Η Έκθεση Βιβλίου και μια άσκηση ελευθερίας

Η Έκθεση Βιβλίου και μια άσκηση ελευθερίας Facebook Twitter
Το πάει κανείς και να παρακολουθήσει κάτι από τον πλούσιο λειμώνα της Έκθεσης Βιβλίου, τροποποιώντας λίγο τη ρουτίνα ενός ανοιξιάτικου Σαββατοκύριακου, είναι μια άσκηση ελευθερίας. Φωτ. αρχείου: ΑΠΕ-ΜΠΕ
0

ΠΡΩΤΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΜΑΪΟΥ, Έκθεση Βιβλίου στη Θεσσαλονίκη, και τα ίδια συναισθήματα κυκλώνουν τη σκέψη, όπως πολλές φορές τα τελευταία χρόνια: πώς μπορούμε να κρατήσουμε ζωντανή την ανάγνωση; Όχι μόνο την αγορά του βιβλίου ή μια καταναλωτική συνήθεια, αλλά και τον πυρήνα αλήθειας των βιβλίων, την πραγματική τους ανάγνωση;

Η σκέψη γίνεται ανήσυχη και κερδίζει έδαφος η αμφιθυμία και οι δεύτερες σκέψεις. Γράφω αυτές τις γραμμές έχοντας μαζί μου την ιδιοτέλεια του συγγραφέα (μια και μόλις πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε το νέο μου μυθιστόρημα «Καταγωγή ή οι ιστορίες των άλλων», αλλά και του ανθρώπου που μιλάει και σχετίζεται με βιβλία, λογοτεχνία, ιδέες, κοινωνική και πολιτική σκέψη.

Πάντα όμως δοκιμάζω να συνδέω το προσωπικό με το συλλογικό, μια ατομική ευαισθησία με ενδιαφέροντα και αγωνίες τρίτων. Ίσως είναι ο καρπός του να διδάσκεις σε εικοσάχρονους και εικοσάχρονες εδώ και δυο δεκαετίες: με τα χρόνια μαθαίνει κανείς ότι εκείνα που τον γεμίζουν και τον ενθουσιάζουν ή τον συγκινούν μπορεί να λένε ελάχιστα σε κάποιους άλλους. Αξίες πολύτιμες για σένα ή τους δικούς σου κύκλους μπορεί να είναι ξένες για πολλούς (περισσότερους ασφαλώς) τρίτους.

Από παντού φυτρώνει κάτι που διακόπτει ή υπονομεύει το διάβασμα του βιβλίου. ειδοποιήσεις, χαριτωμένα ζωάκια, έκτακτες επικαιρότητες, σωροί από χρήσιμα ή άχρηστα μέιλ, διαφημιστικά σποτάκια, κοινωνικές υποχρεώσεις, αγχωτικές σφήνες. Από παντού μπάζει ο χρόνος και κομματιάζεται ή χάνεται σε δικαιολογίες.

Έχει έτσι σημασία όταν μιλάμε για το βιβλίο και την ανάγνωση (αφού αυτή είναι το σημαντικότερο, όχι οι φωτογραφημένες ντάνες αδιάβαστων βιβλίων στο fb) να ξέρουμε πόσο δύσκολα είναι πλέον τα πράγματα. Από παντού φυτρώνει κάτι που διακόπτει ή υπονομεύει το διάβασμα του βιβλίου. ειδοποιήσεις, χαριτωμένα ζωάκια, έκτακτες επικαιρότητες, σωροί από χρήσιμα ή άχρηστα μέιλ, διαφημιστικά σποτάκια, κοινωνικές υποχρεώσεις, αγχωτικές σφήνες. Από παντού μπάζει ο χρόνος και κομματιάζεται ή χάνεται σε δικαιολογίες.

Γινόμαστε πια οι δικαιολογίες μας, αναπνέουμε την ίδια μας την ασυνέπεια και τα μικρά της ψέματα. Αντικειμενικά, ολοένα και περισσότερο, η ανάγνωση ενός ολόκληρου βιβλίου έχει πρόσθετες δυσκολίες – ακόμα κι όταν το κείμενο που διαβάζουμε δεν είναι από τα «δύσκολα» ή τα «στριφνά» όπως τα περιγράφει η συμβατική γλώσσα.

Παρόλα αυτά, θα επιμένουμε. Ενάντια σε θεούς και δαίμονες της νέας καθημερινότητας, θα επιμείνουμε στην ανάγνωση και κυρίως σε εκείνη την ανάγνωση που διατηρεί τις απαιτήσεις της. Δεν είναι ένα μέτρο σνομπισμού ή ελιτισμού αυτό – είναι αστείο να σκέφτεται κανείς τις έννοιες αυτές σε μια χώρα τόσο δημοκρατικά μικροαστική και μαζικά υπαίθρια όσο η Ελλάδα.

Αντιθέτως, η ανάγνωση είναι ένα μέτρο αντίστασης στον καταιγισμό της ασημαντότητας και στη βαρβαρότητα της άγνοιας. Και οι θεσμοί που χειρίζονται τα βιβλία και προσκαλούν τους αναγνώστες και τις αναγνώστριες να φανερωθούν (όπως η συγκεκριμένη έκθεση που διεκδικεί λίγες μέρες από την προσοχή μιας πόλης) είναι ένα μέτρο συλλογικής βελτίωσης των πραγμάτων.

Το στοίχημα είναι να αυξηθεί η κατά κεφαλή αναγνωστική δύναμη. Μαζί με την αγοραστική δύναμη, μαζί με την ενδυνάμωση της κριτικής ικανότητας και εντέλει με τη δύναμη της αυτοσυγκέντρωσης και της αυτονομίας μας που μειώνεται. Οι επιμέρους τροχιές και ανάγκες συμπληρώνουν η μία την άλλη, τα αιτήματα δεν είναι άσχετα μεταξύ τους.

Λέγεται φυσικά πως ένα γεγονός όπως η Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης δεν έχει «γίνει γνωστό στην πόλη». Φοιτητής από αυτούς που μπήκαν με κατατακτήριες (σαραντάρης, δηλαδή) δήλωσε πως εκείνος ξέρει μόνο την έκθεση που γίνεται στην παραλία τον Ιούνιο, με τα υπαίθρια περίπτερα και σταντ.

«Η έκθεση πρέπει να προσελκύσει την πόλη», επαναλαμβάνουν πολλοί. Ναι. Όμως μια τέτοια έκθεση είναι και ευθύνη ή απόφαση και των ίδιων των πολιτών. Για να το πω αλλιώς, είναι και υπόθεση διαφορετικής ιεράρχησης των αναγκών ενός Σαββατοκύριακου, ενός Π-Σ-Κ. Αντί για τη Χαλκιδική ή για οτιδήποτε άλλο, θα επιλέξει κανείς το διαφορετικό ταξίδι, μια άλλη περιηγητική ξενάγηση.

Όπως λοιπόν η μοναχική ανάγνωση είναι μια άσκηση αυτονομίας, έτσι και το πάει κανείς και να παρακολουθήσει κάτι από τον πλούσιο λειμώνα της Έκθεσης Βιβλίου, τροποποιώντας λίγο τη ρουτίνα ενός ανοιξιάτικου Σαββατοκύριακου, είναι μια άσκηση ελευθερίας. 

Αυτό που δεν έχει γίνει κατανοητό σε πολλούς και ιδίως στους νεότερους είναι μια παρόμοια προσέγγιση του βιβλίου: το βιβλίο ως άσκηση ελευθερίας, όχι υποχρέωση ή σύμβολο μιας boomer σοβαροφάνειας. Αν ένα τέτοιο στοίχημα κερδηθεί, κόντρα σε όλα όσα οδηγούν στην αποθάρρυνση και στην παραίτηση, τότε πιστεύω πως θα αλλάξει κάτι σημαντικό και στη χώρα. Η αλλαγή της χώρας δεν έρχεται μόνο μέσα από εκλογικούς και πολιτικούς θριάμβους (των προσφιλών μας ομάδων) αλλά και μέσα από τα βιβλία που διαβάζουμε και τις δικές τους υποσχέσεις.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ