Η αλήθεια για τον Syd Barret σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ για την ζωή του

Η αλήθεια για τον Syd Barret σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ για την ζωή του Facebook Twitter
Ο Barrett ηγήθηκε του διάσημου γκρουπ ως κιθαρίστας και τραγουδιστής το 1965, όταν ακόμα αποκαλούνταν The Pink Floyd Sound, και πρωτοστάτησε στη δημιουργία του πρωτοποριακού παρθενικού άλμπουμ τους, Piper at the Gates of Dawn, δύο χρόνια αργότερα.
0

ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΣΑΝ ΡΟΚ ΚΛΙΣΕ που έχει ειπωθεί ξανά και ξανά η ιστορία ενός προβληματικού βιρτουόζου που βασανίζεται από την ίδια του την ιδιοφυΐα, στρέφεται στο ποτό και τα ναρκωτικά και στη συνέχεια καίγεται πριν από την ώρα του. Κι έτσι, κατά τη δημιουργία του «Have You Got It Yet?», του νέου του ντοκιμαντέρ για τον ιδρυτή των Pink Floyd, τον Syd Barrett, ο σκηνοθέτης Roddy Bogawa ανέλαβε το ιδιότυπο καθήκον να αντισταθεί στον μύθο και να αναζητήσει την πραγματικότητα.

Ο Barrett ηγήθηκε του διάσημου γκρουπ ως κιθαρίστας και τραγουδιστής το 1965, όταν ακόμα αποκαλούνταν The Pink Floyd Sound, και πρωτοστάτησε στη δημιουργία του πρωτοποριακού παρθενικού άλμπουμ τους, Piper at the Gates of Dawn, δύο χρόνια αργότερα. Όμως η αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά του που προερχόταν από την επιδείνωση της ψυχικής του υγείας είχε ήδη αποξενώσει τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος και τελικά οδήγησε στην απροειδοποίητη απόλυσή του λίγο αργότερα.

Υπήρχαν φήμες ότι το LSD είχε κάνει τον εγκέφαλό του πουρέ, αφήνοντάς τον να βυθίζεται σιγά σιγά στην τρέλα. Στην κοινή συνείδηση ο Syd Barret έγινε σύμβολο των σπαταλημένων δυνατοτήτων και της τραγωδίας που ξεπερνά τη ζωή.

Ο Barrett απέφυγε τα φώτα της δημοσιότητας σε μια προσπάθεια να επαναφέρει ένα μέτρο κανονικότητας στη ζωή του, μια κίνηση που κατά ειρωνικό τρόπο προσέλκυσε ακόμα περισσότερο την περιέργεια των πιστών οπαδών.

O σκηνοθέτης μελέτησε προσεκτικά το έργο του, επισκέφτηκε τα παλιά του στέκια και κυρίως συμβουλεύτηκε όσους τον γνώριζαν προσωπικά. Ο Barrett απέφυγε τα φώτα της δημοσιότητας σε μια προσπάθεια να επαναφέρει ένα μέτρο κανονικότητας στη ζωή του, μια κίνηση που κατά ειρωνικό τρόπο προσέλκυσε ακόμα περισσότερο την περιέργεια των πιστών οπαδών. Η έλλειψη πληροφοριών τον μετέτρεψε σε ένα παλίμψηστο πάνω στο οποίο ο κάθε ακροατής θα μπορούσε να εγγράψει τις φαντασιώσεις και τις ανησυχίες του, ο Bogawa όμως αναζήτησε την εσωτερική ουσία ενός ειδώλου που στην πορεία εξελίχθηκε σε εικόνα και σε κλισέ, χάνοντας την ανθρώπινη υπόστασή του.

Η αλήθεια για τον Syd Barret σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ για την ζωή του Facebook Twitter
Οι Pink Floyd το 1967: Roger Waters, Rick Wright, Nick Mason, Syd Barrett.

«Δεν πέθανε νέος όπως άλλοι τραγικοί ροκ ήρωες», μας λέει ο σκηνοθέτης. «Έγινε πράγματι ερημίτης και έζησε για 22 ακόμη χρόνια μετά την ηχογράφηση του τελευταίου του προσωπικού δίσκου [Ο Syd Barret πέθανε το 2006 σε ηλικία 60 ετών]. Επέστρεψε στη ζωγραφική. Κανείς δεν ήξερε πραγματικά τι του είχε συμβεί... Ένα από τα πράγματα που έχτισαν την εικόνα του Syd είναι ότι το γεγονός ότι οι άνθρωποι προβάλλουν τα δικά τους συναισθήματα και σκέψεις ή ακόμα και ανησυχίες στην ιστορία του.

Ήταν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, οπότε οι άνθρωποι μπορούσαν να συμπληρώσουν αυτό το άλυτο μυστήριο όπως ήθελαν… Νομίζω ότι ο Graham Coxon [ο κιθαρίστας των Blur] είπε κάτι που το βρήκα πολύ όμορφο, ότι ο Syd Barrett χρησιμοποιούσε την κιθάρα του ως ηχητικό πινέλο. Δεν ήταν ένας τυπικός μουσικός. Έφτιαχνε ακόρντα κοιτάζοντας τα δάχτυλά του, το σχήμα του χεριού του. Η εφευρετικότητά του ήταν εκπληκτική».

Οι φήμες ότι έπαιρνε LSD με το πρωινό του αποδεικνύονται «ανυπόστατες μπούρδες», αν και ο Bogawa υποθέτει ότι υπάρχει ένας πυρήνας αλήθειας στην ιστορία ότι ο Barrett περπάτησε πενήντα μίλια για να πάει σπίτι του ένα βράδυ. Ήταν εκκεντρικός και οξύθυμος, δύσκολα όμως θα μπορούσε κανείς να βρει έναν μεγάλο καλλιτέχνη που να μην είναι.

«Ένας από τους μύθους που διαρκώς επαναλαμβάνονται, κι εμείς επιχειρήσαμε να τον καταρρίψουμε, ήταν η μαρτυρία ενός γείτονα που έλεγε ότι όποτε έβγαζε έξω τα σκουπίδια άκουγε τον Syd στο γκαράζ του να χτυπάει το κεφάλι του στον τοίχο και να ουρλιάζει», λέει ο Bogawa. «Αυτό είχε εκληφθεί ως απόδειξη ότι ζούσε μόνος του και χανόταν στην τρέλα του. Βλέποντας εικόνες από τα εργαλεία που είχε στο γκαράζ του, συνειδητοποιείς ότι απλά έκανε κάποιες οικοδομικές εργασίες!».

«Ο κόσμος τον έχει στο μυαλό του ως αναχωρητή, πολλοί όμως τον έβλεπαν να πηγαίνει με το ποδήλατό του στα μαγαζιά ή στην τοπική παμπ. Λειτουργούσε μόνος του, ζούσε με τη μητέρα του στην αρχή και στη συνέχεια μόνος του, μετά τον θάνατό της. Η αδελφή του ερχόταν πού και πού να τον φροντίσει, αλλά γενικά ήταν λειτουργικός. Κάποιοι δημοσιογράφοι προσπάθησαν κατά καιρούς να τον πετύχουν στην εξώπορτά του, εξ ου και οι διάφορες φωτογραφίες όπου φαίνεται φρικαρισμένος, αλλά αυτό θα συνέβαινε σε οποιονδήποτε άνθρωπο έβλεπε ξαφνικά αγνώστους να του φωνάζουν στο κατώφλι του. Όλοι έχουμε δει κακές φωτογραφίες του εαυτού μας. Αν δείτε όλο το φάσμα των φωτογραφιών που τραβήχτηκαν κατά τη διάρκεια των μεταγενέστερων ηχογραφήσεών του, σε κάποιες από αυτές δείχνει μια χαρά!»

Have You Got It Yet? The Story of Syd Barrett and Pink Floyd | OFFICIAL TRAILER

Με στοιχεία από The Guardian

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT
Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ