Θα συναντηθούμε στο σαλούν

Θα συναντηθούμε στο σαλούν Facebook Twitter
0

Θα συναντηθούμε στο σαλούν Facebook Twitter
«Είμαι εδώ και δεν ξέχασα ποτέ τις πλούσιες σε θηράματα αργίες μας»



Παραγωγή Αναμνήσεων.
Τι άλλο είναι η ζωή αν όχι μια διαδικασία παραγωγής αναμνήσεων, μια κατασκευή ποιητικών καταστάσεων, οι τρόποι που επινοούμε για να μπαινοβγαίνουμε στη μοίρα; Και οι λέξεις που επιλέγουμε για να μιλήσουμε για όλα αυτά. Και αυτό το εγχείρημα, η στήλη «Radio Bookspotting», δεν καταπιάστηκε παρά με αυτό: με το να μιλάει για όσα «ομορφαίνουν τη μοίρα», για τις τυπωμένες σελίδες που παράγουν αναμνήσεις, για την ποίηση της καθημερινότητας που κάνει τη ζωή πιο υποφερτή. Τα βιβλία είναι η κιβωτός μας, είναι το σεντούκι με τα τιμαλφή, είναι η διαρκής επανάσταση της ταυτότητάς μας. Είμαστε αυτά που διαβάζουμε, αυτά που επιλέγουμε να γίνουν οι οδοδείκτες μας, αυτά που συγκροτούν την αποθήκη των προσηλώσεών μας. Και εδώ μιλήσαμε πολύ για βιβλία. Μιλήσαμε για βιβλία καταξιωμένων συγγραφέων, ποιητών, στοχαστών, δοκιμιογράφων, φιλοσόφων. Μιλήσαμε για βιβλία τολμηρών ανθρώπων που έκαναν την πρώτη τους εμφάνιση στα γράμματα. Μιλήσαμε για βιβλία κλασικών. Μιλήσαμε για βιβλία ερασιτεχνών που θέλησαν να εκφραστούν. Μιλήσαμε για πονήματα ζώντων και τεθνεώτων. Μιλήσαμε για τη Ζυράννα Ζατέλη και τη Μαρία Μήτσορα, για τον Νίκο Καρούζο και τον Ηλία Λάγιο, για την Κική Δημουλά και τη Χίλντα Παπαδημητρίου, για τον Αντρέι Μπέλυ και τον Χέρμαν Μέλβιλ, για τον Γιάννη Αντιόχου και τον Γιάννη Ευσταθιάδη, για τη Γλυκερία Μπασδέκη και την Έρση Σωτηροπούλου, για τα νουάρ του Τζέιμς Έλροϊ και τα πονήματα του Βάλτερ Μπένγιαμιν, για τα πρώτα ελπιδοφόρα σκιρτήματα του Λευτέρη Καλοσπύρου και του Παναγιώτη Κεχαγιά, για τα φωτογραφικά αριστουργήματα του Σαντιάγο Σαλγάδο και την ασπρόμαυρη φωτογραφική ποίηση του Ηλία Μπουργιώτη. Μιλήσαμε, επίσης, και για περιοδικά, για το «Δέντρο» και το «Φρέαρ», για την «Ποιητική» και το «Εντευκτήριο». Κοινοποιήσαμε αναμνήσεις για να τις κάνουμε κοινό κτήμα.

Στη LiFO θα εξακολουθήσω να υπάρχω ως συγγραφέας κειμένων όταν θα το καλούν κάποιες φίνες περιστάσεις και, φυσικά, σαν παλιός, καλός βετεράνος φίλος. Οι φίλοι πάντα λένε «ορεβουάρ», ποτέ «αντίο»!

Ωραία Αριθμητική. Πάνω από πέντε χρόνια έχει διανύσει η στήλη «Radio Bookspotting», από τους πρώτους μήνες του 2012 έως τον Σεπτέμβριο του 2017. Που σημαίνει κοντά τριακόσια κείμενα, ήτοι καμιά εικοσαριά χιλιάδες λέξεις για πάνω από οχτακόσια βιβλία και περιοδικά. Σημαίνει επίσης χιλιάδες ώρες δοσμένες στην απόλαυση της ανάγνωσης και στη μέθεξη της γραφής. Διόλου δεν έπληξα/βαρέθηκα/κουράστηκα μες στους λαβυρίνθους αυτής της άσκησης. Ούτε στιγμή δεν ένιωσα πιεσμένος. Πολλές φορές ένιωθα σαν έφηβος που πιάνει χαρτί και μολύβι και χώνεται και χάνεται και χύνεται στα ορυχεία του χρόνου, έμπλεος ενθουσιασμού και αφηνιασμένης ηδύτητας. Κάθε φορά που έστελνα ένα «Radio Bookspotting» στη LiFO αισθανόμουν ότι βάζω κι εγώ μια ψηφίδα στο μωσαϊκό της ελληνικής βιβλιοπαραγωγής και βιβλιοκίνησης, ότι συμβάλλω στο να φτάσουν κάποια βιβλία και κάποιες ιδέες σε καλά χέρια και μυαλά, ότι τοποθετώ με κέφι μια ακόμα υποδιαστολή στο Βιβλίο της Ανησυχίας του Εικοστού Πρώτου Αιώνα.

Άριστες Συνθήκες. Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος και ο Μιχάλης Μιχαήλ, πάντα ευπροσήγοροι και εν εγρηγόρσει, αβροί, ενθάρρυναν την απρόσκοπτη διαδρομή της στήλης. Όπως ενθάρρυναν και παράπλευρες δοκιμές, εκτός της στήλης, όταν το ζητούσε η επικαιρότητα: κείμενα για τον Μιχάλι Βιγκ, τον έξοχο μουσικό του Μπέλα Ταρ, για τον Λάσλο Κρασναχορκάι και το πιο πρόσφατο βιβλίο του στα αγγλικά, για τον μουσηγέτη Λου Ριντ και για τον πρίγκιπα Ντέιβιντ Μπόουι, για τη Μαρία Κάλλας και την Άγκαθα Κρίστι, για τον Ντέιβιντ Φόστερ Ουάλας και τον Ουίλιαμ Σιούαρντ Μπάροουζ, για τον Κωστή Παπαγιώργη και τη Μάγδα Κοτζιά. Ο Στάθης και ο Μιχάλης στάθηκαν πηγή έμπνευσης, ανεπίληπτα «αφεντικά», ωραίοι συνοδοιπόροι και σε αυτή την περιπέτεια. Ανήκουν στην πιο πολύτιμη, για μένα, συνομάδωση, στη Λεγεώνα των Φίλων. Και ξέρουμε ότι οι «φίλοι είναι η συγγνώμη του Θεού για τους συγγενείς». Θέλω να τους ευχαριστήσω από την καρδιά μου, καθώς υψώνω το ποτήρι μου και αποχαιρετώ τη στήλη «Radio Bookspotting», και να τους ευχηθώ να μείνουν πάντα έτσι: μειλίχιοι μετρ της μεγαλούπολης και της χαρτογράφησης του χάους των περίπλοκων καιρών μας. Επίσης, να τους θυμίσω την υπέροχη φράση του Τριστάν Τζαρά: «Είμαι εδώ και δεν ξέχασα ποτέ τις πλούσιες σε θηράματα αργίες μας». Η στήλη έκανε τον κύκλο της και αποχαιρετά τις αναγνώστριες και τους αναγνώστες που τη στήριξαν. Στη LiFO θα εξακολουθήσω να υπάρχω ως πιστός αναγνώστης, συγγραφέας κειμένων όταν θα το καλούν κάποιες φίνες περιστάσεις και, φυσικά, σαν παλιός, καλός βετεράνος φίλος. Οι φίλοι πάντα λένε «ορεβουάρ», ποτέ «αντίο»!

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT