Να μη «δουλεύεις με τον εαυτό σου», να μη μιλάς σαν ψυχολόγος

Να μη «δουλεύεις με τον εαυτό σου», να μη μιλάς σαν ψυχολόγος Facebook Twitter
Σ' έναν κόσμο όπου από καιρό οι καρποί των θρησκειών είναι στα αζήτητα απομένει το τσόφλι της ξεκούραστης «πνευματικής ζωής». Μια επανάληψη τελετουργιών χωρίς την εξαντλητική απαίτηση να έχει κανείς ηθικά όρια.
0

ΤA SOS ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ μαζεμένα σε φρασούλες. «Δούλεψε με τον εαυτό σου». Απομάκρυνε τους «τοξικούς ανθρώπους». Κάνε ένα «detox» απ' ό,τι σε «φθείρει». Και, κυρίως, μην ανέχεσαι όσους σε κάνουν να νιώθεις άσχημα – είναι τοξικοί.

Λέμε: «θέλω να σου επικοινωνήσω κάτι». Σημαίνει: θέλω να αδειάσω μονομερώς το λεκτικό φορτίο μου πάνω σου και να απαλλαγώ από κάθε ευθύνη, αφού θα έχω υπάρξει «ειλικρινής μαζί σου από την αρχή».

Τέτοιες φράσεις κρύβουν μια νομιμοποιημένη επιθετικότητα προς τον αποδέκτη τους (και προς την ελληνική γλώσσα). Οφείλουμε να μιλάμε για τα πάντα, να «τα επικοινωνούμε». Και μέσα σε όλον αυτό τον θόρυβο από εξομολογήσεις και μια μόνιμη επίδειξη καλοπέρασης (ανεξαρτήτως συνθηκών) καταφέρνουμε να μην έχουμε ούτε μισό λεπτό μοναχικής σιωπής, για να σκεφτούμε.

Υπάρχει αξία στον πόνο, τη θλίψη, τη στέρηση, την ευαλωτότητα και το πένθος. Η σκέψη ότι «θα πεθάνουμε», για παράδειγμα, δεν είναι μαύρη, είναι απλώς σωτήρια. Από εκεί έχουν γεννηθεί τόσα μεγάλα αριστουργήματα. Αυτή η σκέψη γελοιοποιεί τη μικρότητα.

Σε περιοδικά, σε sites, σε posts και σε βιβλία self-help μπορείς να μάθεις να ζεις έναν ενάρετο βίο χωρίς πολύ κόπο και, κυρίως, χωρίς πολλή σκέψη. Είναι η πνευματικότητα χωρίς πνεύμα (φράση κλεμμένη από τον Μαρξ). Μια νέα θρησκεία χωρίς όλα αυτά τα κουραστικά, μαύρα και πένθιμα πράγματα των θρησκειών: την υπενθύμιση του θανάτου, τις ηθικές υποχρεώσεις, την αξία των στερήσεων κ.λπ.

Σε έναν κόσμο όπου από καιρό οι καρποί των θρησκειών είναι στα αζήτητα απομένει το τσόφλι της ξεκούραστης «πνευματικής ζωής». Μια επανάληψη τελετουργιών χωρίς την εξαντλητική απαίτηση να έχει κανείς ηθικά όρια. Έτσι, διάφοροι σελέμπριτις-γκουρού-life coaches-influencers, σοφοί βιβλίων που για εξώφυλλο έχουν το πρόσωπό τους (από κει μόνο να το πιάσεις) και ειδικοί της θετικότητας, της χαλάρωσης, της αταραξίας και του detox προτείνουν την προσευχή, τη γιόγκα, τις ανάσες, τον διαλογισμό, τη νηστεία, τις στερήσεις, αλλά ως «χρόνο με τον εαυτό μας», ως επίδειξη θέλησης, δηλαδή ως εγωκεντρική και πάλι ενασχόληση.

Η κάθαρση δεν είναι το αποτέλεσμα σκέψης πάνω στα πράγματα και ειλικρινούς μεταμέλειας αλλά μια διατροφική επιλογή που περιλαμβάνει χυμούς και φρούτα. Η νηστεία δεν είναι η στέρηση που φτιάχνει χαρακτήρα αλλά κάτι καλό για τις αιματολογικές σου εξετάσεις – άρα, πάλι... για σένα. Είμαστε το κέντρο του κόσμου. Ο ναός. Η αρχή και το τέλος.

Λέμε: «Δεν χρειάζεται να βάζεις τις ανάγκες σου σε δεύτερη μοίρα». Μιλάμε σαν μαθητευόμενοι ψυχολόγοι και καταπίνουμε ως σοφία σολιψιστικά posts που γράφτηκαν σε κάποια πουρνάρια της Ανάφης από κάποιον σελέμπριτι-αναχωρητή. Μα μερικές φορές χρειάζεται να παραμερίζεις. Υπάρχει αξία στον πόνο, τη θλίψη, τη στέρηση, την ευαλωτότητα και το πένθος. Η σκέψη «θα πεθάνουμε», για παράδειγμα, δεν είναι μαύρη, είναι απλώς σωτήρια. Από κει έχουν γεννηθεί τόσα μεγάλα αριστουργήματα. Αυτή η σκέψη γελοιοποιεί τη μικρότητα.

Ίσως γι αυτό ένιωσα μια σιχαμάρα με τους εορτασμούς της Πρωτοχρονιάς στην πόλη μας. Ήταν οι μέρες που είχαν αρρωστήσει και οι πέτρες. Διάχυτο άγχος. Έτσι, η θετική ενέργεια και η μανατζερίστικη προτροπή «να κοιτάμε μόνο μπροστά» μού φάνηκαν ντροπιαστικές προσπάθειες να μη μάθουμε τίποτα από τις κακουχίες μας.

Περνώντας από ένα τουριστικό μαγαζί κοντά στην Ακρόπολη είδα στην υποδοχή τη φάτσα του Σωκράτη ζωγραφισμένη με κάτι σαν σπρέι και από δίπλα τη φράση που λίγο πολύ λέει ότι ένας ανεξέταστος βίος δεν αξίζει να τον ζεις. Και μάλλον έτσι θα 'ναι. Όμως πώς εξετάζουμε τη ζωή μας; «Με το χαμόγελο», «αυθεντικότητα» και «positive vibes».

Μήπως οι έτοιμες συνταγές για το πώς να ζεις «με πέντε απλά βήματα» μας γλιτώνουν από το ερώτημα «πώς να ζήσω;». Αφού ο δρόμος υπάρχει, γιατί να παιδεύεται κανείς ψάχνοντας; Κι έτσι φαντάζει μίζερη ματαιοπονία μεγάλο μέρος της ηθικής φιλοσοφίας και σχεδόν το σύνολο των καλών λογοτεχνικών έργων. Δεν καταλαβαίνεις ποιον πόνο υποτίθεται ότι απαλύνει ένα έργο του J.S. Bach, γιατί δεν επέτρεψες ποτέ στον εαυτό σου αυτόν τον πόνο, κι ούτε που φαντάζεσαι τι ρήγμα προσπαθούν να γεφυρώσουν αυτοί που κλείνονται διαρκώς στα σινεμά.

Αν, μάλιστα, πειστείς ότι καθόλου δεν παίζει ρόλο η κοινωνία γύρω σου, αν δεν χρειάζεται καθόλου να καταλάβεις τους άλλους, αφού «τα πάντα είσαι συ», τότε μεγάλο μέρος των ανθρωπιστικών επιστημών και των οικονομικών φαντάζει περιττή πολυτέλεια. Κανείς δεν βλέπει κάποια άμεση χρησιμότητα σε όλα αυτά. Άρα, τι τα θες;

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΜΑΜΝΤΑΝΙ

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς στη LiFO: «Ο Μαμντάνι στέλνει μήνυμα ελπίδας έναντι του αυταρχισμού του Τραμπ»

Μια άμεση ανάλυση της νίκης του νέου δημάρχου της Νέας Υόρκης και ένα σχόλιο από τον διακεκριμένο καθηγητή Οικονομικών του Πανεπιστημίου Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, και ίσως η Αμερική»

Οπτική Γωνία / «Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, ίσως και η Αμερική»

Η καθηγήτρια Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, Νένη Πανουργιά, μιλά για το τεταμένο πολιτικό κλίμα εν όψει των δημοτικών εκλογών, την άνοδο του Ζοχράν Μαμντάνι ως φωνής των «από τα κάτω» και τη σύγκρουση μεταξύ μιας νέας γενιάς ακτιβιστών και των παλιών κέντρων εξουσίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ θα της λύσει το γκομενικό;

Οπτική Γωνία / Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ είναι η λύση σε όλα; Ακόμη και στον έρωτα;

Η Gen Z μεγαλώνει σε έναν κόσμο γεμάτο πληροφορίες, αλλά με λιγότερη πραγματική επαφή. Πόσο μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να βοηθήσει; Και τι σημαίνει τελικά υγιής σεξουαλικότητα σήμερα; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Μικροπλαστικά / Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Είναι μικρά όσο ένας κόκκος ρυζιού και κάθε χρόνο παράγονται εκατομμύρια τόνοι. Ποιες είναι οι εξελίξεις για τη μείωση της μικροπλαστικής ρύπανσης; Τι συμβαίνει στην Ελλάδα; Πώς φτάνουν από το εργοστάσιο στο στομάχι μας;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Δημήτρης Παρασκευής: «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Οπτική Γωνία / «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Παρασκευής, εξηγεί γιατί κάθε φθινόπωρο αυξάνονται οι ιώσεις του αναπνευστικού, ποια είναι η εικόνα του Covid-19 στην Ελλάδα και ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε εν όψει του χειμώνα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ