«Υπνοβάτες»: Μια παράσταση για τη διαρκή ακροβασία μας μεταξύ ζωής και θανάτου

«Υπνοβάτες»: Μια παράσταση για τη διαρκή ακροβασία μας μεταξύ ζωής και θανάτου Facebook Twitter
Τι είναι ο ύπνος, τι είναι ο θάνατος και γιατί τους ονομάσαμε αδέλφια; Μήπως είμαστε όλοι «υπνοβάτες»; Και, αν ναι, προς τα πού βαδίζουμε; Θα ξυπνήσουμε ποτέ; Φωτ.: Σταυρούλα Ντολοπούλου
0

Η σκηνή είναι γεμάτη από κρεβάτια νοσοκομείων, λευκά, σιδερένια, τόπος συνάντησης του ύπνου και του θανάτου, του παραληρήματος και των ονείρων, άλλοτε ποιητικών και άλλοτε εφιαλτικών.

Αυτό το ανησυχητικό σκηνικό επέλεξε η ομάδα Εν Δυνάμει για να μιλήσει μέσα από τη νέα της παράσταση, με τίτλο «Υπνοβάτες», στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, για τη διαρκή ακροβασία μας μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας, μεταξύ ζωής και θανάτου.

Επιστημονικά, η υπνοβασία είναι ένα φαινόμενο μεταξύ ύπνου και εγρήγορσης, μια διαταραχή ύπνου άλλοτε ακίνδυνη και άλλοτε βίαιη, που εκφράζεται με επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές, απλές ή και σύνθετες, των οποίων η αυθεντικότητα συχνά αμφισβητείται. Οι υπνοβάτες συχνά θυμούνται ελάχιστα ή καθόλου το περιστατικό της υπνοβασίας, καθώς η συνείδησή τους έχει αλλάξει σε μια κατάσταση στην οποία είναι δύσκολο να ανακαλέσουν αναμνήσεις.

Σε αυτή την κατάσταση, στα βραδέα κύματα του ύπνου, που έχει αποτελέσει έμπνευση για τους δημιουργούς εδώ και αιώνες, καλούνται να μπουν νοερά οι θεατές.

Με τη λέξη «υπνοβάτης» να ενέχει μεταφορικά και θετική και αρνητική σημασία, στη σκηνή εκτυλίσσονται μαγικές ιστορίες ονείρων, επιθυμιών και μύχιων σκέψεων. 

Η ομάδα Εν Δυνάμει, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Ελένης Δημοπούλου και σε σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου, όπως και στα «Ερωτευμένα Άλογα», δημιουργεί για ακόμα μία φορά εικόνες και περιεχόμενο που έχουν τη δύναμη να μετατρέπουν το προσωπικό σε συλλογικό. Επιλέγει να θέσει ερωτήματα που συνήθως αποφεύγουμε. Τι είναι ο ύπνος, τι είναι ο θάνατος και γιατί τους ονομάσαμε αδέλφια; Πότε ανοίγουμε τα παράθυρά μας να αντικρίσουμε κατάματα τους φόβους αλλά και τις πιο βαθιές μας επιθυμίες; Μήπως είμαστε όλοι «υπνοβάτες»; Και, αν ναι, προς τα πού βαδίζουμε; Θα ξυπνήσουμε ποτέ;

«Υπνοβάτες»: Μια παράσταση για τη διαρκή ακροβασία μας μεταξύ ζωής και θανάτου Facebook Twitter
«Οι "Υπνοβάτες" γεννήθηκαν σαν ιδέα τη σκοτεινή περίοδο της πανδημίας. Στην ουσία πρόκειται για μια παράσταση που μιλά για το μεταίχμιο μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας αλλά και ζωής και θανάτου». Φωτ.: Σταυρούλα Ντολοπούλου

Με τη λέξη «υπνοβάτης» να ενέχει μεταφορικά και θετική και αρνητική σημασία, στη σκηνή εκτυλίσσονται μαγικές ιστορίες ονείρων, επιθυμιών και μύχιων σκέψεων. Από τη μια οι άνθρωποι των σύγχρονων κοινωνιών, αποξενωμένοι από τον εσωτερικό τους κόσμο, μονάχοι και μαραζωμένοι, τρέχουν διαρκώς σαν υπνωτισμένοι να προλάβουν μια ζωή που διαρκώς τελειώνει και δεν ζουν στο παρόν, από την άλλη, οι ήρωες και οι ηρωίδες της ιστορίας, οι ερμηνευτές της ομάδας Εν Δυνάμει, σαν «υπνοβάτες» εξακολουθούν να κάνουν όνειρα για μια κοινωνία αγάπης και ομορφιάς, όπου η ζωή εμπεριέχει μέσα της τον θάνατο οργανικά και οι άνθρωποι ζουν μαζί και μοιράζονται.

Στο θέατρο συναντώ τη σκηνοθέτιδα Ελένη Ευθυμίου, που μου αφηγείται την ιστορία της γέννησης των «Υπνοβατών». «Οι "Υπνοβάτες" γεννήθηκαν σαν ιδέα τη σκοτεινή περίοδο της πανδημίας. Στην ουσία πρόκειται για μια παράσταση που μιλά για το μεταίχμιο μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας αλλά και ζωής και θανάτου. Προέκυψε ως ανάγκη να μιλήσουμε για τον φόβο του θανάτου, κάτι που συχνά δεν εκφράζουμε, που αποτελεί ταμπού στον δυτικό κόσμο, αλλά και για τον υποσυνείδητο κόσμο των ονείρων, εκεί όπου δεν υπάρχει λογοκρισία και φανερώνονται γυμνές οι αλήθειες μας. Η σκέψη να ενώσουμε τις θεματικές του ύπνου και του θανάτου προέκυψε από τη γνώση ότι στην αρχαιότητα ο ύπνος και ο θάνατος συνδέονταν με αδελφική σχέση, οπότε σκεφτήκαμε ότι θα είχε ενδιαφέρον να ερευνήσουμε το δικό μας γιατί», λέει.

Η παράσταση έχει τη δομή του συνειρμού και του ονείρου. Με σύνθεση σπονδυλωτή, κάθε ιστορία και κάθε όνειρο των ηρώων έχει προέλθει μεν από αληθινή ιστορία, έχει όμως έντονα ποιητική επεξεργασία και δεν θυμίζει θέατρο ντοκιμαντέρ.

«Υπνοβάτες»: Μια παράσταση για τη διαρκή ακροβασία μας μεταξύ ζωής και θανάτου Facebook Twitter
«Η σκέψη να ενώσουμε τις θεματικές του ύπνου και του θανάτου προέκυψε από τη γνώση ότι στην αρχαιότητα ο ύπνος και ο θάνατος συνδέονταν με αδελφική σχέση, οπότε σκεφτήκαμε ότι θα είχε ενδιαφέρον να ερευνήσουμε το δικό μας γιατί». Φωτ.: Σταυρούλα Ντολοπούλου
«Υπνοβάτες»: Μια παράσταση για τη διαρκή ακροβασία μας μεταξύ ζωής και θανάτου Facebook Twitter
Φωτ.: Σταυρούλα Ντολοπούλου
«Υπνοβάτες»: Μια παράσταση για τη διαρκή ακροβασία μας μεταξύ ζωής και θανάτου Facebook Twitter
Φωτ.: Σταυρούλα Ντολοπούλου

Το ένα όνειρο διαδέχεται το άλλο μέσα από έντονη μουσική, ποιητικές εικόνες, κίνηση και τραγούδια. Ο θεατής βυθίζεται σε έναν κόσμο υποσυνείδητων σκέψεων που καθρεφτίζουν τα όνειρα και τους φόβους της κοινωνίας μας συνολικά πάνω στο ζήτημα του θανάτου και της επανένταξής του στη ζωή μας ως κάτι οργανικό, αλλά και ως κάτι που εμπεριέχει μέσα του τη γέννηση του νέου. 

Σε μια κοινωνία που εξελίσσεται ραγδαία και ατομικά, με τη ζωή να αποκτά αξία ή να τη χάνει αναπάντεχα και ανυπολόγιστα, η ιδέα του θανάτου εξετάζεται ξανά και ξανά, επηρεάζοντας και την ίδια τη δομή της κοινωνίας. Πόσο μας φέρνει η κατάσταση του ύπνου κοντά στον θάνατο και τι σημαίνει ο φόβος του θανάτου, η συνειδητή μας απομάκρυνση από την ιδέα του και η βαθιά επιθυμία να παρατείνουμε τη ζωή μας;

Ο θάνατος, ο ύπνος και τα όνειρα, ένα τρίπτυχο μυστηριώδες, παρουσιάζεται μπροστά μας. Δεν πρόκειται να πάρουμε καμιά απάντηση, όσο και αν αναρωτηθούμε, ίσως και καμία ανακούφιση. Αλλά μπορεί να αφεθούμε στους συνειρμούς, να απενοχοποιήσουμε τον φόβο που νιώθουμε, να τον ομολογήσουμε στον εαυτό μας, να συμφιλιωθούμε με τον θάνατο, βγάζοντάς τον από τις μύχιες, βασανιστικές μας σκέψεις, δίνοντάς του μια θέση στη ζωή μας.

Θα οδηγηθούμε μοιραία σε αυτόν, στο αναπόδραστο τέλος. Αλλά θα έχουμε κερδίσει φτάνοντας εκεί με μεγαλύτερη συμπόνια, αγάπη και παίρνοντας αγκαλιά την αδυναμία της ανθρώπινης φύσης μας.

«Υπνοβάτες»: Μια παράσταση για τη διαρκή ακροβασία μας μεταξύ ζωής και θανάτου Facebook Twitter
Φωτ.: Σταυρούλα Ντολοπούλου
«Υπνοβάτες»: Μια παράσταση για τη διαρκή ακροβασία μας μεταξύ ζωής και θανάτου Facebook Twitter
Φωτ.: Σταυρούλα Ντολοπούλου

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ