πλυντήριο», όπως το έλεγαν – έτσι περίπου συλλέγει τα θραύσματα της ζωής του Μπιλ Φέρλονγκ. Όσο δόκιμες και ολόσωστες και αν είναι οι φωνητικές δυνατότητες του Κίλιαν Μέρφι, το βλέμμα του παραμένει τόσο ακαταμάχητο και μοναδικό, ολοστρόγγυλο και παιδιάστικα αγνό έτσι όπως καταβροχθίζει τις εικόνες που αντικρίζει, που γίνεται περισσότερο κατανοητή η λακωνική του παρουσία στη μεγαλύτερη διάρκεια του Small things like these. Άλλωστε, τα μικρά πράγματα συνθέτουν το μεγάλο κενό που νιώθει ο Μπιλ και αποδίδει γλαφυρά και με αξιοζήλευτη οικονομία ο βραβευμένος με Όσκαρ Ιρλανδός ηθοποιός.

Perfect Days

Υπέροχες Μέρες

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2024 Facebook Twitter
O Ιάπωνα ηθοποιός Κότζι Γιακούσο βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Καννών για την ερμηνεία του.

Ανάμεσα στις επαναλαμβανόμενες κινήσεις του μεθοδικού και πειθαρχημένου Χιραγιάμα, ενός υπερήφανου επαγγελματία που καθαρίζει τουαλέτες σαν να παραδίδει σεμινάριο και ζει αναλογικά, λακωνικά και ταπεινά στην αξιοπρεπή επιλογή του, διακρίνουμε τον καλά κρυμμένο πόνο να τρεμοπαίζει σαν βαριά σκιά μιας ζωής που έθαψε ανεπιστρεπτί στη βραβευμένη στο Φεστιβάλ Καννών ερμηνεία του σπουδαίου Ιάπωνα ηθοποιού Κότζι Γιακούσο. Ο ταξιδιώτης του σινεμά Βιμ Βέντερς ξαναβρίσκει το άγγιγμά του, αθόρυβα και θριαμβευτικά.

Evil does not exist

O Διάβολος δεν υπάρχει 

Ο Ριγιοσούκε Χαμαγκούτσι ξεκινά με διαλόγους και ανταλλαγή επιχειρημάτων ανάμεσα σε corporate κυνηγούς και κατοίκους ενός φιλήσυχου χωριού που απειλείται με glamping αλλοτρίωση και στο δεύτερο μέρος αναδεικνύεται ο σκηνοθέτης μέσα του με ένα απροσδόκητο φινάλε, αινιγματικό και ανατρεπτικό, με το twist να συνορεύει με κάτι αδιόρατα θριλερικό, ανοιχτό όσο και ο διφορούμενος τίτλος. Αν και το «Ο Διάβολος δεν υπάρχει» ακούγεται ως απόλυτη ρήση, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος αν ο βραβευμένος με Όσκαρ, και για τη συγκεκριμένη ταινία τιμημένος με το Grand Prix της κριτικής επιτροπής στο Φεστιβάλ Βενετίας του 2023 την εννοεί μεταφορικά ή κυριολεκτικά και, το κυριότερο, για ποιον την προορίζει.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ