Το αναστάσιμο μήνυμα ενός «τυχαίου επαναστάτη»

Το αναστάσιμο μήνυμα ενός «τυχαίου επαναστάτη» Facebook Twitter
«Η αγάπη πρέπει να είναι οργανική για να μπορέσει να διατηρηθεί».
0

ΛΙΓΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΕΤΑ τον θάνατό του, απηχούσε, ανήμερα το Πάσχα, σαν προ-ηχογραφημένο αναστάσιμο μήνυμα, κάτι που είχε πει πριν από ένα εξάμηνο περίπου ο Πολ Όστερ, στην τελευταία συνέντευξή του, τον περασμένο Νοέμβριο στον Guardian, όταν ήδη είχε ανακοινωθεί η (μη αναστρέψιμη) κατάσταση της υγείας του.

Πρότεινε τότε ο 76χρονος Αμερικανός συγγραφέας, που τόσο ιδανικά συντρόφεψε τα νιάτα μας με ένα αξεπέραστο σερί μυθιστορημάτων που έμοιαζαν με συναρπαστικές εκδοχές της ίδιας παραβολής, να αντιληφθούμε την αγάπη –ή τον έρωτα– «ως ένα είδος δέντρου ή φυτού που κάποια μέρη του θα μαραθούν κάποτε και που ίσως χρειαστεί κάποια στιγμή να κόψουμε ένα κλαδί για να διατηρήσουμε τη συνολική ανάπτυξη του οργανισμού. Αν αφεθούμε στην εμμονή μας να μείνει για πάντα το ίδιο, μια μέρα θα το δούμε να πεθαίνει ξαφνικά μπροστά στα μάτια μας…».

Ο Πολ Όστερ –ο άνθρωπος που μας έμαθε σε κρίσιμη ηλικία ότι η απομόνωση δεν έχει να κάνει με το να είσαι μόνος, αλλά με το να βλέπεις τους άλλους να σε βλέπουν να είσαι μόνος– αποδείχτηκε συνεπής με τα νεανικά του ένστικτα.

«Η αγάπη πρέπει να είναι οργανική για να μπορέσει να διατηρηθεί», συνέχισε. «Πρέπει να εξελίσσεται συνεχώς καθώς προχωράει, ώστε όλα να είναι αλληλένδετα, ακόμα και η απόλυτη παραδοξότητα όλου αυτού του πράγματος που αποκαλούμε σχέση… Το γεγονός είναι ότι ποτέ δεν γνωρίζουμε πλήρως τους συντρόφους μας. Υπάρχουν μυστήρια στα οποία δεν θα μπορέσουμε ποτέ να απαντήσουμε. Αλλά νομίζω ότι αυτό ισχύει και για τον εαυτό μας. Υπάρχουν τόσα πολλά πράγματα που δεν καταλαβαίνω στη δική μου ζωή. Οι πράξεις μου όλα αυτά τα χρόνια. Γιατί το έκανα αυτό; Γιατί είχα εκείνη την παρόρμηση;

Οι άνθρωποι ξοδεύουν χρόνια σε ψυχαναλύσεις προσπαθώντας να βρουν τις απαντήσεις. Εγώ δεν το έχω κάνει ποτέ αυτό, οπότε πορεύομαι λίγο πολύ μόνος μου καθώς προσπαθώ να καταλάβω τα πράγματα, αν όμως είμαι ειλικρινής, οφείλω να αναφέρω ότι δεν νομίζω πως έχω κάνει μεγάλη πρόοδο».

Κάπως έτσι αντιλαμβάνομαι το ιλαρό, γλυκύ και ζωοποιό φως της Ανάστασης – ή το φως στην άκρη του τούνελ, γενικώς. Θαμπό ίσως, αλλά εκπέμπει μια ήπια συγκατάβαση και μια καθησυχαστική συνέπεια.

Και ο Πολ Όστερ –ο άνθρωπος που μας έμαθε σε κρίσιμη ηλικία ότι η απομόνωση δεν έχει να κάνει με το να είσαι μόνος, αλλά με το να βλέπεις τους άλλους να σε βλέπουν να είσαι μόνος– αποδείχτηκε συνεπής με τα νεανικά του ένστικτα. Έτυχε να πέσει η απώλεια του συγγραφέα πάνω στο κύμα καταλήψεων των αμερικανικών πανεπιστημίων και μας θύμισε τη δική του συμμετοχή στην κατάληψη του Columbia το 1968, «τη χρονιά των χρονιών, τη χρονιά της τρέλας, τη χρονιά της φωτιάς, του αίματος και του θανάτου», όπως έγραφε σαράντα χρόνια μετά, τον Απρίλιο του 2008 σ’ ένα κείμενό του στους New York Times με τίτλο «Ο τυχαίος επαναστάτης»:

«… Είχα μόλις κλείσει τα 21, και ήμουν κι εγώ τρελός, τρελός από το δηλητήριο του Βιετνάμ στα πνευμόνια μου όπως όλοι οι άλλοι…, όπως οι πολλές εκατοντάδες φοιτητές που είχαν συγκεντρωθεί εκείνο το απόγευμα γύρω από το ηλιακό ρολόι στο κέντρο του πανεπιστημίου, ζητώντας κάπου να απελευθερώσουν την τρέλα τους, και αφού ήμασταν όλοι φοιτητές του Columbia, γιατί να μην πετάξουμε πέτρες στο Columbia, από τη στιγμή μάλιστα που εμπλεκόταν σε ερευνητικά προγράμματα του στρατού που ενίσχυαν το σφαγείο στο Βιετνάμ; …Τώρα είμαι 61 χρονών, αλλά η αντίληψή μου δεν έχει αλλάξει πολύ από εκείνη τη χρονιά της φωτιάς και του αίματος, και καθώς κάθομαι μόνος μου σ’ αυτό το δωμάτιο με ένα στυλό στο χέρι, συνειδητοποιώ ότι είμαι ακόμα τρελός, ίσως πιο τρελός από ποτέ».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη μνήμη της αγαπημένης μου καθηγήτριας στο Γυμνάσιο 

Daily / Στη μνήμη της αγαπημένης μου καθηγήτριας στο Γυμνάσιο

Ένας καλός δάσκαλος –ειδικά στο εφηβικό ναρκοπέδιο της μέσης εκπαίδευσης– μεταδίδει γνώση, αλλά κυρίως μεταδίδει αντίληψη, ακόμα και στάση ζωής. Οι καλύτεροι όμως έχουν το σπάνιο και ανεξιχνίαστο χάρισμα να μεταδίδουν τον ίδιο τους τον εαυτό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Eric» στο Netflix: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

Daily / «Eric» στο Netflix: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

Ακροβατώντας ανάμεσα στο αστυνομικό θρίλερ και στο κοινωνικό / οικογενειακό δράμα, η μίνι σειρά εκμεταλλεύεται ιδανικά το ιστορικό της πλαίσιο: τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’80, την πόλη των χαμένων παιδιών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση 

Daily / Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση

Ο Μπιλ Γουόλτον που πέθανε χθες στα 71 του και χαρακτήριζε ο ίδιος τον εαυτό του ως τον «πιο τυχερό τύπο στον κόσμο» ενσάρκωσε στα ‘70s τον χίπικο αλλά και τον μαρξιστικό ιδεαλισμό όσο ελάχιστες διασημότητες, όχι μόνο στον χώρο του επαγγελματικού πρωταθλητισμού αλλά οπουδήποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Daily / Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Μια ματιά στην διαρκώς εύφλεκτη διεθνή επικαιρότητα είναι αρκετή για να πείσει οποιονδήποτε ότι η θρησκευτική αντιπαράθεση, είτε ως αιτία είτε ως πρόσχημα κλιμάκωσης συγκρούσεων, μοιάζει πιο ισχυρή από ποτέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Daily / Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Στις 3 Ιουνίου συμπληρώνεται ένας αιώνας από τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα και μια νέα γερμανική σειρά μυθοπλασίας με θέμα το πέρασμά του από τον μάταιο και παράξενο τούτο κόσμο λειτουργεί ως «επετειακή» προβολή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Απώλειες / Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Η απώλεια της σπουδαίας Καναδής διηγηματογράφου έφερε στη μυαλό μια αριστουργηματική ταινία που είχε βασιστεί σε διήγημά της, με θέμα το λυκόφως της άνοιας και πρωταγωνίστρια την Τζούλι Κρίστι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ