«Η Γιορτή της Μπαμπέτ»: Ένα ακαταμάχητο σινεφίλ δείπνο στα θερινά σινεμά

Γιορτή της Μπαμπέτ Facebook Twitter
Ο Γκάμπριελ Άξελ πάλευε να γυρίσει τη «Γιορτή της Μπαμπέτ» δεκατέσσερα χρόνια. Και το Δανέζικο Κέντρο Κινηματογράφου συνεχώς του απέρριπτε το σενάριο.
0

Σε εποχές που πασχίζεις να θυμηθείς ποια στο καλό ταινία είδες το προηγούμενο βράδυ –και, όχι, δεν φταίει η ηλικία, φταίει που συνωστίζονται σε αίθουσες και πλατφόρμες χιλιάδες ταινίες, διεγείροντας σινεφιλικές βουλιμίες και φέρνοντας βαρυστομαχιές–, ξαφνικά, μια ταινία του 1987 εισέβαλε στα θερινά σινεμά σαν να μην είχε περάσει ούτε μια μέρα από πάνω της. Κλισέ είναι, αλλά θα το γράψω. Χωρίς να έχει ούτε μια ρυτίδα, από αυτές που δεν σέβονται και δεν υπολογίζουν oύτε τα αριστουργήματα μεγάλων δημιουργών.

Η «Γιορτή της Μπαμπέτ» του Δανού Γκάμπριελ Άξελ (Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας του 1988) δεν μπαίνει ποτέ σε λίστες με τις καλύτερες ταινίες. Βρείτε μου, όμως, έναν, έναν μόνο άνθρωπο που να την έχει δει και να μη λιώνει από συγκίνηση όταν την αναλογίζεται.

Αχ αυτή η σεκάνς του τέλους, σκέφτεται, με το μυθικό γαλλικό γεύμα, όλο περίτεχνα φαγητά και γλυκίσματα, πανάκριβα κρασιά και σπάνια φρούτα, που γεύονται, τρομοκρατημένοι, σταυροκοπούμενοι και ενοχικοί οι θρησκόληπτοι, πουριτανοί, φτωχοί κάτοικοι ενός απομονωμένου χωριού στις όχθες της Γιουτλάνδης.

Μέχρι εκείνο το κρύο βράδυ τρέφονταν αποκλειστικά με ξεραμένα ψάρια και κάτι σούπες με ψωμί και μπίρα. Α, ναι, και με προσευχές, ατέλειωτες προσευχές και αγαθοεργίες, άνθρωποι αφιερωμένοι στον Θεό, όπως τους τον έμαθε και τους τον επέβαλε ένας προτεστάντης λατρεμένος πάστορας. 

«Ήταν μια τόσο ωραία ιστορία. Τα είχε όλα: πίστη, γενναιοδωρία, αγάπη. Η Μπλίξεν τα είχε γράψει όλα, τα είχε δείξει όλα, εικόνα την εικόνα, σαν τη μεγάλη ζωγράφο που ήταν».

Κι όμως, το ιερόσυλο γαλλικό γεύμα στο δικό του σπίτι δίνεται σε μια επέτειο του θανάτου του, που οι δυο ηλικιωμένες, πια, ανύπαντρες κόρες του συνηθίζουν να γιορτάζουν με πανδαισία ύμνων και λιτές μπουκιές φαγητού. Εδώ και δεκαπέντε χρόνια όμως έχει μπει στις άμεμπτες ζωές τους ένα μυστήριο και έχει έρθει ο καιρός κι αυτές, αλλά και οι θεατές της ταινίας, να το διαλευκάνουν.

Το 1871, νύχτα με καταιγίδα, τους χτύπησε την πόρτα μια ταλαιπωρημένη περίεργη Παριζιάνα. Είχε χάσει άνδρα και μικρό παιδί στη διάρκεια της εξέγερσης της Κομμούνας, είχε φύγει κυνηγημένη από τη Γαλλία και, εφοδιασμένη με συστατική επιστολή παλιού, μεγάλου σταρ της όπερας του Παρισιού, ζητούσε καταφύγιο στις πονόψυχες αδελφές της μακρινής Γιουτλάνδης.

Έχουν κι αυτές το παρελθόν τους, φρόντισε ήδη ο σκηνοθέτης να μας το διηγηθεί: πανέμορφες, χαρισματικές κοπέλες, αρνήθηκαν και οι δυο κοσμική ευτυχία και έρωτα, για έναν αξιωματικό η μία, για τον λυρικό καλλιτέχνη η άλλη, για να μείνουν πιστές στην κοσμοθεωρία του άγιου πατέρα τους. Χωρίς βαρυγκόμια, όμως, απλά και γενναιόδωρα. Ακριβώς όπως δέχτηκαν και την Μπαμπέτ στο σπίτι και στις ζωές τους, να τις φροντίζει, να τις «υπηρετεί», πάντα απόμακρη μέσα στη γλυκύτητά της. 

Γιορτή της Μπαμπέτ Facebook Twitter
Η «Γιορτή της Μπαμπέτ» του Δανού Γκάμπριελ Άξελ (Οσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας του 1988) δεν μπαίνει ποτέ σε λίστες με τις καλύτερες ταινίες. Βρείτε μου, όμως, έναν, έναν μόνο άνθρωπο που να την έχει δει και να μη λιώνει από συγκίνηση όταν την αναλογίζεται.

Και να το μεγαλείο της ταινίας και, προφανώς, του διηγήματος της Κάρεν Μπλίξεν που ενέπνευσε τον Γκάμπριελ Άξελ. Η παπίστρια Μπαμπέτ θα κάνει ένα ανέλπιστο, μεγάλο δώρο σ’ αυτόν τον ασκητικό, προτεσταντικό κόσμο που κοιτάζει μόνο προς τον ουρανό και προετοιμάζεται μόνο για τον Παράδεισο.

Όταν κερδίζει 10.000 φράγκα σε παριζιάνικη λοταρία –τεράστιο ποσό–, αποφασίζει να το δαπανήσει ολόκληρο για να προσφέρει σ’ αυτές και την κοινότητα ένα γνήσιο παριζιάνικο γεύμα. Γιατί η Μπαμπέτ δεν είναι καμιά τυχαία, υπήρξε η διάσημη σεφ πολυτελούς εστιατορίου, έχει γράψει ιστορία.

Τι νόημα έχει, λοιπόν, το δείπνο της; Είναι ανταπόδοση όσων της πρόσφερε το μικρό χωριό με τον μόνο τρόπο που αυτή ξέρει, μαγειρεύοντας. Είναι η έκρηξή της μετά από δεκαπέντε χρόνια που πέρασε χωρίς ομορφιά και γεύση, μια αντίδραση καλλιτέχνη που έχει επιτέλους τα μέσα να δημιουργήσει; Είναι το γεμάτο αγάπη μάθημά της προς αυτούς τους στερημένους, καλούς ανθρώπους, ότι, εκτός από τον ουρανό, υπάρχει και η απόλαυση στη γη.

Ο σκηνοθέτης δεν χάνει υπερβολικά την ώρα του στην κινηματογράφηση της προετοιμασίας και του σερβιρίσματος ενός γεύματος-πραγματική υπερπαραγωγή. Εστιάζει στα πρόσωπα των ηλικιωμένων συνδαιτυμόνων.

Τίποτα το εντυπωσιακό, το θεαματικό δεν συμβαίνει. Ο φόβος της αμαρτίας, που αποτελεί για όλους τους αυτό το αδιανόητο γεύμα με τις χελώνες και τα αποκεφαλισμένα πιτσούνια, εξαφανίζεται σιγά-σιγά, ανεπαίσθητα. Ένα κοκκίνισμα στα μάγουλα, ολοένα και περισσότερες γουλιές κρασί, μπουκιές μεγάλες και απολαυστικές, μια τρυφερή κουβέντα και χειρονομία προς τον διπλανό τους, μια εξομολόγηση στο αυτί, χαμόγελα, αστάθεια στο βάδισμα και τραγούδι, πάντα θρησκευτικό βέβαια, αλλά με τι χαρά και κέφι! Ένα πανηγύρι των αισθήσεων, μια μέθη από τη ζωή, τη δική τους, όχι τη μέλλουσα.     

Γιορτή της Μπαμπέτ Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης δεν χάνει υπερβολικά την ώρα του στην κινηματογράφηση της προετοιμασίας και του σερβιρίσματος ενός γεύματος πραγματικής υπερπαραγωγής. Εστιάζει στα πρόσωπα των ηλικιωμένων συνδαιτυμόνων.

Φυσικά, η Στεφάν Οντράν παίζει την Μπαμπέτ. Να κάτι άλλο που δεν ξεχνιέται, ενώ όλες τις ταινίες της με τον Σαμπρόλ ποιος μπορεί να μου τις πει τώρα, αμέσως χωρίς να μπει στο IMDb;

Και κάτι τελευταίο, για την ιστορία. Ο Γκάμπριελ Άξελ πάλευε να γυρίσει τη «Γιορτή της Μπαμπέτ» δεκατέσσερα χρόνια. Και το Δανέζικο Κέντρο Κινηματογράφου συνεχώς του απέρριπτε το σενάριο. «Δεν υπάρχει ούτε ένα λεπτό κινηματογράφου σ’ αυτή την μπούρδα», του έλεγαν.

Ο ίδιος, όμως, όπως διηγιόταν στη «Μοντ» τo 2012, δύο χρόνια πριν από τον θάνατό του, έγραψε το σενάριο μέσα σε έντεκα μέρες, αμέσως αφού διάβασε το διήγημα της Κάρεν Μπλίξεν. «Ήταν μια τόσο ωραία ιστορία. Τα είχε όλα: πίστη, γενναιοδωρία, αγάπη. Η Μπλίξεν τα είχε γράψει όλα, τα είχε δείξει όλα, εικόνα την εικόνα, σαν τη μεγάλη ζωγράφο που ήταν».

Η «Γιορτή της Μπαμπέτ» παιζεται στα θερινά σινεμά  «Ζέφυρος» και «Athenee». 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ