Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό

Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
0

Εκεί που ο Δούναβης διασχίζει την παλιά σερβική πόλη Μπανόβτσι, μόλις 25 χιλιόμετρα βόρεια του Βελιγραδίου, βρίσκεται το Magacin Macura - Zenit 4, ένας παλιός αχυρώνας που μετατράπηκε σε χώρο τέχνης.

Η κατασκευή του συμπληρώνει το Μουσείο Macura, μόλις λίγα χιλιόμετρα μακριά από το Νόβι Μπανόβτσι. Το μουσείο που άνοιξε το 2008 χτίστηκε για να στεγάσει μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης στην Ανατολική Ευρώπη και είναι το πρώτο ιδιωτικό μουσείο στη Σερβία.

Η συλλογή του Βλαντιμίρ Μακούρα περιλαμβάνει μερικά από τα ωραιότερα παραδείγματα των καλλιτεχνικών κινημάτων των αρχών του 20ού αιώνα, όπως ο Ζενιθισμός, το Ντάντα, ο Σουρεαλισμός, ο Βιεννέζικος Αξιονισμός και πολλά άλλα.

Η θέση του Magacin Macura είναι αρκετά σημαντική, σε ένα παλιό χωριό, μακριά από τις μεγάλες πόλεις. Οι τέχνες του θεάματος, οι συναυλίες, τα θεατρικά έργα και οι προβολές ταινιών μετατρέπουν συχνά την απομακρυσμένη τοποθεσία σε χώρο συγκέντρωσης των κατοίκων έξω από το αστικό κέντρο αλλά όχι πολύ μακριά.

Ο παλιός αχυρώνας χρησιμοποιήθηκε αρχικά για την αποθήκευση σιτηρών, στη συνέχεια για αλεύρι και πιο πρόσφατα για ψωμί. Αποτελείται από μια όμορφα απλή ξύλινη κατασκευή, γυμνά ξύλινα δάπεδα και τοίχους από τούβλα. Όσο το δυνατόν περισσότερο από τα υλικά έπρεπε να διατηρηθούν όταν ο Βιεννέζος αρχιτέκτονας και καλλιτέχνης Milan Mijalkovic κλήθηκε να σχεδιάσει μια σημαντική επέκταση του κτιρίου.

Με προϋπολογισμό μόλις 30.000 ευρώ, που ισοδυναμεί με 100 ευρώ/τ.μ.-χαμηλό ακόμη και από τα σερβικά πρότυπα-ο Μιγιάλκοβιτς επέλεξε απλές τεχνικές χαμηλού κόστους χρησιμοποιώντας ένα χαλύβδινο πλαίσιο για την κατασκευή της μονωμένης επένδυσης για τους τοίχους. Οι πόρτες, τα παράθυρα, ακόμη και το ξύλινο δάπεδο, ήταν όλα από επαναχρησιμοποιημένα υλικά, που διασώθηκαν από τον τοπικό χώρο διάθεσης απορριμμάτων.

Με προϋπολογισμό μόλις 30.000 ευρώ, που ισοδυναμεί με 100 ευρώ/τ.μ., χαμηλό ακόμη και από τα σερβικά πρότυπα, ο Μιγιάλκοβιτς επέλεξε απλές τεχνικές χαμηλού κόστους χρησιμοποιώντας ένα χαλύβδινο πλαίσιο για την κατασκευή της μονωμένης επένδυσης για τους τοίχους. Οι πόρτες, τα παράθυρα, ακόμη και το ξύλινο δάπεδο ήταν όλα από επαναχρησιμοποιημένα υλικά, που διασώθηκαν από τον τοπικό χώρο διάθεσης απορριμμάτων.

Για την κατασκευή του νέου χώρου που ονομάζεται Magacin, ένας μεγάλος ορθογώνιος όγκος τοποθετήθηκε κατά μήκος του δρόμου, κάθετα στο υπάρχον κτίριο και ανυψώθηκε μέχρι τη γραμμή της μαρκίζας του.

Η ροζ πρόσοψη υπογραμμίζει αυτή τη νέα παρουσία στο χωριό. Δύο μαύρα κουτιά, που στεγάζουν ένα κατάστημα και αποθηκευτικούς χώρους, αποτελούν τη βάση του όγκου. Μεταξύ των κουτιών και του παλιού κτιρίου δημιουργούνται δύο καλυμμένες πόρτες. Οι βιτρό πόρτες ρίχνουν έγχρωμο φως στους υφιστάμενους τοίχους από τούβλα του αχυρώνα, όπου η ξεφτισμένη βαφή είναι σε πλήρη αντίθεση με τους τακτοποιημένα επιχρισμένους τοίχους της προέκτασης.

Περνώντας από την αριστερή πόρτα, το λόμπι της εισόδου, υπάρχει ένα δεντρόφυτο μονοπάτι, το οποίο φτάνει στις όχθες του Δούναβη. Όσοι φτάνουν εκεί μπορούν να πιούν σπιτικό χυμό λεβάντας, σερβιρισμένο σε vintage μπουκάλια και ποτήρια καθώς συζητούν με τον ίδιο τον συλλέκτη. Από αυτόν τον κήπο, μπαίνει κάποιος στον μεγάλο εκθεσιακό χώρο του αρχικού αχυρώνα.

Η σκάλα που οδηγεί στον επάνω όροφο καταλήγει σε ανοιχτούς χώρους εργασίας και ατελιέ αλλά και χώρους όπου μπορούν να γίνουν παραστάσεις και να πραγματοποιηθούν αναγνώσεις.

Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ