Οίκος Valentino: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε

Valentino Spring 2022 Couture: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε Facebook Twitter
Αυτή τη φορά ο σχεδιαστής παρουσίασε μια αρκετά περίπλοκη και πρωτοπόρα για το είδος ιδέα, η οποία πρεσβεύει όλες τις αξίες της σύγχρονης μόδας και κοινωνίας. Φωτ.: THE VALENTINO ANATOMY OF COUTURE COLLECTION
0

Τον περασμένο Ιούλιο και μετά από περισσότερο από έναν χρόνο, η καρδιά του Παρισιού ξεκίνησε πάλι να χτυπάει. Τα εστιατόρια και τα καφέ είχαν ανοίξει, ο κόσμος είχε κάπου να πάει και ήθελε να φορέσει κάτι νέο και διαφορετικό. Τα εμβόλια είχαν καταφθάσει, υπήρχε ελπίδα και μαζί της άνθισε γι’ ακόμη μια φορά και η υψηλή ραπτική.

Μέχρι τον Σεπτέμβρη, όταν και ξεκίνησε η εβδομάδα μόδας για τη σεζόν Άνοιξη/Καλοκαίρι του 2022, το Παρίσι είχε βρει ξανά τον ρυθμό του. Δημοσιογράφοι και influencers αγκαλιάζονταν στον δρόμο, μιλούσαν χωρίς αποστάσεις και οι φωτογράφοι έτρεχαν να απαθανατίσουν εκείνες τις στιγμές, που εμείς οι υπόλοιποι προσποιούμασταν πως είχαμε ξεχάσει. Ένας αποτελεσματικός μηχανισμός επιβίωσης κατά της απομόνωσης είχε πια χαθεί, με την επιστροφή του ενθουσιασμού και του ανθρωπισμού να κυριεύουν ξανά τη μόδα.

Όλες οι υποσχέσεις για ένα καλύτερο μέλλον χάθηκαν με την αιφνίδια έλευση της μετάλλαξης Όμικρον. Τώρα σωρεία από self-tests κατακλύζουν τους άδειους δρόμους του Παρισιού, ενώ oι λέξεις «δείπνο» και «πάρτι» είναι εκτός καθημερινότητας γι’ ακόμη μια φορά.

Παρ’ όλα αυτά η εβδομάδα της υψηλής ραπτικής επέστρεψε στην πατρίδα της, μετρώντας φυσικά απώλειες, καθώς πολλοί σχεδιαστές όπως οι Giorgio Armani και Giambattista Valli προτίμησαν να ακυρώσουν τις επιδείξεις τους είτε να τις παρουσιάσουν διαδικτυακά.

«Με αυτή τη συλλογή ήθελα να αποστασιοποιηθώ από τους κανόνες. Νιώθω πως είναι μια παλιά ιδέα, αρκετά αναχρονιστική. Η ομορφιά δεν έχει καμία κατηγορία. Η ομορφιά δεν είναι τίποτα άλλο, παρά συνειδητοποίηση και αποδοχή. Η ομορφιά έχει καθαρά ανθρωπιστικό χαρακτήρα. Αυτός είναι ο μόνος κανόνας σήμερα» λέει ο Pierpaolo Piccioli, δίνοντας έμφαση στην προσπάθειά του να επιφέρει μια αλλαγή.

Από την πλευρά τους οι σχεδιαστές που επέλεξαν να παρουσιάσουν με τον συνηθισμένο τρόπο τις δημιουργίες τους επιδίωξαν να εντυπωσιάσουν το κοινό, έχοντας VIP προσωπικότητες στις πρώτες σειρές και εντυπωσιακά set ups στους χώρους που φιλοξένησαν τα σόου. Όμως οι συλλογές τους έμοιαζαν λίγο-πολύ με έναν επικήδειο λόγο, αφιερωμένο στην ελπίδα, η οποία αργοσβήνει γι’ ακόμη μια φορά. 

Valentino Spring 2022 Couture: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε Facebook Twitter
O Pierpaolo Piccioli στο φινάλε της επίδειξης. Φωτ.: THE VALENTINO ANATOMY OF COUTURE COLLECTION

Καθώς ένα ασπρόμαυρο και μουντό πέπλο δημιουργικότητας κάλυπτε τις συλλογές που αποκαλύπτονταν από την αρχή της εβδομάδας, την Τετάρτη 26 Ιανουαρίου το πιο κεντρικό σημείο της πρωτεύουσας της μόδας, η Place Vendôme γέμισε ξαφνικά φως και αισιοδοξία για το μέλλον της haute couture.

O Pierpaolo Piccioli του οίκου Valentino παρουσίασε τη δική του οπτική για τη σεζόν Spring/Summer 2022. Μια συλλογή που καταρρίπτει τον κανόνα της στερεοτυπικής ομορφιάς και καλωσορίζει την ετερογένεια, με όλες τις εκφάνσεις της, σε μια ευρεία κλίμακα.

«H Prêt-à-Porter απεικονίζει την πραγματικότητα ως ένα πλαίσιο, ένα συναίσθημα, μια στιγμή, που θα εξελιχθεί σε κάτι ελαφρώς διαφορετικό μέσα σε λίγα λεπτά. Αντίθετα, η υψηλή ραπτική συμβάλλει στο να καλλιεργήσουμε τη συνείδησή μας. Αυτό που βλέπετε σε μια επίδειξη υψηλής ραπτικής εκφράζει ένα είδος αιωνιότητας» τονίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής καθώς ξεκινάει να μας εξηγεί την πορεία δημιουργίας της συλλογής του στην τηλεφωνική μας επικοινωνία.

Valentino Spring 2022 Couture: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε Facebook Twitter
Το supermodel Kristen Mac Menamy. Φωτ.: Getty Image/ Ideal image
Valentino Spring 2022 Couture: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Image/ Ideal image

Πράγματι, οι εποχιακές Ready-to-Wear συλλογές μπορούν εύκολα να απεικονίσουν και να επικοινωνήσουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στο κοινωνικό σύνολο επειδή είναι ευμετάβολες. Αντίθετα, η υψηλή ραπτική χρειάζεται χρόνο για να προσαρμοστεί στις μεγάλες αλλαγές. 

Αυτή τη φορά ο σχεδιαστής παρουσίασε μια αρκετά περίπλοκη και πρωτοπόρα για το είδος ιδέα, η οποία πρεσβεύει όλες τις αξίες της σύγχρονης μόδας και κοινωνίας. Για τον ίδιο το σώμα αποτελεί την αρχή και το τέλος, την πραγματικότητα της τέχνης του, αλλά και την απόλυτη ελευθερία.

Γι’ αυτό τον λόγο η «Anatomy of Couture» συλλογή του Valentino είναι αφιερωμένη σε αυτό (στο σώμα), αλλά και στη διαφορετικότητα, την αληθινή και αειθαλή ομορφιά.

«Η παλιομοδίτικη, κλασική ανατομία της ραπτικής ήταν πάντα περιορισμένη από μια συγκεκριμένη ορολογία. Προοριζόταν για μια ψηλή και αδύνατη γυναίκα, πιθανώς Καυκάσια. Κατά την άποψή μου, αυτή η ανατομία έχει ήδη αλλάξει εδώ και πολύ καιρό, και ήρθε η ώρα να το κάνω αυτό εμφανές στην πασαρέλα» δηλώνει.

Θέλοντας να σπάσει κάθε κατεστημένο το οποίο παρέμεινε βαθιά ριζωμένο στη φιλοσοφία της υψηλής ραπτικής, ο Pierpaolo Piccioli δούλεψε με δέκα in house μοντέλα διαφορετικών εθνικοτήτων, ηλικιών και διαστάσεων (τη στιγμή που άλλοι οίκοι μόδας χρησιμοποιούν ένα), και πάνω τους δόμησε τα ρούχα που παρουσιάστηκαν μετέπειτα στο catwalk.


Το αποτέλεσμα όλων αυτών των μηνών, γεμάτων από μακροχρόνια fittings και ατελείωτες ώρες ραψίματος στο χέρι, παρουσιάστηκε στο κεντρικό atelier του οίκου στο Παρίσι, με την Kristen McMenamy να ανοίγει το show κατεβαίνοντας τις επιβλητικές σκάλες με ένα μαύρο κοντό φόρεμα, ενώ στη συνέχεια ακολούθησαν άλλα μοντέλα παλιότερων δεκαετιών και μεγαλύτερα σε ηλικία από αυτή που ορίζει ο άτυπος κανόνας της υψηλής ραπτικής.

Valentino Spring 2022 Couture: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Image/ Ideal image
Valentino Spring 2022 Couture: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Image/ Ideal image
Valentino Spring 2022 Couture: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε Facebook Twitter
O Pierpaolo Piccioli. Φωτ.: Getty Image/ Ideal image
Valentino Spring 2022 Couture: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε Facebook Twitter
Φωτ.: THE VALENTINO ANATOMY OF COUTURE COLLECTION

Γυναίκες και άντρες όπως οι Marie Sophie Wilson, Lara Stone, Violetta Sanchez, Lynn Koster, και Jon Kortajarena γέμισαν την πασαρέλα με την αυτοπεποίθησή την οποία κατέχουν μέσα από την πείρα ετών, τη στιγμή που γυναίκες με καμπύλες πλουσιότερες από τα συνηθισμένα skinny μοντέλα την κατακτούσαν φορώντας αισθησιακά φορέματα από βελούδο και κεντημένες παγέτες, κάνοντας ταυτόχρονα τη διαφορά από όλα τα standards που είχε ορίσει η ίδια η βιομηχανία της μόδα τις τελευταίες δεκαετίες.

«Με αυτή τη συλλογή ήθελα να αποστασιοποιηθώ από τους κανόνες. Νιώθω πως είναι μια παλιά ιδέα, αρκετά αναχρονιστική. Η ομορφιά δεν έχει καμία κατηγορία. Η ομορφιά δεν είναι τίποτα άλλο, παρά συνειδητοποίηση και αποδοχή. Η ομορφιά έχει καθαρά ανθρωπιστικό χαρακτήρα. Αυτός είναι ο μόνος κανόνας σήμερα» λέει ο Pierpaolo Piccioli, δίνοντας έμφαση στην προσπάθειά του να επιφέρει μια αλλαγή.

Έναν νέο τρόπο για να δημιουργούμε υψηλή ραπτική μέσα στον χώρο, θα μπορούσαμε να πούμε. Μια νέα ιδέα βαθιά ριζωμένη στον ανθρωπισμό, τη μοναδικότητα, την αυθεντικότητα, τα συναισθήματα και τη μαγεία του ονείρου. Εκείνου που κάθε άτομο μπορεί να βιώσει μόνο όταν είναι ελεύθερο, χωρίς περιορισμούς και κατευθυντήριες γραμμές.

Valentino Spring 2022 Couture: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε Facebook Twitter
Φωτ.: THE VALENTINO ANATOMY OF COUTURE COLLECTION
Valentino Spring 2022 Couture: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε Facebook Twitter
Φωτ.: THE VALENTINO ANATOMY OF COUTURE COLLECTION
Valentino Spring 2022 Couture: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε Facebook Twitter
Φωτ.: THE VALENTINO ANATOMY OF COUTURE COLLECTION
Valentino Spring 2022 Couture: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε Facebook Twitter
Φωτ.: THE VALENTINO ANATOMY OF COUTURE COLLECTION
Valentino Spring 2022 Couture: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε Facebook Twitter
Φωτ.: THE VALENTINO ANATOMY OF COUTURE COLLECTION
Valentino Spring 2022 Couture: Το τελευταίο οχυρό στερεοτυπικής ομορφιάς μόλις καταρρίφθηκε Facebook Twitter
To μοντέλο Jon Kortajarena. Φωτ.: THE VALENTINO ANATOMY OF COUTURE COLLECTION
Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT