Ντόναλντ Σάδερλαντ (1935-2024): Ένα πρόσωπο, χίλιες εικόνες

Ντόναλντ Σάδερλαντ: Ένα πρόσωπο, χίλιες εικόνες Facebook Twitter
Ο Ντόναλντ Σάδερλαντ στο «MASH» (1970).
0

“Μαμά, είμαι όμορφος;» Ο ψηλόλιγνος έφηβος με τη βαριά φωνή, τα μπλε μάτια και τα πεταχτά αυτιά που είχε μείνει στην ίδια τάξη εξαιτίας της πολιομυελίτιδας κάτι υποψιαζόταν όταν έκανε την ερώτηση, για να λάβει την από καρδιάς υπεκφυγή αντί ευθείας απάντησης, «το πρόσωπό σου διαθέτει χαρακτήρα». Πόσο δίκιο είχε η μητέρα του Καναδού Ντόναλντ Σάδερλαντ, ο οποίος έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 88 ετών, αφήνοντας, μαζί με την παραμερισμένη ματαιοδοξία του, μια σοβαρή παρακαταθήκη αξέχαστων ρόλων και συνεχούς παρουσίας στην ουσία της υποκριτικής. Πόσοι μπορούν να καυχηθούν για δύο τουλάχιστον κλασικά φινάλε στην ιστορία του κινηματογράφου;

Ο γηραιός Καζανόβα του Φελίνι σκύβει μπροστά στη φθορά, ρεζιλεύεται μπροστά στο σκωπτικό κοινό που παρακολουθεί γελώντας μια μικρή περφόρμανς που άλλοτε προκαλούσε θαυμασμό, βλέπει τον θάνατο να τον επισκέπτεται με κοντινό στα ματωμένα μάτια και το σπασμένο, γεμάτο ρουζ πρόσωπό του, και λικνίζεται με τη μπαλαρίνα του την Ενριέτα στον χορό του τέλους, σαν διακοσμητικό παιχνίδι στο πέρασμα του χρόνου. Και στους στοιχειωτικούς Ανθρώπους του τρόμου του Φίλιπ Κάουφμαν η κάμερα ξεκινά από ένα gros plan στο βλέμμα φρίκης, για να την καταπιεί το στόμα του, σωματοποιώντας την ύστατη κραυγή προτού καταληφθεί από τους εξωγήινους εισβολείς. 

Κανείς δεν θα μπορούσε να αρνηθεί συμμετοχή σε έναν τόσο αγαπητό και σεβαστό ηθοποιό που δεν είχε βρεθεί ποτέ στην πεντάδα των Όσκαρ, αλλά, όπως είπε και η Γούπι Γκόλντμπεργκ στον ακριβέστατο λόγο της στο τιμητικό του βραβείο το 2017, όλοι οι γύρω του κέρδισαν ένα από αυτά, γιατί ήταν τόσο καλός.

Ξεκίνησε χωρίς τρομερές φιλοδοξίες, υψηλές προσδοκίες ή προνομιακές προοπτικές, νιώθοντας ικανοποιημένος που δέχονταν να τον προσλάβουν, ακριβώς επειδή είχε μεγάλα αυτιά και κανείς άλλος δεν δεχόταν να παίξει κωμικά («Και οι 12 ήταν καθάρματα») και τυχερός που οι συνάδελφοί του, όπως ο συμπατριώτης του Κρίστοφερ Πλάμερ, τον πρότειναν για δουλειές (MASH). Πολύ γρήγορα ταυτίστηκε με την αντικουλτούρα και το σινεμά που την αποτύπωσε, όχι γιατί συνέπεσε με τη μόδα της εποχής αλλά γιατί το εννοούσε και το πίστευε πολιτικά. 

Ντόναλντ Σάδερλαντ (1935-2024): Ένα πρόσωπο, χίλιες εικόνες Facebook Twitter
Ο Ντόναλντ Σάδερλαντ ως Καζανόβα στην ομότιτλη ταινία του Φελίνι.
Ντόναλντ Σάδερλαντ (1935-2024): Ένα πρόσωπο, χίλιες εικόνες Facebook Twitter
Στους «Συνηθισμένους Ανθρώπους» με τη Μέρι Τέιλορ Μουρ και τον Τίμοθι Χάτον.

Αυτός είναι ο λόγος που επιδίωξε να αποτελεί μέρος των Hunger Games, χωρίς να γνωρίζει τους συντελεστές ή να έχει διαβάσει τα ομώνυμα best sellers, μόνο διότι είδε μπροστά του, μετά από δεκαετίες, μια χρυσή ευκαιρία να μιλήσει διά του ρόλου του σε ένα νέο κοινό και να το ξυπνήσει, όπως στα '70s, με μια μικρή προσπάθεια rewriting – ανέκαθεν συνήθιζε να προσθέτει και να ξαναγράφει τους διαλόγους του, προς το βέλτιον. Στέλνοντας μια επιστολή στους παραγωγούς και στον σκηνοθέτη, έθεσε εαυτόν στη διάθεσή τους και εκείνοι συμφώνησαν αμέσως, δίνοντάς του έτσι τον χώρο να πλάσει έναν Κοριολανό για τη γενιά των social media και να αποκτήσει φωνή με τους υπέροχους μονολόγους του – η έλλειψη ματαιοδοξίας που λέγαμε.

Ντόναλντ Σάδερλαντ (1935-2024): Ένα πρόσωπο, χίλιες εικόνες Facebook Twitter
Πολύ γρήγορα ταυτίστηκε με την αντικουλτούρα και το σινεμά που την αποτύπωσε, όχι γιατί συνέπεσε με τη μόδα της εποχής αλλά γιατί το εννοούσε και το πίστευε πολιτικά. 

Κανείς δεν θα μπορούσε να αρνηθεί συμμετοχή σε έναν τόσο αγαπητό και σεβαστό ηθοποιό που δεν είχε βρεθεί ποτέ στην πεντάδα των Όσκαρ, αλλά, όπως είπε και η Γούπι Γκόλντμπεργκ στον ακριβέστατο λόγο της στο τιμητικό του βραβείο το 2017, όλοι οι γύρω του κέρδισαν ένα από αυτά γιατί ήταν τόσο καλός – η Τζέιν Φόντα στην Εξαφάνιση του Πάκουλα συγκαταλέγεται ανάμεσά τους. Συνοψίζοντας την τέχνη του, η Αμερικανίδα ηθοποιός επισήμανε πως ο Σάδερλαντ έκανε τον θεατή να αγαπήσει αντιπαθέστατους χαρακτήρες, επειδή ο ίδιος τους αγαπούσε. Η συμπόνια του παίρνει σάρκα και οστά σε δύο από τα καλύτερα δείγματα της τεράστιας φιλμογραφίας του.

Το Don't Look Now του Νίκολας Ρεγκ έγινε διάσημο από τη γυμνή σκηνή του στην κρεβατοκάμαρα μαζί με την Τζούλι Κρίστι (δυο πολύ ντροπαλοί άνθρωποι που μάζεψαν τα κουράγια τους, γδύθηκαν και το έκαναν, όπως το περιγράφει ο ίδιος), ωστόσο το επώδυνο ταξίδι του ζευγαριού στην απώλεια και την παράνοια της παράδοξης επιλογής να πάνε στη Βενετία για να απαλύνουν το πένθος τους διευκολύνεται από την αταλάντευτη σταθερότητα του Τζον Μπάξτερ που θρηνεί μοναχικά ως απόλυτα υποστηρικτικός παρτενέρ μιας ανερμάτιστης, τραγικής γυναίκας.

Ντόναλντ Σάδερλαντ (1935-2024): Ένα πρόσωπο, χίλιες εικόνες Facebook Twitter
Με την Τζούλι Κρίστι στην ταινία «Don't Look Now» του Νίκολας Ρεγκ.

Η απλότητα και η ανθρωπιά του φάνηκαν ακόμα περισσότερο στους Συνηθισμένους Ανθρώπους, δίπλα στην αυστηρότητα της Μέρι Τέιλορ Μουρ και τον γιο τους, Τίμοθι Χάτον. Ο σύζυγος, Κάλβιν Τζάρετ, έχει πετρώσει από την απώλεια του χαρισματικού γιου, που προφανώς προτιμούσαν να υπάρχει ακόμα στη ζωή, σε τέτοιο βαθμό που δέχεται τα απόνερα της θρυμματισμένης οικογένειάς του σε κάθε περίσταση. Κι όταν η άκαρδη λέαινα-σύζυγος τον ψέγει, θυμάται πως ακόμα και παρατήρηση για το λάθος χρώμα κάλτσες που φόρεσε στην κηδεία δέχτηκε πάνω στην ψυχαναγκαστική άρνησή της. Σπάζοντας για μια ακόμη φορά, ο Σάδερλαντ έδειξε πως κάτω από την ήσυχη και αξιοπρεπή εικόνα του everyman, περίμενε ένας μάγος της απλότητας να αναδείξει αναπάντεχα συναισθήματα.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Απώλειες / Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Ό,τι κι αν έπαιζε ο Καναδός ηθοποιός, που πέθανε χθες στα 88 του, φιλτραριζόταν μέσα από κάτι βαθιά δικό του, σαν να απολαμβάνει ένα ιδιωτικό αστείο ή σαν να κρύβει επιτυχώς την υποψία ή τη βεβαιότητά του ότι κάτι έχει πάει πολύ στραβά (στον κόσμο).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ