Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια

Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια Facebook Twitter
Επιταχύνεις το βήμα σου, όσο μπορείς, αναπτερωμένη, σπεύδοντας να συναντήσεις αυτούς τους θρυμματισμένους κίονες (ελάχιστοι έχουν σωθεί, είναι η αλήθεια) που κατάφεραν, ενάντια σε κάθε αντιξοότητα, να επιβιώσουν μέσα στους αιώνες, αγναντεύοντας αγέρωχοι το Αιγαίο από την άκρη μιας βραχώδους λοφοσειράς.
0

ΠΟΣΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ διασχίσεις τον χρόνο και να φτάσεις στην ομηρική εποχή; «Αυτόν τον στενό, βραχώδη κόρφο γης, την Καρθαία, δεν θα την άλλαζα ούτε με την ίδια τη Βαβυλώνα», γράφει ο Πίνδαρος στον τέταρτο παιάνα του. Χρειάζεται να περπατήσει κανείς τουλάχιστον δύο ώρες για να φτάσει στην αρχαία Καρθαία, αν όμως το επιχειρήσει, θα κατανοήσει αβίαστα τον ενθουσιασμό του αρχαίου ποιητή.

Η διαδρομή απαιτεί γερά πόδια, πέδιλα ορειβασίας, ένα καπέλο και πολύ νερό. Κατά τα άλλα, για όσους αγαπούν την πεζοπορία δεν παρουσιάζει κάποια ιδιαίτερη δυσκολία. Η λιθοδομή πάνω στην οποία κινείται το μονοπάτι είναι η ίδια από την αρχαιότητα. Αν ξεκινήσει κανείς από την Ιουλίδα θα χρειαστεί έξι ώρες, αλλά μπορεί να ακολουθήσει το τελευταίο κομμάτι της διαδρομής και τότε θα χρειαστεί το ένα τρίτο του χρόνου (διαδρομή με σήμανση «3»).

Την πρώτη φορά δεν γνωρίζεις τι σε περιμένει και προχωράς στωικά, προσεκτικά, ελπίζοντας να τα καταφέρεις σώος και αβλαβής. Σε κάποια στροφή, ανυποψίαστη και κουρασμένη, αντικρίζεις από μακριά τα σπαράγματα της αρχαίας πόλης και τότε ανανεώνεται ως διά μαγείας εντός σου η αίσθηση του χρόνου. Επιταχύνεις το βήμα σου, όσο μπορείς, αναπτερωμένη, σπεύδοντας να συναντήσεις αυτούς τους θρυμματισμένους κίονες (ελάχιστοι έχουν σωθεί, είναι η αλήθεια) που κατάφεραν, ενάντια σε κάθε αντιξοότητα, να επιβιώσουν μέσα στους αιώνες, αγναντεύοντας αγέρωχοι το Αιγαίο από την άκρη μιας βραχώδους λοφοσειράς.

Περιδιαβαίνοντας στον αρχαιολογικό χώρο, νομίζω ότι δύο πράγματα μου έκαναν περισσότερο εντύπωση. Το πρώτο ήταν η πρωτοφανής αίσθηση μιας απόλυτα αρμονικής συνύπαρξης φύσης και πολιτισμού. Το δεύτερο ήταν η ανέμελη ευαλωτότητα των μνημείων.

Αυτό το ονειρικό μέρος που σε περιμένει όταν ολοκληρώσεις τη διαδρομή είναι η ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας, μίας από τις τέσσερις αρχαίες πόλεις-κράτη της Κέας, στο νοτιοανατολικό τμήμα του νησιού, η οποία κατοικήθηκε από το τέλος της γεωμετρικής εποχής έως την ύστερη αρχαιότητα. 

Έφτασες στον προορισμό σου... Ανυπομονείς να σκαρφαλώσεις στον λόφο με τα αρχαία. Πρώτα, όμως, επιβάλλεται μια καθαρτική βουτιά στη θάλασσα. Υπάρχουν δύο παραλίες, οι μικρές και οι μεγάλες Πόλες, υπέροχες και σχετικά ερημικές. Μετά το μπάνιο, ανανεωμένη ανηφορίζεις προς εξερεύνηση των κτισμάτων και των διάσπαρτων λίθων. Στο χαμηλότερο και πλησιέστερο προς τη θάλασσα επίπεδο βρίσκεται ο δωρικός ναός του Πυθίου Απόλλωνος (530 π.Χ.). Κατασκευάστηκε κυρίως από τοπικό γκρίζο ασβεστόλιθο και έχει πρόναο με έξι κίονες, από τους οποίους μόνο ίχνη είναι πλέον ορατά πάνω στον στυλοβάτη.

ΠΕΖΟΠΟΡΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ Facebook Twitter
Υπάρχουν δύο παραλίες, οι μικρές και οι μεγάλες Πόλες, υπέροχες και σχετικά ερημικές.
Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια Facebook Twitter
Χαμηλά στη νότια πλαγιά της ακρόπολης βρίσκεται το λιθόκτιστο θέατρο της αρχαίας πόλης, ελληνιστικών χρόνων.

Στο ανώτερο επίπεδο βρίσκεται ένας μικρότερος ναός (περ. 500 π.Χ.), ο οποίος ήταν πιθανώς αφιερωμένος στη λατρεία της θεάς Αθηνάς. Χαμηλά στη νότια πλαγιά της ακρόπολης βρίσκεται το λιθόκτιστο θέατρο της αρχαίας πόλης, ελληνιστικών χρόνων.

Περιδιαβαίνοντας στον αρχαιολογικό χώρο, νομίζω ότι δύο πράγματα μου έκαναν περισσότερο εντύπωση. Το πρώτο ήταν η πρωτοφανής αίσθηση μιας απόλυτα αρμονικής συνύπαρξης φύσης και πολιτισμού. Το δεύτερο ήταν η ανέμελη ευαλωτότητα των μνημείων. Έχουμε συνηθίσει να συναντάμε οτιδήποτε αρχαίο μέσα από περιφράξεις, περιορισμούς και εισιτήρια. Δικαίως παίρνουμε τα μέτρα μας, δεν είναι λίγοι οι βάνδαλοι που τα έχουν λεηλατήσει στο παρελθόν. Όμως για μια φορά, το να συναντάς θεσπέσια ερείπια που σου προσφέρονται χωρίς προφυλάξεις, χωρίς διαπραγματεύσεις, σαν να είναι το πιο φυσικό πράγμα στον κόσμο να κολυμπάς κάτω από μια αρχαία ακρόπολη είκοσι πέντε αιώνων και μετά να κάθεσαι πάνω στους σκόρπιους λίθους, μέσα στις βελανιδιές, αυτό πραγματικά προσδίδει στην επίσκεψη μια άλλη διάσταση αισθητικής συγκίνησης.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ