«Συμμαθήτριες»: Το πρώτο μυθιστόρημα της Νανάς Ρούσσου εστιάζει στη γυναικεία φιλία και τις οικογένειες από επιλογή

Οι «Συμμαθήτριες» της Νανάς Ρούσσου Facebook Twitter
0

ΜΙΑ ΜΟΝΑΧΙΚΗ ΓΥΝΑΙΚΑ πεθαίνει και αφήνει υπό όρους την καθόλου ευκαταφρόνητη περιουσία της σε πέντε συμμαθήτριές της, με τις οποίες όμως δεν είχε σχεδόν ποτέ καμία ιδιαίτερη σχέση∙ ένα μεγάλο σπίτι, πύργος για την ακρίβεια, βόρεια στην Αττική, και κοντά ένα εκατομμύριο για τη συντήρησή του είναι η κληρονομιά που δεν μπορεί να μοιραστεί ούτε να εκποιηθεί από τις κληρονόμους, οποιαδήποτε απόφασή τους, δε, σχετικά με τη χρήση του πρέπει να είναι ομόφωνη. 

Στο πρώτο της μυθιστόρημα η Νανά Ρούσσου επιλέγει να ασχοληθεί με τη φιλία, τον τρόπο που μπορεί να λειτουργήσει εφόσον υπάρξει ένας κοινός στόχος, μακριά από προσωπικά οφέλη, και πώς μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία μιας οικογένειας από επιλογή, παράλληλα με τη βιολογική.

Σχεδόν τέσσερις δεκαετίες από τότε που τελείωσαν το σχολείο, αυτές οι γυναίκες διατηρούν τη φιλική τους σχέση με συχνές διακυμάνσεις: κάποιες απομακρύνθηκαν, κάποιες έμειναν πιο δεμένες, με τα χαρτιά να αποτελούν μέχρι τώρα το βασικό στοιχείο που τις ενώνει. Κάποιες σταδιοδρόμησαν επαγγελματικά, κάποιες ακολούθησαν πιο συμβατική πορεία, κάποιες είναι καλά στην προσωπική τους ζωή, κάποιες προσπαθούν να συμβιβαστούν ή και να διορθώσουν εσφαλμένες αποφάσεις του παρελθόντος.

ΡΟΥΣΣΟΥ
Νανά Ρούσσου

Η κληρονομιά που προκύπτει σταδιακά τις φέρνει πιο κοντά. Πρέπει να πάρουν από κοινού μια απόφαση για το πώς θα εκμεταλλευτούν τον πύργο και αυτή η διαδικασία, παράλληλα με όσα συμβαίνουν σε καθεμιά, αρνητικά και θετικά ‒νέα πρόσωπα που μπαίνουν στη ζωή τους, παλιές και δεδομένες καταστάσεις ανατρέπονται‒ λειτουργεί καταλυτικά, οδηγώντας τες σε μια λύση που δεν αφορά μόνο την κοινή τους περιουσία αλλά τελικά και την ίδια τους τη ζωή, αλλάζοντάς την. Η σύμπνοια, η οικειότητα και η συνενοχή των σχολικών του χρόνων επανέρχονται ξανά στην επιφάνεια, φωτίζοντας το παρόν και το μέλλον τους.

«… η ζωή έχει δύο πόρτες, όπως λέει και το τραγούδι. Έχει τα έμπα της και τα έβγα της. Έχει τα καλά και τα κακά. Κι ας μην μπορούμε πάντοτε να ξεχωρίσουμε τι είναι το. Αλλά όλα είναι στη ζωή. Και τα φαινομενικά καλά και τα φαινομενικά κακά. Κι εμείς τα ζούμε και πορευόμαστε με ό,τι όπλα έχει ο καθένας. Με όποια ψυχή και μυαλό διαθέτει. Γιατί η ζωή είναι ένα παιχνίδι και τα χαρτιά που μας μοιράστηκαν δεν έχουν σημασία. Σημασία έχει πώς θα τα παίξουμε […] στο τέλος κερδισμένος δεν είναι αυτός που παίρνει το καλό χαρτί, αλλά αυτός που παίζει τα χαρτιά του σωστά σε κάθε περίσταση. Αυτός που παρατηρεί και προσαρμόζεται. Και αλλάζει τακτική, και ρέει. Σαν το νερό». 

ΣΥΜΜΑΘΗΤΡΙΕΣ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Νανά Ρούσσου, Οι συμμαθήτριες, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Σελ.: 285

Στο πρώτο της μυθιστόρημα η Νανά Ρούσσου επιλέγει να ασχοληθεί με τη φιλία, τον τρόπο που μπορεί να λειτουργήσει εφόσον υπάρξει ένας κοινός στόχος, μακριά από προσωπικά οφέλη, και πώς μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία μιας οικογένειας από επιλογή, παράλληλα με τη βιολογική. Παρατηρεί τις ηρωίδες της στην καθημερινότητά τους, βλέπει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους, χτίζει τη μεταξύ τους σχέση μέσα από φλασμπάκ στη σχολική τους ζωή, και τους δίνει το δικαίωμα να ξαναφτιάξουν τη ζωή τους, παίρνοντας ρίσκο, πατώντας στα κεκτημένα, χρησιμοποιώντας όμως την εμπειρία του παρελθόντος. Καταλαβαίνουν ότι η αντίσταση δεν έχει νόημα, το μόνο που μπορεί να κάνει κανείς είναι να προσαρμόζεται, να πηγαίνει με το ρεύμα. Η δυνατότητα της επιλογής υπάρχει πάντα, αρκεί να έχει θέληση να τη δει και τη διάθεση να την ακολουθήσει.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ