Ρένα Χατχούτ

Ρένα Χατχούτ Facebook Twitter
0
1 Τζόναθαν Φράνζεν: Ελευθερία, εκδόσεις Ωκεανίδα, 2011.

Ένα μυθιστόρημα με ιδιαίτερη ζωντάνια στο γράψιμο και ευαισθησία στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων που θίγει πολλά από τα προβλήματα που ταλαιπωρούν την Αμερική του 21ου αιώνα: την καταστροφή του περιβάλλοντος, την αδίστακτη κερδοσκοπία σε σχέση με την εισβολή στο Ιράκ, τους ηθικούς συμβιβασμούς που πρέπει ή νομίζει ότι πρέπει να κάνει ένας άνθρωπος για να επιβιώσει στη σύγχρονη αμερικανική κοινωνία.

2 Γιώργος Μιχαηλίδης: Τριλογία της επανάστασης, της μοναξιάς και της λαγνείας, εκδόσεις Καστανιώτη, 2000-2004

Ένα βιβλίο που διαβάζω για πολλοστή φορά και που θεωρώ ωςένα από τα πιο καλογραμμένα μυθιστορήματα των τελευταίων χρόνων, ένα πραγματικά σπάνιο φαινόμενο: ένα αληθινά πολυφωνικό μυθιστόρημα που περιγράφει ζωντανά τα ταραγμένα χρόνια που έζησε η Ελλάδα από τη μικρασιατική καταστροφή έως και τη μεταπολίτευση, μέσα από την ιστορία του μεγάλου έρωτα δυο ανθρώπων από διαφορετική κοινωνική τάξη.

3 Βασίλι Γκρόσμαν: Life and Fate, εκδόσεις Harvill, 1985

To επικό αυτό μυθιστόρημα, που θεωρείται το Πόλεμος και Ειρήνη του 20ού αιώνα, σκιαγραφεί τη σοβιετική κοινωνία μέσα από τη ζωή μιας πλειάδας χαρακτήρων και κυρίως των μελών μιας οικογένειας κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, δίνοντας παράλληλα συγκλονιστικές περιγραφές των χιτλερικών θαλάμων αερίων και κυρίως της μάχης του Στάλινγκραντ, αλλά και των γκουλάγκ και της σταλινικής τρομοκρατίας. Όπως ήταν φυσικό, η έκδοση του έργου απαγορεύτηκε για πολλά χρόνια.

4 Άττιλα Τσάμπαϊ: Ο σιωπηλός έρωτας του Ζαράστρο, μτφρ. Θόδωρου Παρασκευόπουλου, εκδόσεις Εξάντας, 2006.

Μια απολογία της όπερας, ενός είδους που πολλοί θεωρούν ξεπερασμένο και που ο Τσάμπαϊ υπερασπίζεται ως υπέρτατο πολιτισμικό αγαθό, «μέσο αναγκαίο προς το ζην, ένα μέσο επιβίωσης της ψυχής», αφού η μουσική έχει την ικανότητα να πλάθει ανθρώπους με νότες που μπορούν να εκφράσουν το ανείπωτο, με αποτέλεσμα ο θεατής-ακροατής να μπαίνει κατευθείαν «στον κρυφό κόσμο των αισθημάτων και των σκέψεών τους», να τους καταλαβαίνει καλύτερα και κατά συνέπεια να καταλαβαίνει καλύτερα τον ίδιο του τον εαυτό. Μια άποψη που υποστηρίζεται με την ανάλυση μιας πλειάδας έργων, κυρίως του Μότσαρτ και του Βέρντι, αλλά και άλλων μεγάλων μουσουργών.

5 Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ: Η μουσική κινεί τον χρόνο, μτφρ. Κώστας Αθανασίου και Κώστας Κοσμάς, εκδόσεις Καστανιώτη, 2008.

Ο συγγραφέας επιχειρεί μια φιλοσοφική ανάλυση της μουσικής, εξηγεί πώς πρέπει να ακούει κανείς μουσική ώστε να την απολαύσει περισσότερο και δείχνει πώς επηρεάζει ουσιαστικά τη ζωή μας. Θεωρεί, δε, ότι περισσότερο από κάθε άλλη τέχνη μπορεί να αποτελέσει μέσο άμεσης επικοινωνίας, με απτό παράδειγμα την Ορχήστρα του Δυτικοανατολικού Διβανιού, με Ισραηλινούς, Παλαιστίνιους και Άραβες μουσικούς, που ίδρυσε ο ίδιος μαζί με τον Ε. Σαΐντ, σε μια προσπάθεια συμφιλίωσης των λαών. Το βιβλίο συμπληρώνουν άρθρα στα οποία ο Μπάρενμποϊμ εκφράζει τις απόψεις του για διάφορους συνθέτες αλλά και ερμηνευτές.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ