Για τον Zaf, το «Πες» είναι μόνο η αρχή Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Για τον Zaf, το «Πες» είναι μόνο η αρχή

0

Με ένα κομμάτι γίνεται χαμός αυτήν τη στιγμή στο ελληνικό TikTok: εκατοντάδες βιντεάκια ξεπετάγονται και διάφορα παιδιά το διασκευάζουν, κάνοντας δικές τους βερσιόν. Πρόκειται για το «Πες» του Zaf, μια μπαλάντα παιγμένη έτσι που να δίνει κάτι εντελώς φρέσκο στο ελληνικό τραγούδι. Εδώ η παραγωγή είναι αυτή που κάνει τη διαφορά και ο τρόπος ερμηνείας.

Το εντυπωσιακό με τον Γιάννη Ζαφειρίου, όπως είναι το πραγματικό του όνομα, είναι ότι τα κάνει όλα μόνος του, γράφει τους στίχους, τη μουσική, ασχολείται με την παραγωγή, με το mixing και mastering, όντας αυτοδίδακτος

«Την παραγωγή συγκεκριμένα την έμαθα από βίντεο που έβλεπα στο YouTube», όπως μου εξομολογείται. «Από τα 15 άρχισα να κάνω δικές μου παραγωγές, που φυσικά ήταν χάλια», αναφέρει. Σήμερα είναι 25 χρονών. Δεν προέρχεται από μουσική οικογένεια, απλώς είχε το μικρόβιο.

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. «Άκουγα αυτά που μας έβαζε η μητέρα μου στο αμάξι όταν μας πήγαινε σχολείο. Δεν τα έβαζε για να τα ακούμε εμείς αλλά η ίδια. Τότε ήταν της μόδας η Άννα Βίσση και η Βανδή» λέει γελώντας. Η γιαγιά του ήταν εκείνη που του έβαζε να ακούσει πιο ποπ μουσική, Tina Turner, Queen, Whitney Houston.

Δεν μπορώ να τραγουδήσω χωρίς συναίσθημα, μόνο διεκπεραιωτικά. Το αν ένα τραγούδι σού βγάζει πράγματα έχει να κάνει πολύ με το πώς το λέει ο καλλιτέχνης.

Από το δημοτικό ξεκίνησε να κάνει μουσικοθεατρικά εργαστήρια. «Έμαθα να δημιουργώ μια περσόνα και να μπαίνω σε έναν ρόλο». Γι’ αυτό και δημιούργησε τον Ζαφ, ένα alter ego «που δεν υπάρχει τίποτα που να μην μπορεί να κάνει. Ό,τι θέλει το κάνει. Οπότε δεν ονειρεύομαι, απλώς κάνω ό,τι μου λέει ο Ζαφ. Σαν Γιάννης είμαι πιο κλειστό άτομο και αγχώδης, όλα αυτά τα σβήνει ο Ζαφ επειδή έχει κάνει ήδη όσα θέλω να κάνω ως Γιάννης».

Για τον Zaf, το Πες ήταν μόνο η αρχή Facebook Twitter
Mου τη σπάει να βλέπω τη νέα γενιά καλλιτεχνών, δηλαδή τη γενιά μου, να μην τολμάει και να μη δίνει μάχη για την αλλαγή, αντιθέτως απλώς να βολεύεται με την πεπατημένη για λίγη φήμη και λίγα χρήματα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Την πρώτη του απόπειρα να ασχοληθεί πιο επαγγελματικά με τη μουσική την είχε κάνει στα 17 του, όταν πήγε στο «Voice». Ήταν γενικά μια θετική εμπειρία. «Έμοιαζε λες και ήμουν σε κάποια ταινία. Είχα την τιμή να είμαι στην ομάδα της Παπαρίζου. Ήταν σαν μαμά. Όταν έχεις άγνοια κινδύνου, περνάς πολύ καλά. Αν πας αγχωμένος, είναι θάνατος, θα σε καταβάλει. Αν δεν δουλέψεις με τον εαυτό σου, οπουδήποτε και να πας για να κριθείς, θα αγχωθείς».

Τον ρωτάω αν τον θυμούνται από αυτό το πέρασμά του στη μικρή οθόνη. «Υπάρχουν 2-3 άτομα που έχουν μείνει μαζί μου από τότε, με ακολουθούν, μου στέλνουν μηνύματα μέχρι σήμερα και μου λένε πόσο περήφανα είναι που τα κατάφερα και που γίνεται αυτό που θέλω. Είναι οι άνθρωποι που με είδαν από την πρώτη στιγμή, και συγκινούμαι πραγματικά».

Το «Πες» έγινε απρόσμενο viral. Το ανέβασε ένα βράδυ στα social media και μετά από δύο μέρες είχε πάνω από 100.000 likes στο TikTok. Ήταν τόση η επιτυχία του κομματιού που τον οδήγησε στο συμβόλαιό του με την Panik Records. Συναντηθήκαμε στην Αθήνα όταν κατέβηκε για να προετοιμαστεί για την εμφάνισή του στα φετινά Mad Awards αλλά και για την περιοδεία του με τις Melisses αυτό το καλοκαίρι.

Για τον Zaf, το Πες ήταν μόνο η αρχή Facebook Twitter
Την πρώτη του απόπειρα να ασχοληθεί πιο επαγγελματικά με τη μουσική την είχε κάνει στα 17 του, όταν πήγε στο Voice. Ήταν γενικά μια θετική εμπειρία. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Είναι πολύ χαρούμενος που τον συμπεριέλαβαν. Δεν του ήρθαν, όμως, όλα τόσο εύκολα. Δυστυχώς, η γιαγιά του, που τον μεγάλωσε, έφυγε από τη ζωή πέρσι, πριν προλάβει να χαρεί για την επιτυχία του. Μετά τον θάνατο του πατέρα του –τον έχασε λίγο πριν γεννηθεί– ανέλαβε την ανατροφή του, επειδή η μητέρα του εργαζόταν συνεχώς «για να έχουμε χρήματα», όπως μου λέει. Παρά τις ατυχίες και την εκμετάλλευση που ένιωσε από την προηγούμενη δισκογραφική εταιρεία στην οποία είχε υπογράψει, δεν το έβαλε κάτω ούτε τα παράτησε. 

Η αισθητική του θυμίζει αρκετά Harry Styles, αν και η μεγαλύτερη επιρροή του είναι ο Labrinth, ο παραγωγός και συνεργάτης της Zendaya και υπεύθυνος για το σάουντρακ της τηλεοπτικής σειράς «Euphoria». Μολονότι τονίζει ότι δεν φτιάχνει είδωλα, η συζήτηση περιστρέφεται συνέχεια γύρω από τον Labrinth. Ερμηνευτικά κοιτάζει προς τη Νατάσσα Μποφίλιου «επειδή βάζει την καρδιά και την ψυχή της όταν τραγουδάει, κάτι που κάνω και γω. Δεν μπορώ να τραγουδήσω χωρίς συναίσθημα, μόνο διεκπεραιωτικά. Το αν ένα τραγούδι σού βγάζει πράγματα έχει να κάνει πολύ με το πώς το λέει ο καλλιτέχνης».

Τι τον εμπνέει; «Η φύση. Όταν θέλω να κάνω διάλειμμα από την πόλη και την πραγματικότητα, βγαίνω στη φύση και χώνομαι στο δάσος. Τότε μόνο τότε κάνεις πραγματικό recharge. Μισή ώρα κάθε μέρα στη φύση αναζωογονείσαι περισσότερο από οπουδήποτε».

Για τον Zaf, το Πες ήταν μόνο η αρχή Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Καθώς μου μιλάει για όλα τα μουσικά είδη που του αρέσουν και τους καλλιτέχνες με τους οποίους θα ήθελε να συνεργαστεί στο μέλλον, αναρωτιέμαι αν θα έκανε ποτέ τραπ. «Τραπ δεν θα έκανα, η αλήθεια είναι, επειδή απαιτεί ένα ύφος που δεν είμαι εγώ. Η ελληνική μουσική έχει αλλάξει και για την ώρα δεν με ενθουσιάζει καθόλου αυτή η αλλαγή. Θεωρώ πως έχει χαθεί η αίσθηση της ποπ και πλέον οι νέοι καλλιτέχνες δεν τολμούν, απλώς "βολεύονται". Το καταλαβαίνω από τον τρόπο που έχει διαμορφωθεί. Αυτό που πουλάει περισσότερο είναι το τσιφτετέλι και η τραπ, αλλά, αν θέλεις να γίνεις τραγουδιστής μόνο για να βγάλεις χρήματα, λάθος δρόμο διάλεξες.

Μου αρέσει που βλέπω συνεχώς νέα πρόσωπα και νέες φωνές, αλλά μου τη σπάει να βλέπω τη νέα γενιά καλλιτεχνών, δηλαδή τη γενιά μου, να μην τολμάει και να μη δίνει μάχη για την αλλαγή, αντιθέτως απλώς να βολεύεται με την πεπατημένη για λίγη φήμη και λίγα χρήματα.

Εγώ μεγάλωσα σε μια φτωχή οικογένεια, μέχρι και σήμερα η οικονομική μου κατάσταση είναι οριακά μη βιώσιμη, αλλά δεν σκέφτηκα στιγμή να αλλοιώσω την αλήθεια της μουσικής μου για να βγω από αυτή την κατάσταση. Στην πραγματικότητα, είμαι πλούσιος σε συναισθήματα κι αυτός είναι ο πραγματικός πλούτος, να βλέπεις τον κόσμο να αγκαλιάζει τη δημιουργία και την αλήθεια σου, όχι απλώς νούμερα στον τραπεζικό σου λογαριασμό».

Styling: Haris Stamatopoulos

Για τον Zaf, το «Πες» είναι μόνο η αρχή Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 20.6.2023

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ