Θωμάς Κοροβίνης: “Η κανονικότητα δεν είναι πανάκεια”

 Θωμάς Κοροβίνης: “Η κανονικότητα δεν είναι πανάκεια” Facebook Twitter
0
 Θωμάς Κοροβίνης: “Η κανονικότητα δεν είναι πανάκεια” Facebook Twitter

Ανάμεσα στις ερωτήσεις παρατίθενται αποσπάσματα από το νέο του βιβλίο. 

Πώς φτιάχνει κανείς μια αφήγηση για τη ζωή του;

Η συλλογή αφηγημάτων "Τι πάθος ατελείωτο" δημιουργήθηκε με τη σκέψη να συγκεντρωθούν κάποια από τα πεζογραφήματά μου, που δημοσιεύτηκαν τα τελευταία χρόνια σε διάφορα περιοδικά και άλλα που γράφτηκαν πρόσφατα, συνδεδεμένα με μια νοερή γραμμή, έτσι ώστε να συναποτελούν ένα σύνολο, με πρόσωπα, τοπία, ανθρώπινες ιστορίες, πορτρέτα ανθρώπων που συνδέθηκα προσωπικά μαζί τους και λάτρεψα, και κομμάτια πολιτισμού από τις πολιτείες που έζησα βαθιά και έντονα (Θεσσαλονίκη-Κωνσταντινούπολη-Μυτιλήνη). Ουσιαστικά, διασώζω με τον τρόπο μου σπαράγματα της ζώσας ιστορίας, ένα κομμάτι απ' την ταυτότητά μας που χάνεται ανεπιστρεπτί. Είναι αφήγηση της ζωής άλλων, μέσα στην οποία εμπλέκεται άμεσα και η προσωπική μου ιστορία αλλά και η εκδοχή μου για τα πράγματα. Η αφήγηση και του ελάχιστου κομματιού της ζωής μας είναι συνάρτηση και της ζωής των άλλων. 

Υπάρχει “κυρίαρχη αφήγηση” της ζωής καθενός; Παίζει κάποιο ρόλο το (ατελείωτο) πάθος στην ανάδειξή της;

Ο άνθρωπος μέχρι να τελειώσει παραμένει ένα μυστήριο, και για τους άλλους και για τον εαυτό του. Υπάρχουν άτομα έμπλεα ενός ιδιαίτερου πάθους, που όσο και να το εκφράζουν, το απόθεμα της φλόγας που τους καίει τα σωθικά, δεν στερεύει. Αυτοί είναι οι λιγότεροι, οι ελαχιστότεροι. Δείτε την Εντίθ Πιάφ, πως καιγόταν ολόκληρη, καθημερινά, σα λαμπάδα. Η ίδια η φωτιά της την έκαψε. Πρόλαβε όμως να την μεταδώσει σε τόσους. Δείτε το οργισμένο πάθος της Τζάνις Τζόπλιν, που την ξέκανε στην καλύτερη ώρα της επί σκηνής! Η "κυρίαρχη" αφήγηση της ζωής κάποιου εξαρτάται από τον βαθμό αυτογνωσίας, την ανάγκη της ενδότερης εξομολογητικής του διάθεσης, την απουσία φόβου να "εκτεθεί" στα μάτια των άλλων. Αν περίσσευαν οι άνθρωποι του πάθους, ο κόσμος μας δε θα ήταν χειρότερος, θα γέμιζε αδιάλειπτες ερωτικές και αγαπητικές εκρήξεις. 

Ο φοβισμένος φόβο σκορπάει. Όποιος είναι χέστης, δεν είναι να του έχεις εμπιστοσύνη. […] Εγώ λέω πως οι κάτοικοι αυτής της πόλης έπρεπε πάντοτε κάτι να φοβούνται, κάτι να τους απειλεί στον αέρα, να το μυρίζεσαι και να μην ξέρεις τι ακριβώς είναι αλλά πάντως να το νιώθεις.

Τι είδους εργαλείο είναι ο φόβος; 

Ο φόβος είναι εργαλείο καταστολής και καθυπόταξης της προσωπικότητας. Οι ποικίλες εξουσίες (κράτος, κηδεμόνες, εκπαίδευση, στρατός κλπ) κατέχουν καλά την σημασία της χρήσης του και γι' αυτό, τον εγκατασπείρουν. Και οι γονείς, διαπράττουν έγκλημα, όταν μεγαλώνουν τα παιδιά τους υπό το φάσμα του φόβου. Ο φόβος, που είναι και απωθητικός και ελκυστικός, σημείο αλγολαγνείας δηλαδή, είναι το φρικτότερο και πιο επιζήμιο συναίσθημα. Οι αρχαίοι σοφοί τον καταπολέμησαν. Ο πιο άχρηστος βέβαια είναι ο φόβος απέναντι στο μοιραίο. Όσο πιο γεμάτη είναι η ζωή σου, τόσο λιγοστεύει η κυριαρχία του φόβου. 

  

Εξάλλου, δε μ΄ενδιέφερε η πρωτιά, με την ανθρωπιά είχα και έχω να λογαριαστώ. Μα άλλο να τα αφηγείται κανείς όλα τούτα σαν παραμύθι και άλλο να τα ζει στο πετσί του. Όσο να ‘ναι, πληγές βαθιές είναι αυτές και σου μένουν. 

Τι συμβαίνει με τις βαθιές πληγές όταν δεν ειπώνονται;

Υπάρχουν πληγές που γίνονται μέσα μας χαλάσματα. Καμιά φορά, φλομώνεις, από την εσωτερίκευση των βασάνων, και ξεσπαθώνεις με λόγια. Μα τα λόγια συχνά δεν αρκούν. Η ενασχόληση με την φύση, η προσφορά αγάπης, η αφοσίωση σε ιδανικά, ένας καινούριος έρωτας, μπορούν να επουλώσουν κάπως τις βαθύτερες πληγές, και η τέχνη σα να τις βαλσαμώνει.

Είχε τελευταία κλειστεί πολύ, είχε μαζέψει η ζωή του, φαινόταν από μακριά πώς τον έτρωγαν σεκλέτια βαριά. Ό,τι του ‘χε απομείνει απ’ τις εποχές της σαπίλας και της χαμέρπειας του το σάρωνε τώρα ο καιρός της μιζέριας της ένδειας. -Καμιά ώρα έτσι όπως κάνεις θα σκάσεις, δεν είναι κρίμα; -Ποιός ξέρει τι είναι κρίμα; Πάντως άμα σκάσω, θα κάνω ένα μπαμ, ν’ ακουστώ ως τα πέρατα. 

Πώς ξαναγίνεται κανείς “περισσότερος”; 

Μια ζωή που έχει εκτροχιαστεί, δε μπορεί να επανέλθει. Το ζούμε κάθε μέρα γύρω μας με τόσες τραγωδίες. Ούτε κι η κανονικότητα είναι πανάκεια. Για πoιο λόγο; Οι αιρετικοί του κόσμου έζησαν με ρίσκο αλλά έζησαν έντονα, με ενδιαφέρον.

Είμαι μια πηγή, μια πληγή, μια προσευχή, ένα όνειρο. Ποιός άνεμος κακοποιός μ’ έριξε σ’αυτήν την ξέρα, που δεν έχει όνομα, ούτε τέλος κι αρχή, ποιός αέρας κακοήθης με πήρε και με πέταξε σ’ αυτήν την άγνωστη άκρη;

Τι μπορεί σήμερα να δώσει όνομα, σ’ όλα εκείνα που έχουνε χάσει τ’ όνομά τους;

"Πρέπει να βρει ένα νόμισμα η ζωή", λέει ο Ελύτης. Στο ποδόσφαιρο μιλάνε για αγώνες, λες και πρόκειται για επάνασταση, ενώ είναι μια εμπορική φιέστα. Οι λέξεις μπορεί να ανανοηματοδοτηθούν μόνο μέσα από συνολική αλλαγή της κοινωνικής ζωής, μια ανατροπή της ιστορίας χρειάζεται, πράγματα πολύ μακρινά.

Κι όλο στην πατρίδα απευθυνόσασταν, την πατρίδα χαστουκίζατε, την πατρίδα και τους μικρόψυχους συμπατριώτες σας, την πατρίδα και την προαιώνια κατάντια της. Αλλά ήσασταν μεγαλόψυχος άνθρωπος και γι’ αυτό συγχωρούσατε τους δήμιους σας. Δικαιολογούσατε τη συσσωρευμένη βία που εξέφραζαν απροκάλυπτα, συλλογιζόμενος το κακό που παλεύατε να σκοτώσετε στο βάθος της δικής σας καρδιάς, αφού γνωρίζετε πολύ καλά απ’την πλούσια πείρα σας, ότι στη ζωή το πρόβατο, αν χρειαστεί, ντύνεται λύκος κι ο λύκος πάλι παίζει μια χαρά το ρόλο του άκακου αρνιού κι έτσι, τέλος πάντων, είναι πλασμένος ο άνθρωπος. Μόνο που σημειώσατε κάπου τη λεπτομέρεια όλοι είμαστε θύτες και θύματα αλλά κάποιοι είναι περισσότερο θύματα απ’ ότι θύτες. 

Πώς νοηματοδοτείτε τον όρο “πατρίδα”; 

Η πρόσληψη της έννοιας "πατρίδα" είναι διττή: Απ' τη μια, ό ,τι σε κάνει να αισθάνεσαι πιο κοντά στα κοινά σου βιώματα με τους ομόγλωσσους και ομογενείς, κι απ' την άλλη, η διάσταση με τα τρωτά της που την κάνει "μακρινή μητέρα, ρόδο μου αμάραντο", που λέει ο ποιητής.

Αν και είναι απαράδεκτο να συνδέουμε το χαρακτήρα ενός συγγραφέα ή ορισμένες λεπτομέρειες της ιδιωτικής του ζωής -ιδίως αυτές που μας κάνουν να αισθανόμαστε αμήχανα ή μειονεκτικά απέναντί του- με το έργο του ή βασίζοντας την κρίση μας πάνω στην κουτσομπολίστικη διάθεσή μας, που εδώ στη χώρα μας κατάντησε εθνικό χόμπυ, να σχολιάζουμε την πνευματική του προσφορά.
 

Γιατί (μας) είναι τόσο δύσκολο να διαχωρίσουμε το συγγραφέα από τις λέξεις του; 

Ο συγγραφέας είναι "αυτά που γράφει". Και για τον ίδιο, και για τους αναγνώστες του. Δεν υπάρχει έξω απ' το έργο του, είτε είναι άγιος, είτε εγκληματίας. Τα υπόλοιπα δεν αφορούν κανέναν. Όμως το ιδανικό, είναι να “δένει" μια αξιόλογη δημιουργική πορεία μ' έναν καλό χαρακτήρα, να πετυχαίνει το δίδυμο έργο και ζωή.

Άννα, Ζυράννα, γλυκιά μου παραμάνα, εσύ που ‘χεις τον τρόπο σου και μπαινοβγαίνεις στο λαβύρινθο του Άδη, για πες μου, φέρνεις χαμπέρια απ’ τη μάνα μου; -Δεν είμαι και κανένας μάγος, με προσγειώνει. Απλώς μπαινοβγαίνω στα όνειρά μου. Τι θέλεις να κάνω; Επανάσταση εναντίον του θανάτου; Θα ήταν μάταιο! Μόνο έχω βρει μια χαραμάδα και τρυπώνω. Βγάζω καμιά καρτ-ποστάλ κι επιστρέφω. Μη με ψαρέψουν κάποτε κι εμένα κι αγκιστρωθώ! Εγώ που στήνω, όπως λες, παγανιά με τις λέξεις! -Άννα, Ζυράννα, του ονείρου καλομάνα, σε θέλω ακόμα. Πρόσεχε τότε την άκρη του αγκιστριού, το πλεμάτι και το δόλωμα. 

Πιστεύετε πως οι λέξεις πεθαίνουν όταν αρθρώνονται ή ακριβώς μόλις τότε είναι που γεννιούνται; 

Ωραία ερώτηση. Θα απαντήσω με δυο φράσεις. Η μία είναι ελληνική παροιμία: "Οι λέξεις είναι θηλυκές. Γεννάνε κι άλλες λέξεις". Κι άλλη, του Ρίτσου: "Ο λόγος σημαίνεται απο 'κείνα που θα' χε να αποσιωπήσει".  

Info 

Ο Θωμάς Κοροβίνης παρουσιάζει τη συλλογή αφηγημάτων "Τι πάθος ατελείωτο", την Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου, στο Ξέφωτο (Λυκούργου 5, Λαδάδικα), στη Θεσσαλονίκη. Την παρουσίαση συντονίζει ο δημοσιογράφος και ποιητής, Απόστολος Λυκεσάς. Παρουσιάζουν οι Γιάννης Ατζακάς (συγγραφέας), Νίκος Δαββέτας (συγγραφέας), Σοφία Μακρή (φιλόλογος). Κείμενα από το βιβλίο διαβάζουν οι καλλιτέχνες Κατερίνα Γιαννούλη, Λεωνίδας Κακούρης, Κυριακή Μάλαμα, Βίκυ Παπαδοπούλου, Δανάη Τανίδου. Θ’ ακολουθήσει συναυλία-αφιέρωμα στα πρόσωπα, (σ)τα οποία αναφέρονται (σ)τα αφηγήματα (Βαμβακάρης - Καζαντζίδης - Πόλυ Πάνου - Νταντωνάκη - Ρασούλης –Παπάζογλου). Ερμηνεύουν οι τραγουδιστές Λιζέτα Καλημέρη, Dilek Koç, Ανδρέας Καρακότας, Μαρία Φωτίου, Φώτης Θεοδωρίδης και Θωμάς Κοροβίνης. Παίζουν οι μουσικοί Λάζαρος Χαριτίδης «Λάρυ» (μπουζούκι), Σταύρος Κρομμύδας (κιθάρα), Σάκης Κοντονικόλας (πιάνο), Ηλίας Κρομμύδας (ακορντεόν).

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ