«Μπέμπης»: Ο Θωμάς Κοροβίνης βιογραφεί τον καλύτερο μπουζουκτσή στη λαϊκή ιστορία Facebook Twitter

«Μπέμπης»: Ο Θωμάς Κοροβίνης βιογραφεί τον απόλυτο μάεστρο του μπουζουκιού

0

«ΚΑΘΕ ΛΑΪΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ, ας είναι σύντομο, είναι ένα πλήρες έργο τέχνης, είναι μια ολόκληρη ταινία, ένα μυθιστόρημα, μια παράσταση στο θέατρο, κάθε λαϊκό τραγούδι φυλάει ένα κομμάτι παρμένο μέσα απ’ τη ζωή, το μπουζούκι, ο ήχος που βγάζει, είναι τακίμι με τον ανθρώπινο πόνο, γι’ αυτό κολλάνε μαζί του εκείνοι που σηκώνουν κάποιο σταυρό», γράφει με ενάργεια ο Θωμάς Κοροβίνης στο νέο του βιβλίο, μια μύχια καταγραφή όχι μόνο της ένδοξης λαϊκότητας, την οποία γνωρίζει όσο λίγοι, αλλά και η βιογραφία μιας σπάνιας προσωπικότητας, καταραμένης μαζί και απόλυτα ευλογημένης από το άπιαστο ταλέντο της τέχνης του, ενός βιρτουόζου του μπουζουκιού που, καθώς λέγεται, ήταν ο καλύτερος που πέρασε από τη χώρα, μαζί με τον Μανώλη Χιώτη.

Πρόκειται για τη δημιουργικά μυθιστορηματική βιογραφία του Δημήτρη Στεργίου, ευρύτερα γνωστού ως «Μπέμπη», του απόλυτου μαέστρου του μπουζουκιού, όπως τον αποκαλούσε χαρακτηριστικά ο μεγάλος Άκης Πάνου, ο οποίος ήταν βαθύς γνώστης της μουσικής και διέπρεψε δίπλα σε σπουδαίους ρεμπέτες, συνθέτες και δημιουργούς, αλλά έφυγε από τη ζωή νέος, σε ηλικία σαράντα πέντε ετών, το 1972, βυθισμένος στη δίνη της αυτοκαταστροφής και της τρέλας. Πρόλαβε, ωστόσο, να ζήσει πολλές ζωές, να ταξιδέψει στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, όπου ήρθε σε επαφή με κορυφαία ονόματα και έπαιξε στα πιο διάσημα νυχτερινά κέντρα, όπου ηχογράφησε το δικό του ορχηστρικό «Bebi’s Lament», ανεβάζοντας την τέχνη του στα ανώτερα υψίπεδα της δεξιοτεχνίας και ενώνοντας στα μαγαζιά και στα θέατρα στα οποία τραγουδούσε τα Κατά Ματθαίον του Μπαχ με κομμάτια του Τσιτσάνη, τον Μότσαρτ με τον Καζαντζίδη ‒ μέχρι και «Κάρμινα Μπουράνα» είχε παίξει!

Ο Δημήτρης Στεργίου γεννήθηκε και μεγάλωσε στο λιμάνι του Πειραιά, δηλαδή την περιοχή που δόξασε το ρεμπέτικο και το έβαλε στο στόμα των τυραννισμένων προσφύγων. Ήταν ένας ομορφάντρας που έμελλε να ανεβάσει στις κορυφές του λαϊκού Ολύμπου το μπουζούκι, αυτό το όργανο που, όπως γράφει χαρακτηριστικά ο Κοροβίνης, είναι «το δισέγγονο των Μουσών, θησαυροφύλακας της μουσικής, της ποίησης, της ελληνικής ομορφιάς, και έρχεται από πολύ παλιά, απ’ τα χρόνια του Ομήρου και της Σαπφώς». Όντας γόνος καλής οικογένειας, με μουσική παιδεία, παππού ερασιτέχνη μουσικό αλλά και με πατέρα που φρόντισε να τον πάει στο ωδείο, ο Μπέμπης άρχισε να εμφανίζεται ως παιδί-θαύμα στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά σε παράσταση του «Κουρέα της Σεβίλλης» ‒ήταν πρώτο μαντολίνο‒ και να θεωρείται από τους καλύτερους δεξιοτέχνες στην κιθάρα.

Γραμμένο με ένα ύφος λυρικό μαζί και τραχύ, προφορικό και άμεσο, με τα εκφραστικά μέσα της εποχής του, των οποίων ο συγγραφέας είναι επαρκέστατος γνώστης ως απόλυτος χειριστής αυτής της πολύχρωμης ανθρωπογεωγραφίας, το πρωτότυπο αυτό και άκρως ελληνικό, μυθιστορηματικό, έμμεσο autofiction  καταδεικνύει πως όταν γράφεις για τα μουσικά μετόπισθεν και τους «στρατηγούς» τους, πρέπει να κατέχεις άριστα το υλικό σου.

Καλός στα γράμματα, αφοσιωμένος στην τέχνη του και εσωστρεφής, κατάφερε να διαπρέψει από νωρίς, φέροντας ωστόσο εντός του όλα τα σκοτάδια που περιβάλλουν τους ξεχωριστούς και τους προικισμένους. Σε ηλικία δεκατριών ετών θα χάσει τον πατέρα του ‒ ο ίδιος, παρακούοντας τις πατρικές εντολές, δεν επιβιβάστηκε στη βάρκα, έτσι σώθηκε. Αυτό ήταν ένα τραύμα που φαίνεται πως τον στιγμάτισε ως το τέλος της ζωής του. Ο πατέρας του ήταν από τους λίγους που, μαζί με ταλαντούχους ομοτέχνους του, όπως ο Μανώλης Χιώτης, παραδεχόταν ορισμένους στενούς φίλους αλλά και κάποιους μαύρους μουσικούς, την Έλα Φιτζέραλντ, την Πόλυ Πάνου, τον Στέλιο Καζαντζίδη και την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, την επονομαζόμενη και «Γριά», επίσης θύμα εκμετάλλευσης και αντίστοιχα στενά συνδεδεμένη με την έμπνευση και τις καταχρήσεις.

«Μπέμπης»: Ο Θωμάς Κοροβίνης βιογραφεί τον καλύτερο μπουζουκτσή στη λαϊκή ιστορία Facebook Twitter
Καλός στα γράμματα, αφοσιωμένος στην τέχνη του και εσωστρεφής, κατάφερε να διαπρέψει από νωρίς. Στη φωτογραφία δεξιά του παίζει κιθάρα ο Φώτης Μιχαλόπουλος, ενώ μπουζούκι παίζουν επίσης από αριστερά οι Θόδωρος Πολυκανδριώτης και Μιχάλης Μενιδιάτης. Φωτο: via Facebook/ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΕΜΠΗΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

Σε όλους αυτούς τους βασικούς σταθμούς της ζωής του Δημήτρη Στεργίου θα περιηγηθεί ο Θωμάς Κοροβίνης, υιοθετώντας το βλέμμα του ήρωά του μέσα από το τρικ της εξομολόγησης-απεύθυνσης σε δεύτερο πρόσωπο και με έναν παραληρηματικό μονόλογο που διαβάζεται το ίδιο ασθματικά όσο και η ζωή του Μπέμπη. Γραμμένο με ένα ύφος λυρικό μαζί και τραχύ, προφορικό και άμεσο, με τα εκφραστικά μέσα της εποχής του, των οποίων ο συγγραφέας είναι επαρκέστατος γνώστης ως απόλυτος χειριστής αυτής της πολύχρωμης ανθρωπογεωγραφίας, το πρωτότυπο αυτό και άκρως ελληνικό, μυθιστορηματικό, έμμεσο autofiction (ιδού μια ωραία αντιπρόταση!) καταδεικνύει πως όταν γράφεις για τα μουσικά μετόπισθεν ‒ας μην ξεχνάμε ότι το ρεμπέτικο ήταν για χρόνια απαγορευμένο‒ και τους «στρατηγούς» τους, πρέπει να κατέχεις άριστα το υλικό σου. Ξέροντας ότι δεν πρόκειται για μια μουσική κατηγορία που αναδεικνύει βιρτουόζους έξω από τη ζωή, ο συγγραφέας Κοροβίνης πίνει από το ίδιο αμαρτωλό ποτό που πίνει και ο ήρωάς του, βλέπει τους δράκους που υψώνονται στα μοναχικά σκοτάδια του και τυφλώνεται, μαζί με αυτόν, από τους έρωτες που έπεσαν σαν σκιά πάνω στην ευαίσθητη και ήδη ρημαγμένη του καρδιά ‒ ωραίος ο τρόπος που περιγράφει τον έρωτά του με τη μοιραία Μπέμπα Μπλανς. Τρομερό, επίσης, το σκηνικό με τον ίδιο τον Μπέμπη να τραγουδάει σε λούπα το κομμάτι «Βρε μάγκα το παράκανες, θαρρώ πολλά μου τα ’κανες, στην γκόμενά μου μην ξανακολλάς» ως απάντηση στον Τέλι Σαβάλας και στα κορταρίσματα που της έκανε στο μαγαζί όπου έπαιζε στην Αμερική, αντίστοιχο με όλα τα απρόσμενα περιστατικά που έθρεψαν τον λαϊκό του μύθο. Είναι, άλλωστε, αυτά που μπλέκουν αρμονικά τον ακραίο ρεαλισμό μιας εποχής γεμάτης από τραγικά πολιτικά γεγονότα και ψυχικές πληγές που δέχονταν τα ρεμπέτικα ως πολύτιμο γιατρικό με το μυθιστορηματικό, μικρο-προσωπικό δράμα του προικισμένου, ωραίου νεανία που ήταν μπροστά από την εποχή του και νομοτελειακά θα είχε τη «μοίρα των μαρτύρων, όπως οι πρωτοχριστιανοί στις κατακόμβες», καθώς ήταν «γραφτό να σταυρωθεί».

κοροβίνης
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Θωμάς Κοροβίνης, Μπέμπης, εκδ. Άγρα, σελ. 192.

Αν σκεφτούμε ότι ο Μπέμπης διαμορφώνεται αρχικά σε ένα κλίμα με λεπτές καλλιτεχνικές αρμονίες, όπου νιώθει σημαντικός εσωτερικά επειδή ξέρει τα μυστικά της μουσικής ‒κλασικής, τζαζ, λαϊκής, δεν έχει σημασία‒, είναι φυσικό η έξοδος στον κόσμο της διαφθοράς να του προκαλέσει έναν κλονισμό. Ποιοι είναι όλοι αυτοί που γεμίζουν αυτά τα κέντρα και βγάζουν το μαχαίρι με το παραμικρό, που επιδίδονται σε ατέρμονα καραγκιοζιλίκια και τι θέση έχει αυτός ανάμεσα τους; Η απάντηση είναι δύσκολη και ίσως τελικά ταυτίζεται με το ευσπλαχνικό αλκοόλ, που θα έλεγε και ο Καβάφης, που ρέει εντός του σε αντίστοιχα μεγάλες ποσότητες, αλλά και με τα ένθερμα χειροκροτήματα της ομήγυρης, προσφέροντας φαινομενικά καταφύγιο και εύθραυστη προστασία. Ο λεπτός ψυχισμός του Μπέμπη μπορεί να ασπάζεται το εσωτερικό του ταλέντο, αλλά, καθώς δεν έχει μάθει να προσπερνάει τις ήττες και τις αδικίες, αυξάνονται σε συχνότητα τα ξεσπάσματα και η κατανάλωση του αλκοόλ. Επιστρέφει έτσι στην Ελλάδα από την Αμερική τη δεκαετία του ’60, ηττημένος και εξοντωμένος από τις καταχρήσεις, δίνοντας άπειρες αφορμές στον συγγραφέα Κοροβίνη να φτιάξει αυτή την εξαίσια χειροτεχνία.

Μάλιστα, ο συγγραφέας καταφέρνει, ερωτευμένος όντας με τον ήρωά του, να εισχωρήσει με δεινότητα στο ταλανισμένο του πνεύμα και να δει, μαζί με αυτόν, οράματα φανταστικά. Καθώς κόβει γύρω του βόλτες σαν τη νυχτερίδα, κάνει τον Μπέμπη να αντικρίσει το πεπρωμένο του· επιστρέφει σαν παραζαλισμένος Προυστ στις εικόνες της νιότης, τότε που μια πόρνη από τον Πειραιά τον πήρε στην αγκάλη της σαν την Παναγία στην Πιετά (μαγική στιγμή του βιβλίου)· εμφανίζεται σαν ένας επίγειος θεός με το κουστούμι το λινό «στο χρώμα που παίρνουν τα στάχια τον Θεριστή» και μεταμορφώνεται, μαζί με τον Τατασόπουλο και τον Χιώτη, στο ίδιο το Άγιο Πνεύμα· καταβυθίζεται στα βαθιά νερά της άλλης Ελλάδας και της λαϊκής ψυχής· επανέρχεται στο αυτοσχέδιο ρεσιτάλ που είχε δώσει μπροστά στη θεϊκή επτάδα, τους Μητσάκη, Λαύκα, Ζαμπέτα, Μπάτη, Βλάχο, Κηρομύτη και Νταράλα· τέλος, δίνει μάχη με τον Χάρο σε μια επική σκηνή διαρκείας που φέρνει στον νου σκηνές από τη Νέκυια της Οδύσσειας, με τον Μπαγιαντέρα να τον καλεί στον άλλο κόσμο «με τα σγουρά μαλλιά, στο μεσιανό κατάρτι, μισόγυμνος, όπως τον ξέρουμε, νεαρό πρωταθλητή της ελληνορωμαϊκής πάλης, απ’ τα τυφλά του μάτια τρέχουν ποτάμια, έλα να πιεις να ξεδιψάσεις, μου γνέφει, ρούμι, ούζο, κονιάκ, κρασί, ουίσκι, μπίρα, ό,τι ποθεί η ψυχή σου, χθες είδα ένα όνειρο πως ήμουνα στον Άδη κι ανάψαν φώτα λαμπερά κι έσβησε το σκοτάδι». Ιδού, λοιπόν, όχι μια απλή βιογραφία αλλά μια βαθιά ποιητική, ξεκάθαρα ενορασιακή εποποιία της λαϊκής μας κοσμογονίας που δεν μετριέται με εξηγήσεις αλλά με ποιητικές περιγραφές που απευθύνονται πάντα στην ανθρώπινη ψυχή.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θωμάς Κοροβίνης: «Μυσταγωγοί και μυημένοι σκόρπισαν σαν τρελαμένα πουλιά στη Σαλόνικα»

Η μυστική μου Θεσαλονίκη / Θωμάς Κοροβίνης: «Μυσταγωγοί και μυημένοι σκόρπισαν σαν τρελαμένα πουλιά στη Σαλόνικα»

O αγαπημένος συγγραφέας και μουσικός, γνήσιο παιδί της Σαλονίκης, γράφει στη LIFO για «μια πόλη λατρεμένη, πολυτραγουδισμένη, μυθοποιημένη, αλλά και μαρτυρική».
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΩΜΑ ΚΟΡΟΒΙΝΗ
«Ο θρύλος του Ασλάν Καπλάν»: Tο μεγάλο μυθιστόρημα του Θωμά Κοροβίνη

/ «Ο θρύλος του Ασλάν Καπλάν»: Tο μεγάλο μυθιστόρημα του Θωμά Κοροβίνη

Ο γνωστός συγγραφέας και δημιουργός επιστρέφει με ένα μυθιστόρημα αφιερωμένο στον έρωτα και τη Θεσσαλονίκη, εξιστορώντας ένα μοιραίο ρομάντζο τις δραματικές ώρες της καταστροφικής πυρκαγιάς του 1917
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ