Όταν η φωτιά συνάντησε τη φωτιά: Η εκρηκτική σχέση του Μπάρτον με την Τέιλορ σε μια νέα αποκαλυπτική βιογραφία

Όταν η φωτιά συνάντησε την φωτιά: Η εκρηκτική σχέση του Μπάρτον με την Τέιλορ σε μια νέα αποκαλυπτική βιογραφία Facebook Twitter
Το ζεύγος στα γυρίσματα της ταινίας «Πύργος στην Άμμο» το 1965.
0

ΙΣΩΣ ΜΟΝΟ ΕΝΑ ογκώδες βιβλίο όπως το Erotic Vagrancy: Everything About Richard Burton and Elizabeth Taylor του βιογράφου Ρότζερ Λιούις θα μπορούσε να καταγράψει το μέγεθος της υπερβολής –«τη μεγαλειώδη κακογουστιά, την απληστία και το χρήμα», όπως γράφει– που έγινε το κύριο χαρακτηριστικό του θρυλικού ζεύγους.

Η γραμμή του Λιούις για την Ελίζαμπεθ Τέιλορ είναι ότι το παιδί-θαύμα της MGM παρέμεινε για πάντα παιδί: οξύθυμη, κακομαθημένη, απαιτητική και εγωίστρια, μετέτρεπε σε δράμα τις διάφορες ασθένειές της και εκφόβιζε τους γιατρούς για να της συνταγογραφούν ό,τι ήθελε εκείνη.

Ήταν ουσιαστικά «ένα σύμπλεγμα ορέξεων» – μια ακόρεστη συλλέκτρια ρούχων και παπουτσιών και συζύγων, κατοικίδιων ζώων και δώρων και πολύτιμων κοσμημάτων. Όπως είχε πει ο τέταρτος σύζυγός της, Eddie Fisher, «ένα διαμαντάκι αξίας 50.000 δολαρίων μπορούσε να την καλμάρει έως και για τέσσερις ημέρες». Η ανάγκη της να αυτοπροβάλλεται ανά πάσα στιγμή ήταν αθεράπευτη: ακόμη και μια χειρουργική επέμβαση σ’ έναν «καλοήθη» όγκο του εγκεφάλου της («το μόνο καλόηθες κομμάτι της») έπρεπε να φωτογραφηθεί για το περιοδικό Life.

Ακόμα και το Βατικανό θεώρησε υποχρέωσή του να εκφραστεί για το αμαρτωλό ζευγάρι, περιγράφοντας την Τέιλορ ως «μια φιλάργυρη βρικόλακα που καταστρέφει οικογένειες και καταβροχθίζει συζύγους», κάτι που, προσθέτει ο Λιούις, «στην πραγματικότητα δεν αποτελεί υπερβολή».

Ο Ρίτσαρντ Μπάρτον ήταν το 12ο από τα 13 παιδιά που είχαν για πατέρα έναν χρόνιο μπεκρή, τον Ρίτσαρντ Τζένκινς, και μια μητέρα που πέθανε όταν ο Μπάρτον ήταν δύο ετών. Μεγάλωσε με τη μεγαλύτερη αδελφή του και τον ανθρακωρύχο σύζυγό της σε ένα προάστιο του Port Talbot στην Ουαλία, όπου ένας ντόπιος δάσκαλος, ο Φίλιπ Μπάρτον, πήρε το αγόρι υπό την προστασία του, του έδωσε το επίθετό του και το εκπαίδευσε για το θεατρικό σανίδι. Ωστόσο, ο συγγραφέας του βιβλίου όχι μόνο αποκαλύπτει μια αγωνιώδη μεφιστοφελική σχέση μεταξύ μέντορα και υιοθετημένου («μια κόλαση», όπως θα θυμόταν αργότερα ο Μπάρτον), αλλά δεν διστάζει να αποκαλέσει τον Φίλιπ παιδόφιλο.

Όταν η φωτιά συνάντησε την φωτιά: Η εκρηκτική σχέση του Μπάρτον με την Τέιλορ σε μια νέα αποκαλυπτική βιογραφία Facebook Twitter
Το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» (1966) ήταν «ολόκληρος ο γάμος τους, συμπυκνωμένος σε μια μόνο ταινία».

Ίσως η μετέπειτα σχέση του Μπάρτον με τις γυναίκες να έκρυβε μια ομοφυλοφιλική ανασφάλεια, όχι άσχετη με τον χρόνιο αλκοολισμό, την αυτοεξόντωση και τα σκοτεινά ξεσπάσματα οργής. Ευτυχώς για τον ίδιο, διέθετε αυτή τη φωνή, που ήταν το υπέρτατο χάρισμα και η μαγεία του, και «ένας από τους πιο σπουδαίους θορύβους του 20ού αιώνα», όπως γράφει  ο Λιούις. Η Κλερ Μπλουμ, από τη μεριά της, περιγράφει το σεξ μαζί του ως «μια φλόγα τόσο καυτή και φωτεινή που μας εξέπληξε και τους δύο».

Η φωτιά συνάντησε τη φωτιά, τελικά, στο πλατό της περιβόητης «Κλεοπάτρας» (1963), που αναπαρίσταται εδώ ως μια κολοσσιαία καταστροφή που κατέκαψε περιουσίες, γάμους, υπολήψεις. Οι δύο αστέρες φαίνεται να ανταγωνίζονταν για το ποιος θα ήταν πιο κτητικός, κακομαθημένος και ανεξέλεγκτος, με αποτέλεσμα την ταπείνωση των συζύγων τους Σίμπιλ Μπάρτον και Έντι Φίσερ.

Ακόμα και το Βατικανό θεώρησε υποχρέωσή του να εκφραστεί για το αμαρτωλό ζευγάρι, περιγράφοντας την Τέιλορ ως «μια φιλάργυρη βρικόλακα που καταστρέφει οικογένειες και καταβροχθίζει συζύγους», κάτι που, προσθέτει ο Λιούις, «στην πραγματικότητα δεν αποτελεί υπερβολή».

Ο συγγραφέας αναρωτιέται αν ο Μπάρτον και η Τέιλορ ξέφυγαν ποτέ «από τον κόσμο αυτής της ταινίας», καθώς τα ονόματά τους αποτέλεσαν στη συνέχεια συνώνυμο της χυδαίας επίδειξης, της αλόγιστης σπατάλης και των ατέλειωτων διαπληκτισμών. Οι καβγάδες τους, που τροφοδοτούνταν από το ποτό και τα ναρκωτικά, δεν ήταν μόνο λεκτικοί. Η Τέιλορ είχε βίαιες διαθέσεις.

Σύμφωνα με τον σεναριογράφο της ταινίας Ερνστ Λίμαν, «χτυπούσε και γρονθοκοπούσε διαρκώς τον Μπάρτον» στα γυρίσματα της ταινίας «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» (1966), η οποία, σύμφωνα με τον Λιούις, ήταν «ολόκληρος ο γάμος τους, συμπυκνωμένος σε μια μόνο ταινία». Ο ίδιος ο Μπάρτον ήταν επιθετικός, και μάλιστα σε εγκληματικό βαθμό μια νύχτα του 1968, όταν ένας μεθυσμένος καβγάς με τον μεγαλύτερο αδελφό του, τον Άιβορ, κατέληξε στο να πέσει ο τελευταίος και να σπάσει το σβέρκο του. Παράλυτος από το λαιμό και κάτω, πέθανε τέσσερα χρόνια αργότερα. Σύμφωνα με τον Λιούις, το μοιραίο σπρώξιμο του Μπάρτον ήταν αυτό που τον σκότωσε.

Με στοιχεία από The Guardian.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ