«Πριν το τέλος»: Το κύκνειο άσμα του Κρίστοφερ Χίτσενς

Το πίσω ράφι/ Κρίστοφερ Χίτσενς «Πριν το τέλος» Facebook Twitter
Φωτο: Brooks Kraft/Corbis via Getty Images
0

«ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΟΥΤΕ δυο οι φορές στη ζωή μου που ξύπνησα νιώθοντας φρικτά. Όμως τίποτα δεν με είχε προετοιμάσει για εκείνο το χάραμα του Ιουνίου, όταν άνοιξα τα μάτια μου με το αίσθημα πως ήμουν πραγματικά σιδηροδέσμιος μέσα στο ίδιο μου το κουφάρι»…

Όταν ο Κρίστοφερ Χίτσενς (1949-2011) έγραφε τις παραπάνω γραμμές, ήξερε πως οι μέρες του ήταν μετρημένες. Τα κακά νέα –επιθετικός καρκίνος στον οισοφάγο και τους λεμφαδένες– τον είχαν βρει το καλοκαίρι του 2010, ενώ γύριζε απ’ άκρη σ’ άκρη την Αμερική για την προώθηση της αυτοβιογραφίας του (βλ. «Hitch 22», μετ. Μ. Μακρόπουλος, Μεταίχμιο).

Όλο το διάστημα, όμως, που «ζούσε πεθαίνοντας» –εννιά μήνες– ούτε η δεξαμενή των ευφυολογημάτων είχε στερέψει μέσα του, ούτε η διάθεσή του για περίτεχνες συζητήσεις και λεκτικούς διαξιφισμούς. Ως την τελευταία στιγμή, άλλωστε, ανακαθισμένος στο νοσοκομειακό του κρεβάτι, με τον δίσκο του φαγητού να λειτουργεί σαν γραφείο, έβαζε σε τάξη τις σκέψεις του χωρίς ίχνος αυτοοικτιρμού.

Όσα έγραψε ο Χίτσενς ως κάτοικος της «χώρας της αρρώστιας» δημοσιεύτηκαν αρχικά σε συνέχειες στο Vanity Fair, τροφοδοτώντας έπειτα το βιβλίο του «Mortality» που εκδόθηκε κι εδώ την επόμενη χρονιά. Το «Πριν το τέλος», όπως είναι ο ελληνικός τίτλος του (μετ. Κ. Σχινά, Μεταίχμιο), ξεκινά μ’ έναν πρόλογο του διευθυντή του αμερικανικού περιοδικού και ολοκληρώνεται μ’ ένα κείμενο της Κάρολ Μπλου, δεύτερης συζύγου του Χίτσενς, πορτρέτα και τα δυο του ίδιου, φιλοτεχνημένα με περίσσευμα αγάπης και θαυμασμού.

Η αλήθεια, βέβαια, είναι πως αυτός ο «ορκισμένος αμφισβητίας» που άνθιζε μέσα από συγκρούσεις, ο Βρετανός τροτσκιστής που εξελίχθηκε σε Αμερικανό νεοσυντηρητικό, ο πολιτικός σχολιαστής που έδινε το «παρών» σε κάθε φλεγόμενη γωνιά του πλανήτη, αυτός που ακόμα και στα τελευταία του δεν γύρεψε παρηγοριά σε κανέναν θεό, δεν είχε μόνο φίλους. Είχε κι εχθρούς, όχι μόνο επώνυμους αλλά κι ανώνυμους που, παραμονές της οριστικής αναχώρησής του, δημοσίευαν στο διαδίκτυο απορίες σαν κι αυτή: «Είναι απλώς σύμπτωση το ότι απ’ όλα τα μέρη του σώματός του, ο Κρίστοφερ Χίτσενς έπαθε καρκίνο στο εξής ένα μέρος, το οποίο χρησιμοποιούσε για να βλασφημεί;».

Η αλήθεια, βέβαια, είναι πως αυτός ο «ορκισμένος αμφισβητίας» που άνθιζε μέσα από συγκρούσεις, ο Βρετανός τροτσκιστής που εξελίχθηκε σε Αμερικανό νεοσυντηρητικό, ο πολιτικός σχολιαστής που έδινε το «παρών» σε κάθε φλεγόμενη γωνιά του πλανήτη, αυτός που ακόμα και στα τελευταία του δεν γύρεψε παρηγοριά σε κανέναν θεό, δεν είχε μόνο φίλους.

Ο ίδιος, ωστόσο, δεν χρειαζόταν φωνή για να στραφεί ενάντια σε κάθε θρησκευτική αυταπάτη – έγραφε όπως μιλούσε, κι όσο ανέπνεε έγραφε. Ούτε ήταν διατεθειμένος να ξεφορτωθεί τις αξίες μιας ολόκληρης ζωής με την ελπίδα να κερδίσει κάποια εύνοια λίγο πριν το τέλος.

«Η θρησκεία που μεταχειρίζεται το ποίμνιό της ως μωρόπιστο άθυρμα, εκμεταλλεύεται με αφάνταστη σκληρότητα τον έμφοβο, βασανισμένο από την αμφιβολία άνθρωπο, αναγκάζοντάς τον να πιστέψει στο αδύνατο», επέμενε.

Κρίστοφερ Χίτσενς, Πριν το τέλος
Κρίστοφερ Χίτσενς, Πριν το τέλος, μτρφ. Κατερίνα Σχινα, εκδ. Μεταίχμιο. 

Ποια είναι η πρέπουσα αντιμετώπιση των μελλοθανάτων; Στην καρδιά του βιβλίου, εκεί όπου ο Χίτσενς φωνάζει «δεν έχω σώμα, είμαι σώμα», αναρωτιέται μήπως θα’ πρεπε επιτέλους να γραφτεί ένας οδηγός καλής συμπεριφοράς προς τους καρκινοπαθείς. Κατά κανόνα, λέει, όλοι συμφωνούμε ότι η ερώτηση «πώς τα πας;» δεν σε υποχρεώνει να δώσεις μια πλήρη και έντιμη απάντηση.

Ένας τρόπος, πάντως, να κάνεις τους φίλους και συγγενείς να νιώσουν άνετα, είναι να είσαι όσο πιο ειλικρινής μπορείς και να μην υιοθετείς κανενός είδους ευφημισμό ή άρνηση. Να επισημαίνεις, φερ’ ειπείν, ότι η ουσία του τέταρτου σταδίου του καρκίνου είναι πως δεν υπάρχει επόμενο στάδιο.

Ωστόσο, σοκαρισμένος από την ωμότητα πολύ δικών του ανθρώπων, το παραδέχεται: «Επιθυμούσα, έστω και παράλογα, να διατηρήσω εγώ αποκλειστικά το μονοπώλιο του τι θα ειπωθεί. Ο καρκινοπαθής νιώθει αδιάκοπα τον πειρασμό να γίνει εγωκεντρικός, ακόμα και αυτοαναφορικός».

Κάτι άλλο που φέρνει μια βαριά αρρώστια, σύμφωνα με τον Χίτσενς, είναι ότι σ’ αναγκάζει να επανεξετάσεις φαινομενικά αξιόπιστα αποφθέγματα. Γι’ αυτό και ο ίδιος έπαψε να ξεφουρνίζει με την ίδια συχνότητα τη ρήση που αποδίδεται στον Νίτσε «ό,τι δεν με σκοτώνει με κάνει πιο δυνατό». Αλίμονο, «στον κτηνώδη φυσικό κόσμο και σ’ εκείνον που διαλαμβάνει η ιατρική, υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να σε σκοτώσουν, δεν σε σκοτώνουν και ύστερα σ’ αφήνουν πολύ πιο αδύναμο»...

Στα τέλη του 2007, τότε που μαινόταν η διαμάχη για το αν ο εικονικός πνιγμός των Ιρακινών κρατουμένων από τις ειδικές δυνάμεις των ΗΠΑ είναι εξαντλητική ανάκριση ή καθαρό βασανιστήριο, ο Κρίστοφερ Χίτσενς είχε υποβληθεί οικειοθελώς στην ίδια διαδικασία για να μεταφέρει από πρώτο χέρι στους αναγνώστες του Vanity Fair την εμπειρία του.

Όπως διαπίστωσε γεμάτος ντροπή για τη μητριά πατρίδα του, δεν επρόκειτο για προσομοίωση της αίσθησης του πνιγμού. «Αυτό που συμβαίνει είναι ότι αργά αλλά αναπόδραστα πνίγεσαι».

Κάτι ανάλογο έμελλε να βιώσει και νοσηλευόμενος. Θα δεχόταν, άραγε, να υποστεί όλες αυτές τις πρωτοποριακές θεραπείες με ακτινοβολία πρωτονίων, αν του είχαν εξηγήσει προκαταβολικά πώς ακριβώς θα ένιωθε; Αν μη τι άλλο, «το ότι δεν είναι δυνατόν να περιγραφεί από μνήμης ο πόνος, είναι μάλλον λυτρωτικό» θα παραδεχτεί.

Ο Χίτσενς στερήθηκε τη χαρά να νεκρολογήσει «υπερήλικα καθάρματα», όπως π.χ τον Χένρι Κίσινγκερ. Η θνητότητα τού χτύπησε την πόρτα στα 62 του, πάνω στην καλύτερη στιγμή του. Σε αντίθεση με την Σούζαν Σόνταγκ δεν καλλιέργησε μέσα του την ψευδαίσθηση πως θα βγει από την «Ογκούπολη» νικητής. «Δεν πολεμάω τον καρκίνο, εκείνος με πολεμάει», έλεγε.

Ανάμεσα στις τελευταίες, αποσπασματικές σημειώσεις του που έμειναν ανολοκλήρωτες, συναντάμε και αυτήν: «Ο θάνατος είναι το μαύρο επίχρισμα στην πίσω όψη του καθρέφτη, απαραίτητο αν είναι να μας δείξει το οτιδήποτε». Ήταν μια φράση του Σολ Μπέλοου που, όπως τόσες και τόσες άλλες, τη θυμόταν από μνήμης και την προσυπέγραφε.

Αντίπαλος της «αχρειότητας της θεοκρατίας» και της ανοησίας, αιώνιος θαυμαστής του Όντεν και του Όργουελ, φύσει συγκρουσιακός και ομολογημένα ανασφαλής, ο Κρίστοφερ Χίτσενς υπήρξε ένας από τους πιο τολμηρούς, πιο σπινθηροβόλους και πιο αμφιλεγόμενους διανοούμενους του καιρού του. Κι έτσι που ισορροπούσε διαρκώς πάνω σε τεντωμένο σκοινί, μεταξύ Αριστεράς και Δεξιάς, Ευρώπης και Αμερικής, πολιτικής, δημοσιογραφίας και λογοτεχνίας, ίσως μπορούσε να παρηγορηθεί με την ιδέα ότι έζησε πολλές, πάρα πολλές ζωές.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Έδωσε την μάχη με αξιοπρέπεια»: Δεν παλεύεται ο καρκίνος χωρίς ευφημισμούς

Daily / «Έδωσε τη μάχη με αξιοπρέπεια»: Δεν παλεύεται ο καρκίνος χωρίς ευφημισμούς

«Δεν λέμε ότι κάποιος ή κάποια έχει καρκίνο, λέμε ότι δίνει τη μάχη με τον καρκίνο», παρατηρούσε σκωπτικά ο συγγραφέας Κρίστοφερ Χίτσενς σε μία από τις ανταποκρίσεις του από το προχωρημένο στάδιο της «παλιοαρρώστιας» στο οποίο βρισκόταν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Μάριο Βάργκας Λιόσα

Το πίσω ράφι / «Το παλιοκόριτσο»: Το εξαιρετικό μυθιστόρημα του Περουβιανού Νομπελίστα Μάριο Βάργκας Λιόσα

O Μάριο Βάργκας Λιόσα αποτυπώνει την πρόσφατη ιστορία του Περού, αντιδιαστέλλοντάς την με την έκρηξη ιδεών και την επανάσταση των ηθών στη Δύση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Το θέατρο του Σάμπαθ»: Ξαναδιαβάζοντας το πιο λάγνο μυθιστόρημα του Φίλιπ Ροθ

Το πίσω ράφι / «Το θέατρο του Σάμπαθ»: Ξαναδιαβάζοντας το πιο λάγνο μυθιστόρημα του Φίλιπ Ροθ

Ένα ταξίδι με άφθονα κωμικά ιντερμέτζια αλλά με περίσσευμα απόγνωσης, που ανατέμνει σε βάθος την ταραγμένη συνείδηση ενός ανθρώπου γαντζωμένου πεισματικά από τη ζωή.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ