Έλενα Τοπαλίδου Facebook Twitter
To κιμονό που φοράει η κ. Τοπαλίδου είναι δημιουργία του Διονύση Φωτόπουλου για την παράσταση «Κυανοπώγων» της Ομάδας Οκτάνα. Θερμές ευχαριστίες στον κ. Κωνσταντίνο Ρήγο για την ευγενική παραχώρηση. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Έλενα Τοπαλίδου: «Το "πίσω δωμάτιο" του καθενός κρύβει πολλά»

0

Όταν έφτασε στο στούντιο η Έλενα Τοπαλίδου, φόρεσε το κιμονό με το τούλι που είχε φτιάξει ο Διονύσης Φωτόπουλος είκοσι χρόνια πριν για τον Κυανοπώγωνα του Κωνσταντίνου Ρήγου και άρχισε να αυτοσχεδιάζει, ο χρόνος για λίγο σταμάτησε.

Η Έλενα είναι πολύ περισσότερα από μια χορεύτρια που όταν ήταν στη σκηνή δεν μπορούσες να τραβήξεις από πάνω της τα μάτια σου. Έδωσε συναισθηματικό βάθος και ποιότητα στην κίνηση και στους ρόλους της, ό,τι πιο κοντινό σε θέατρο μπορούσε να δει κάποιος σε μια παράσταση σύγχρονου χορού που, μαζί με εκείνη, έκανε τα πρώτα ελπιδοφόρα του βήματα στην Ελλάδα. Είναι το πρόσωπο που έκανε την πιο επιτυχημένη μετάβαση από τον χορό στο θέατρο και στον κινηματογράφο, μια γυναίκα ποιητική και δυνατή που πήρε αγκαλιά τους δαίμονες και τους αγγέλους της και πορεύεται μαζί τους.

Και τώρα θέλω να είμαι αδύνατη, δύσκολα αποδέχομαι τον εαυτό μου με τέσσερα κιλά παραπάνω, αλλά η καθημερινότητα δεν στέκεται πια σαν βάρος πάνω από το κεφάλι μου, δεν είναι μια σταγόνα που δεν πέφτει, το πρόβλημα δεν είναι πιο ισχυρό από μένα, ώστε να μη με αφήνει να κάνω βήμα παραπέρα. 

— Ξυπνάς πάντα έξι παρά τέταρτο και κάνεις μπαλέτο;

Ναι, κάνω μία ώρα στο σπίτι, πριν ξυπνήσουν ο Νίκος και ο Πέτρος. Δεν άφησα στιγμή την τεχνική και τον κόπο της. Ήμουν πάντα δοσμένη στην καθημερινότητα του μπαλέτου, δεν επιτρέπω στον εαυτό μου να ανέβει στη σκηνή και να εκφραστεί αν δεν είναι τρομερά σκληραγωγημένα τα πόδια. Πίστευα ότι δεν μπορούσα να εκφράσω κάτι αν δεν είχα δουλέψει πρώτα πολύ σκληρά ως όργανο.

Ακόμα και τώρα αυτό διδάσκω και στους μαθητές μου. Είμαι συναισθηματικά πλάι στα παιδιά, έχω πολλούς μαθητές στην επαγγελματική σχολή της Λυρικής και στην Ακτίνα. Στη Λυρική τα παιδιά σκληραγωγούνται με έναν τρόπο που πιστεύω πολύ. Είμαι μια μαμά γι’ αυτούς και έχω ανάγκη να στηρίξω τους φόβους τους, πάντα όμως επιστρέφω στην πρακτικότητα του πράγματος. Οποιοδήποτε πρόβλημα και να παρουσιαστεί ξεκινάμε πάντα από το πόσο σκληρή πρέπει να είναι η δουλειά σε σχέση με τον χορό.

Βεβαίως και θα φροντίσω και την ψυχή τους και τις αγωνίες τους, αλλά καταλαβαίνω ότι για να σε αγαπήσει και να σε πιστέψει ένας μαθητής, πρέπει να του δώσεις πρακτικότητα καταρχάς, για να αναμετρηθεί με τον στόχο, και μετά να τους χαϊδέψεις, να δεις ποια είναι η ανάγκη του καθενός. Σκέφτομαι, τι χρειάζεται τώρα αυτός, ντάντεμα; Όχι, χρειάζεται δουλειά και εκεί θα ξαναβρεθούμε.

— Έλενα, πόσα χρόνια δούλεψες με ομάδες;

Με τον Ρήγο και την Οκτάνα από το 1992-93 μέχρι το 2004, που έφυγα από τη Θεσσαλονίκη. Με τον Παπαϊωάννου δούλεψα γύρω στα τρία χρόνια, στην πρώτη Μήδεια και την Ορέστεια. Οι θεατρικές ομάδες που έχω δουλέψει δεν κράτησαν πολύ. Η Οκτάνα ήταν η βασική μου ομάδα. Σταμάτησα από κει και τον χορό γιατί έπρεπε να φύγω. Μπήκα στο αυτοκίνητό μου και γύρισα στην Αθήνα.

Έλενα Τοπαλίδου: «Το "πίσω δωμάτιο" του καθενός κρύβει πολλά» Facebook Twitter
«Δεν ήμουν τόσο μελετηρή, δεν έπεσα με τα μούτρα, η τύχη μου ήταν που με πήρε ο Βογιατζής και έκανα την Ήμερη. Μου έμαθε πολλά πράγματα και για κάποιον λόγο με αγάπησε πολύ». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Τι σκέφτηκες τότε;

Τίποτα. Μηδέν. Ούτε για την καριέρα μου σκέφτηκα τίποτα. Δεν σκέφτηκα γιατί δεν κοιμόμουνα, δεν έτρωγα, γιατί ο χορός μού φαινόταν επικίνδυνος, όλα μού φαινόντουσαν πολλά, ενώ εγώ ήθελα να κάνω κάτι απειροελάχιστο. Αυτό θυμάμαι. Φορούσα ένα πολύ μακρύ παλτό πουπουλένιο όταν κάναμε τη Μνήμη των κύκνων και δεν μπορούσα να κάνω μπαλέτο παρά μόνο με αυτό το παλτό. Δεν ήθελα όμως. Η έκφρασή μου μού φαινόταν λάθος και ήθελα να φύγω από αυτό.

Όταν έφυγα, ένιωθα ότι πήγαινα προς μια ελευθερία. Είχα δουλειές για να βιοποριστώ, αλλά ένιωθα αυτό το τίποτα. Και τότε, σιγά σιγά άρχισε να έρχεται η σχέση με τον λόγο που κάπως μου άρεσε, ήταν διαφορετική από τη σωματικότητα.

— Σου άρεσε το θέατρο;

Μου άρεσε, είχα κάνει κάτι λίγα, μια Οφηλία στις Νέες Μορφές με τον Γιάννη Παρασκευόπουλο, και τότε, κάπως, σιγά σιγά έγιναν κάποια πράγματα. Έπρεπε να αποφασίσω αν θα πήγαινα σε δραματική σχολή ή όχι. Ήμουν τριάντα τριών χρονών τότε και τρόμαξα, δεν μπορούσα να το κάνω.

Στάθηκα τυχερή, όμως, γιατί η Λυδία Κονιόρδου μού είπε: «Μου αρέσεις πολύ. Αν σε ενδιαφέρει το θέατρο, θα σου κάνω μαθήματα χωρίς να πληρώσεις». Έτσι συναντιόμασταν και κάναμε μαθήματα. Την ευγνωμονώ και την αγαπώ πάρα πολύ, είναι η δασκάλα μου, μου έμαθε πολλά κι έτσι άνοιξε ένας δρόμος.

— Αυτή η αλλαγή πώς ήταν, πώς την ένιωσες;

Ήμουν μια χορεύτρια που δεν μπορούσαν να με κατατάξουν ‒ δεν είχα ούτε σωματείο, οπότε αυτό τους μπέρδευε. Προσωπικά, βέβαια, δεν ένιωθα ότι έκανα κάτι περίεργο. Είχα δουλέψει στο θέατρο και ο Βογιατζής, ο Μαρμαρινός και ο Χουβαρδάς μου είχαν προτείνει να συνεργαστούμε ‒ όλα αυτά όμως γόίνονταν με παιχνιδιάρικο τρόπο. Το σνόμπαρα λίγο το θέατρο γιατί όλοι αυτοί μιλούσαν για το πώς νιώθουν, τι παθαίνουν, εγώ δεν τα ήξερα αυτά τα πράγματα.

Ο τρόπος που δουλεύαμε στον χορό ήταν πολύ στρατιωτικός, οι ηθοποιοί μιλούσαν πολύ για τον εαυτό τους. Αυτό το σκαλοπάτι δεν το εντόπιζα, οι άλλοι όμως μου το θύμιζαν, αυτοί που κρίνουν, που αποφασίζουν, που μιλούν για σένα ‒ οι κριτικοί μού θύμιζαν συνέχεια ότι δεν είμαι ηθοποιός. Ακόμα και οι δικοί μου άνθρωποι δυσκολεύονταν να με κατατάξουν.

Τώρα πια αυτό το έχω ξεχάσει γιατί τα κατάφερα να μη μου το θυμίζουν. Δούλευα και έψαχνα να βρω τι σημαίνει για μένα ο λόγος, η έκφραση μέσα από τις λέξεις.

— Αυτό τι προϋπέθετε; Διάβαζες πάντα πολύ, θυμάμαι. Σε βοηθούσε;

Δεν ήμουν τόσο μελετηρή, δεν έπεσα με τα μούτρα, η τύχη μου ήταν που με πήρε ο Βογιατζής και έκανα την Ήμερη. Μου έμαθε πολλά πράγματα και για κάποιον λόγο με αγάπησε πολύ. Έμεινα δύο χρόνια μαζί του και ο Πέτρος, που ήταν τότε στην κοιλιά μου ‒ήμουν έγκυος‒, τον άκουγε εννέα μήνες σε αυτό το τρομερό έργο. Ο γιος μου τον λάτρευε τον Λευτέρη και δεν ξέραμε γιατί, νομίζω επειδή άκουγε τη φωνή του κάθε βράδυ ‒ ήταν και νονός του.

Λίγο πριν φύγει ο Λευτέρης έκανα ένα σόλο με τον Ρήγο πάλι, στα «Κόκκινα Φανάρια», και θυμάμαι ότι ήταν η πρώτη φορά μετά από χρόνια που το σώμα μου ευχαριστήθηκε. Εκεί ένιωσα ότι το σώμα μου είναι ζωντανό σώμα. Τότε με πήρε ο Λευτέρης και μου είπε ότι τα πάω καλά. Και νομίζω ότι μετά από κει άρχισα να είμαι πιο ευτυχισμένη.

Έλενα Τοπαλίδου: «Το "πίσω δωμάτιο" του καθενός κρύβει πολλά» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Ο χορός σού είχε δημιουργήσει ανησυχίες;

Πολύ μεγάλες, όχι όμως σε επίπεδο καριέρας, ούτε για το μέλλον. Αν με ρωτήσει κάποιος ακόμα και σήμερα τι θα ήθελα να είμαι και πώς φαντάζομαι τον εαυτό μου, θα πω «δεν ξέρω». Δεν τα σκέφτομαι αυτά, είμαι άνθρωπος της στιγμής, κολλημένη στο παρελθόν τρυφερά και συναισθηματικά, χωρίς βάρος και κατάθλιψη. Είμαι πολύ απασχολημένη και με γεμίζει το τώρα. Δεν χρειάζομαι τίποτα άλλο.

— Με τον κινηματογράφο πώς ξεκίνησες;

Μου έλεγε ο Χουβαρδάς ότι έπρεπε να κάνω κινηματογράφο, αλλά, εντάξει, δεν μπορείς να το κάνεις έτσι μόνος σου, πρέπει να γίνει μια αρχή. Κάναμε μια ταινία με τον Γιώργο Ζώη και πήρε μπροστά το πράγμα, τα πράγματα έρχονταν το ένα μετά το άλλο κι αυτός ο κόσμος με συνεπήρε. Με εμπιστεύτηκε η Θέλγια Πετράκη, με τις ταινίες της πήρα τα βραβεία μου.

Εκτιμώ πολύ το σινεμά, το ότι είναι ομαδικό. Με συναρπάζει που τόσοι άνθρωποι δουλεύουν μαζί με ενθουσιασμό, κάνοντας ο καθένας κάτι διαφορετικό, για να προκύψει ένα αποτέλεσμα. Σαν να είσαι στη Φόρμουλα 1, εκεί που πέφτουν οι μηχανικοί επάνω στο αυτοκίνητο, ο καθένας δουλεύει ξεχωριστά, αλλά όλα γίνονται για να ξεκινήσει ο οδηγός. Στο θέατρο είσαι με τους άλλους, αλλά είσαι και πολύ μόνος σου.

701
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

— Έχεις φοβηθεί ποτέ στη δουλειά;

Είχα χάσει τη φωνή μου πριν από δυο χρόνια και έκανα εγχείρηση, από φόβο πιστεύω, ή από κακή χρήση ίσως. Έμεινα είκοσι μέρες σιωπηλή και από τότε πήγαν όλα καλά. Έχω ευχαριστηθεί τη φωνή μου πιο πολύ απ’ όσο έχω ευχαριστηθεί το σώμα μου.

Το καλοκαίρι, που πήγα στην Επίδαυρο με τη Μήδεια, τη δοκίμασα, την άκουσα. Βέβαια, σε μαθαίνει πολλά ο ανοιχτός χώρος, δοκιμάζεσαι αλλιώς. Είμαι ανασφαλής άνθρωπος και δεν αφήνω τον εαυτό μου ήσυχο. Κάθε μέρα θέλω να ξεκινάω από την αρχή, γι’ αυτό εργάζομαι πρωί, κάνω μπαλέτο τότε για να έχω την κίνηση καινούργιου ανθρώπου. Αυτές τις ισορροπίες τις έχω πια στη ζωή μου, ο χορός είναι φίλος μου, τον έχω δίπλα μου.

— Ήσουν πολύ μικρή όταν ξεκίνησες; Δηλαδή έγινε αυτό που ήθελες;

Γύρω στα δέκα ξεκίνησα. Δεν ξέρω αν ήθελα να γίνω χορεύτρια, αλλά ήθελα να επιδεικνύω τον εαυτό μου. Ήταν πιο απλό στην αρχή, μετά έγινε πολύπλοκο, που μπήκαν οι φόβοι και η αυτοκριτική, τότε ήταν «γιούρια» όταν ξεκίνησα με τη δασκάλα μου στο Χαλάνδρι.

Μετά ήρθε η εφηβεία, το σώμα που δεν μου άρεσε, έπρεπε να κάνω δίαιτες και να μην τρώω. Απέκτησα διατροφικό πρόβλημα και με αυτήν τη διαταραχή πέρασα δεκαεφτά χρόνια. Δεν έχει φύγει, είναι πάντα μαζί σου αυτό, αλλά όταν πια το ξεπερνάς, δεν νιώθεις τρομερά εγκλωβισμένος, δυστυχισμένος.

Αυτός ήταν ο λόγος που στη σχολή πέρασα χάλια. Παρόλο που με είχαν διαλέξει και Ρήγος και ο Παπαϊωάννου στο τρίτο έτος να χορέψω μαζί τους. Καταλάβαινα ότι κάτι τρομερό, καταπληκτικό μού συνέβαινε, κάτι καλό, αλλά ο εαυτός μου δεν μου επέτρεπε να το ευχαριστηθώ.

— Τρως τώρα;

Τρώω χωρίς να βασανίζομαι και επίσης δεν θεωρώ ότι το φαγητό είναι ο απόλυτος εχθρός μου, όπως ήταν μια ζωή. Το «πίσω δωμάτιο» του καθενός κρύβει πολλά. Και τώρα θέλω να είμαι αδύνατη, δύσκολα αποδέχομαι τον εαυτό μου με τέσσερα κιλά παραπάνω, αλλά η καθημερινότητα δεν στέκεται πια σαν βάρος πάνω από το κεφάλι μου, δεν είναι μια σταγόνα που δεν πέφτει, το πρόβλημα δεν είναι πιο ισχυρό από μένα, ώστε να μη με αφήνει να κάνω βήμα παραπέρα.

Έλενα Τοπαλίδου: «Το "πίσω δωμάτιο" του καθενός κρύβει πολλά» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Τώρα όμως υπάρχει μια οικογένεια, είναι άλλη η δυναμική σου.

Θα σου πω, το μυαλό μου είναι πολύ ισχυρό και τις αποφάσεις τις τηρώ. Όταν το πρόβλημα ήταν σοβαρό κάποια στιγμή σκέφτηκα τον Πέτρο, το παιδί μου, και τους μαθητές μου. Ότι εγώ, που είμαι δίπλα τους, φτιάχνω την ανάμνησή τους και πρέπει αυτή η ανάμνηση να είναι ωραία. Όταν το σκέφτηκα αυτό κατάλαβα ότι έπρεπε να προφυλάξω τις αναμνήσεις του παιδιού μου και αυτό μου έκανε μεγάλη αίσθηση, γιατί ζούμε σε ένα σπίτι όπου υπάρχει έρωτας, ένα αίσθημα πολύ ισχυρό και θέλεις αυτό να λειτουργεί, να προχωρά και να το ζεις.

— Σήμερα, που ξαναμπαίνεις σε μια παράσταση χορού με τους Rootless, θυμάσαι τα προηγούμενα χρόνια; Τι έχει αλλάξει;

Ήταν συναρπαστικά χρόνια, ταξιδέψαμε, χορέψαμε πολύ, τον Ρήγο τον λάτρεψα και τον λατρεύω ακόμα, τον εμπιστεύτηκα πάρα πολύ, είναι ένα πολύ σοβαρό κομμάτι της ζωής μου, που με έκανε αυτό που είναι σήμερα.

Μιλώντας για το σήμερα, με τη Λίντα Καπετανέα ήμασταν μαζί στη σχολή, ήταν η λατρεία μου, το αντίθετό μου, στεκόταν και στα δυο της πόδια, δεν την κούναγες, εγώ στεκόμουν στο ένα και δεν ήξερα πού να πάω, τη θαύμαζα. Ήξερα τι κάνουν με τους Rootless και γούρλωνα τα μάτια. Όταν με πήρε να μου πει να κάνουμε μια παράσταση, είπα «άσε μας, ρε Λίντα», εσείς είσαστε σαν λάστιχα, χοροπηδάτε και ζαλίζομαι. Μου απάντησε «θα κάνεις τα δικά σου» και με «έψησε».

Η Λίντα έχει σχεδόν μια μεταφυσική ομορφιά αμαζόνας, έχει δύναμη ανυπέρβλητη. Περάσαμε πολλές ώρες δημιουργικές για να φτιάξουμε ένα έργο από την αρχή και ομολογώ ότι γύρισα σε αυτόν τον κόσμο, σε έναν μεγάλο τρόμο, στο μηδέν. Τους έλεγα «είμαι ηθοποιός, θα πω μονολόγους» και γέλαγαν. Το έκανα τελικά, έγραψα έναν μονόλογο.

Γενικά, είναι μια τρομερή εμπειρία να δουλεύεις μαζί τους, όπως και το έργο αυτό, με εμάς να είμαστε μπροστά στην αιωνιότητα, όχι μόνο τη δική μας αλλά και ενός υλικού που είναι πολύ σκληρό, το μάρμαρο. Σκέψου, έχουμε τρεις πέτρες τριακοσίων κιλών στη σκηνή, με τις οποίες πρέπει να αναμετρηθούμε, παλεύουμε να τις κουνήσουμε. Είμαστε τέσσερις γυναίκες που δημιουργούμε ένα σύμπαν. Είμαστε ταυτόχρονα γελωτοποιοί και κλόουν, από τα χέρια μας περνούν όλα.

Ανυπομονώ να ξεκινήσει η παράσταση, κάναμε πρόβες πολύ καιρό, ήρθε ο κορωνοϊός, κλειστήκαμε, ξαναρχίσαμε, επιτέλους, έφτασε η ώρα. Είμαι πολύ τυχερή τελικά.

Έλενα Τοπαλίδου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Έλενα Τοπαλίδου Facebook Twitter
Φωτογραφία από την παράσταση «Stones and Bones».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ