Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner Facebook Twitter
Lorenza Böttner, άτιτλο (χ.χ.), ασπρόμαυρη φωτογραφία, 24 × 22 εκ.
0

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα. Η πρακτική της Böttner εν μέρει συμβαδίζει με την παράδοση των καλλιτεχνών που ζωγραφίζουν με το στόμα και το πόδι και εξασφαλίζουν τα προς το ζην ζωγραφίζοντας δημόσια. Ωστόσο, υπονόμευσε ακόμα κι αυτή την παράδοση μέσω των θεμάτων της και μιας εννοιολογικής γλώσσας που παραμέρισε την παράδοση και πραγματεύτηκε πολιτικά και σεξουαλικά ζητήματα.

Η Lorenza γεννήθηκε ως Ernst Lorenz Böttner το 1959 από οικογένεια γερμανικής καταγωγής που ζούσε στην κοινότητα Punta Arenas της Χιλής. Σε ηλικία οκτώ ετών έπαθε ηλεκτροπληξία σκαρφαλώνοντας σ’ έναν πυλώνα, με αποτέλεσμα να της ακρωτηριάσουν και τα δύο χέρια από το ύψος των ώμων. Το 1973 ο Ernst Lorenz επέστρεψε στη Γερμανία με τη μητέρα του για να υποβληθεί σε σειρά πλαστικών χειρουργικών επεμβάσεων και μετακόμισε στο Λιχτενάου, μια πόλη κοντά στο Κάσελ. Ο Böttner μεγάλωσε με την ταμπέλα του «ανάπηρου» και υπέφερε από τους ίδιους περιορισμούς και τον κοινωνικό αποκλεισμό με τα επονομαζόμενα παιδιά του Contergan, τα οποία γεννήθηκαν με μορφολογικές διαφορές λόγω της επίδρασης του συστατικού της θαλιδομίδης που λάμβαναν οι μητέρες τους κατά την κύηση.

Το διεμφυλικό αντιφρονούν σώμα της Lorenza έγινε ζωντανό πολιτικό γλυπτό, ένα διεμφυλικό-χωρίς χέρια γλυπτικό μανιφέστο.

Η Böttner, εντούτοις, αντιστάθηκε και αρνήθηκε τα προσθετικά χέρια. Επέλεξε να μετασχηματίσει την κατάστασή της αναπτύσσοντας παθιασμένο ενδιαφέρον για το κλασικό μπαλέτο, την τζαζ και τις κλακέτες, και μαθαίνοντας να ζωγραφίζει με το πόδι και το στόμα. Σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών του Κάσελ, εκπονώντας μια διπλωματική με τίτλο “Behindert?” (Ανάπηρος/η;), στην οποία αμφισβητούσε την κατηγοριοποίηση των ατόμων ως αναπήρων και διερευνούσε την προέλευση της ζωγραφικής με το στόμα και το πόδι. Στο Κάσελ ξεκίνησε η διπλή διαδικασία της υποκειμενικής και καλλιτεχνικής ανακατασκευής του εαυτού της. Πρώτον, ο Lorenz αποφάσισε να χρησιμοποιεί το όνομα Lorenza, δηλώνοντας μια ανοιχτά διεμφυλική γυναικεία στάση· τα σχέδια και οι αυτοπροσωπογραφίες της Lorenza ως γυναίκας, τα γυναικεία ρούχα σχεδιασμένα για σώμα χωρίς χέρια και οι σειρές φωτογραφιών που τεκμηρίωναν αυτή τη διαδικασία μεταμόρφωσης λειτούργησαν ως βασικές αρχές μιας περφόρμανς με θέμα τη δημιουργία της υποκειμενικότητας ενός ατόμου διεμφυλικού και χωρίς χέρια (όπως παρουσιάστηκε στην περφόρμανς Αφροδίτη της Μήλου, που ανέβηκε πρώτη φορά στο Κάσελ το 1982, ενώ αργότερα μεταφέρθηκε στη Νέα Υόρκη και στο Σαν Φρανσίσκο). Δεύτερον, ενώ η ιατρική ορολογία και οι μέθοδοι αναπαράστασης στοχεύουν στην αποστέρηση του κατεστραμμένου σώματος από τη σεξουαλικότητα και το φύλο του, η περφόρμανς της Lorenza προσέδιδε ερωτισμό στο διεμφυλικό και χωρίς χέρια σώμα, χορηγώντας του σεξουαλική και πολιτική δύναμη.

Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner Facebook Twitter
Kain Karawahn, Lorenza Böttner, άτιτλο (χ.χ.), ασπρόμαυρη φωτογραφία τοποθετημένη σε χαρτόνι, εικόνα: 35,5 × 27,9 εκ. © VG Bild-Kunst, Bonn 2019

Η Lorenza συνέχισε να ταξιδεύει διαρκώς, παρουσιάζοντας εκατοντάδες περφόρμανς-πίνακες σε δημόσιους χώρους. Συνδέθηκε με το Δίκτυο Ανάπηρων Καλλιτεχνών και αγωνίστηκε για την αναγνώριση της ζωγραφικής με το στόμα και το πόδι από την επίσημη ιστορία της τέχνης και τα μουσεία. Επίσης, αντιτάχθηκε ενεργά στις διαδικασίες στέρησης της υποκειμενικότητας και της σεξουαλικότητας, στο σακάτεμα και στον ευνουχισμό που οι σύγχρονες κοινωνίες επιφυλάσσουν στη σωματική διαφορετικότητα μέσω της ομαλοποίησης. Το 1988 η Lorenza εγκαταστάθηκε στη Βαρκελώνη και το 1992 έγινε η ζωντανή ενσάρκωση της Petra, της αμφιλεγόμενης μασκότ των Παραολυμπιακών Αγώνων που σχεδίασε ο Mariscal. Πέθανε το 1994 από επιπλοκές που σχετίζονταν με τον ιό HIV.

Το διεμφυλικό αντιφρονούν σώμα της Lorenza έγινε ζωντανό πολιτικό γλυπτό, ένα διεμφυλικό-χωρίς χέρια γλυπτικό μανιφέστο. Υπερβαίνοντας την ένταξή της στον αφηρημένο εξπρεσιονισμό ή στην παράδοση της φεμινιστικής περφόρμανς, η Lorenza ζωγράφιζε και χόρευε –στους δρόμους, σε χαρτί ή σε μουσαμά– διεκδικώντας το δικαίωμα να υπάρχει και να δημιουργεί μέσα σ’ ένα διεμφυλικό κορμί χωρίς χέρια.

Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner Facebook Twitter
Lorenza Böttner, άτιτλο (1986), ασπρόμαυρη φωτογραφία, 35,3 × 27,7 εκ.
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner Facebook Twitter
Lorenza Böttner, άτιτλο (χ.χ.), ασπρόμαυρη φωτογραφία, 18 × 12,7 εκ.
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner Facebook Twitter
Lorenza Böttner, άτιτλο (χ.χ.), τρεις ασπρόμαυρες φωτογραφίες τοποθετημένες σε χαρτόνι, 34,9 × 45,7 εκ. συνολικά
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner Facebook Twitter
Lorenza Böttner, άτιτλο (1983), μολύβι σε χαρτί, 29,8 × 20,9 εκ.
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner Facebook Twitter
Lorenza Böttner, άτιτλο (χ.χ.), τρεις ασπρόμαυρες φωτογραφίες τοποθετημένες σε χαρτόνι, 34,8 × 45,5 εκ. συνολικά
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner Facebook Twitter
Lorenza Böttner, άτιτλο (1987), γραφίτης και παστέλ σε χαρτί, 91,3 × 63,3 εκ.
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner Facebook Twitter
Lorenza Böttner, άτιτλο (1985), παστέλ σε χαρτί, δεκαπέντε φύλλα ενωμένα με κολλητική ταινία, φύλλα: 23,5 × 35,5 εκ. το καθένα, περίπου 114 × 104 εκ. συνολικά
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner Facebook Twitter
Kain Karawahn, Lorenza Böttner, άτιτλο (χ.χ.), έξι ασπρόμαυρες φωτογραφίες τοποθετημένες σε χαρτόνι, 34,7 × 49,8 εκ. συνολικά. © VG Bild-Kunst, Bonn 2019
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner Facebook Twitter
Lorenza Böttner, άτιτλο (χ.χ.), ασπρόμαυρη φωτογραφία, 35,5 × 27,9 εκ.
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner Facebook Twitter
Άρθρο για τους Παραολυμπιακούς Αγώνες του 1992 με φωτογραφία της Lorenza ως Petra, El Observador, 4 Σεπτεμβρίου 1992
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner Facebook Twitter
Πορτρέτα από το Studio Sepp Bär, Κάσελ (περ. 1978), δύο έγχρωμες φωτογραφίες σε ντοσιέ, φωτογραφίες: 15 × 11 εκ. η καθεμία

Μετάφραση: Χίλντα Παπαδημητρίου

Με στοιχεια από την Documenta 14

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ