«Γέρμα» στο θέατρο Πόρτα: Μητρότητα ή θάνατος;

«Γέρμα»: Μητρότητα ή θάνατος; Facebook Twitter
Αν το εύφλεκτο υποκριτικό υλικό της Μαρίας Κίτσου είναι το κυρίαρχο πλεονέκτημα της παράστασης, τότε ο τρόπος με τον οποίον αυτό αξιοποιείται εγείρει κρίσιμα ερωτηματικά. Φωτ.:Πάτροκλος Σκαφίδας
0

Αν η Γέρμα του Λόρκα τρώει ψωμί, ανθότυρο κι αρνί ψητό, η Γέρμα του Σάιμον Στόουν απολαμβάνει χαβανέζικη πίτσα και σαμπάνια Veuve Clicquot. Αν η πρώτη αγαπά να περπατά ξυπόλητη στην αυλή νιώθοντας το νοτισμένο χώμα κάτω από τα γυμνά πέλματά της, η δεύτερη αρέσκεται να περιδιαβαίνει στο νεοαποκτηθέν τριώροφο οίκημα που αγόρασε με τον σύντροφό της σε τρέντι γειτονιά του Λονδίνου. Αν η πρώτη φροντίζει το σπίτι και πηγαίνει φαγητό στον άντρα της που δουλεύει στις ελιές, η δεύτερη είναι αρχισυντάκτρια στο περιοδικό «Lifestyle and Culture» ενώ ταυτόχρονα αναστοχάζεται τα γεγονότα της ζωής της στο προσωπικό μπλογκ της. Αν η πρώτη δεν κάνει ποτέ σεξ για ευχαρίστηση, όπως δηλώνει, η δεύτερη διεκδικεί διαρκώς τη σεξουαλική συνεύρεση με τον σύντροφό της. Αν η πρώτη παντρεύτηκε έχοντας εξαρχής έναν μοναδικό σκοπό, τη γέννηση παιδιών, η δεύτερη άρχισε να το συλλογίζεται και να το επιδιώκει όταν έφτασε τα τριάντα πέντε. Αν η πρώτη ισχυρίζεται ότι χωρίς παιδιά η ζωή της δεν έχει νόημα και οδηγείται σε αργό θάνατο, η δεύτερη καταλήγει –μετά από χρόνια εναγώνιων προσπαθειών και δώδεκα αποτυχημένες εξωσωματικές– να αισθανθεί ακριβώς το ίδιο.

Από την ισπανική ύπαιθρο του 1930 στην αγγλική μητρόπολη του 2023, το άλμα μοιάζει αρχικά ιλιγγιώδες, και όλοι υποθέτουμε ότι η μπλόγκερ, αριστερών πεποιθήσεων, αστικοποιημένη και φεμινιστικά γαλουχημένη Γέρμα (στο παρόν έργο αποκαλείται «Εκείνη») θα έχει κάποια καλύτερη μοίρα από την εγκλωβισμένη, δακτυλοδεικτούμενη και απελπισμένη «πρόγονό» της, που πνίγει τον σύζυγό της.

Ο Στόουν εκκινά με καλές προθέσεις, αρκείται όμως τελικά σε μια στερεοτυπική καταγραφή της κατάστασης: το παραμύθι είναι γνωστό, η νεαρή γυναίκα αρχίζει ξαφνικά να λαμβάνει πιεστικά μηνύματα από το σώμα της (πόσο έξυπνο επιχείρημα αυτό!), μετράει ευλαβικά τις μέρες του κύκλου της, γίνεται εμμονική, ανυπόφορη, ξοδεύει άπειρα χρηματικά ποσά σε εξωσωματικές, γκρεμίζει τη σχέση της, τα γκρεμίζει όλα, καταρρέει.

Τι κι αν η πατριαρχία έχει δεχθεί τεράστιο πλήγμα στον Δυτικό κόσμο, τι κι αν βρισκόμαστε ήδη στο τέταρτο κύμα του φεμινιστικού κινήματος, τι κι αν τόσες φιλόσοφοι, συγγραφείς, διανοούμενες, ακτιβίστριες έδωσαν τη ζωή τους για να απελευθερώσουν την έννοια και το σώμα της γυναίκας από την πολιτισμικά και οικονομικά κατασκευασμένη υποχρέωση της τεκνοποίησης; Δεν έχει καμία σημασία τελικά: άπαξ και χτυπήσει το βιολογικό καμπανάκι, όλες οι κατακτήσεις σωριάζονται αυτοστιγμεί από τον παντοδύναμο ήχο του.

«Γέρμα»: Μητρότητα ή θάνατος; Facebook Twitter
Η παράσταση στέκει ενώπιόν μας σαν ένα χάρτινο οικοδόμημα, έτσι όπως παρατάσσει επί σκηνής μια αλληλουχία επεισοδίων εν είδει «σκετς»

«Μου είχαν πει πως θα μπορούσα να τα έχω και τα δύο. Μου είπαν ψέματα οι μαλάκες», διαμαρτύρεται η πικραμένη ηρωίδα του Στόουν, υπνωτισμένη και αυτή από το λαμπερό ιδανικό, τον απόλυτο στόχο διπλής όψεως, «καριέρα-οικογένεια». Αν δηλαδή την εποχή του Λόρκα η άτεκνη στιγματιζόταν επειδή πρόδιδε τη Φύση («Γέρμα» σημαίνει «άγονη γη», και οτιδήποτε άγονο φάνταζε εξόχως προβληματικό, έως και απειλητικό, για μια αγροτική κοινότητα), η σημερινή άτεκνη στιγματίζεται κάθε φορά που προδίδει τη «φύση» της για να αφοσιωθεί στην επαγγελματική της δραστηριότητα.

Είτε έτσι είτε αλλιώς, η παγίδα είναι τόσο καλοστημένη ώστε να μην υπάρχει διαφυγή για καμία. Η επιθυμητική παραγωγή αποδεκατίζεται αλύπητα, υποταγμένη στις απαιτήσεις των κυρίαρχων αναπαραστάσεων. Όλοι και όλες προορίζονται να βιώνουν ή να φαντασιώνουν την ένταξή τους στην ομάδα – «για να μην ψοφήσω έρημος και μόνος», που λέει ο Ντελέζ. Δεν υπάρχει άλλο σχήμα εκτός από το τριγωνικό – μαμά, μπαμπάς, παιδί. Όποια τολμήσει να επινοήσει δικό της σχήμα «θα βυθιστεί στη μαύρη νύχτα του αδιαφοροποίητου». Παντού κλειστές έξοδοι...

Ο Στόουν εκκινά με καλές προθέσεις, αρκείται όμως τελικά σε μια στερεοτυπική καταγραφή της κατάστασης: το παραμύθι είναι γνωστό, η νεαρή γυναίκα αρχίζει ξαφνικά να λαμβάνει πιεστικά μηνύματα από το σώμα της (πόσο έξυπνο επιχείρημα αυτό!), μετράει ευλαβικά τις μέρες του κύκλου της, γίνεται εμμονική, ανυπόφορη, ξοδεύει άπειρα χρηματικά ποσά σε εξωσωματικές, γκρεμίζει τη σχέση της, τα γκρεμίζει όλα, καταρρέει. Η εξιστόρηση αυτή έρχεται να επιβεβαιώσει το πανίσχυρο και διαχρονικό αφήγημα που θέλει τη γυναίκα αιχμάλωτη μιας υποτιθέμενης βιολογικής «αποστολής» –είτε φροντίζει τα χωράφια είτε διαπρέπει στη δημοσιογραφία–, ανίκανη να αντιμετωπίσει ένα διαφορετικό ενδεχόμενο, ανήμπορη να ονειρευτεί άλλες προοπτικές, ανοιχτές συνθέσεις όπου τα πάντα είναι δυνατά, άλλες επιθυμητικές ροές, άλλα γίγνεσθαι.

«Γέρμα»: Μητρότητα ή θάνατος; Facebook Twitter
Ως έχει, το έργο παρουσιάζει απλώς όλα τα (αφόρητα προβλέψιμα) στάδια μιας προδιαγεγραμμένης πορείας προς την αυτοακύρωση. Φωτ.:Πάτροκλος Σκαφίδας

Η εν λόγω εξιστόρηση θα είχε νόημα μόνο αν κατάφερνε να αναδείξει το τεράστιο υπαρξιακό δίλημμα που αντιμετωπίζει μια γυναίκα σήμερα, το γεγονός ότι αισθάνεται υποχρεωμένη να θέλει ακόμη και όταν δεν θέλει, προκειμένου να μην αποκλειστεί από το παιχνίδι της κανονικότητας. Ως έχει, το έργο παρουσιάζει απλώς όλα τα (αφόρητα προβλέψιμα) στάδια μιας προδιαγεγραμμένης πορείας προς την αυτοακύρωση. Φεύγοντας από το θέατρο, ο θεατής έχει επαληθεύσει για μία ακόμη φορά την εδραιωμένη πεποίθησή του/της ότι η γυναίκα δεν μπορεί ποτέ να ευτυχήσει αν δεν γίνει μητέρα, επειδή «αυτό της λέει το σώμα της» ή επειδή αυτή είναι η μόνη δυνατή ολοκλήρωσή της επί της γης.  

Ο άνδρας, από την άλλη, όπως σκιαγραφείται εδώ, είναι αυτός που έχει πραγματικά καταλάβει το βρόμικο παιχνίδι, ο «υποψιασμένος», ο ασυμβίβαστος, αυτός που αρνείται να υποταχθεί στα κοινωνικά πρότυπα, να υπακούσει σε αλλότριες επιθυμίες και να γίνει ένας «μικροαστός του κερατά». Στο τέλος του έργου, παρακολουθούμε, για μία ακόμη φορά, «Εκείνη» κολλημένη με την πλάτη στον τοίχο να δέχεται το κήρυγμα του συζύγου της, ο οποίος, όπως ομολογεί, είχε από την αρχή καταλάβει ότι πρόκειται για ένα «νεκρό, ανέφικτο όνειρο» και της έκανε τη χάρη να συμμετέχει στην παντομίμα της τεκνοποίησης, επειδή την «αγαπούσε».

«Γέρμα»: Μητρότητα ή θάνατος; Facebook Twitter
Σε κάθε περίπτωση, η θέρμη και το υπερχειλίζον συναίσθημα της Κίτσου, ακόμη και όταν παρασύρεται στην υπερέκφραση, εκπληρώνει έναν ακόμη σκοπό: γεμίζει το γενικότερο κενό. Φωτ.:Πάτροκλος Σκαφίδας

«Με τη “Γέρμα”, ήθελα η φόρμα να δίνει στο τέλος της παράστασης το συναίσθημα που έχεις όταν διαβάζεις ένα άρθρο εφημερίδας για το τι συνέβη και λες “πώς στο καλό συνέβη αυτό;”. Και να εκθέσω μια σειρά από στιγμιότυπα για το τι συνέβη κι οδηγήθηκαν τα πράγματα σ’ εκείνη τη στιγμή», εξηγεί ο συγγραφέας σε πρόσφατη συνέντευξή του.

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, με τη σειρά του, ακολούθησε τον δικό του δρόμο, αποφάσισε δηλαδή να σπάσει αυτό το φίλτρο αποστασιοποίησης που είχε στο μυαλό του ο Στόουν, οδηγώντας τη δράση σε μια υπερβολική εκφραστικότητα, σε μια συναισθηματική «γιγάντωση», με αμφιλεγόμενα αποτελέσματα. Αν, δηλαδή, το εύφλεκτο υποκριτικό υλικό της Μαρίας Κίτσου είναι το κυρίαρχο πλεονέκτημα της παράστασης, τότε ο τρόπος με τον οποίον αυτό αξιοποιείται εγείρει κρίσιμα ερωτηματικά.

Από τη μία, η αυξανόμενη απόγνωση, οι σπασμοί οδύνης, η ακραία απελπισία την οποία διοχετεύει με όλο της το είναι η ηθοποιός δυναμιτίζουν το στεγνό, «καλοστημένο» κείμενο του Στόουν και το ανοίγουν προς μια διάσταση περισσότερο οντολογική, του προσδίδουν δηλαδή ένα βάθος πέραν των προφανών προθέσεών του. Είναι σαν το υποκριτικό ένστικτό της να εντόπισε και να ανέδειξε αυτό το «κάτι», μια λανθάνουσα περίσσεια «τρέλας», την οποία έσπευσε να γονιμοποιήσει προσδίδοντας εσωτερικότητα σ’ ένα κείμενο εν πολλοίς «εξωτερικό». Ο θεατής αδυνατεί να μείνει ασυγκίνητος μπροστά στον σπαραγμό αυτής της γυναίκας αλλά και αυτής της ηθοποιού που διερευνά με σθένος τα όρια αναπαράστασης της παραφροσύνης και του ψυχικού αφανισμού, επιστρατεύοντας όλες τις δυνάμεις της σε σημείο εξάντλησης.

«Γέρμα»: Μητρότητα ή θάνατος; Facebook Twitter
Η Ασπασία Κράλλη, με το δαιμόνιο μπρίο της, αποδεικνύεται εξόχως απολαυστική στον ρόλο της ψυχρής μάνας που ποτέ δεν αγκάλιασε το παιδί της (γιατί, φυσικά, έπρεπε να υπάρχει και αυτή η, εντελώς πρόχειρα δοσμένη, «εξήγηση» της στειρότητας). Φωτ.:Πάτροκλος Σκαφίδας

Από την άλλη, το φλεγόμενο αυτό πορτρέτο (η «ελληνικοποιημένη» εκδοχή της ηρωίδας, θα μπορούσε να πει κανείς) τείνει προς την «υστερικοποίηση» της «άκληρης», τείνει δηλαδή να ενισχύσει το στερεότυπο της στείρας γυναίκας που τρελαίνεται και αυτοκτονεί, προβάλλοντας εκ νέου την αντίληψη ότι η μητρότητα είναι η μόνη βιώσιμη επιλογή και οποιαδήποτε άλλη έκβαση οδηγεί αναπόδραστα στην απώλεια της ταυτότητας, στην ψυχική ασθένεια, στον θάνατο: είτε γεννάς είτε λωλαίνεσαι και πεθαίνεις. 

Σε κάθε περίπτωση, η θέρμη και το υπερχειλίζον συναίσθημα της Κίτσου, ακόμη και όταν παρασύρεται στην υπερέκφραση, εκπληρώνει έναν ακόμη σκοπό: γεμίζει το γενικότερο κενό. Γιατί αυτή η παράσταση στέκει ενώπιόν μας σαν ένα χάρτινο οικοδόμημα, έτσι όπως παρατάσσει επί σκηνής μια αλληλουχία επεισοδίων εν είδει «σκετς», στερούμενων παλμού και εσωτερικής κινητοποίησης. Τη λογική αυτή υπηρετούν, μοιραία ίσως, και οι περισσότερες ερμηνείες, ενώ ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης (σύζυγος) ενεργοποιείται και αποκτά «νεύρο» λίγο πριν το τέλος. Η Ασπασία Κράλλη, με το δαιμόνιο μπρίο της, αποδεικνύεται εξόχως απολαυστική στον ρόλο της ψυχρής μάνας που ποτέ δεν αγκάλιασε το παιδί της (γιατί, φυσικά, έπρεπε να υπάρχει και αυτή η, εντελώς πρόχειρα δοσμένη, «εξήγηση» της στειρότητας).

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θέατρα Νοέμβριος 

Θέατρο / 36 παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα το Νοέμβριο

Στα υπεράριθμα θέατρα της Αθήνας μπορείς να βρεις τα πάντα και ο Νοέμβριος δεν αποτελεί εξαίρεση: Πίντερ από δύο νέους δημιουργούς, Robert Wilson να σκηνοθετεί τρεις σπουδαίες ελληνίδες ηθοποιούς, Τσέχοφ αλλά και Κατσικονούρη και πολλούς ακόμα λόγους για να μπείτε σε ένα θέατρο και αυτόν το μήνα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ