Foreign Policy: «Οι Σπαρτιάτες ήταν losers»

Foreign Policy: Οι Σπαρτιάτες ήταν losers Facebook Twitter
Οι σπαρτιατικοί στρατοί ήταν εξίσου πιθανό να χάσουν μάχες όσο και να τις κερδίσουν, ιδίως απέναντι σε ισότιμους αντιπάλους, όπως άλλες ελληνικές πόλεις-κράτη.
0

Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ BRET DEVEREAUX, τακτικός συνεργάτης του περιοδικού Foreign Policy, σε πρόσφατο άρθρο του για την αμερικανική πολιτική επιθεώρηση με τίτλο “Spartans Were Losers” επιχειρεί να απομυθοποιήσει τον μύθο της στρατιωτικής υπεροχής των Σπαρτιατών, θεωρώντας ότι «ο θαυμασμός του αμερικανικού στρατού για το πρωτο-φασιστικό καθεστώς της αρχαίας Σπάρτης βασίζεται σε μια στρεβλή αντίληψη της ιστορίας».

Στο άρθρο αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:

«Ο Αθηναίος ιστορικός Θουκυδίδης παρατήρησε κάποτε ότι η Σπάρτη στερούνταν τόσο πολύ εντυπωσιακών ναών ή μνημείων ώστε οι μελλοντικές γενιές που θα έβρισκαν τον τόπο έρημο θα δυσκολεύονταν να πιστέψουν ότι υπήρξε ποτέ τόσο μεγάλη δύναμη.

Αλλά ακόμη και χωρίς φυσικά μνημεία, η μνήμη της αρχαίας Σπάρτης είναι πολύ ζωντανή στις σύγχρονες Ηνωμένες Πολιτείες. Στη μαζική κουλτούρα ψυχαγωγίας, οι Σπαρτιάτες πρωταγωνιστούν σε ταινίες αλλά και σε αρκετές από τις μεγαλύτερες σειρές βιντεοπαιχνιδιών. Το εμπορικό σήμα Spartan χρησιμοποιείται για την προώθηση αγώνων με εμπόδια, εξοπλισμού γυμναστικής και πυροβόλων όπλων.

Η Σπάρτη έχει επίσης γίνει πολιτική κραυγή συσπείρωσης, μεταξύ άλλων από μέλη της άκρας δεξιάς που εισέβαλαν στο Καπιτώλιο των ΗΠΑ στις 6 Ιανουαρίου 2021. Η αρχαία Σπάρτη δεν υπάρχει πια, αλλά η εξύμνησή της –η λεγόμενη “Spartaganda”–  ζει και βασιλεύει.

Ο Πλούταρχος αναφέρει τους διάφορους τρόπους με τους οποίους οι Σπαρτιάτες εξευτέλιζαν και υποβίβαζαν τους είλωτες, ενώ ο Αθηναίος ρήτορας Ισοκράτης υποστήριζε ότι η θανάτωση σκλάβου αποτελούσε έγκλημα παντού στην Ελλάδα, εκτός από τη Σπάρτη. Η Σπάρτη ήταν πιθανότατα η πιο ανελεύθερη κοινωνία σε ολόκληρο τον αρχαίο κόσμο.

Ακόμη πιο ανησυχητική είναι η αγάπη του αμερικανικού στρατού για οτιδήποτε έχει να κάνει με τον μύθο της αρχαίας Σπάρτης. Ο στρατός των ΗΠΑ διαθέτει Σπαρτιάτικη Ταξιαρχία [Spartan Brigade] με σύνθημα «Η Σπάρτη ζει», Ειδική Ομάδα [Task Force] με την επωνυμία Spartan και ασκήσεις που λέγονται Spartan Warrior [Σπαρτιάτης Μαχητής], ενώ το Σώμα των Πεζοναυτών διεξάγει παράκτιες ασκήσεις με την ονομασία Spartan Trident – μια περίεργη επιλογή δεδομένου ότι οι Σπαρτιάτες ήταν πολύ κακοί στις παράκτιες επιχειρήσεις.

Μεγάλο μέρος αυτής της τάσης του να φανταζόμαστε τους Αμερικανούς στρατιώτες ως Σπαρτιάτες πολεμιστές προέρχεται από το ιστορικό μυθιστόρημα Gates of Fire του Steven Pressfield, το οποίο εξακολουθεί να περιλαμβάνεται τακτικά σε λίστες στρατιωτικής ανάγνωσης. Το βιβλίο παρουσιάζει τους Σπαρτιάτες ως ανώτερους πολεμιστές προερχόμενους από μια υπερ-στρατιωτικοποιημένη κοινωνία, οι οποίοι υπερασπίζονται με αυτοθυσία την ελευθερία (εναντίον ενός ξενικού «άλλου», ένα χαρακτηριστικό που αναδεικνύεται σαφέστερα στο κόμικ και στη μετέπειτα ταινία «300»). Η Σπάρτη σε αυτό το όραμα είναι μια ριζικά ισότιμη κοινωνία που βασίζεται στην καλλιέργεια ανδρικών πολεμικών αρετών.

Ωστόσο, αυτή η εικόνα της Σπάρτης είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου λανθασμένη. Η κοινωνία της αρχαίας Σπάρτης είναι ανάξια μίμησης ή επαίνου, ιδίως σε μια δημοκρατική κοινωνία.

Κατ' αρχάς, η φήμη της στρατιωτικής υπεροχής των Σπαρτιατών αποδεικνύεται, με μια πιο προσεκτική εξέταση, μια οφθαλμαπάτη, ως επί το πλείστον. Οι σπαρτιατικοί στρατοί ήταν εξίσου πιθανό να χάσουν μάχες όσο και να τις κερδίσουν, ιδίως απέναντι σε ισότιμους αντιπάλους, όπως άλλες ελληνικές πόλεις-κράτη. Η Σπάρτη νίκησε την Αθήνα στον Πελοποννησιακό Πόλεμο –  αλλά μόνο αφού αποδέχτηκε περσική χορηγία για να το κάνει, ανοίγοντας ξανά την πόρτα της περσική επιρροής στο Αιγαίο, την οποία οι ελληνικές νίκες στις Πλαταιές και τη Σαλαμίνα είχαν κλείσει σχεδόν έναν αιώνα νωρίτερα.

Οι περίφημες σπαρτιατικές νίκες στις Πλαταιές και τη Μαντινεία συνοδεύτηκαν από επακόλουθες ήττες στην Πύλο, τις Αργινούσες και τελικά στα Λεύκτρα. Αυτή η τελευταία ήττα στα Λεύκτρα, η οποία επιτεύχθηκε από τη Θήβα μόλις 33 χρόνια μετά τον θρίαμβο της Σπάρτης επί της Αθήνας, έσπασε οριστικά τα νώτα της σπαρτιατικής δύναμης, υποβιβάζοντας τη Σπάρτη σε δύναμη δεύτερης κατηγορίας, θέση από την οποία δεν ανέκαμψε ποτέ.

Οι Σπαρτιάτες είχαν αρνηθεί επίσης να συμμετάσχουν στην εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου κατά της Περσίας, απόφαση για την οποία ο Αλέξανδρος τους χλεύασε αφιερώνοντας τα λάφυρα των πρώτων νικών του "σε όλους τους Έλληνες εκτός από τους Σπαρτιάτες".

Αλλά ενώ οι στρατιωτικές επιδόσεις της Σπάρτης ήταν απλώς μέτριες αντικειμενικά, το τυραννικό καθεστώς της αρχαίας Σπάρτης την καθιστά εξαιρετικά κακό παράδειγμα για τους πολίτες ή τους στρατιώτες μιας σύγχρονης ελεύθερης κοινωνίας... Η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων στη Σπάρτη, μεταξύ 65 και 85 τοις εκατό, ήταν είλωτες. Το ποσοστό αυτό είναι συγκλονιστικό, πολύ υψηλότερο από οποιοδήποτε άλλο αρχαίο μεσογειακό κράτος ή, για παράδειγμα, από τον αμερικανικό Νότο πριν από τον Εμφύλιο, ο οποίος δικαίως χαρακτηριζόταν ως κοινωνία των δούλων με το ένα τρίτο του πληθυσμού του υπόδουλο.

Ο Πλούταρχος αναφέρει τους διάφορους τρόπους με τους οποίους οι Σπαρτιάτες εξευτέλιζαν και υποβίβαζαν τους είλωτες, ενώ ο Αθηναίος ρήτορας Ισοκράτης υποστήριζε ότι η θανάτωση σκλάβου αποτελούσε έγκλημα παντού στην Ελλάδα, εκτός από τη Σπάρτη. Η Σπάρτη ήταν πιθανότατα η πιο ανελεύθερη κοινωνία σε ολόκληρο τον αρχαίο κόσμο».

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM