Μέσα στην άδεια από επισκέπτες Αρχαία Αγορά

Μέσα στον άδειο αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς Facebook Twitter
0

«Ο αρχαιολογικός χώρος θα παραμείνει κλειστός λόγω της εφαρμογής των νέων μέτρων για τον περιορισμό της πανδημίας μέχρι νεωτέρας», έγραφε η ενημερωτική πινακίδα έξω από τον Αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς Αθηνών. 

Μέρες πανδημίας και στον εμβληματικό αρχαιολογικό χώρο κυριαρχούσε μια εκκωφαντική ησυχία. Περνώντας την κεντρική είσοδο στην οδό Αδριανού και προχωρώντας κατά μήκος της οδού Παναθηναίων, η Αρχαία Αγορά έμοιαζε σαν ένας τεράστιος χώρος σε αναμονή. 

Ήδη διανύουμε έναν χρόνο από τότε που ξέσπασε η παγκόσμια υγειονομική κρίση. Η εξάπλωση της πανδημίας, η καραντίνα και οι κοινωνικές αποστάσεις επέβαλαν νέους υγειονομικούς κανόνες που κανείς δεν είχε προβλέψει. Έτσι, οι γνώριμες εικόνες των τουριστών που περιδιάβαιναν το κέντρο της Αθήνας, απαθανατίζοντας, αμέριμνοι, διάφορα σημεία ενδιαφέροντος αλλά και τα μνημεία της Αρχαίας Αγοράς αποτελούν, εδώ και πολλούς μήνες, παρελθόν.

Οι αμέτρητες selfies των επισκεπτών, οι διαρκείς ξεναγήσεις, τα πολυάριθμα γκρουπ και οι φωνές των παιδιών έχουν σιγήσει. 

Το θετικό, τουλάχιστον, απ’ αυτήν την ιστορία είναι ότι αξιοποιήσαμε την ευκαιρία και προχωρήσαμε σε συντηρήσεις αντικειμένων, σε αντικατάσταση του φωτισμού του Ναού του Ηφαίστου καθώς και στην οργάνωση κάποιων εκδηλώσεων στο πλαίσιο του προγράμματος “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός”.    

Στον αρχαιολογικό χώρο όπου άνθησε η αθηναϊκή δημοκρατία συναντώ τον Γιώργο Νικολακόπουλο ο οποίος είναι ο αρχιφύλακας και υπεύθυνος για την εύρυθμη λειτουργία της Αρχαίας Αγοράς. Εργάζεται στην Εφορεία Αρχαιοτήτων της πόλης των Αθηνών για περισσότερο από τριάντα χρόνια ενώ στο παρελθόν, για περίπου πέντε χρόνια, έχει δουλέψει και στην αρχαία Δήλο. 

Γιώργος Νικολακόπουλος Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Ο Γιώργος Νικολακόπουλος είναι ο αρχιφύλακας και υπεύθυνος για την εύρυθμη λειτουργία της Αρχαίας Αγοράς. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Μάσκες, αντισηπτικά, γάντια, μέτρα προφύλαξης, κίτρινα αυτοκόλλητα, τακτικές απολυμάνσεις συνθέτουν τη νέα καθημερινότητα στα κυριότερα μνημεία του χώρου όπως είναι η Στοά του Αττάλου, που σήμερα στεγάζει το Μουσείο Αρχαίας Αγοράς, ο ναός του Ηφαίστου, η Θόλος και το Βουλευτήριο. «Είχαμε, ευτυχώς, μόνο ένα επιβεβαιωμένο κρούσμα μεταξύ των υπαλλήλων μας» υπογραμμίζει ο κ. Νικολακόπουλος. 

Στη συνέχεια, γυρίζοντας πίσω στον χρόνο, θυμάται πώς ξεκίνησαν όλα: «Πέρυσι τον Μάρτιο τίποτα δεν προμήνυε όλα όσα θα ακολουθούσαν. Εμείς προετοιμαζόμασταν για μια τουριστική περίοδο που θα έσπαγε άλλο ένα ρεκόρ προσέλευσης. Όμως, μια μέρα, όλοι οι σχεδιασμοί ανατράπηκαν. Αρχικά, δεν σας κρύβω ότι οι πρώτες εικόνες απόλυτης ησυχίας που αντικρίσαμε ήταν κάπως ανακουφιστικές για εμάς, που έχουμε συνηθίσει τις ορδές τουριστών. Μετέπειτα, ωστόσο, ήταν κάτι που σου δημιουργούσε ένα ψυχοπλάκωμα» αφηγείται. 

Αφήνοντας πίσω μας την άδεια Στοά του Αττάλου περπατάμε προς τον Ναό του Ηφαίστου, ο οποίος είναι ένας από τους πλέον διατηρημένους αρχαίους ναούς του ελληνικού χώρου. Εκεί συνειδητοποιούμε πλήρως την απουσία κάθε ανθρώπινης δραστηριότητας.

Στο σημείο αυτό ο κ. Νικολακόπουλος θα πει: «Ζήσαμε και ζούμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση. Βρισκόμαστε σε χώρους που η λειτουργία τους στηρίζεται στην επισκεψιμότητα των πολιτών. Αλλά δεν είναι μόνο ο κενός αρχαιολογικός χώρος αλλά και η ησυχία που έχει εξαπλωθεί σε όλη αυτήν την περιοχή. Μην ξεχνάτε ότι είμαστε ανάμεσα στο πολύβουο Μοναστηράκι και την τουριστική Πλάκα. Έτσι, από την έντονη κινητικότητα μεταπηδήσαμε, χωρίς να το αντιληφθούμε, σε μια καθημερινότητα αδιάκοπης ακινησίας. Υπάρχουν στιγμές που δεν ξεχνάς. Χελώνες να περπατούν χωρίς να τις εμποδίζει τίποτα, ο ήχος των πουλιών να επικαλύπτει τα πάντα αλλά και ο φόβος για το πώς θα πας ως το μετρό προχωρώντας μόνος ή μόνη σε μια άδεια πόλη. Φυσικά, το άγχος για την τήρηση των μέτρων ασφαλείας. Το θετικό, τουλάχιστον, απ’ αυτήν την ιστορία είναι ότι αξιοποιήσαμε την ευκαιρία και προχωρήσαμε σε συντηρήσεις αντικειμένων, σε αντικατάσταση του φωτισμού του Ναού του Ηφαίστου καθώς και στη οργάνωση κάποιων εκδηλώσεων στο πλαίσιο του προγράμματος “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός”».    

Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Εκείνη τη στιγμή επισημαίνω ότι υπό άλλες συνθήκες, κάτω από τον ανοιξιάτικο ουρανό και χωρίς τους κανονισμούς κοινωνικής αποστασιοποίησης, θα ήμασταν θεατές μιας μεγάλης προσέλευσης ανθρώπων.

«Αυτό που μας λείπει πιο πολύ είναι οι φωνές των παιδιών τα οποία έρχονταν στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών εκδρομών. Ειδικά, ο αποχαιρετισμός τους στην πύλη της εξόδου, που πάντα φωναχτά θα πουν: “Περάσαμε ωραία” και “Σας ευχαριστούμε κύριε/-α” είναι κάτι που λείπει εντελώς. Και το χειρότερο είναι ότι δεν ξέρω αν αυτά τα παιδιά θα έχουν πάλι τη δυνατότητα να μας επισκεφθούν». 

Για τον ίδιο αυτός ο χώρος αποτελεί το δεύτερο σπίτι του, ακόμη και στα ρεπό και τις αργίες. Στο κινητό του τηλέφωνο έχει αποτυπώσει φωτογραφικά πολλές αξέχαστες στιγμές, όπως για παράδειγμα την πρόσφατη σφοδρή χιονόπτωση η οποία κάλυψε όλα τα μνημεία προσφέροντας ένα ξεχωριστό θέαμα. «Κανείς δεν περίμενε ότι μια πανδημία θα έθετε τα πάντα σε παύση και ότι θα εργαζόμασταν μόνοι ανάμεσα στα αρχαία μνημεία. Σίγουρα, πλέον, είμαστε πιο έτοιμοι για μια αντίστοιχη υγειονομική κρίση. Αλλά το βέβαιο είναι ότι όλη αυτή η ιστορία ήταν ένα μεγάλο μάθημα εμπειρίας και γνώσης». 

Ναός Ηφαίστου Facebook Twitter
Ο Ναός του Ηφαίστου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αρχαία Αγορά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ιστορίες με Νίκες στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ιστορίες με Νίκες στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας

Ανάμεσα στις αφηρημένες έννοιες όπως η ειρήνη, η τύχη, η νέμεση και η θέμις που ανυψώθηκαν από τους Έλληνες σε θεότητες και έλαβαν τη μορφή γυναίκας, η νίκη αποτέλεσε μια από τις πρώτες ενσαρκώσεις.
ΜΑΡΙΑ ΛΙΑΣΚΑ - ΚΛΕΙΩ ΤΣΟΓΚΑ*
Βρυσάκι: Η αθηναϊκή συνοικία που εξαφανίστηκε για την ανακάλυψη της Αρχαίας Αγοράς

Αθήνα / Βρυσάκι: Η αθηναϊκή συνοικία που εξαφανίστηκε για την ανακάλυψη της Αρχαίας Αγοράς

Στο διάστημα μεταξύ 1931 και 1939 το κέντρο της Αθήνας μεταμορφώθηκε, καθώς η συνοικία που βρισκόταν στους πρόποδες της Ακρόπολης, το Βρυσάκι, απαλλοτριώθηκε και κατεδαφίστηκε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ