Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Εξώφυλλο του περιοδικού «Παναθήναια»

«Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

0

Συνεχίζοντας τη σειρά με τα ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, που εγκαινιάστηκε με τις εικόνες από την κατασκευή του σταθμού της Ομόνοιας, παρουσιάζουμε μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.

Όπως συμβαίνει μέχρι τις μέρες μας, οι Απόκριες είναι μια καλή αφορμή για να φουντώσει το κέφι! Εκτός όμως από το ξεφάντωμα, τα γλέντια, τους χορούς, το ποτό, τα παιχνίδια και τα ποικίλα έθιμα που μπορεί να συναντήσει κανείς αυτές τις μέρες ανάλογα με τον τόπο όπου βρίσκεται, οι Απόκριες ήταν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για φλερτ, πολιτική σάτιρα και κοινωνική αποσυμπίεση.

Σε δημοσιεύματα πριν από σχεδόν έναν αιώνα βλέπουμε ότι ένα από τα βασικά συνθήματα στις Απόκριες και τα καρναβάλια ανά τη χώρα ήταν το «Έξω η φτώχεια!», ενώ πλήθος κόσμου κατέκλυζε το κέντρο της Αθήνας για να παρακολουθήσει ή να γίνει μέρος της καρναβαλικής παρέλασης που εξελισσόταν στο κέντρο της πόλης, με την πομπή να περνάει από διάφορους δρόμους του κέντρου όπως η Αιόλου ή η Ερμού και να καταλήγει στην πλατεία Συντάγματος. Καλοντυμένες κυρίες και κύριοι με τα μεγάλα καπέλα τους χάζευαν από τα μπαλκόνια των σπιτιών τους το πλήθος. Το καρναβάλι της Αθήνας ήταν ένα μεγάλο γεγονός! 

Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Έξω φτώχεια! Δημοσίευμα για την Αποκριά του 1931

Το κλίμα, η μόδα στις αμφιέσεις και η πολιτική σάτιρα αποτυπώνονται και στις εικόνες που κοσμούσαν το περιοδικό «Παναθήναια». Η έκδοσή του την Αθήνα του 1933 αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικά δείγματα της αισθητικής των περιοδικών της εποχής.

Τις προηγούμενες ημέρες όλο και σε κάποιο σπίτι ή κοσμικό κέντρο θα είχαν βρεθεί πολλοί από αυτούς ως θαμώνες των θρυλικών αποκριάτικων χορών του Μεσοπολέμου. Εκείνων των χορών που και ο ποιητής Κώστας Καρυωτάκης τίμησε δεόντως με τις παρέες του, όπως και οι περισσότεροι (κυρίως πλούσιοι) νέοι της εποχής.

Το κλίμα, η μόδα στις αμφιέσεις και η πολιτική σάτιρα αποτυπώνονται και στις εικόνες που κοσμούν το περιοδικό «Παναθήναια». Η έκδοσή του στην Αθήνα του 1933 αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικά δείγματα αισθητικής των περιοδικών της εποχής. Τα σχέδια αυτά σήμερα μοιάζουν με διακριτικά ζωγραφικά κοσμήματα. Τα τεύχη με τις εικόνες εκείνης της πολύ μακρινής Ελλάδας φυλάσσονται στα Γενικά Αρχεία του Κράτους και προέκυψαν από δωρεά της συλλογής τους που έκαναν το 2016 η Λύντια και ο Νίκος Τρίχας.

Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter

Οι κυρίες Μίνα Σταθοπούλου και Ευανθία Χαντζή από το Τμήμα Αναγνωστηρίου και Αρχειακής Έρευνας της Κεντρικής Υπηρεσίας των Γενικών Αρχείων του Κράτους μάς αναφέρουν:

«Η συλλογή αυτή αποτελείται από 77 φακέλους, εκ των οποίων οι 38 αφορούν περιοδικά (ελληνικά, γερμανικά και γαλλικά) που καλύπτουν την περίοδο 1884-1958, 34 φακέλους με φύλλα ελληνικών και αμερικανικών εφημερίδων της περιόδου 1886-1957 και 5 φακέλους με ποικίλα έντυπα. Οι τίτλοι των εντύπων δεν αφορούν πλήρεις σειρές αλλά, όπως συμβαίνει συνήθως στις ιδιωτικές συλλογές, αποτελούν μια επιλογή του συλλέκτη βάσει των προσωπικών του ενδιαφερόντων και κριτηρίων. Ωστόσο, αυτή η επιλεκτική διάθεση δεν μειώνει στο ελάχιστο τη σημασία και τον πλούτο των πληροφοριών που μπορεί κανείς να αντλήσει από τα τεκμήρια.

Χαρακτηριστικό δείγμα αποτελούν και τα τεκμήρια που αφορούν τον εορτασμό της Αποκριάς. Με βάση τέσσερα περιοδικά της Συλλογής Τρίχα ("Παναθήναια", "Μπουκέτο", "Φαντάζιο" και "Θησαυρός") αποκομίζουμε μια αντιπροσωπευτική εικόνα για τα αποκριάτικα γλέντια στην παλιά Αθήνα, τα πειράγματα, τις στολές, τα έθιμα. Πέρα, όμως, από τις καθημερινές συνήθειες μπορούμε να παρακολουθήσουμε και τις πολιτικές προεκτάσεις του Καρναβαλιού μέσα από τη σάτιρα των πολιτικών και την πολιτική σκηνή της εποχής, που καλύπτει χρονικά την περίοδο από το 1900 έως και το 1958».

Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter

Στην ίδια συλλογή υπάρχουν κι άλλα περιοδικά, στις σελίδες των οποίων βρίσκουμε αναφορές στις Απόκριες. Σε ένα από αυτά μάλιστα, το «Μπουκέτο», επίσης των αρχών του ’30, γίνεται εκτενής καταγραφή των αποκριάτικων γλεντιών της παλιάς Αθήνας. Και όταν το το ’30 έκαναν λόγο για παλιά Αθήνα, εννοούσαν την Αθήνα του 19ου αιώνα. Να μερικές εισαγωγές στα άρθρα που μπορείτε να διαβάσετε στις εικόνες:

ΕΧΑΣΑΜΕ ΤΟ ΚΕΦΙ ΜΑΣ;
ΤΑ ΑΠΟΚΡΗΑΤΙΚΑ ΓΛΕΝΤΙΑ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ

Τι διηγούνται οι λόγιοι. Το κόλπο του κ. Λάσκαρη. Πώς την έπαθε ο Πρίγκηψ Νικόλαος. Το γοβάκι της κυρίας Καρολίνας. Δύο… Υψηλότατοι και οι δύο Νικόλαοι!… Η μασκαράτα του κ. Πωπ. Όπου πλούτος και μελαγχολία! Τι διηγείται ο κ. Δάφνης. Δολοφονίες, αίματα, θάνατοι, νεκροί, ανατριχίλα!…

Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Περιοδικό «Μπουκέτο» © Αρχείο Γ.Α.Κ. - Κεντρική Υπηρεσία

«ΟΙ ΠΑΛΗΕΣ ΑΘΗΝΑΪΚΕΣ ΑΠΟΚΡΗΕΣ»

Πριν αρχίσουν οι χοροεσπερίδες και πριν ανοίξουν τα κοσμικά κέντρα. Ο θάνατος της ευθυμίας. Πάει κι η αποκριάτικη μακαρουνάδα!… Τα παληά αποκρηάτικα τραγούδια. Κυρίες και δούλες. Η αποκρηάτικη Σάτυρα. Ένα ποίημα του Ραμπαγά. Το πρώτο Κομιτάτο της Αποκρηάς. Η «Άνασσα Απόκρεω». Τι έγραψε ο κ. Δαμβέργης. […]

Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Περιοδικό «Μπουκέτο» © Αρχείο Γ.Α.Κ. - Κεντρική Υπηρεσία

ΤΑ ΠΕΡΙΕΡΓΑ ΕΘΙΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΗΑΣ

Η παληές Απόκρηες στα Μαστιχοχώρια της Χίου. Ο Αγάς και το Πρωτοπαλλήκαρο. Τα λαϊκά γλέντια. Μια παράδοξη διαδικασία. Η «Βασίλισσα της Απόκρηας». Οι «μουσκάρες» της Πάτμου και οι πατινάδες τους. Πώς γιορτάζουνε την Απόκρηα στην Πελοπόννησο. Τα κλαψοτράγουδα των παιδιών. Η «Γουρνοχαρά»! Το «Τραγούδι της Καθαρής Δευτέρας». Ο «θάνατος του Μακαρόνη» κτλ.

Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Περιοδικό «Μπουκέτο» © Αρχείο Γ.Α.Κ. - Κεντρική Υπηρεσία

Σε ένα άλλο κείμενο του Γιάννη Βλαχογιάννη με τον τίτλο «Μασκαράδες και πολίται στης κολώνες να βρεθήτε», γίνεται λόγος για τα Κούλουμα, τη σοβαρή και αξιογέλαστη ιστορία τους.

Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Περιοδικό «Μπουκέτο © Αρχείο ΓΑΚ - Κεντρική Υπηρεσία
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Περιοδικό «Μπουκέτο» © Αρχείο ΓΑΚ - Κεντρική Υπηρεσία
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Περιοδικό «Μπουκέτο» © Αρχείο Γ.Α.Κ. - Κεντρική Υπηρεσία
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Περιοδικό «Μπουκέτο» © Αρχείο ΓΑΚ - Κεντρική Υπηρεσία

Για τις Απόκριες και τα Κούλουμα στην παλιά Αθήνα μπορείτε να διαβάσετε μια παλιότερη ανάρτηση της LiFO με απολαυστικό φωτογραφικό υλικό

Σερπαντίνες, κομφετί, στρακαστρούκες, χιούμορ και όλα τα άλλα πολεμοφόδια του Καρναβαλιού είναι διαχρονικά!

Για το τέλος, μια γελοιογραφία από τις Απόκριες, όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Θησαυρός» στις 6 Φεβρουαρίου του 1958.

Καλές Απόκριες!

Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας Facebook Twitter
Περιοδικό «Θησαυρός», 6 Φεβρουαρίου1958, φ. 16Β © Αρχείο ΓΑΚ - Κεντρική Υπηρεσία
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ