«Συμμαθήτριες»: Το πρώτο μυθιστόρημα της Νανάς Ρούσσου εστιάζει στη γυναικεία φιλία και τις οικογένειες από επιλογή

Οι «Συμμαθήτριες» της Νανάς Ρούσσου Facebook Twitter
0

ΜΙΑ ΜΟΝΑΧΙΚΗ ΓΥΝΑΙΚΑ πεθαίνει και αφήνει υπό όρους την καθόλου ευκαταφρόνητη περιουσία της σε πέντε συμμαθήτριές της, με τις οποίες όμως δεν είχε σχεδόν ποτέ καμία ιδιαίτερη σχέση∙ ένα μεγάλο σπίτι, πύργος για την ακρίβεια, βόρεια στην Αττική, και κοντά ένα εκατομμύριο για τη συντήρησή του είναι η κληρονομιά που δεν μπορεί να μοιραστεί ούτε να εκποιηθεί από τις κληρονόμους, οποιαδήποτε απόφασή τους, δε, σχετικά με τη χρήση του πρέπει να είναι ομόφωνη. 

Στο πρώτο της μυθιστόρημα η Νανά Ρούσσου επιλέγει να ασχοληθεί με τη φιλία, τον τρόπο που μπορεί να λειτουργήσει εφόσον υπάρξει ένας κοινός στόχος, μακριά από προσωπικά οφέλη, και πώς μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία μιας οικογένειας από επιλογή, παράλληλα με τη βιολογική.

Σχεδόν τέσσερις δεκαετίες από τότε που τελείωσαν το σχολείο, αυτές οι γυναίκες διατηρούν τη φιλική τους σχέση με συχνές διακυμάνσεις: κάποιες απομακρύνθηκαν, κάποιες έμειναν πιο δεμένες, με τα χαρτιά να αποτελούν μέχρι τώρα το βασικό στοιχείο που τις ενώνει. Κάποιες σταδιοδρόμησαν επαγγελματικά, κάποιες ακολούθησαν πιο συμβατική πορεία, κάποιες είναι καλά στην προσωπική τους ζωή, κάποιες προσπαθούν να συμβιβαστούν ή και να διορθώσουν εσφαλμένες αποφάσεις του παρελθόντος.

ΡΟΥΣΣΟΥ
Νανά Ρούσσου

Η κληρονομιά που προκύπτει σταδιακά τις φέρνει πιο κοντά. Πρέπει να πάρουν από κοινού μια απόφαση για το πώς θα εκμεταλλευτούν τον πύργο και αυτή η διαδικασία, παράλληλα με όσα συμβαίνουν σε καθεμιά, αρνητικά και θετικά ‒νέα πρόσωπα που μπαίνουν στη ζωή τους, παλιές και δεδομένες καταστάσεις ανατρέπονται‒ λειτουργεί καταλυτικά, οδηγώντας τες σε μια λύση που δεν αφορά μόνο την κοινή τους περιουσία αλλά τελικά και την ίδια τους τη ζωή, αλλάζοντάς την. Η σύμπνοια, η οικειότητα και η συνενοχή των σχολικών του χρόνων επανέρχονται ξανά στην επιφάνεια, φωτίζοντας το παρόν και το μέλλον τους.

«… η ζωή έχει δύο πόρτες, όπως λέει και το τραγούδι. Έχει τα έμπα της και τα έβγα της. Έχει τα καλά και τα κακά. Κι ας μην μπορούμε πάντοτε να ξεχωρίσουμε τι είναι το. Αλλά όλα είναι στη ζωή. Και τα φαινομενικά καλά και τα φαινομενικά κακά. Κι εμείς τα ζούμε και πορευόμαστε με ό,τι όπλα έχει ο καθένας. Με όποια ψυχή και μυαλό διαθέτει. Γιατί η ζωή είναι ένα παιχνίδι και τα χαρτιά που μας μοιράστηκαν δεν έχουν σημασία. Σημασία έχει πώς θα τα παίξουμε […] στο τέλος κερδισμένος δεν είναι αυτός που παίρνει το καλό χαρτί, αλλά αυτός που παίζει τα χαρτιά του σωστά σε κάθε περίσταση. Αυτός που παρατηρεί και προσαρμόζεται. Και αλλάζει τακτική, και ρέει. Σαν το νερό». 

ΣΥΜΜΑΘΗΤΡΙΕΣ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Νανά Ρούσσου, Οι συμμαθήτριες, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Σελ.: 285

Στο πρώτο της μυθιστόρημα η Νανά Ρούσσου επιλέγει να ασχοληθεί με τη φιλία, τον τρόπο που μπορεί να λειτουργήσει εφόσον υπάρξει ένας κοινός στόχος, μακριά από προσωπικά οφέλη, και πώς μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία μιας οικογένειας από επιλογή, παράλληλα με τη βιολογική. Παρατηρεί τις ηρωίδες της στην καθημερινότητά τους, βλέπει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους, χτίζει τη μεταξύ τους σχέση μέσα από φλασμπάκ στη σχολική τους ζωή, και τους δίνει το δικαίωμα να ξαναφτιάξουν τη ζωή τους, παίρνοντας ρίσκο, πατώντας στα κεκτημένα, χρησιμοποιώντας όμως την εμπειρία του παρελθόντος. Καταλαβαίνουν ότι η αντίσταση δεν έχει νόημα, το μόνο που μπορεί να κάνει κανείς είναι να προσαρμόζεται, να πηγαίνει με το ρεύμα. Η δυνατότητα της επιλογής υπάρχει πάντα, αρκεί να έχει θέληση να τη δει και τη διάθεση να την ακολουθήσει.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ