Μια εφήμερη εγκατάσταση στο Πολυτεχνείο για τα 50 χρόνια της εξέγερσης

Μια εφήμερη εγκατάσταση στο Πολυτεχνείο για τα 50 χρόνια της εξέγερσης Facebook Twitter
Η εφήμερη εγκατάσταση του Ζάφου Ξαγοράρη επιχειρεί να ανασυνθέσει τις ιστορικές εικόνες από τις ημέρες της εξέγερσης του Πολυτεχνείου μετά από πενήντα χρόνια.
0

Ο περαστικός από την πύλη του Πολυτεχνείου στην οδό Πατησίων μπορεί να παρατηρήσει με κάποια απορία έναν πίνακα διδασκαλίας να αιωρείται πάνω από την κεντρική πόρτα. Αν προχωρήσει λίγο, προς το εσωτερικό θα δει μια σκαλωσιά.

Η εφήμερη εγκατάσταση του Ζάφου Ξαγοράρη επιχειρεί να ανασυνθέσει τις ιστορικές εικόνες από τις ημέρες της εξέγερσης του Πολυτεχνείου μετά από πενήντα χρόνια. Σε αυτές τις εικόνες του Νοέμβρη του 1973 ανθρώπινες φιγούρες, σημαίες και πίνακες διδασκαλίας στέκονται στα κάγκελα, σχεδόν αιωρούνται πάνω από την πύλη της οδού Πατησίων. Σε φωτογραφίες που έχουν τραβηχτεί από το εσωτερικό του Πολυτεχνείου παρατηρούμε την ύπαρξη ενός φυλακίου και μιας σκαλωσιάς που διευκόλυναν την σχετική ανάβαση. Μετά από 50 χρόνια η εγκατάσταση επιχειρεί να απομονώσει και ανακατασκευάσει την υλική αυτή λεπτομέρεια.

Κατά τη διάρκεια της εξέγερσης του Πολυτεχνείου το 1973 παρατηρούμε διάφορα αντικείμενα ή άλλες υλικές λεπτομέρειες να παίζουν πρωτεύοντα, ή λιγότερο σημαντικό ρόλο. Φωτογραφίες και κινηματογραφικά αποσπάσματα απεικονίζουν αναδιατάξεις των εκπαιδευτικών οργάνων ή των αρχιτεκτονικών στοιχείων του κτίσματος, προκειμένου να διευκολυνθούν οι επείγουσες ανάγκες των εξεγερμένων.

Μια εφήμερη εγκατάσταση στο Πολυτεχνείο για τα 50 χρόνια της εξέγερσης Facebook Twitter
Η εγκατάσταση «50 Χρόνια» έχει σχέση με τα έργα που αναφέρονται στην ιστορία της εκπαίδευσης και τον υπαίθριο χώρο.

Σε συνεντεύξεις, όπως για παράδειγμα του Δημήτρη Κουμάνταρου, ή του Γιώργου Παυλάκη (Ιάσονας Χανδρινός, εισαγωγή και επιμέλεια, «Όλη Νύχτα Εδώ», Εκδόσεις Καστανιώτη, 2019), περιγράφονται θρανία και σχεδιαστήρια το ένα πάνω στο άλλο να δημιουργούν πρόχειρα οδοφράγματα στις πλαϊνές πύλες του Πολυτεχνείου, ενώ πόρτες να χρησιμοποιούνται ως αυτοσχέδια φορεία.

Πολλές από τις εικόνες της εξέγερσης είναι χαραγμένες στη μνήμη μας. Μια από αυτές είναι η πύλη της οδού Πατησίων με τις φοιτήτριες και τους φοιτητές να στέκονται στα κάγκελα κρατώντας πανό ή σημαίες.    

Η κάθετη επιφάνεια που περιλαμβάνει την κεντρική πύλη και τα κάγκελα της περίφραξης του χώρου αποτελεί ταυτόχρονα το όριο μεταξύ της πόλης και του ασύλου, αλλά και ένα είδος θεατρικής σκηνής από την οποία εκφωνούνται προτροπές για κινητοποίηση και συμμετοχή των πολιτών στην εξέγερση.

Στη σειρά αυτή των τεκμηριωμένων στιγμών μπορούμε να παρατηρήσουμε και την ανύψωση πινάκων διδασκαλίας, των οποίων η χρήση έχει μεταβληθεί, ανακοινώνοντας πια τα γεγονότα της κατάληψης.

Με μια πιο προσεκτική ματιά και κοιτώντας φωτογραφίες από άλλη γωνία, διαπιστώνουμε ότι τα εξεγερμένα μέλη της φοιτητικής κοινότητας στηρίζονται, εκτός από τα κάγκελα και τις κολώνες, στο φυλάκιο της εισόδου από την μια πλευρά της πύλης, ενώ στην άλλη υπάρχει μια αυτοσχέδια σκαλωσιά, η οποία στο πιο ψηλό της σημείο φέρει έναν πίνακα διδασκαλίας.

Μια εφήμερη εγκατάσταση στο Πολυτεχνείο για τα 50 χρόνια της εξέγερσης Facebook Twitter
Η εικαστική εγκατάσταση εστιάζει στην υλική ανακατασκευή της λεπτομέρειας αυτής.

Η εικαστική εγκατάσταση εστιάζει στην υλική ανακατασκευή της λεπτομέρειας αυτής, απομονώνοντάς την και τοποθετώντας για ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα μια σκαλωσιά και έναν πράσινο πίνακα κιμωλίας στην εσωτερική πλευρά της κλειστής πύλης του Πολυτεχνείου. Το έργο παρουσιάστηκε για ένα σύντομο χρονικό διάστημα τον Ιούλιο του 2023, δηλαδή λίγο πριν τον εορτασμό της επετείου των 50 χρόνων.

Η εγκατάσταση «50 Χρόνια» έχει σχέση με τα έργα που αναφέρονται στην ιστορία της εκπαίδευσης και τον υπαίθριο χώρο, όπως στην υπαίθρια εγκατάσταση «Λοξή Τάξη»,ενώ ταυτόχρονα αποτελεί μια ακόμα ανακατασκευή υλικής λεπτομέρειας, η οποία εστιάζει σε ένα ιστορικό γεγονός όπως στο έργο «Η Παράσταση».

Στα έργα αυτά, οι ιστορικές αναφορές ανασύρουν μια συγκεκριμένη πτυχή του παρελθόντος ενώ η επιλογή των αντικειμένων και των σχετικών γεγονότων απευθύνεται στις σημερινές συνθήκες. Τα φαντάσματα αυτά ίπτανται στο παρόν γύρω μας, αλλά έχουν κατεύθυνση προς το μέλλον.

Μια εφήμερη εγκατάσταση στο Πολυτεχνείο για τα 50 χρόνια της εξέγερσης Facebook Twitter
Κατά τη διάρκεια της εξέγερσης του Πολυτεχνείου το 1973 παρατηρούμε διάφορα αντικείμενα ή άλλες υλικές λεπτομέρειες να παίζουν πρωτεύοντα, ή λιγότερο σημαντικό ρόλο.

Στη συγκεκριμένη εγκατάσταση, η σκαλωσιά και ο πίνακας υπενθυμίζουν τη σχετική ανέγερση 50 χρόνια πριν, αλλά και την ελευθερία του πανεπιστημιακού χώρου, ή όσα μπορούν να επιτευχθούν με αφετηρία έστω μια μικρή ανεξάρτητη ζώνη. Η ανακατασκευή στάθηκε για κάποιες ώρες απομονωμένη σε ένα περιβάλλον χωρίς κόσμο, χωρίς προσκεκλημένους, με μόνους παρόντες τους περαστικούς.  

Αξίζει να σημειωθεί ότι την δεκαετία του 1970, και παράλληλα με την εξέγερση του Πολυτεχνείου υπήρχαν καλλιτεχνικές προσεγγίσεις, οι οποίες άνοιγαν την εκπαιδευτική διαδικασία προς την κοινωνία, αλλοιώνοντας την ίδια στιγμή την καθιερωμένη χρήση των παιδαγωγικών εργαλείων. Εμβληματική είναι η περίπτωση του Joseph Beuys και παράδειγμα εγκατάστασής του που αποτελείται από μαυροπίνακες και ότι έχει απομείνει μετά από μια δράση διδασκαλίας είναι αυτή που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του Ελεύθερου Διεθνούς Πανεπιστήμιου, στην documenta6, Kassel, 1977.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια καλόψυχη Α.Ι. κι ένας αλαφροΐσκιωτος σκύλος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Μια ταινία τρόμου με πρωταγωνιστή ένα σκύλο, Τζάρεντ Λέτο αλλά και Έμα Τόμσον από αύριο στα σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Πολιτισμός / Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Η Ντόλι Πάρτον αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και αναβάλει τη μεγάλη της περιοδεία στο Λας Βέγκας. Η αδελφή της ζητά προσευχές από τους θαυμαστές, ενώ η τραγουδίστρια παραμένει αισιόδοξη πως «ο Θεός απλώς της ζητά να επιβραδύνει»
LIFO NEWSROOM
Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM