Τζουζέππε Βέρντι, Ρέκβιεμ

Τζουζέππε Βέρντι, Ρέκβιεμ Facebook Twitter
0

Δύο αιώνες μετά την γέννηση του Τζουζέπε Βέρντι (1813-1901), η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών συμμετέχει στον παγκόσμιο εορτασμό της λαμπρής επετείου, παρουσιάζοντας το αριστουργηματικό Ρέκβιεμ που έγραψε ο μεγάλος Ιταλός συνθέτης την περίοδο 1873-1874, στην μνήμη του σπουδαίου συγγραφέα και συμπατριώτη του, Αλεσάντρο Μαντσόνι. Για την συναυλία που θα γίνει στο Ηρώδειο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, την Παρασκευή 14 Ιουνίου, στις 21.00, η Ορχήστρα, υπό την μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, συμπράττει με τέσσερεις διεθνώς διακεκριμένους λυρικούς καλλιτέχνες: Την, ήδη γνωστή και βραβευμένη στην Ελλάδα, Ρουμάνα υψίφωνο Τσέλια Κοστέα. Την Γαλλίδα μεσόφωνο Ζεραλντίν Σωβέ, την οποία πρώτος ανακάλυψε ο Πλάθιντο Ντομίνγκο αναλαμβάνοντας το 2009 τη μουσική διεύθυνση στο ντεμπούτο της ως «Κάρμεν», σε σκηνοθεσία του Φράνκο Τζεφιρέλι. Τον διεθνώς αναγνωρισμένο Αυστραλό τενόρο της νεότερης γενιάς Στηβ Ντέιβισλιμ. Και τον, γεννημένο στην Αγία Πετρούπολη, μπάσο Γιούρι Βορομπιόφ, κορυφαίο τραγουδιστή του περίφημου θεάτρου Μαριίνσκυ. Με την Ορχήστρα συμπράττουν επίσης η θαυμάσια Μητροπολιτική Χορωδία της Σόφιας και οι αντάξιές της Χορωδίες της Ε.Ρ.Τ. και του Δήμου Αθηναίων.

Στις 22 Μαϊου 1873 ο συνθέτης επέστρεφε από την Πάρμα στο Μιλάνο, όταν πληροφορήθηκε ότι είχε πεθάνει ο περίφημος συγγραφέας του μυθιστορήματος «I promessi sposi» («Οι Αρραβωνιασμένοι»). Συγκλονισμένος ο «αυτοκράτορας της ιταλικής όπερας» που, όχι μόνο θαύμαζε το έργο του Μαντσόνι, αλλά είχε επηρεαστεί καθοριστικά από τον κατεξοχήν εκπρόσωπο του λογοτεχνικού ιταλικού ρομαντισμού, αποφάσισε να μην ακολουθήσει το «τυπικό» του αποχαιρετισμού (να μην παραστεί δηλαδή στην κηδεία ή σε άλλη επίσημη εκδήλωση), αλλά να αποδώσει έναν ουσιαστικό φόρο τιμής στη μνήμη του νεκρού. Έτσι άρχισε να συνθέτει το Ρέκβιεμ, χρησιμοποιώντας μάλιστα για το καταληκτήριο Liberame το μουσικό θέμα που είχε εμπνευστεί αρκετά χρόνια πριν (1868), όταν εξέταζε το ενδεχόμενο σύνθεσης ενός Ρέκβιεμ στην μνήμη του Ροσσίνι.

Το Ρέκβιεμ, υπέρ του οποίου ο Βέρντι επιστράτευσε ολόκληρη την σκηνική του πείρα ως τις παραμικρές αποχρώσεις της δραματικής του παλέτας, ολοκληρώθηκε στο Παρίσι σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ερμηνεύθηκε για πρώτη φορά ακριβώς έναν χρόνο μετά τον θάνατο του Μαντσόνι, στις 22 Μαϊου του 1874, στην εκκλησία του Αγίου Μάρκου στο Μιλάνο, υπό την μουσική διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη. Ελαβαν μέρος 120 χορωδοί, 100 από τους εκλεκτότερους μουσικούς της εποχής και 4 κορυφαίοι μονωδοί της Σκάλας. Η υποδοχή που επεφύλαξε το θερμό κι εκφραστικό μιλανέζικο κοινό στο έργο και στον δημιουργό του ήταν περισσότερο κι από ευνοϊκή, με αποτέλεσμα το Ρέκβιεμ να επαναληφθεί τρις στη Σκάλα του Μιλάνου κι ύστερα να περιοδεύσει θριαμβευτικά σε όλη την Ευρώπη. Έκτοτε και παρά τις μεμονωμένες αντιδράσεις κάποιων «καθαρόαιμων επαϊόντων» γαλουχημένων στο πνεύμα της βικτωριανής βόρειας Ευρώπης, το Ρέκβιεμ γνώρισε παντού τεράστια επιτυχία, η οποία συνεχίζεται λαμπρή ως τις ημέρες μας.

 

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ  ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Παρασκευή, 14 Ιουνίου, 21.00

Ωδείο Ηρώδου Αττικού

ΤΖΟΥΖΕΠΕ ΒΕΡΝΤΙ (1813-1901)
Messa da Requiem
Σολίστ: Τσέλια Κοστέα, υψίφωνος

 Ζεραλντίν Σωβέ, μεσόφωνος

Στηβ Ντέιβισλιμ, τενόρος

Γιούρι Βορομπιόφ, βαθύφωνος

Συμμετέχουν: Χορωδία της Σόφιας, Χορωδία της Ε.Ρ.Τ., Χορωδία του Δήμου Αθηναίων

Μουσική Διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT