Θα συναντηθούμε στο σαλούν

Θα συναντηθούμε στο σαλούν Facebook Twitter
0

Θα συναντηθούμε στο σαλούν Facebook Twitter
«Είμαι εδώ και δεν ξέχασα ποτέ τις πλούσιες σε θηράματα αργίες μας»



Παραγωγή Αναμνήσεων.
Τι άλλο είναι η ζωή αν όχι μια διαδικασία παραγωγής αναμνήσεων, μια κατασκευή ποιητικών καταστάσεων, οι τρόποι που επινοούμε για να μπαινοβγαίνουμε στη μοίρα; Και οι λέξεις που επιλέγουμε για να μιλήσουμε για όλα αυτά. Και αυτό το εγχείρημα, η στήλη «Radio Bookspotting», δεν καταπιάστηκε παρά με αυτό: με το να μιλάει για όσα «ομορφαίνουν τη μοίρα», για τις τυπωμένες σελίδες που παράγουν αναμνήσεις, για την ποίηση της καθημερινότητας που κάνει τη ζωή πιο υποφερτή. Τα βιβλία είναι η κιβωτός μας, είναι το σεντούκι με τα τιμαλφή, είναι η διαρκής επανάσταση της ταυτότητάς μας. Είμαστε αυτά που διαβάζουμε, αυτά που επιλέγουμε να γίνουν οι οδοδείκτες μας, αυτά που συγκροτούν την αποθήκη των προσηλώσεών μας. Και εδώ μιλήσαμε πολύ για βιβλία. Μιλήσαμε για βιβλία καταξιωμένων συγγραφέων, ποιητών, στοχαστών, δοκιμιογράφων, φιλοσόφων. Μιλήσαμε για βιβλία τολμηρών ανθρώπων που έκαναν την πρώτη τους εμφάνιση στα γράμματα. Μιλήσαμε για βιβλία κλασικών. Μιλήσαμε για βιβλία ερασιτεχνών που θέλησαν να εκφραστούν. Μιλήσαμε για πονήματα ζώντων και τεθνεώτων. Μιλήσαμε για τη Ζυράννα Ζατέλη και τη Μαρία Μήτσορα, για τον Νίκο Καρούζο και τον Ηλία Λάγιο, για την Κική Δημουλά και τη Χίλντα Παπαδημητρίου, για τον Αντρέι Μπέλυ και τον Χέρμαν Μέλβιλ, για τον Γιάννη Αντιόχου και τον Γιάννη Ευσταθιάδη, για τη Γλυκερία Μπασδέκη και την Έρση Σωτηροπούλου, για τα νουάρ του Τζέιμς Έλροϊ και τα πονήματα του Βάλτερ Μπένγιαμιν, για τα πρώτα ελπιδοφόρα σκιρτήματα του Λευτέρη Καλοσπύρου και του Παναγιώτη Κεχαγιά, για τα φωτογραφικά αριστουργήματα του Σαντιάγο Σαλγάδο και την ασπρόμαυρη φωτογραφική ποίηση του Ηλία Μπουργιώτη. Μιλήσαμε, επίσης, και για περιοδικά, για το «Δέντρο» και το «Φρέαρ», για την «Ποιητική» και το «Εντευκτήριο». Κοινοποιήσαμε αναμνήσεις για να τις κάνουμε κοινό κτήμα.

Στη LiFO θα εξακολουθήσω να υπάρχω ως συγγραφέας κειμένων όταν θα το καλούν κάποιες φίνες περιστάσεις και, φυσικά, σαν παλιός, καλός βετεράνος φίλος. Οι φίλοι πάντα λένε «ορεβουάρ», ποτέ «αντίο»!

Ωραία Αριθμητική. Πάνω από πέντε χρόνια έχει διανύσει η στήλη «Radio Bookspotting», από τους πρώτους μήνες του 2012 έως τον Σεπτέμβριο του 2017. Που σημαίνει κοντά τριακόσια κείμενα, ήτοι καμιά εικοσαριά χιλιάδες λέξεις για πάνω από οχτακόσια βιβλία και περιοδικά. Σημαίνει επίσης χιλιάδες ώρες δοσμένες στην απόλαυση της ανάγνωσης και στη μέθεξη της γραφής. Διόλου δεν έπληξα/βαρέθηκα/κουράστηκα μες στους λαβυρίνθους αυτής της άσκησης. Ούτε στιγμή δεν ένιωσα πιεσμένος. Πολλές φορές ένιωθα σαν έφηβος που πιάνει χαρτί και μολύβι και χώνεται και χάνεται και χύνεται στα ορυχεία του χρόνου, έμπλεος ενθουσιασμού και αφηνιασμένης ηδύτητας. Κάθε φορά που έστελνα ένα «Radio Bookspotting» στη LiFO αισθανόμουν ότι βάζω κι εγώ μια ψηφίδα στο μωσαϊκό της ελληνικής βιβλιοπαραγωγής και βιβλιοκίνησης, ότι συμβάλλω στο να φτάσουν κάποια βιβλία και κάποιες ιδέες σε καλά χέρια και μυαλά, ότι τοποθετώ με κέφι μια ακόμα υποδιαστολή στο Βιβλίο της Ανησυχίας του Εικοστού Πρώτου Αιώνα.

Άριστες Συνθήκες. Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος και ο Μιχάλης Μιχαήλ, πάντα ευπροσήγοροι και εν εγρηγόρσει, αβροί, ενθάρρυναν την απρόσκοπτη διαδρομή της στήλης. Όπως ενθάρρυναν και παράπλευρες δοκιμές, εκτός της στήλης, όταν το ζητούσε η επικαιρότητα: κείμενα για τον Μιχάλι Βιγκ, τον έξοχο μουσικό του Μπέλα Ταρ, για τον Λάσλο Κρασναχορκάι και το πιο πρόσφατο βιβλίο του στα αγγλικά, για τον μουσηγέτη Λου Ριντ και για τον πρίγκιπα Ντέιβιντ Μπόουι, για τη Μαρία Κάλλας και την Άγκαθα Κρίστι, για τον Ντέιβιντ Φόστερ Ουάλας και τον Ουίλιαμ Σιούαρντ Μπάροουζ, για τον Κωστή Παπαγιώργη και τη Μάγδα Κοτζιά. Ο Στάθης και ο Μιχάλης στάθηκαν πηγή έμπνευσης, ανεπίληπτα «αφεντικά», ωραίοι συνοδοιπόροι και σε αυτή την περιπέτεια. Ανήκουν στην πιο πολύτιμη, για μένα, συνομάδωση, στη Λεγεώνα των Φίλων. Και ξέρουμε ότι οι «φίλοι είναι η συγγνώμη του Θεού για τους συγγενείς». Θέλω να τους ευχαριστήσω από την καρδιά μου, καθώς υψώνω το ποτήρι μου και αποχαιρετώ τη στήλη «Radio Bookspotting», και να τους ευχηθώ να μείνουν πάντα έτσι: μειλίχιοι μετρ της μεγαλούπολης και της χαρτογράφησης του χάους των περίπλοκων καιρών μας. Επίσης, να τους θυμίσω την υπέροχη φράση του Τριστάν Τζαρά: «Είμαι εδώ και δεν ξέχασα ποτέ τις πλούσιες σε θηράματα αργίες μας». Η στήλη έκανε τον κύκλο της και αποχαιρετά τις αναγνώστριες και τους αναγνώστες που τη στήριξαν. Στη LiFO θα εξακολουθήσω να υπάρχω ως πιστός αναγνώστης, συγγραφέας κειμένων όταν θα το καλούν κάποιες φίνες περιστάσεις και, φυσικά, σαν παλιός, καλός βετεράνος φίλος. Οι φίλοι πάντα λένε «ορεβουάρ», ποτέ «αντίο»!

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ