«Γέρμα» στο θέατρο Πόρτα: Μητρότητα ή θάνατος;

«Γέρμα»: Μητρότητα ή θάνατος; Facebook Twitter
Αν το εύφλεκτο υποκριτικό υλικό της Μαρίας Κίτσου είναι το κυρίαρχο πλεονέκτημα της παράστασης, τότε ο τρόπος με τον οποίον αυτό αξιοποιείται εγείρει κρίσιμα ερωτηματικά. Φωτ.:Πάτροκλος Σκαφίδας
0

Αν η Γέρμα του Λόρκα τρώει ψωμί, ανθότυρο κι αρνί ψητό, η Γέρμα του Σάιμον Στόουν απολαμβάνει χαβανέζικη πίτσα και σαμπάνια Veuve Clicquot. Αν η πρώτη αγαπά να περπατά ξυπόλητη στην αυλή νιώθοντας το νοτισμένο χώμα κάτω από τα γυμνά πέλματά της, η δεύτερη αρέσκεται να περιδιαβαίνει στο νεοαποκτηθέν τριώροφο οίκημα που αγόρασε με τον σύντροφό της σε τρέντι γειτονιά του Λονδίνου. Αν η πρώτη φροντίζει το σπίτι και πηγαίνει φαγητό στον άντρα της που δουλεύει στις ελιές, η δεύτερη είναι αρχισυντάκτρια στο περιοδικό «Lifestyle and Culture» ενώ ταυτόχρονα αναστοχάζεται τα γεγονότα της ζωής της στο προσωπικό μπλογκ της. Αν η πρώτη δεν κάνει ποτέ σεξ για ευχαρίστηση, όπως δηλώνει, η δεύτερη διεκδικεί διαρκώς τη σεξουαλική συνεύρεση με τον σύντροφό της. Αν η πρώτη παντρεύτηκε έχοντας εξαρχής έναν μοναδικό σκοπό, τη γέννηση παιδιών, η δεύτερη άρχισε να το συλλογίζεται και να το επιδιώκει όταν έφτασε τα τριάντα πέντε. Αν η πρώτη ισχυρίζεται ότι χωρίς παιδιά η ζωή της δεν έχει νόημα και οδηγείται σε αργό θάνατο, η δεύτερη καταλήγει –μετά από χρόνια εναγώνιων προσπαθειών και δώδεκα αποτυχημένες εξωσωματικές– να αισθανθεί ακριβώς το ίδιο.

Από την ισπανική ύπαιθρο του 1930 στην αγγλική μητρόπολη του 2023, το άλμα μοιάζει αρχικά ιλιγγιώδες, και όλοι υποθέτουμε ότι η μπλόγκερ, αριστερών πεποιθήσεων, αστικοποιημένη και φεμινιστικά γαλουχημένη Γέρμα (στο παρόν έργο αποκαλείται «Εκείνη») θα έχει κάποια καλύτερη μοίρα από την εγκλωβισμένη, δακτυλοδεικτούμενη και απελπισμένη «πρόγονό» της, που πνίγει τον σύζυγό της.

Ο Στόουν εκκινά με καλές προθέσεις, αρκείται όμως τελικά σε μια στερεοτυπική καταγραφή της κατάστασης: το παραμύθι είναι γνωστό, η νεαρή γυναίκα αρχίζει ξαφνικά να λαμβάνει πιεστικά μηνύματα από το σώμα της (πόσο έξυπνο επιχείρημα αυτό!), μετράει ευλαβικά τις μέρες του κύκλου της, γίνεται εμμονική, ανυπόφορη, ξοδεύει άπειρα χρηματικά ποσά σε εξωσωματικές, γκρεμίζει τη σχέση της, τα γκρεμίζει όλα, καταρρέει.

Τι κι αν η πατριαρχία έχει δεχθεί τεράστιο πλήγμα στον Δυτικό κόσμο, τι κι αν βρισκόμαστε ήδη στο τέταρτο κύμα του φεμινιστικού κινήματος, τι κι αν τόσες φιλόσοφοι, συγγραφείς, διανοούμενες, ακτιβίστριες έδωσαν τη ζωή τους για να απελευθερώσουν την έννοια και το σώμα της γυναίκας από την πολιτισμικά και οικονομικά κατασκευασμένη υποχρέωση της τεκνοποίησης; Δεν έχει καμία σημασία τελικά: άπαξ και χτυπήσει το βιολογικό καμπανάκι, όλες οι κατακτήσεις σωριάζονται αυτοστιγμεί από τον παντοδύναμο ήχο του.

«Γέρμα»: Μητρότητα ή θάνατος; Facebook Twitter
Η παράσταση στέκει ενώπιόν μας σαν ένα χάρτινο οικοδόμημα, έτσι όπως παρατάσσει επί σκηνής μια αλληλουχία επεισοδίων εν είδει «σκετς»

«Μου είχαν πει πως θα μπορούσα να τα έχω και τα δύο. Μου είπαν ψέματα οι μαλάκες», διαμαρτύρεται η πικραμένη ηρωίδα του Στόουν, υπνωτισμένη και αυτή από το λαμπερό ιδανικό, τον απόλυτο στόχο διπλής όψεως, «καριέρα-οικογένεια». Αν δηλαδή την εποχή του Λόρκα η άτεκνη στιγματιζόταν επειδή πρόδιδε τη Φύση («Γέρμα» σημαίνει «άγονη γη», και οτιδήποτε άγονο φάνταζε εξόχως προβληματικό, έως και απειλητικό, για μια αγροτική κοινότητα), η σημερινή άτεκνη στιγματίζεται κάθε φορά που προδίδει τη «φύση» της για να αφοσιωθεί στην επαγγελματική της δραστηριότητα.

Είτε έτσι είτε αλλιώς, η παγίδα είναι τόσο καλοστημένη ώστε να μην υπάρχει διαφυγή για καμία. Η επιθυμητική παραγωγή αποδεκατίζεται αλύπητα, υποταγμένη στις απαιτήσεις των κυρίαρχων αναπαραστάσεων. Όλοι και όλες προορίζονται να βιώνουν ή να φαντασιώνουν την ένταξή τους στην ομάδα – «για να μην ψοφήσω έρημος και μόνος», που λέει ο Ντελέζ. Δεν υπάρχει άλλο σχήμα εκτός από το τριγωνικό – μαμά, μπαμπάς, παιδί. Όποια τολμήσει να επινοήσει δικό της σχήμα «θα βυθιστεί στη μαύρη νύχτα του αδιαφοροποίητου». Παντού κλειστές έξοδοι...

Ο Στόουν εκκινά με καλές προθέσεις, αρκείται όμως τελικά σε μια στερεοτυπική καταγραφή της κατάστασης: το παραμύθι είναι γνωστό, η νεαρή γυναίκα αρχίζει ξαφνικά να λαμβάνει πιεστικά μηνύματα από το σώμα της (πόσο έξυπνο επιχείρημα αυτό!), μετράει ευλαβικά τις μέρες του κύκλου της, γίνεται εμμονική, ανυπόφορη, ξοδεύει άπειρα χρηματικά ποσά σε εξωσωματικές, γκρεμίζει τη σχέση της, τα γκρεμίζει όλα, καταρρέει. Η εξιστόρηση αυτή έρχεται να επιβεβαιώσει το πανίσχυρο και διαχρονικό αφήγημα που θέλει τη γυναίκα αιχμάλωτη μιας υποτιθέμενης βιολογικής «αποστολής» –είτε φροντίζει τα χωράφια είτε διαπρέπει στη δημοσιογραφία–, ανίκανη να αντιμετωπίσει ένα διαφορετικό ενδεχόμενο, ανήμπορη να ονειρευτεί άλλες προοπτικές, ανοιχτές συνθέσεις όπου τα πάντα είναι δυνατά, άλλες επιθυμητικές ροές, άλλα γίγνεσθαι.

«Γέρμα»: Μητρότητα ή θάνατος; Facebook Twitter
Ως έχει, το έργο παρουσιάζει απλώς όλα τα (αφόρητα προβλέψιμα) στάδια μιας προδιαγεγραμμένης πορείας προς την αυτοακύρωση. Φωτ.:Πάτροκλος Σκαφίδας

Η εν λόγω εξιστόρηση θα είχε νόημα μόνο αν κατάφερνε να αναδείξει το τεράστιο υπαρξιακό δίλημμα που αντιμετωπίζει μια γυναίκα σήμερα, το γεγονός ότι αισθάνεται υποχρεωμένη να θέλει ακόμη και όταν δεν θέλει, προκειμένου να μην αποκλειστεί από το παιχνίδι της κανονικότητας. Ως έχει, το έργο παρουσιάζει απλώς όλα τα (αφόρητα προβλέψιμα) στάδια μιας προδιαγεγραμμένης πορείας προς την αυτοακύρωση. Φεύγοντας από το θέατρο, ο θεατής έχει επαληθεύσει για μία ακόμη φορά την εδραιωμένη πεποίθησή του/της ότι η γυναίκα δεν μπορεί ποτέ να ευτυχήσει αν δεν γίνει μητέρα, επειδή «αυτό της λέει το σώμα της» ή επειδή αυτή είναι η μόνη δυνατή ολοκλήρωσή της επί της γης.  

Ο άνδρας, από την άλλη, όπως σκιαγραφείται εδώ, είναι αυτός που έχει πραγματικά καταλάβει το βρόμικο παιχνίδι, ο «υποψιασμένος», ο ασυμβίβαστος, αυτός που αρνείται να υποταχθεί στα κοινωνικά πρότυπα, να υπακούσει σε αλλότριες επιθυμίες και να γίνει ένας «μικροαστός του κερατά». Στο τέλος του έργου, παρακολουθούμε, για μία ακόμη φορά, «Εκείνη» κολλημένη με την πλάτη στον τοίχο να δέχεται το κήρυγμα του συζύγου της, ο οποίος, όπως ομολογεί, είχε από την αρχή καταλάβει ότι πρόκειται για ένα «νεκρό, ανέφικτο όνειρο» και της έκανε τη χάρη να συμμετέχει στην παντομίμα της τεκνοποίησης, επειδή την «αγαπούσε».

«Γέρμα»: Μητρότητα ή θάνατος; Facebook Twitter
Σε κάθε περίπτωση, η θέρμη και το υπερχειλίζον συναίσθημα της Κίτσου, ακόμη και όταν παρασύρεται στην υπερέκφραση, εκπληρώνει έναν ακόμη σκοπό: γεμίζει το γενικότερο κενό. Φωτ.:Πάτροκλος Σκαφίδας

«Με τη “Γέρμα”, ήθελα η φόρμα να δίνει στο τέλος της παράστασης το συναίσθημα που έχεις όταν διαβάζεις ένα άρθρο εφημερίδας για το τι συνέβη και λες “πώς στο καλό συνέβη αυτό;”. Και να εκθέσω μια σειρά από στιγμιότυπα για το τι συνέβη κι οδηγήθηκαν τα πράγματα σ’ εκείνη τη στιγμή», εξηγεί ο συγγραφέας σε πρόσφατη συνέντευξή του.

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, με τη σειρά του, ακολούθησε τον δικό του δρόμο, αποφάσισε δηλαδή να σπάσει αυτό το φίλτρο αποστασιοποίησης που είχε στο μυαλό του ο Στόουν, οδηγώντας τη δράση σε μια υπερβολική εκφραστικότητα, σε μια συναισθηματική «γιγάντωση», με αμφιλεγόμενα αποτελέσματα. Αν, δηλαδή, το εύφλεκτο υποκριτικό υλικό της Μαρίας Κίτσου είναι το κυρίαρχο πλεονέκτημα της παράστασης, τότε ο τρόπος με τον οποίον αυτό αξιοποιείται εγείρει κρίσιμα ερωτηματικά.

Από τη μία, η αυξανόμενη απόγνωση, οι σπασμοί οδύνης, η ακραία απελπισία την οποία διοχετεύει με όλο της το είναι η ηθοποιός δυναμιτίζουν το στεγνό, «καλοστημένο» κείμενο του Στόουν και το ανοίγουν προς μια διάσταση περισσότερο οντολογική, του προσδίδουν δηλαδή ένα βάθος πέραν των προφανών προθέσεών του. Είναι σαν το υποκριτικό ένστικτό της να εντόπισε και να ανέδειξε αυτό το «κάτι», μια λανθάνουσα περίσσεια «τρέλας», την οποία έσπευσε να γονιμοποιήσει προσδίδοντας εσωτερικότητα σ’ ένα κείμενο εν πολλοίς «εξωτερικό». Ο θεατής αδυνατεί να μείνει ασυγκίνητος μπροστά στον σπαραγμό αυτής της γυναίκας αλλά και αυτής της ηθοποιού που διερευνά με σθένος τα όρια αναπαράστασης της παραφροσύνης και του ψυχικού αφανισμού, επιστρατεύοντας όλες τις δυνάμεις της σε σημείο εξάντλησης.

«Γέρμα»: Μητρότητα ή θάνατος; Facebook Twitter
Η Ασπασία Κράλλη, με το δαιμόνιο μπρίο της, αποδεικνύεται εξόχως απολαυστική στον ρόλο της ψυχρής μάνας που ποτέ δεν αγκάλιασε το παιδί της (γιατί, φυσικά, έπρεπε να υπάρχει και αυτή η, εντελώς πρόχειρα δοσμένη, «εξήγηση» της στειρότητας). Φωτ.:Πάτροκλος Σκαφίδας

Από την άλλη, το φλεγόμενο αυτό πορτρέτο (η «ελληνικοποιημένη» εκδοχή της ηρωίδας, θα μπορούσε να πει κανείς) τείνει προς την «υστερικοποίηση» της «άκληρης», τείνει δηλαδή να ενισχύσει το στερεότυπο της στείρας γυναίκας που τρελαίνεται και αυτοκτονεί, προβάλλοντας εκ νέου την αντίληψη ότι η μητρότητα είναι η μόνη βιώσιμη επιλογή και οποιαδήποτε άλλη έκβαση οδηγεί αναπόδραστα στην απώλεια της ταυτότητας, στην ψυχική ασθένεια, στον θάνατο: είτε γεννάς είτε λωλαίνεσαι και πεθαίνεις. 

Σε κάθε περίπτωση, η θέρμη και το υπερχειλίζον συναίσθημα της Κίτσου, ακόμη και όταν παρασύρεται στην υπερέκφραση, εκπληρώνει έναν ακόμη σκοπό: γεμίζει το γενικότερο κενό. Γιατί αυτή η παράσταση στέκει ενώπιόν μας σαν ένα χάρτινο οικοδόμημα, έτσι όπως παρατάσσει επί σκηνής μια αλληλουχία επεισοδίων εν είδει «σκετς», στερούμενων παλμού και εσωτερικής κινητοποίησης. Τη λογική αυτή υπηρετούν, μοιραία ίσως, και οι περισσότερες ερμηνείες, ενώ ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης (σύζυγος) ενεργοποιείται και αποκτά «νεύρο» λίγο πριν το τέλος. Η Ασπασία Κράλλη, με το δαιμόνιο μπρίο της, αποδεικνύεται εξόχως απολαυστική στον ρόλο της ψυχρής μάνας που ποτέ δεν αγκάλιασε το παιδί της (γιατί, φυσικά, έπρεπε να υπάρχει και αυτή η, εντελώς πρόχειρα δοσμένη, «εξήγηση» της στειρότητας).

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θέατρα Νοέμβριος 

Θέατρο / 36 παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα το Νοέμβριο

Στα υπεράριθμα θέατρα της Αθήνας μπορείς να βρεις τα πάντα και ο Νοέμβριος δεν αποτελεί εξαίρεση: Πίντερ από δύο νέους δημιουργούς, Robert Wilson να σκηνοθετεί τρεις σπουδαίες ελληνίδες ηθοποιούς, Τσέχοφ αλλά και Κατσικονούρη και πολλούς ακόμα λόγους για να μπείτε σε ένα θέατρο και αυτόν το μήνα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ