«Πρέπει επιτέλους να μπούμε στο κτίριο»

«Πρέπει επιτέλους να μπούμε στο κτίριο» Facebook Twitter
"Αν ξεκινήσουμε τον Ιούνιο, τότε τον Ιούνιο του 2009 θα μπορέσει να εγκαινιασθεί το Μουσείο. Αυτό είναι το νέο χρονοδιάγραμμα που έχω μπροστά μου για τον προγραμματισμό μου."
0

«Πρέπει επιτέλους να μπούμε στο κτίριο». Η φράση αυτή επανέρχεται ξανά και ξανά στη συζήτηση με την Άννα Καφέτση, διευθύντρια του άστεγου Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Καθώς πλησιάζουμε στις σημαντικές ανακοινώσεις για το μέλλον του κτιρίου στου Φιξ -που εδώ και χρόνια περιμένουμε να στεγάσει το Μουσείο- συζητάμε με τη διευθύντριά του για τα αγκάθια, τις δυσκολίες, την αστειότητα των συνεχών καθυστερήσεων, αλλά και το μεγάλο καλλιτεχνικό όραμα για το ΕΜΣΤ. «Όλα θα αλλάξουν όταν γίνει το Μουσείο, κυρίως για τους καλλιτέχνες, για τον δημιουργικό τους τρόπο, για τις ευκαιρίες να αναδειχθούν».

Πριν από ένα χρόνο, ακριβώς, πραγματοποιήθηκε η έκθεση «Ο Μεγάλος Περίπατος». Από τότε όμως το ΕΜΣΤ απουσιάζει.
Ο Μεγάλος Περίπατος ήταν μια τεράστια έκθεση, για τις δυνατότητες του μουσείου. Eπιπλέον, όλος ο προγραμματισμός του 2007 και του 2008 έγινε με βάση το σχεδιασμό ότι ξεκινάει το κτίριο τον Δεκέμβρη με την είσοδο του εργολάβου. Όλες οι δυνάμεις μας μετά τον Περίπατο -οι λιγοστές που έχουμε- δόθηκαν για να ετοιμαστεί η μεγάλη έκθεση των νέων καλλιτεχνών τον προσεχή Δεκέμβρη και για τον προγραμματισμό των εκδηλώσεων για τα Θυρανοίξια. Από χρόνια είμαι σε επαφή -και από πέρυσι ακόμη πιο εντατικά- με το εξωτερικό ώστε να ετοιμάσουμε τις εκθέσεις για το άνοιγμα του Μουσείου.

Ποιο είναι το στίγμα αυτών των εκθέσεων;
Είναι πρόωρο να μιλήσω για τα σχέδια, αλλά πιστέψτε με είναι πολλά και εξαιρετικά σημαντικά. Δυο χρόνια είναι το ελάχιστο που χρειάζεται για να προετοιμαστεί μια βασική έκθεση μονίμων συλλογών, αλλά και περιοδικές εκθέσεις. Μετά τις τελευταίες εξελίξεις, το τελευταίο διάστημα σημαδεύτηκε με πολλές πίκρες και πολλές απογοητεύσεις σε διάφορα επίπεδα. Χρειάστηκε να αναθεωρήσω τον προγραμματισμό αυτό. Αυτή τη στιγμή ανασυντασσόμαστε.

Σε ποιες απογοητεύσεις αναφέρεστε;
Υπήρξαν μεγάλες πικρίες και απογοητεύσεις σε πολλά επίπεδα που θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί για να δώσω όλες τις δυνάμεις μου στο Μουσείο. Πράγματα που σχεδίασα ανατράπηκαν και αυτό δεν είναι ό,τι ευκολότερο. Αυτό το διάστημα, επί ένα χρόνο, φάνηκε ότι δεν είχαμε δραστηριότητα. Αυτό το εισέπραξε το μουσείο, χωρίς να ευθύνεται. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι. Πρέπει να σταματήσει η αβεβαιότητα για να συνεχίσουμε να είμαστε δημιουργικοί. Πρέπει να καθοριστεί σαφής ατζέντα. Δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο αυτή η κατάσταση.

Αναφέρεστε κυρίως στο θέμα του κτΙρίου;
Στο θέμα του κτιρίου ήταν απρόβλεπτες οι εξελίξεις. Ένα άλλο θέμα, είναι ότι ο Μεγάλος Περίπατος στοίχισε 800.000 ευρώ και δεν είχε χωριστή χρηματοδότηση, ούτε καν για τη φύλαξη η οποία στοίχισε γύρω στις 250.000 ευρώ. Είχαμε ένα τεράστιο έλλειμμα για πρώτη φορά στα επτά χρόνια που διευθύνω αυτό το μουσείο. Όταν ένα μουσείο έχει συνολικό προϋπολογισμό 1.175.000 ευρώ το χρόνο για τα πάντα και βρεθήκαμε με ένα έλλειμμα 250.000 ευρώ, ήδη δεν είχαμε τρόπο να κινηθούμε οικονομικά, αν και είχαμε προτάσεις και χώρους για να παρουσιάσουμε εκθέσεις. Αυτό το έλλειμμα της φύλαξης μας στένεψε πάρα πολύ. Κάνουμε φοβερές οικονομίες αυτή τη χρονιά και οπωσδήποτε αυτό επηρέασε και τον προγραμματισμό μας.

Σε τι αφορά ο προγραμματισμός αυτή τη στιγμή;
Από τη μια πλευρά συνεχίζεται η διοργάνωση των εκθέσεων για τα εγκαίνια σε δυο χρόνια και από την άλλη πλευρά ετοιμάζεται ο νέος εκθεσιακός προγραμματισμός για το 2008, οπότε δεν προέβλεπα έκθεση ακριβώς για να προετοιμαστώ για το άνοιγμα. Ξέρετε δεν είναι μόνο οι εκθέσεις του ανοίγματος, είναι όλη η προεργασία που πρέπει να γίνει για την εγκατάσταση σε ένα κτίριο 20.000 τετραγωνικών μέτρων και πέντε ορόφων. Πρώτη μεγάλη παραγωγή θα είναι αυτή του Δεκεμβρίου του 2007 στο Μέγαρο Μουσικής, η Μεγάλη Έκθεση των Νέων που θα κρατήσει ως τον Μάρτιο του 2008 και εν τω μεταξύ ενεργοποιούμε τα εκτός μουσείου projects με πρώτο σταθμό την Ελευσίνα. Θα έλεγα ότι είναι ένα μεγάλο καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό εικαστικό γεγονός που συζητούσα ήδη εδώ και δυο χρόνια με τους Καμπακόφ και αφορά στο «Καράβι της Ανοχής». Ένα έργο θαυμάσιο, ένα καλλιτεχνικό συμβάν που έγινε για πρώτη φορά το 2005 στη Σίβα της Αιγύπτου. Εκεί οι Καμπακόφ έφτιαξαν ένα καράβι και δούλεψαν με μεγάλο αριθμό μικρών μαθητών που ζωγράφισαν τα ιστία του καραβιού. Την ιδέα αυτή την υιοθέτησε η Third Millenium Foundation, ένας οργανισμός με έδρα στη Νέα Υόρκη, με θέμα την ανοχή και την ανεκτικότητα, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα. Το καράβι εγκαινιάστηκε στις 6 Ιουνίου στην Μπιενάλε της Βενετίας και στη συνέχεια θα ταξιδέψει και θα εγκατασταθεί στο λιμάνι της Ελευσίνας.

Γιατί επιλέξατε την Ελευσίνα;
Δεν είναι τυχαία η επιλογή. Στην Ελευσίνα βρήκα έναν τεράστιο ενθουσιασμό για την σύγχρονη τέχνη που πραγματικά με έχει αφήσει έκπληκτη. Αυτό που επίσης έπαιξε πολύ μεγάλο ρόλο είναι η σύνθεση των μαθητικών ομάδων στα σχολεία, όπου υπάρχει διαπολιτισμική κατεύθυνση, πολλές διαφορετικές κουλτούρες, θρησκείες, εθνικότητες Το καράβι θα εγκαινιαστεί στις 4 Σεπτεμβρίου στο λιμάνι, αλλά ήδη η προετοιμασία έχει ξεκινήσει σε πολλά σχολεία της Ελευσίνας υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Οι Καμπακόφ ήθελαν παιδιά του δημοτικού, στα οποία δόθηκε υλικό από το μουσείο, για να δουλέψουν την ιδέα του καραβιού. Όχι φορμαλιστικά, αλλά το καράβι ως σύμβολο του ταξιδιού, της γνώσης, της γνωριμίας με άλλους λαούς, της μετανάστευσης, της διαφορετικότητας, των διαφορετικών χρήσεων της χαράς, της διασκέδασης, των εντάσεων, του πολέμου. Στη δεύτερη φάση τα παιδιά βρέθηκαν δίπλα στη θάλασσα και ζωγράφισαν σε πανιά τις ιδέες τους γράφοντας και ένα ρηματικό σχόλιο για το πώς κατάλαβε την έννοια της ανεκτικότητας και του σεβασμού. Όταν έρθουν οι Καμπακόφ τα πανιά αυτά θα είναι τα ιστία του καραβιού. Θα συνεχίσει το ταξίδι του για Ντουμπάι. Λονδίνο, Σαγκάη στους Ολυμπιακούς Αγώνες και Νέα Υόρκη. Συνεργεία του ΒΒC και του CNN θα φιλμάρουν τα ταξίδια για να φτιάξουν μια ταινία, μαζί με τα σχέδια όλων των παιδιών και των Καμπακόφ θα εκτεθούν σε πολλά μουσεία του κόσμου. Όταν ανοίξει το Μουσείο μας θα φιλοξενήσουμε αυτή την έκθεση. Ταυτόχρονα ετοιμάζουμε εκθέσεις και δρώμενα στα Χανιά και στην Καλαμάτα.

Έχει ενδιαφέρον πως το ανέστιο του μουσείου το οδηγεί στην περιπλάνησή του σε όλη τη χώρα.
Αυτό ξεκίνησε από πέρυσι, με τον Μεγάλο Περίπατο. Ξέρετε, φεύγοντας το 2003, το θέμα ήταν «κλείνουμε το μουσείο ή αναπτύσσουμε δραστηριότητα;» Βεβαίως δεν υπήρχε πιθανότητα να κλείσει το μουσείο. Το Μέγαρο μας φιλοξένησε και θα συνεχίσει να μας φιλοξενεί, όμως η μεγάλη πρόκληση ήταν να βγούμε στην πόλη. Αυτή τη στιγμή η πρόκληση αφορά την έξοδο στην περιφέρεια.

Πώς εξελίσσεται η συλλογή του ΕΜΣΤ αυτή τη στιγμή και ποια η σχέση σας με τους συλλέκτες που μπορούν να δωρίσουν έργα;
Το πρόβλημα της στέγης είναι πολύ βασικό. Η αμέριστη συνεργασία των συλλεκτών έχει δηλωθεί με πολλούς τρόπους, όμως δεν θέλω να κρύψω ότι υπάρχει ένα «κούμπωμα» όταν βλέπουν ότι το μουσείο δεν προχωράει. Ύστερα, βλέπω ότι όλο και περισσότεροι συλλέκτες δημιουργούν τους δικούς τους χώρους και αυτό δεν είναι θετικό για μια εθνική πολιτική απορρόφησης συλλογών. Μην ξεχνάμε ότι όλα τα μουσεία του κόσμου έγιναν βασικά με απορρόφηση ιδιωτικών συλλογών, τα δε αμερικάνικα σχεδόν αποκλειστικά με αυτό τον τρόπο. Η αγωνία μου είναι ότι δεν πρέπει να ξαναγίνει αυτό που έγινε με παλαιότερες συλλογές τον προηγούμενο αιώνα, όπου χάθηκαν πολύτιμες συλλογές, κυρίως Ελλήνων της διασποράς, που θα έπρεπε να είναι στην Εθνική Πινακοθήκη. Χάθηκαν επειδή και τότε δεν υπήρχε το κτίριο. Ήδη χάθηκαν πολύτιμες συλλογές για το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και φοβάμαι ότι θα χαθούν και άλλες στο μέλλον. Έστω και τώρα, την ύστατη ώρα, το κτίριο πρέπει να γίνει. Από εκεί και πέρα θα υπάρξει στήριξη και πιστεύω ότι δεν θα προέλθει μόνο από τους έλληνες συλλέκτες. Πρέπει να σας πω ότι ήδη είμαι σε επαφή με συλλέκτες από τη Γαλλία και την Ιταλία που βλέπουν με θετικό μάτι τέτοιου είδους προσπάθειες. Μέχρι τότε όμως χάνεται πολύτιμος χρόνος.

Το πρόβλημα της στέγης πλήττει την αξιοπιστία του ΕΜΣΤ;
Θα μου επιτρέψτε να πω, με κίνδυνο να φανεί ως κομπορρημοσύνη, ότι η αξιοπιστία του μουσείου χτίστηκε αποκλειστικά μέσα από τη δραστηριότητά του. Δεν είχε ατού στα χέρια του, ιδρύθηκε χωρίς κτίριο και συλλογές. Ξεκινήσαμε με σοβαρές εκθέσεις διεθνών προδιαγραφών, μέσα από τις οποίες χτίστηκε η αξιοπιστία μας. Και το βλέπω αυτό τόσο μέσω της συνεργασίας με τους καλλιτέχνες, όσο και με τα ξένα μουσεία και γκαλερί. Το ΕΜΣΤ έχει τη διεθνή αποδοχή, μας καλούν σε συνέδρια, σε επιτροπές απονομής βραβείων. Περιμένω η πολιτεία να αξιοποιήσει αυτή την προσπάθεια, αυτή την αξιοπιστία που χτίστηκε με αίμα, και να επισπεύσει το κτίριο και την οργάνωση σε επίπεδο συλλογών.

Σε ποιο σημείο βρίσκεται αυτή τη στιγμή το θέμα του κτιρίου;
Υπάρχουν σημάδια ότι θα έχουμε θετική εξέλιξη. Ο υπουργός Πολιτισμού θα κάνει σύντομα ανακοινώσεις. Θέλω να πιστεύω - αν και έχουν δει πολλά τα μάτια μου- ότι μέσα στον Ιούνιο θα έχουμε μια πολύ θετική εξέλιξη, πιθανόν και ξεκίνημα του Μουσείου. Όποτε και να ξεκινήσει, σε δύο χρόνια το Μουσείο θα είναι έτοιμο. Αν ξεκινήσουμε τον Ιούνιο, τότε τον Ιούνιο του 2009 θα μπορέσει να εγκαινιασθεί το Μουσείο. Αυτό είναι το νέο χρονοδιάγραμμα που έχω μπροστά μου για τον προγραμματισμό μου.

Πώς εμπλέκεστε στο διαγωνισμό για τον ανάδοχο;
Έμεινα εκτός στη διαδικασία του διαγωνισμού για τον ανάδοχο, αλλά μόλις βγει ο ανάδοχος θα ξαναμπώ δυναμικά μέσα για να δω τι μουσείο θα γίνει.

Ποιες εξελίξεις υπάρχουν στον χορηγικό κλάδο;
Θεωρώ σημαντικό βήμα τα μέτρα για τις χορηγίες και πιστεύω ότι θα αποδώσει πολύ σημαντικούς καρπούς στο επίπεδο των μόνιμων συλλογών. Ίσως είναι η μοναδική ελπίδα για να εξασφαλίσουμε ad hoc χρηματοδότηση για τις συλλογές, διαφορετικά τα πράγματα θα είναι πολύ δύσκολα. Μεμονωμένες χορηγίες υπάρχουν, για παράδειγμα η Bacardi κάνει μια μεγάλη χορηγία για την Έκθεση των Νέων τον Δεκέμβριο. Βέβαια πρέπει να σας πω ότι το γεγονός ότι δεν έχουμε κτίριο, κάνει ακόμη πιο δύσκολη την προσέγγιση χορηγών.

Πόσο ελεύθερη είστε να δράσετε ως διευθύντρια του ΕΜΣΤ ;
Ως προς τον εκθεσιακό προγραμματισμό, αυτός είναι ευθύνη του διευθυντή, στο μέτρο των δυνατοτήτων του μουσείου. Σε επίπεδο συλλογών, σε όλες οι προτάσεις που έγιναν είχα τον εισηγητικό ρόλο, αλλά από κάποιους αμφισβητείται αν θα πρέπει να γίνεται έτσι. Σε ολόκληρο τον κόσμο ο διευθυντής δίνει τη σφραγίδα του στις συλλογές και στον χαρακτήρα των μουσείων. Το έχει πει ωραία η Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα. «Το μουσείο είναι ο διευθυντής του». Το διοικητικό συμβούλιο είναι εκεί για να ελέγχει. Ένα σωστό διοικητικό συμβούλιο οφείλει να βλέπει αν εφαρμόζεται στοιχειωδώς ο νόμος και όχι να θέλει να υποκαταστήσει έναν διευθυντή ο οποίος σπούδασε, αφιέρωσε όλη τη ζωή του σε αυτό και έχει επιλεγεί από τον υπουργό Πολιτισμού για αυτό το λόγο. Πραγματικά είναι εντελώς διακριτοί οι ρόλοι.

Έχετε φτάσει ποτέ στα όριά σας;
Υπάρχει μια κόκκινη κλωστή, τόσο στα προσωπικά όσο και στα επαγγελματικά μου. Βρήκα πολλές δυσκολίες ακόμη και επιθέσεις, γιατί ο εικαστικός χώρος είναι πολύπαθος, ένας αμαρτωλός χώρος εδώ και δεκαετίες. Έχω όρια που δεν έχουν να κάνουν με κούραση ή παραίτηση μπροστά σε πόλεμο και πίκρες. Αυτό το έχω αποδείξει. Τα όριά μου είναι μόνο αν δω ότι κινδυνεύει το Μουσείο να ματαιωθεί. Είναι η μόνη κόκκινη κλωστή. Γι' αυτό συνεχίζω να ανέχομαι πολλά σε προσωπικό επίπεδο που σε άλλη περίπτωση δεν θα τα ανεχόμουν.


 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ