Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου Facebook Twitter
Ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για τη νεολιθική περίοδο στην Ελλάδα, μεγάλο ενδιαφέρον όμως εκδήλωνε και για τη νεότερη, για τα ήθη, τα έθιμα, τις παραδόσεις και τον τρόπο ζωής των σύγχρονων ανθρώπων στα μέρη όπου έκανε ανασκαφές. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
0

Ένας από τους κορυφαίους αρχαιολόγους στον κόσμο, που εργάστηκε επί μακρόν και στην Ελλάδα, με την οποία ανέπτυξε ιδιαίτερους δεσμούς, μας άφησε σε ηλικία 87 ετών. Ο λόγος για τον Κόλιν Ρένφριου, καθηγητή Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, πρώην διευθυντή και τα τελευταία χρόνια στενό συνεργάτη του Ινστιτούτου Αρχαιολογικής Έρευνας McDonald, με λαμπρές επιδόσεις στη ραδιοχρονολόγηση, την παλαιοντολογία, την προϊστορία των γλωσσών, την αρχαιογενετική και τη νευροαρχαιολογία. Επιπλέον είχε δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την πάταξη της αρχαιοκαπηλίας και την προστασία της αρχαιολογικής κληρονομιάς, συμμετέχοντας σε διάφορα ιδρύματα, οργανισμούς και φορείς. Κατέχοντας τον τίτλο του λόρδου του Κέιμστχορν, ο Ρένφριου θήτευσε επίσης για μια εικοσαετία (1991-2021) στη Βουλή των Λόρδων, όπου είχε εκλεγεί με τους Συντηρητικούς.  

Η σχέση του με την Ελλάδα ξεκινά το 1972, με τις ανασκαφές που πραγματοποιεί στον οχυρωμένο οικισμό της Φυλακωπής στη Μήλο, που χρονολογείται στην πρώιμη εποχή του χαλκού, καθώς επίσης στους Σιταγρούς Δράμας σε αντίστοιχη θέση, την ίδια περίοδο με τη Λιθουανή αρχαιολόγο Μαρίγια Γκιμπούτας. Τον επόμενο χρόνο εκδίδει ένα από τα γνωστότερα συγγράμματά του, το «Before Civilisation: The radiocarbon revolution and prehistoric Europe».

Ο Ρένφριου, ο οποίος εκτιμά ότι η Κέρος αποτελεί το πρώτο θαλάσσιο ιερό σε ολόκληρο τον πλανήτη, θεωρεί ότι τα ειδώλια μεταφέρονταν εκεί όχι ως αναθηματικά αφιερώματα αλλά με σκοπό ακριβώς την τελετουργική τους καταστροφή.

Το 1980 εκλέγεται μέλος της Βρετανικής Ακαδημίας και το 1987 εκδίδει το «Archaeology and Language: The puzzle of Indo-european origins», όπου αναπτύσσει τη «θεωρία της Ανατολίας», σύμφωνα με την οποία η Ανατολία (στον όρο αυτό περιλαμβάνει την κοιλάδα του Ινδού, το ιρανικό οροπέδιο, τη Μέση Ανατολή και τη Μικρασία) ήταν η βάση των Πρωτο-ινδοευρωπαίων, προτού αρχίσουν κάπου 9.000 χρόνια πριν να μεταναστεύουν προς την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Νότια Γαλλία και την Ιβηρική, με πρώτους σταθμούς την παραλιακή ζώνη και τα νησιά της Μεσογείου, φέρνοντας μαζί τους εξελιγμένες γεωργικές τεχνικές· ένα δεύτερο «κύμα» κατευθύνθηκε προς την κεντρική και τη βόρεια Ευρώπη μέσω των υδάτινων οδών του Δούναβη και του Ρήνου. Ταυτόχρονα με αυτές τις μετακινήσεις αρχίζει να εξαπλώνεται η ινδοευρωπαϊκή ομάδα γλωσσών από την οποία προέρχονται οι περισσότερες γλώσσες που μιλιούνται μέχρι σήμερα σε αυτές τις περιοχές.  

Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου Facebook Twitter
Ο Κόλιν Ρένφριου στην Απείρανθο της Νάξου με αγαπημένους φίλους του, δεκαετία του 1960. Φωτ.: via facebook/φωτ. αρχείο Αργυρώ Μπακάλου-Μπουγιούκα.

Το 1987 «επιστρέφει» στην Ελλάδα όπου μέχρι το 1981 θα συνδιευθύνει τις ανασκαφές στη Μαρκιανή της Αμοργού και στο νησάκι Δασκαλιό δίπλα στην Κέρο, με την οποία ήταν ενωμένο στα προϊστορικά χρόνια. Η Κέρος και το Δασκαλιό υπήρξαν σημαντικά θρησκευτικά κέντρα αλλά και εμπορικοί σταθμοί του Αιγαίου την Εποχή του Χαλκού, θεωρούνται από τις σπουδαιότερες αρχαιολογικές θέσεις στη Μεσόγειο και το ενδιαφέρον γι’ αυτές παραμένει αμείωτο. Την περίοδο 2006-2008 και έχοντας ήδη ανακηρυχθεί από το 1991 επίτιμος διδάκτορας του ΕΚΠΑ (Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας), διηύθυνε νέες ανασκαφές στην Κέρο και στο Δασκαλιό (θέση Κάβος), παραμένοντας έκτοτε συνδιευθυντής των εκεί ερευνών.

Η συνεισφορά του στην έρευνα και την ανάδειξη του κυκλαδικού πολιτισμού, με τη στενή συνεργασία της Λίλας Μαραγκού και του Χρίστου Ντούμα, υπήρξε τεράστια. Θεμελιώδης θεωρείται η συμβολή του και στη χρήση των αρχαιολογικών αρχείων ως βάσης για την κατανόηση του πώς σκέφτονταν και ενεργούσαν οι αρχαίοι στο πλαίσιο της επιστήμης της εξελικτικής γνωσιακής αρχαιολογίας, την οποία ο Ρένφριου και ο Έλληνας μαθητής του Λάμπρος Μαλαφούρης, γνωστικός αρχαιολόγος ερευνητής στην Οξφόρδη σήμερα, βάφτισαν «νευροαρχαιολογία» – ο όρος είναι δικής τους επινόησης. Το 1996 διατύπωσε το λεγόμενο «παράδοξο του Sapient», προσπαθώντας να δώσει μια εξήγηση στο γιατί μεσολάβησε τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα μεταξύ της εμφάνισης των γενετικά και ανατομικά σύγχρονων ανθρώπων (200-100.000 χρόνια π.Χ.) και της ανάπτυξης πολύπλοκων συμπεριφορών και κατά συνέπεια πολιτισμών, που αρχίζουν να ανιχνεύονται μετά το 12.000 π.Χ. 

Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου Facebook Twitter
Ο Ρένφριου συνέγραψε πολλά ακόμα βιβλία, συγγράμματα, μελέτες και άρθρα.

Ο Ρένφριου συνέγραψε πολλά ακόμα βιβλία, συγγράμματα, μελέτες και άρθρα, ενώ στο YouTube μπορεί κανείς να βρει ομιλίες και συνεντεύξεις του. Ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για την προϊστορική Ελλάδα, μεγάλο ενδιαφέρον όμως εκδήλωνε και για τη νεότερη, για τα ήθη, τα έθιμα, τις παραδόσεις και τον τρόπο ζωής των σύγχρονων ανθρώπων στα μέρη όπου έκανε ανασκαφές. Θυμάμαι ότι τον είχα δει και απολαύσει στο ωραίο ντοκιμαντέρ της Αντριάνας Παρασκευοπούλου «Το αίνιγμα της Κέρου» που συμμετείχε στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (2020) – προβλήθηκε επίσης στην EΡT. Εκεί μιλούσε διεξοδικά για ένα μυστήριο η λύση του οποίου απασχολούσε για δεκαετίες την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα: σ’ αυτό το μικρό, άγονο, ακατοίκητο σήμερα νησί των Κυκλάδων έχουν βρεθεί εκατοντάδες θραύσματα από σπασμένα κυκλαδικά ειδώλια, που όμως δεν ενώνονται μεταξύ τους.

Ο Ρένφριου, ο οποίος εκτιμά ότι η Κέρος αποτελεί το πρώτο θαλάσσιο ιερό σε ολόκληρο τον πλανήτη, θεωρεί ότι τα ειδώλια μεταφέρονταν εκεί όχι ως αναθηματικά αφιερώματα αλλά με σκοπό ακριβώς την τελετουργική τους καταστροφή. Στο ντοκιμαντέρ παρουσιάζονται τα κυριότερα ευρήματα και ο πολύπλοκος αρχιτεκτονικός σχεδιασμός του Δασκαλιού που μαρτυρά έναν εξελιγμένο οικισμό της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού, εφάμιλλο μ’ εκείνον της Κνωσσού στην Κρήτη την ίδια περίοδο. Τη δεκαετία του ’50 συντελέστηκε στην Κέρο μία από τις μεγαλύτερες υποθέσεις λαθρανασκαφής παγκοσμίως. Το μεγαλύτερο μέρος των κλεμμένων μαρμάρινων κυκλαδικών ειδωλίων που βρέθηκαν εκεί κατέληξε σε προσωπικές συλλογές. Δεκαετίες αργότερα πουλήθηκε μια πλούσια συλλογή με τον τίτλο «Ο θησαυρός της Κέρου», ενώ, έπειτα από πολλές δημοπρασίες, τα περισσότερα αρχαία της συλλογής μεταφέρθηκαν στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου Facebook Twitter
Ο Κόλιν Ρένφριου ατενίζει τη θάλασσα της Κέρου.

Το Αίνιγμα της Κέρου (Ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ - Ά Τηλεοπτική μετάδοση) 

Ο καθηγητής Κόλιν Ρένφριου για την θησαυρό της Κέρου και τους αρχαιοκάπηλους

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

αρχαιολογική ανασκαφή Κέρος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φως στα μυστήρια της προϊστορικής Κέρου

Μια συζήτηση με τους επιμελητές της πολυσυζητημένης όσο και πρωτότυπης έκθεσης με τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα της Εποχής του Χαλκού από την Κέρο και το Δασκαλιό, που παρουσιάζονται στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα από την Κέρο στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων

Πολιτισμός / Τα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα από την Κέρο στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων

Η έρευνα και η μελέτη των ευρημάτων αποδεικνύουν την ιδιαίτερη σημασία της πρωτοκυκλαδικής αυτής θέσης, ειδικά σε ό,τι αφορά τις απαρχές της αστικοποίησης και τα θαλάσσια δίκτυα διακίνησης πρώτων υλών και αγαθών στο Αιγαίο.
THE LIFO TEAM
αρχαιολογική ανασκαφή Κέρος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φως στα μυστήρια της προϊστορικής Κέρου

Μια συζήτηση με τους επιμελητές της πολυσυζητημένης όσο και πρωτότυπης έκθεσης με τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα της Εποχής του Χαλκού από την Κέρο και το Δασκαλιό, που παρουσιάζονται στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ