Μέσα στην άδεια από επισκέπτες Αρχαία Αγορά

Μέσα στον άδειο αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς Facebook Twitter
0

«Ο αρχαιολογικός χώρος θα παραμείνει κλειστός λόγω της εφαρμογής των νέων μέτρων για τον περιορισμό της πανδημίας μέχρι νεωτέρας», έγραφε η ενημερωτική πινακίδα έξω από τον Αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς Αθηνών. 

Μέρες πανδημίας και στον εμβληματικό αρχαιολογικό χώρο κυριαρχούσε μια εκκωφαντική ησυχία. Περνώντας την κεντρική είσοδο στην οδό Αδριανού και προχωρώντας κατά μήκος της οδού Παναθηναίων, η Αρχαία Αγορά έμοιαζε σαν ένας τεράστιος χώρος σε αναμονή. 

Ήδη διανύουμε έναν χρόνο από τότε που ξέσπασε η παγκόσμια υγειονομική κρίση. Η εξάπλωση της πανδημίας, η καραντίνα και οι κοινωνικές αποστάσεις επέβαλαν νέους υγειονομικούς κανόνες που κανείς δεν είχε προβλέψει. Έτσι, οι γνώριμες εικόνες των τουριστών που περιδιάβαιναν το κέντρο της Αθήνας, απαθανατίζοντας, αμέριμνοι, διάφορα σημεία ενδιαφέροντος αλλά και τα μνημεία της Αρχαίας Αγοράς αποτελούν, εδώ και πολλούς μήνες, παρελθόν.

Οι αμέτρητες selfies των επισκεπτών, οι διαρκείς ξεναγήσεις, τα πολυάριθμα γκρουπ και οι φωνές των παιδιών έχουν σιγήσει. 

Το θετικό, τουλάχιστον, απ’ αυτήν την ιστορία είναι ότι αξιοποιήσαμε την ευκαιρία και προχωρήσαμε σε συντηρήσεις αντικειμένων, σε αντικατάσταση του φωτισμού του Ναού του Ηφαίστου καθώς και στην οργάνωση κάποιων εκδηλώσεων στο πλαίσιο του προγράμματος “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός”.    

Στον αρχαιολογικό χώρο όπου άνθησε η αθηναϊκή δημοκρατία συναντώ τον Γιώργο Νικολακόπουλο ο οποίος είναι ο αρχιφύλακας και υπεύθυνος για την εύρυθμη λειτουργία της Αρχαίας Αγοράς. Εργάζεται στην Εφορεία Αρχαιοτήτων της πόλης των Αθηνών για περισσότερο από τριάντα χρόνια ενώ στο παρελθόν, για περίπου πέντε χρόνια, έχει δουλέψει και στην αρχαία Δήλο. 

Γιώργος Νικολακόπουλος Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Ο Γιώργος Νικολακόπουλος είναι ο αρχιφύλακας και υπεύθυνος για την εύρυθμη λειτουργία της Αρχαίας Αγοράς. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Μάσκες, αντισηπτικά, γάντια, μέτρα προφύλαξης, κίτρινα αυτοκόλλητα, τακτικές απολυμάνσεις συνθέτουν τη νέα καθημερινότητα στα κυριότερα μνημεία του χώρου όπως είναι η Στοά του Αττάλου, που σήμερα στεγάζει το Μουσείο Αρχαίας Αγοράς, ο ναός του Ηφαίστου, η Θόλος και το Βουλευτήριο. «Είχαμε, ευτυχώς, μόνο ένα επιβεβαιωμένο κρούσμα μεταξύ των υπαλλήλων μας» υπογραμμίζει ο κ. Νικολακόπουλος. 

Στη συνέχεια, γυρίζοντας πίσω στον χρόνο, θυμάται πώς ξεκίνησαν όλα: «Πέρυσι τον Μάρτιο τίποτα δεν προμήνυε όλα όσα θα ακολουθούσαν. Εμείς προετοιμαζόμασταν για μια τουριστική περίοδο που θα έσπαγε άλλο ένα ρεκόρ προσέλευσης. Όμως, μια μέρα, όλοι οι σχεδιασμοί ανατράπηκαν. Αρχικά, δεν σας κρύβω ότι οι πρώτες εικόνες απόλυτης ησυχίας που αντικρίσαμε ήταν κάπως ανακουφιστικές για εμάς, που έχουμε συνηθίσει τις ορδές τουριστών. Μετέπειτα, ωστόσο, ήταν κάτι που σου δημιουργούσε ένα ψυχοπλάκωμα» αφηγείται. 

Αφήνοντας πίσω μας την άδεια Στοά του Αττάλου περπατάμε προς τον Ναό του Ηφαίστου, ο οποίος είναι ένας από τους πλέον διατηρημένους αρχαίους ναούς του ελληνικού χώρου. Εκεί συνειδητοποιούμε πλήρως την απουσία κάθε ανθρώπινης δραστηριότητας.

Στο σημείο αυτό ο κ. Νικολακόπουλος θα πει: «Ζήσαμε και ζούμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση. Βρισκόμαστε σε χώρους που η λειτουργία τους στηρίζεται στην επισκεψιμότητα των πολιτών. Αλλά δεν είναι μόνο ο κενός αρχαιολογικός χώρος αλλά και η ησυχία που έχει εξαπλωθεί σε όλη αυτήν την περιοχή. Μην ξεχνάτε ότι είμαστε ανάμεσα στο πολύβουο Μοναστηράκι και την τουριστική Πλάκα. Έτσι, από την έντονη κινητικότητα μεταπηδήσαμε, χωρίς να το αντιληφθούμε, σε μια καθημερινότητα αδιάκοπης ακινησίας. Υπάρχουν στιγμές που δεν ξεχνάς. Χελώνες να περπατούν χωρίς να τις εμποδίζει τίποτα, ο ήχος των πουλιών να επικαλύπτει τα πάντα αλλά και ο φόβος για το πώς θα πας ως το μετρό προχωρώντας μόνος ή μόνη σε μια άδεια πόλη. Φυσικά, το άγχος για την τήρηση των μέτρων ασφαλείας. Το θετικό, τουλάχιστον, απ’ αυτήν την ιστορία είναι ότι αξιοποιήσαμε την ευκαιρία και προχωρήσαμε σε συντηρήσεις αντικειμένων, σε αντικατάσταση του φωτισμού του Ναού του Ηφαίστου καθώς και στη οργάνωση κάποιων εκδηλώσεων στο πλαίσιο του προγράμματος “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός”».    

Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Εκείνη τη στιγμή επισημαίνω ότι υπό άλλες συνθήκες, κάτω από τον ανοιξιάτικο ουρανό και χωρίς τους κανονισμούς κοινωνικής αποστασιοποίησης, θα ήμασταν θεατές μιας μεγάλης προσέλευσης ανθρώπων.

«Αυτό που μας λείπει πιο πολύ είναι οι φωνές των παιδιών τα οποία έρχονταν στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών εκδρομών. Ειδικά, ο αποχαιρετισμός τους στην πύλη της εξόδου, που πάντα φωναχτά θα πουν: “Περάσαμε ωραία” και “Σας ευχαριστούμε κύριε/-α” είναι κάτι που λείπει εντελώς. Και το χειρότερο είναι ότι δεν ξέρω αν αυτά τα παιδιά θα έχουν πάλι τη δυνατότητα να μας επισκεφθούν». 

Για τον ίδιο αυτός ο χώρος αποτελεί το δεύτερο σπίτι του, ακόμη και στα ρεπό και τις αργίες. Στο κινητό του τηλέφωνο έχει αποτυπώσει φωτογραφικά πολλές αξέχαστες στιγμές, όπως για παράδειγμα την πρόσφατη σφοδρή χιονόπτωση η οποία κάλυψε όλα τα μνημεία προσφέροντας ένα ξεχωριστό θέαμα. «Κανείς δεν περίμενε ότι μια πανδημία θα έθετε τα πάντα σε παύση και ότι θα εργαζόμασταν μόνοι ανάμεσα στα αρχαία μνημεία. Σίγουρα, πλέον, είμαστε πιο έτοιμοι για μια αντίστοιχη υγειονομική κρίση. Αλλά το βέβαιο είναι ότι όλη αυτή η ιστορία ήταν ένα μεγάλο μάθημα εμπειρίας και γνώσης». 

Ναός Ηφαίστου Facebook Twitter
Ο Ναός του Ηφαίστου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ιστορίες με Νίκες στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ιστορίες με Νίκες στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας

Ανάμεσα στις αφηρημένες έννοιες όπως η ειρήνη, η τύχη, η νέμεση και η θέμις που ανυψώθηκαν από τους Έλληνες σε θεότητες και έλαβαν τη μορφή γυναίκας, η νίκη αποτέλεσε μια από τις πρώτες ενσαρκώσεις.
ΜΑΡΙΑ ΛΙΑΣΚΑ - ΚΛΕΙΩ ΤΣΟΓΚΑ*
Βρυσάκι: Η αθηναϊκή συνοικία που εξαφανίστηκε για την ανακάλυψη της Αρχαίας Αγοράς

Αθήνα / Βρυσάκι: Η αθηναϊκή συνοικία που εξαφανίστηκε για την ανακάλυψη της Αρχαίας Αγοράς

Στο διάστημα μεταξύ 1931 και 1939 το κέντρο της Αθήνας μεταμορφώθηκε, καθώς η συνοικία που βρισκόταν στους πρόποδες της Ακρόπολης, το Βρυσάκι, απαλλοτριώθηκε και κατεδαφίστηκε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ