«Γυμνοί στον Ήλιο»: Ο ηλιοκαμένος Τομ Ρίπλεϊ του Αλέν Ντελόν επιστρέφει στα θερινά σινεμά 

«Γυμνοί στον Ήλιο»: Ο Τομ Ρίπλεϊ του Αλέν Ντελόν επιστρέφει στα θερινά σινεμά  Facebook Twitter
Ο φακός του Κλεμάν ερωτοτροπεί διαρκώς (και δικαίως) με το πρόσωπο του Ντελόν.
0

Πολύ πριν το κιαροσκούρο του Έλσγουιτ και τους χιτσκοκισμούς του Ζαΐλιαν στο Netflix, πολύ πριν ο Τζουντ Λο και ο Ματ Ντέιμον τραγουδήσουν «Tu vuo fa l’Americano» και ξανακάνουν το τραγούδι διεθνές hit, ο «Ταλαντούχος Κύριος Ρίπλεϊ», το πρώτο βιβλίο της διάσημης σειράς της Πατρίσια Χάισμιθ, είχε μεταφερθεί στον κινηματογράφο σε σκηνοθεσία Ρενέ Κλεμάν με τον τίτλο Plein Soleil (Γυμνοί στον Ήλιο)

Το στόρι είναι πια γνωστό. Αμερικανός μεγαλοεπιχειρηματίας απευθύνεται στον Τομ Ρίπλεϊ, έναν νεαρό αριβίστα, ώστε να πείσει τον γιο του, που «κοπροσκυλιάζει» στην Ιταλία, να επιστρέψει στο Σαν Φρανσίσκο και να αναλάβει την οικογενειακή επιχείρηση. Ο Τομ ταξιδεύει υπερατλαντικά μέχρι τη γειτονική μας χώρα, βρίσκει τον άσωτο υιό και γοητεύεται τόσο από τη ζωή του, που θέλει να την κάνει δική του με κάθε τρόπο. 

Η πρώτη κινηματογραφική διασκευή του βιβλίου εστιάζει αποκλειστικά στην ταξικότητα. Ο Ρίπλεϊ της ταινίας δεν είναι απλώς γοητευτικός, φέρει τα χαρακτηριστικά του Αλέν Ντελόν, δηλαδή ενός άνδρα τόσο όμορφου, που κάνει όλους εμάς τους υπόλοιπους να θέλουμε να ανοίξει η γη να μας καταπιεί, αναλογιζόμενοι τις φορές που επιχειρήσαμε να παραστήσουμε τον ωραίο. Και είναι σίγουρα ομορφότερος από τον Φίλιπ -όχι Ντίκι- Γκρίνλιφ της ταινίας, που φέρει τη μορφή του Μορίς Ρονέ, φίλου του πρωταγωνιστή (SPOILER ALERT), τον οποίο o τελευταίος θα σκότωνε ξανά επί της οθόνης λίγα χρόνια μετά στην Πισίνα του Ζακ Ντερέ. Εκεί οι δυο τους θα συνάντησαν και πάλι τη Ρόμι Σνάιντερ, που κάνει πέρασμα λίγων δευτερολέπτων στην αρχή του φιλμ. 

Βλέπουμε τον Ντελόν σε μια πιο εξωστρεφή ερμηνεία από εκείνες που τον μάθαμε αφού έχτισε την κινηματογραφική περσόνα του – θυμίζουμε ότι με αυτήν εδώ την ταινία έγινε σταρ διεθνούς εμβέλειας– και, παράλληλα, θυμόμαστε τη σημασία των προσώπων για την τέχνη του σινεμά.

Αφού, λοιπόν, ο Τομ έχει τη γοητεία, το μόνο που του λείπει είναι το κεφάλαιο, μια έλλειψη που ο Φίλιπ δεν σταματά να του θυμίζει, συνειδητά ή ασυνείδητα. Η ταξική ατζέντα του ήρωα και της ταινίας γίνεται εμφανής κι από ένα πολύ χαρακτηριστικό πλάνο, με τον Τομ πάνω σε μια λιτή βαρκούλα, δεμένη στο πολυτελές ιστιοφόρο του Φίλιπ, το οποίο φαίνεται στο βάθος. Κι αν η ταξική ανάγνωση του Κλεμάν, που συνυπογράφει το σενάριο, είναι αξιέπαινη, στα μάτια μας υστερεί σε σχέση με εκείνη του Μινγκέλα. Το θρυμματισμένο πορτρέτο που ζωγράφισαν ο τελευταίος με τον Ματ Ντέιμον, πέραν των ταξικών κινήτρων, περιλαμβάνει τον ομοερωτισμό και τη συχνά καταστροφική, αλλά στο βάθος ανθρώπινη ανάγκη του ανήκειν – είναι, δηλαδή, πιο σύνθετο. Τουλάχιστον, η δολοφονική πορεία του ήρωα είναι όμοια και ο Κλεμάν τη σκιαγραφεί δεξιοτεχνικά, αναδεικνύοντας τη σταδιακή εξοικείωση του χαρακτήρα με την εγκληματικότητα. Παρατηρείστε, για παράδειγμα, τη διαφορά στον ηχητικό σχεδιασμό των δύο πρώτων φόνων και θα διαπιστώσετε ότι ο δεύτερος είναι πολύ πιο «ήσυχος» – άρα υπάρχει μια μεθοδικότητα και μια νηφαλιότητα στον δεύτερο φόνο, διάφορες του ψυχικού βρασμού που καταλαμβάνει τον ήρωα στον πρώτο. 

«Γυμνοί στον Ήλιο»: Ο Τομ Ρίπλεϊ του Αλέν Ντελόν επιστρέφει στα θερινά σινεμά  Facebook Twitter
Και μπορεί το Plein Soleil να μην ανήκει απαραίτητα στα μεγάλα κινηματογραφικά αριστουργήματα, αλλά διαθέτει όλα τα απαραίτητα συστατικά για μια ισχυρή δόση κοσμοπολίτικης θερινής ψυχαγωγίας.

Ο φακός του Κλεμάν ερωτοτροπεί διαρκώς (και δικαίως) με το πρόσωπο του Ντελόν. Στο χαρτί ο χαρακτήρας απαιτούσε εκείνη τη γυμνή, πλήρως αφαιρετική παγωνιά που απέσπασε από τον ηθοποιό ο Μελβίλ μεταγενέστερα και λογαριάζουν για «αταλαντοσύνη» όσοι δεν αντιλαμβάνονται τη διαφορά της κινηματογραφικής από τη θεατρική ερμηνεία.  Έτσι θα καταδεικνυόταν το κενό του Τομ, που γεμίζει από τα χαρακτηριστικά των υποκειμένων του φθόνου του. Στο πανί, όμως, παρακολουθούμε έναν άλλο Τομ, πιο ζωντανό, πιο ζωηρό, τον Τομ του σεναρίου. Και βλέπουμε τον Ντελόν σε μια πιο εξωστρεφή ερμηνεία από εκείνες που τον μάθαμε αφού έχτισε την κινηματογραφική περσόνα του –θυμίζουμε ότι με αυτήν εδώ την ταινία έγινε σταρ διεθνούς εμβέλειας– και, παράλληλα, θυμόμαστε τη σημασία των προσώπων για την τέχνη του σινεμά. Θυμόμαστε τι σημαίνει μαγνητισμός και έμφυτη πρωταγωνιστική στόφα και, ξαφνικά, αυτή η πρόσφατη κινηματογραφική απώλεια φαντάζει ακόμα μεγαλύτερη. Εμμένουμε στο «κινηματογραφική», τα υπόλοιπα είναι για δημοδιδασκάλους και αυτόκλητους τοποτηρητές ηθικής των social media. 

Τέτοιο είναι το εκτόπισμα του πρωταγωνιστή, που παραβλέπουμε τη νερωμένη, ηθικοπλαστική κατάληξη, μπρος στο πλάνο ενός λιαζόμενου Ντελόν που έγραψε κινηματογραφική ιστορία. Και μπορεί το Plein Soleil, με την ηλιοκαμένη φωτογραφία του και το μουσικό χαλί μεσογειακής lounge του Νίνο Ρότα, να μην ανήκει απαραίτητα στα μεγάλα κινηματογραφικά αριστουργήματα, αλλά διαθέτει όλα τα απαραίτητα συστατικά για μια ισχυρή δόση κοσμοπολίτικης θερινής ψυχαγωγίας και βραδύκαυστου σασπένς. Και αλίμονό μας αν ποτέ φτάσουμε στο σημείο που δεν θα την χρειαζόμαστε.

Το τρέιλερ της ταινίας

Η ταινία «Γυμνοί στον Ήλιο» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους την Πέμπτη 22 Aυγούστου από τη NEO Films. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Queer, ειλικρινές και μπροστά από την εποχή του: «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» κλείνει τα 25

Οθόνες / Queer, ειλικρινές, μπροστά από την εποχή του: 24 χρόνια από την πρεμιέρα του «Ταλαντούχου κύριου Ρίπλεϊ»

Η μεταφορά του μυθιστορήματος της Πατρίσια Χάισμιθ από τον Άντονι Μινγκέλα δεν διέθετε μόνο ένα λαμπρό καστ αλλά και ευαισθησίες που τη φέρνουν πιο κοντά στο σήμερα.
THE LIFO TEAM
Αποσπάσματα από τα ημερολόγια μιας σκοταδόψυχης

Οπτική Γωνία / Αποσπάσματα από τα ημερολόγια μιας σκοταδόψυχης

Η κυκλοφορία του πολυαναμενόμενου τόμου με τα ημερολόγια της Πατρίσια Χάισμιθ αποτελεί ίσως το εκδοτικό γεγονός του 2021, καθώς φέτος συμπληρώθηκαν εκατό χρόνια από τη γέννηση της πολύ σπουδαίας και πολύ αμφιλεγόμενης συγγραφέως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ