Ο Γιάννης Ζάρας είναι συνιδρυτής της Big Olive. Μίας ομάδας νέων και καταρτισμένων ανθρώπων που συστάθηκε τον περασμένο Ιούνιο και έχει ως αντικείμενο τη διοργάνωση θεματικών περιηγήσεων πόλης που συνδυάζουν ιστορικά, αρχιτεκτονικά, κοινωνιολογικά ή ακόμη και γαστρονομικά στοιχεία. Καλεσμένος της συζήτησης που διοργανώθηκε στο Free Thinking Zone με θέμα την Επιχειρηματικότητα των Νέων αναλύει στη LiFΟ τον τρόπο λειτουργίας της Big Olive και δίνει τη δική του εξήγηση για αυτή τη νέα τάση που θέλει ένα μέρος του αθηναϊκού κοινού να προσεγγίζει με διαφορετικό τρόπο την πόλη του.

 

«Big Olive» όπως λέμε «Big Αpple»; Από πού εμπνευστήκατε την ιδέα και τι ήταν αυτό που σας παρακίνησε αρχικά;

Η ιδέα για μια υπηρεσία που θα σχεδιάζει και θα προσφέρει θεματικές εμπειρίες πόλης προέκυψε τον περασμένο Ιούνιο. Η συγκυρία ήταν ευνοϊκή για την Αθήνα: ομάδες πολιτών έφερναν ξανά στο φως παραμελημένες περιοχές του κέντρου, νέα έργα υποδομής πολιτιστικού χαρακτήρα δρομολογούνταν ή ανακοινώνονταν και οι δείκτες διεθνών αφίξεων σημείωναν μεγάλη αύξηση σε σχέση με το -καταστροφικό για τον τουρισμό της πόλης- 2012.  Με μια ομάδα φίλων -οι οποίοι στην πορεία αποδεικνύονται κι εξαίρετοι συνεργάτες- ξεκινήσαμε να σχεδιάζουμε και να "τοποθετούμε" την υπηρεσία μας. Καταλήξαμε στο ότι η Αθήνα θα πρέπει να προάγει ως ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα τη γνώση, την απλότητα και την ανθρώπινη επαφή. Αυτές είναι και οι αξίες που διαπνέουν το εγχείρημά μας. Ναι - "Big Olive" όπως λέμε "Big Apple". Το όνομα ήταν πρόταση του ιστορικού της ομάδας μας, Νίκου Νικολαΐδη, ο οποίος μας εξήγησε ότι αυτό έχει διαχρονικά επικρατήσει να είναι το ψευδώνυμο της Αθήνας στους κύκλους των ιστορικών. Μας άρεσε και το κρατήσαμε!

 

Από κοινωνία αντιγραφής κι επιφανειακής εφαρμογής προτύπων κληθήκαμε, σε πολύ σύντομο χρόνο, να γίνουμε κοινωνία δημιουργίας κι εξαγωγής προτύπων.

 

Αν καταλαβαίνω σωστά διοργανώνετε οργανωμένους, ανοιχτούς και ιδιωτικούς περιπάτους με συγκεκριμένη θεματική σε όλη την πόλη. Μπορείτε να μας πείτε δυο λόγια για αυτούς και το τι ακριβώς είναι το edutainment; Σε τι διαφέρει το Big Olive σε σχέση με παρόμοιες προσπάθειες που υπάρχουν στην Αθήνα;

Οι διαδρομές μας σχεδιάζονται εσωτερικά από φιλόδοξους ιστορικούς, αρχιτέκτονες, φιλολόγους ή/ και κριτικούς τέχνης και συνδυάζουν την εμπεριστατωμένη αφήγηση με το στοιχείο της έκπληξης: ένας περίπατός μας μπορεί να συνδυάζει ιστορικά, αρχιτεκτονικά, κοινωνιολογικά ή και γαστρονομικά στοιχεία. Μεταξύ των πιο δημοφιλών μας διαδρομών συγκαταλέγονται η Αθήνα του Λόρδου Βύρωνα και των Ευρωπαίων περιηγητών, η προσφυγική συνοικία του Νέου Κόσμου και η εξέλιξη της Αθηναϊκής πολυκατοικίας από το Μεσοπόλεμο ως το μεταμοντέρνο κίνημα. Στους πέντε μήνες λειτουργίας μας έχουμε σχεδιάσει και υλοποιήσει ειδικά ιστορικά κι αρχιτεκτονικά projects για διεθνή πανεπιστημιακά ιδρύματα  (ETH Zurich, EPF Lausanne, TU Delft), έχουμε επιλεγεί ως συνεργάτες από φορείς κι οργανισμούς που προωθούν την καινοτομία (TEDxAthens, Orange Grove, TBex) κι έχουμε σχεδιάσει ειδικές διαδρομές για το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών, τον Δήμο Αθηναίων και την Ολλανδική Πρεσβεία. Τέλος, η εταιρία μας λειτουργεί σύννομα και με την πλήρη πιστοποίηση του ΕΟΤ.

 

Πώς θα θέλατε να δείτε το Big Olive να εξελιχθεί; Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Ιδανικά θα θέλαμε η Big Olive να αποτελεί σημείο αναφοράς για εγχώριους και ξένους περιηγητές που αναζητούν την έγκυρη γνώση, την ανθρώπινη επαφή και το αισθητικό κριτήριο στα ταξίδια ή τον ελεύθερο χρόνο τους. Μέσα από την πλατφόρμα bigolive.org φιλοδοξούμε να προσεγγίσουμε νέους συνεργάτες διαφόρων ειδικοτήτων που θα σχεδιάσουν νέους κι ενδιαφέροντες περιπάτους. Παράλληλα στοχεύουμε στο να ενισχύσουμε περαιτέρω την παρουσία μας σε πανεπιστημιακά ιδρύματα και κοινότητες του εξωτερικού.

 

Τα τελευταία χρόνια, ένα μέρος του Αθηναϊκού κοινού μοιάζει να έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει την πόλη. Αναζητούν και ανακαλύπτουν συνεχώς νέες διαδρομές και κρυμμένες γωνιές της. Θέλουν να μάθουν περισσότερα για την ιστορία και τα μυστικά που κρύβουν οι γειτονιές της. Διαπιστώνετε και σεις μία τέτοια τάση από τη δική σας δουλειά και αν ναι πού πιστεύετε πως οφείλεται;

Τα τελευταία αυτά χρόνια αποτέλεσαν μια περίοδο ενδοσκόπησης για τους Έλληνες γενικότερα - και τους Αθηναίους ειδικότερα. Από κοινωνία αντιγραφής κι επιφανειακής εφαρμογής προτύπων κληθήκαμε, σε πολύ σύντομο χρόνο, να γίνουμε κοινωνία δημιουργίας κι εξαγωγής προτύπων. Μια καλή συνταγή προς αυτήν την κατεύθυνση είναι να επιστρατευτούμε το υλικό που έχουμε ήδη διαθέσιμο και το επαναπροσδιορίσουμε. Η Αθήνα έχει πολλές ιστορίες να διηγηθεί, οι οποίες παραγκωνίζονταν διαχρονικά από μια "κυρίαρχη" αντίληψη περί του τί θα έπρεπε να αποτελεί τουριστικό προϊόν της πόλης. Ελπίζουμε ότι με όλες τις νέες πρωτοβουλίες που βλέπουμε γύρω μας, αλλά και με διάθεση συναίνεσης και συνεργασίας, η νοοτροπία αυτή θα αλλάξει.

 

Πώς σου φάνηκε η συμμετοχή σου στη συζήτηση και πόσο ζωτικές ζωτικής σημασίας είναι τέτοιου είδους προσπάθειες στην εποχή μας;

Συζητήσεις σαν κι αυτή στην οποία συμμετείχα κυρίως δίνουν την ευκαιρία σε νέους ανθρώπους να αλλάξουν την αρνητική εικόνα που είχε αποκτήσει η ιδιωτική πρωτοβουλία -σε όλες της τις εκφάνσεις- τις τελευταίες δεκαετίες.  Υπάρχει μια υγιής, κατά την άποψή μου, ομάδα του πληθυσμού, που θέλει να βελτιώσει τα κακώς κείμενα, και να δημιουργήσει κάτι όμορφο κι αυθεντικό σε στέρεες βάσεις. Και νομίζω τα καταφέρνει.