Όταν οι φασέοι ανακάλυψαν τον ΛΕΞ

Βοήθεια! Οι φασέοι ανακάλυψαν τον ΛΕΞ Facebook Twitter
Σε κάθε σελίδα έβλεπες δημοσιεύσεις και σχόλια του τύπου «Είναι ο απόλυτος GOAT», «ο πιο σημαντικός καλλιτέχνης του ελληνικού ραπ», «όποιος πει ότι δεν είναι καλό να πάει να ακούσει Arab», «Ο μπαμπάς σας». Φωτ.: Δημήτρης Μουγκός
0


ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ΣΤΙΣ 00:00 
κυκλοφόρησε ο νέος δίσκος του ΛΕΞ με τίτλο «ΓΤΚ», το οποίο είναι αρκετά ασφαλές να υποθέσουμε πως σημαίνει «Για την κουλτούρα». Το ελληνικό κοινό, ανεξάρτητα από το αν ακούει ραπ ή από το τι είδους ραπ ακούει, εκείνη την ώρα ήταν συντονισμένο στο Spotify προκειμένου να ακούσει τον δίσκο. Πριν καν περάσει μία ώρα από την κυκλοφορία του δίσκου, αν άνοιγες οποιοδήποτε σόσιαλ θα έβλεπες posts, threads, συζητήσεις και memes σχετικά με αυτόν. Όλη η Ελλάδα απολάμβανε την ίδια στιγμή, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι ο δίσκος βρίσκεται ακόμη εκεί και μπορούμε να τον ακούσουμε.

Υπήρχε όμως το εξής παράδοξο. Όλοι μιλούσαν για τον δίσκο, ενώ ταυτόχρονα δεν μιλούσε κανείς όντως γι' αυτόν. Σε κάθε σελίδα έβλεπες δημοσιεύσεις και σχόλια του τύπου «Είναι ο απόλυτος GOAT», «ο πιο σημαντικός καλλιτέχνης του ελληνικού ραπ», «όποιος πει ότι δεν είναι καλό να πάει να ακούσει Arab», «Ο μπαμπάς σας». Την ίδια στιγμή, ήταν τραγικά δύσκολο να βρεις κάποιον να μιλάει για την καλλιτεχνική προσέγγιση του ΛΕΞ, σε τι θέματα αναφέρθηκε στον δίσκο, τι είδους ραπ ακούμε, ποιοι είναι οι παραγωγοί, αν είναι καλές οι συμμετοχές, ποια είναι τα καλά στοιχεία και ποια τα κακά, ποια μπάρα ξεχώρισε, ποια στιγμή τον ξένισε. Αν δεν είχες πρόσβαση στον δίσκο, δεν είχες την παραμικρή ιδέα γι' αυτόν.

Η συμμετοχή σε αυτό το echo chamber σού προσφέρει μια θαλπωρή μέσω της οποίας καταλήγεις να δένεσαι όντως συναισθηματικά με τον αγαπημένο αυτόν καλλιτέχνη και τα ψεύτικα αισθήματα είναι πια αληθινά· το ρητό «fake it ‘till you make it» σε λειτουργία.

Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Γιατί, αυτήν τη φορά, ο πολύς κόσμος που ασχολείται με αυτήν την κυκλοφορία έχει επιλέξει να μην αναφερθεί στα χαρακτηριστικά του δίσκου και παράλληλα να αποθεώσει τον καλλιτέχνη; 

Η απάντηση είναι απλή. Γιατί ο κόσμος δεν θέλει την τέχνη, θέλει να ικανοποιήσει την ανάγκη του να αποτελεί μέρος ενός συνόλου. Το να ακούει κανείς ραπ πλέον είναι κουλ και ο ΛΕΞ είναι ένας καλλιτέχνης που η κοινωνία τον έχει αγαπήσει, οπότε το να δηλώσεις οπαδός του ΛΕΞ αποτελεί τον πιο εύκολο τρόπο να ενταχθείς σε ένα σύνολο και να μοιραστείς ένα αίσθημα με κάποιον, είτε αληθινό είτε ψεύτικο. Και είναι σαφώς πιο εύκολο να συμμετάσχεις σε ένα echo chamber/circlejerk από το να εκφράσεις μια ολοκληρωμένη άποψη σχετικά με ένα έργο τέχνης. Η συμμετοχή σε αυτό το echo chamber σού προσφέρει μια θαλπωρή μέσω της οποίας καταλήγεις να δένεσαι όντως συναισθηματικά με τον αγαπημένο αυτόν καλλιτέχνη και τα ψεύτικα αισθήματα είναι πια αληθινά· το ρητό «fake it ‘till you make it» σε λειτουργία.

Εννοείται ότι αυτό το κοινό και τα circlejerks που δημιουργεί δεν περιορίζονται στο «ΓΤΚ» ή στον ΛΕΞ και σίγουρα δεν περιορίζoνται στον εκθειασμό καλλιτεχνών και έργων. Πέρυσι τον Ιούλιο όλοι γίνανε σινεφίλ, φέτος στην αρχή της χρονιάς όλοι ήταν ειδικοί στα rap beefs και πριν από κάνα μήνα όλοι ασχολούνταν με την πολιτική της Αμερικής. Οι ίδιες συζητήσεις σε δημοσιεύσεις, συνομιλίες, κλήσεις, σπίτια, τραπέζια. Είμαστε προγραμματισμένοι να παριστάνουμε ότι ασχολούμαστε με πράγματα. 

Αυτό που λείπει από το κοινό –και ειδικά στη μουσική– είναι η κριτική σκέψη, το οποίο είναι λογικό, λόγω των αμέτρητων κυκλοφοριών και της προώθησής τους. Είναι πολύ πιο δύσκολο πλέον να έχεις κάτι να παίζει στα ακουστικά σου και να πάρεις μια ανάσα. Ωστόσο, η σκέψη «τι είναι αυτό που μου αρέσει σε αυτό που ακούω;» είναι κρίσιμη προκειμένου όταν απολαμβάνεις ΛΕΞ να είναι επειδή ακούς την τέχνη του, όχι τον μεγάλο σου ξάδελφο με αφίσα TXC στο δωμάτιό του να σου λέει μπράβο για τη μουσική που ακούς. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM