Μάχη του Μαντζικέρτ: Τούρκοι αρχαιολόγοι βρήκαν φυσικά ίχνη της μάχης Βυζαντινών - Σελτζούκων

Μάχη του Μαντζικέρτ: Τούρκοι αρχαιολόγοι βρήκαν φυσικά ίχνη της μάχης Βυζαντινών - Σελτζούκων Facebook Twitter
0

Αρχαιολόγοι που εργάζονται στο Αρχαιολογικό Πρόγραμμα του Πεδίου Μάχης του Μαντζικέρτ, με επικεφαλής τον Τούρκο καθηγητή δρ. Αντνάν Τσεβίκ, ανακάλυψαν φυσικά ίχνη της ιστορικής μάχης που έλαβε χώρα στα βάθη της Μικράς Ασίας.

Η μάχη του Μαντζικέρτ μεταξύ της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και των Σελτζούκων έλαβε χώρα στις 26 Αυγούστου του 1071, κοντά στο Μαντζικέρτ. Ο αυτοκράτορας Ρωμανός Δ' Διογένης ηττήθηκε, αιχμαλωτίστηκε και απελευθερώθηκε μετά την καταβολή λύτρων, ενώ η Βυζαντινή Αυτοκρατορία υποχρεώθηκε στην καταβολή ετήσιου φόρου και την παραχώρηση μερικών φρουρίων στους Σελτζούκους. Αυτή η πανωλεθρία των βυζαντινών στρατευμάτων και, κυρίως, η εσωτερική πολιτική παράλυση που ακολούθησε, επέτρεψε τη μόνιμη εγκατάσταση των Σελτζούκων και γενικώς τουρκογενών πληθυσμών στη Μικρά Ασία.

Οι αρχαιολόγοι πραγματοποίησαν μια εκτεταμένη έρευνα που κάλυπτε 150 τετραγωνικά χιλιόμετρα εντός της πεδιάδας του Μαντζικέρτ και χρησιμοποίησαν γεωφυσικές σαρώσεις και εξερευνητικές τεχνικές για να εντοπίσουν την ακριβή τοποθεσία του πεδίου μάχης.

Μάχη του Μαντζικέρτ: Τούρκοι αρχαιολόγοι βρήκαν φυσικά ίχνη της μάχης Βυζαντινών - Σελτζούκων Facebook Twitter
φωτ.: Αρχαιολογικό Πρότζεκτ του Πεδίου Μάχης του Μαντζικέρτ

Οι ανασκαφές αποκάλυψαν αιχμές βελών, θραύσματα ξίφους και δόρατα, εκτός από χρυσά και χάλκινα ρωμαϊκά νομίσματα στα ίδια στρώματα. Τα νομίσματα απεικονίζουν την εικόνα του αυτοκράτορα Ρωμανού Δ' Διογένη, ο οποίος μετά το τέλος της μάχης αιχμαλωτίστηκε.

Μάχη του Μαντζικέρτ: Τούρκοι αρχαιολόγοι βρήκαν φυσικά ίχνη της μάχης Βυζαντινών - Σελτζούκων Facebook Twitter
φωτ.: Αρχαιολογικό Πρότζεκτ του Πεδίου Μάχης του Μαντζικέρτ

Οι αρχαιολόγοι βρήκαν επίσης έναν κρεμαστό σταυρό που χρονολογείται στον 11ο αιώνα μ.Χ., τάφους της εποχής των Σελτζούκων και εκατοντάδες μεταλλικά αντικείμενα από τη μάχη. Σύμφωνα με τον Συντονιστή του Έργου Δρ Ογουζχάν Καρατσετίν, τα αντικείμενα ετοιμάζονται προς έκθεση σε παρακείμενα μουσεία. Ο δρ Καρατσετίν είπε ότι το έργο στοχεύει στη δημιουργία μιας νέας μεθοδολογίας για την αρχαιολογία του πεδίου μάχης και πιστεύει ότι οι νέες τεχνολογίες σάρωσης και οι εμπειρίες που χρησιμοποιούνται θα είναι πολύ χρήσιμες για άλλα έργα αρχαιολογίας σε πεδία μαχών.

Μάχη του Μαντζικέρτ: Τούρκοι αρχαιολόγοι βρήκαν φυσικά ίχνη της μάχης Βυζαντινών - Σελτζούκων Facebook Twitter
φωτ.: Αρχαιολογικό Πρότζεκτ του Πεδίου Μάχης του Μαντζικέρτ
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ