Όταν οι φασέοι ανακάλυψαν τον ΛΕΞ

Βοήθεια! Οι φασέοι ανακάλυψαν τον ΛΕΞ Facebook Twitter
Σε κάθε σελίδα έβλεπες δημοσιεύσεις και σχόλια του τύπου «Είναι ο απόλυτος GOAT», «ο πιο σημαντικός καλλιτέχνης του ελληνικού ραπ», «όποιος πει ότι δεν είναι καλό να πάει να ακούσει Arab», «Ο μπαμπάς σας». Φωτ.: Δημήτρης Μουγκός
0


ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ΣΤΙΣ 00:00 
κυκλοφόρησε ο νέος δίσκος του ΛΕΞ με τίτλο «ΓΤΚ», το οποίο είναι αρκετά ασφαλές να υποθέσουμε πως σημαίνει «Για την κουλτούρα». Το ελληνικό κοινό, ανεξάρτητα από το αν ακούει ραπ ή από το τι είδους ραπ ακούει, εκείνη την ώρα ήταν συντονισμένο στο Spotify προκειμένου να ακούσει τον δίσκο. Πριν καν περάσει μία ώρα από την κυκλοφορία του δίσκου, αν άνοιγες οποιοδήποτε σόσιαλ θα έβλεπες posts, threads, συζητήσεις και memes σχετικά με αυτόν. Όλη η Ελλάδα απολάμβανε την ίδια στιγμή, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι ο δίσκος βρίσκεται ακόμη εκεί και μπορούμε να τον ακούσουμε.

Υπήρχε όμως το εξής παράδοξο. Όλοι μιλούσαν για τον δίσκο, ενώ ταυτόχρονα δεν μιλούσε κανείς όντως γι' αυτόν. Σε κάθε σελίδα έβλεπες δημοσιεύσεις και σχόλια του τύπου «Είναι ο απόλυτος GOAT», «ο πιο σημαντικός καλλιτέχνης του ελληνικού ραπ», «όποιος πει ότι δεν είναι καλό να πάει να ακούσει Arab», «Ο μπαμπάς σας». Την ίδια στιγμή, ήταν τραγικά δύσκολο να βρεις κάποιον να μιλάει για την καλλιτεχνική προσέγγιση του ΛΕΞ, σε τι θέματα αναφέρθηκε στον δίσκο, τι είδους ραπ ακούμε, ποιοι είναι οι παραγωγοί, αν είναι καλές οι συμμετοχές, ποια είναι τα καλά στοιχεία και ποια τα κακά, ποια μπάρα ξεχώρισε, ποια στιγμή τον ξένισε. Αν δεν είχες πρόσβαση στον δίσκο, δεν είχες την παραμικρή ιδέα γι' αυτόν.

Η συμμετοχή σε αυτό το echo chamber σού προσφέρει μια θαλπωρή μέσω της οποίας καταλήγεις να δένεσαι όντως συναισθηματικά με τον αγαπημένο αυτόν καλλιτέχνη και τα ψεύτικα αισθήματα είναι πια αληθινά· το ρητό «fake it ‘till you make it» σε λειτουργία.

Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Γιατί, αυτήν τη φορά, ο πολύς κόσμος που ασχολείται με αυτήν την κυκλοφορία έχει επιλέξει να μην αναφερθεί στα χαρακτηριστικά του δίσκου και παράλληλα να αποθεώσει τον καλλιτέχνη; 

Η απάντηση είναι απλή. Γιατί ο κόσμος δεν θέλει την τέχνη, θέλει να ικανοποιήσει την ανάγκη του να αποτελεί μέρος ενός συνόλου. Το να ακούει κανείς ραπ πλέον είναι κουλ και ο ΛΕΞ είναι ένας καλλιτέχνης που η κοινωνία τον έχει αγαπήσει, οπότε το να δηλώσεις οπαδός του ΛΕΞ αποτελεί τον πιο εύκολο τρόπο να ενταχθείς σε ένα σύνολο και να μοιραστείς ένα αίσθημα με κάποιον, είτε αληθινό είτε ψεύτικο. Και είναι σαφώς πιο εύκολο να συμμετάσχεις σε ένα echo chamber/circlejerk από το να εκφράσεις μια ολοκληρωμένη άποψη σχετικά με ένα έργο τέχνης. Η συμμετοχή σε αυτό το echo chamber σού προσφέρει μια θαλπωρή μέσω της οποίας καταλήγεις να δένεσαι όντως συναισθηματικά με τον αγαπημένο αυτόν καλλιτέχνη και τα ψεύτικα αισθήματα είναι πια αληθινά· το ρητό «fake it ‘till you make it» σε λειτουργία.

Εννοείται ότι αυτό το κοινό και τα circlejerks που δημιουργεί δεν περιορίζονται στο «ΓΤΚ» ή στον ΛΕΞ και σίγουρα δεν περιορίζoνται στον εκθειασμό καλλιτεχνών και έργων. Πέρυσι τον Ιούλιο όλοι γίνανε σινεφίλ, φέτος στην αρχή της χρονιάς όλοι ήταν ειδικοί στα rap beefs και πριν από κάνα μήνα όλοι ασχολούνταν με την πολιτική της Αμερικής. Οι ίδιες συζητήσεις σε δημοσιεύσεις, συνομιλίες, κλήσεις, σπίτια, τραπέζια. Είμαστε προγραμματισμένοι να παριστάνουμε ότι ασχολούμαστε με πράγματα. 

Αυτό που λείπει από το κοινό –και ειδικά στη μουσική– είναι η κριτική σκέψη, το οποίο είναι λογικό, λόγω των αμέτρητων κυκλοφοριών και της προώθησής τους. Είναι πολύ πιο δύσκολο πλέον να έχεις κάτι να παίζει στα ακουστικά σου και να πάρεις μια ανάσα. Ωστόσο, η σκέψη «τι είναι αυτό που μου αρέσει σε αυτό που ακούω;» είναι κρίσιμη προκειμένου όταν απολαμβάνεις ΛΕΞ να είναι επειδή ακούς την τέχνη του, όχι τον μεγάλο σου ξάδελφο με αφίσα TXC στο δωμάτιό του να σου λέει μπράβο για τη μουσική που ακούς. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θα παραδοθεί ολόκληρη η Μέση Ανατολή στις φλόγες;

Οπτική Γωνία / Θα παραδοθεί ολόκληρη η Μέση Ανατολή στις φλόγες;

Τι σηματοδοτεί η σημερινή επίθεση στο Ιράν; Γιατί η ισορροπία ισχύος εισέρχεται πλέον σε μια εξαιρετικά ρευστή και επικίνδυνη φάση; Και γιατί η νέα αυτή κλιμάκωση προκαλεί ανησυχία στη διεθνή κοινότητα; Ειδικοί αναλυτές εξηγούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή, ελεύθερη και χωρίς ταμπέλες

Οπτική Γωνία / Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή και χωρίς ταμπέλες

Γιατί οι νέοι αμφισβητούν τα πρότυπα των millennials, τι είναι το «slowmance» και τι σημαίνει η αποδοχή της ταυτότητας φύλου για την ψυχική τους υγεία; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Τεχνολογία / Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως ειδικούς της νέας ψηφιακής επανάστασης που φέρνουν το Web 3.0, τα κρυπτονομίσματα, τα NTF και η τεχνολογία blockchain, μιλά στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται έναν φυσικό παράδεισο

Περιβάλλον / Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται ένα φυσικό παράδεισο

Το τελευταίο φυσικό τμήμα του Κηφισού ρέει ακόμη ελεύθερο, δημιουργώντας μέσα στον αστικό ιστό έναν κρυφό παράδεισο, τον οποίο κάποιοι άνθρωποι αγωνίζονται να κρατήσουν ζωντανό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Οπτική Γωνία / Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Παρότι δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιες βραβεύσεις του ιδρύματος Μπότση αμφισβητούνται, μετά τις φετινές απονομές, ακούστηκε από αρκετά χείλη ότι «το κακό παράγινε». Δίκαιες ή «προϊόν φθόνου» οι ενστάσεις; 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ