«Πολλά μικρά απλά»: Ένα απόσπασμα από το νέο βιβλίο του Διονύση Χαριτόπουλου

Προδημοσίευση: «Πολλά μικρά απλά» του Διονύση Χαριτόπουλου Facebook Twitter
Ο συγγραφέας Διονύσης Χαριτόπουλος.
0


ΕΝΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΒΙΒΛΙΟ. Με απλές, περιεκτικές και αναπάντεχες απαντήσεις στα δεκάδες ερωτήματα που κουβαλάει μέσα του κάθε σύγχρονος άνθρωπος, για το νόημα της ζωής, το πέρασμα του χρόνου, την αυταρχική φύση του κράτους, τον καπιταλισμό, την εθνική μας ταυτότητα, το πρόσωπο του Χριστού, τον πιο βαθύ ρατσισμό, τη διαφορά πολιτιστικού και πολιτισμικού, την ατομική ανεξαρτησία, τη συγγραφή βιβλίων, την Επανάσταση του ’21, τον Εμφύλιο, τον λαϊκισμό, το σακάκι και η σημασία του, τις ελίτ που μας δυναστεύουν, το τατουάζ, τη διαφήμιση και πολλά πολλά άλλα.

Επίσης περιέχει βιογραφικές αναμνήσεις του συγγραφέα και σύντομα πορτρέτα απλών ανθρώπων, πολιτικών και προσωπικοτήτων της τέχνης.

Ο Διονύσης Χαριτόπουλος γεννήθηκε το 1947 στον Πειραιά και από µικρή ηλικία έκανε διάφορες χειρωνακτικές δουλειές στο Λιµάνι και στα γύρω µηχανουργεία, εγκατέλειψε νωρίς δύο απόπειρες σπουδών στην Αθήνα και στο Λονδίνο και δούλεψε στη διαφήµιση µέχρι το 1990.

Βιβλία του που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Τόπος: Έρωτες στη μεταπολίτευση 1974-1990 (μυθιστόρημα 2019),  Πειραιάς  βαθύς: Μυστήρια & Φόνοι (σπονδυλωτό μυθιστόρημα 2018), Σχέσεις (δοκίμιο 2017), Πειραιώτες (μυθιστόρημα 2016), Λίστα γάμου (θεατρικό 2016), Εκ Πειραιώς (μυθιστόρημα 2012), Άρης, ο αρχηγός των ατάκτων (ιστορική βιογραφία 2009), Οι άτακτοι (2022), Συλλεκτική έκδοση (νουβέλες, διηγήματα 2013), Πρόβες πολέμου (μυθιστόρημα 2014), Εγχειρίδιο βλακείας (δοκίμιο 2008), Ο άνεμος κουβάρι (μυθιστόρημα 2012), Τα παιδιά της Χελιδόνας (μυθιστόρημα 2015), 525 τάγμα πεζικού (μυθιστόρημα 2015), Αυγά μαύρα (θεατρικό 2014), Ημών των ιδίων (δοκίμιο 2008).


Ακολουθεί ένα απόσπασμα του βιβλίου:

Μη διαβάζετε

Το διάβασμα δεν είναι υποχρεωτικό.

Έτσι και τελειώσετε τις σπουδές σας, ξεμπερδεύετε
μια και καλή μ’ αυτή την αγγαρεία.

Αν δεν σας ενδιαφέρει να εννοήσετε τον εαυτό σας
και τον κόσμο, να κατεβείτε στον βυθό τής ύπαρξής
σας, να ψάξετε τι υπάρχει εκεί, χωρίς πολλές ελπίδες
να το βρείτε, μην ασχολείστε.

Δείτε το χάλι και τη δουλικότητα των διανοούμενων.

Δεν έχουν αφήσει πόμολο εξουσίας που να μην έχουν
γλείψει. Το χρήμα και η εξουσία τούς τραβάνε όπως τις
γάτες όταν τηγανίζεις ψάρια.

Δεν σπούδασαν για να μείνουν στην απέξω.

Έναντι τιμήματος, είναι πρόθυμοι να υπερασπιστούν
με επιστημονικοφανή επιχειρήματα οποιαδήποτε αυθαιρεσία και ασυδοσία των ισχυρών.

Εκτός από την επιστημοσύνη, υπάρχει και το ήθος
τού κάθε προσώπου ξεχωριστά.

cover
Το βιβλίο θα κυκλοφορήσει στις 20 Μαρτίου.

Το διάβασμα δεν είναι για να περνάει η ώρα.

Μπορείτε να περάσετε μια υπέροχα αβαθή ζωή χωρίς
ποτέ να σας λείψουν τα χρώματα που δεν βλέπετε, οι
ήχοι που δεν ακούτε, τα συναισθήματα που δεν νιώθετε.

Άλλωστε οι πιο επιτυχημένοι άνθρωποι του τόπου μας,
πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες, απέχουν συστηματικά από το διάβασμα. Αυτοί κάτι ξέρουν. Μιμηθείτε τους γιατί ποτέ κανείς δεν πλήρωσε κανέναν για να διαβάζει.

Το βιβλίο είναι απολύτως προσωπική υπόθεση.

Αν δεν είναι μια εσωτερική ανάγκη σας, όρος ζωής,
μην ασχολείστε. Και μην ψάχνετε για δικαιολογίες. Πείτε απλώς, όπως οι περισσότεροι, πως δεν έχετε χρόνο για διάβασμα· έτσι, και τους τακτικούς αναγνώστες καταγγέλλετε ως αργόσχολους και εσείς παρουσιάζεστε ως σύγχρονος υπεραπασχολημένος άνθρωπος, hyper-busy δηλαδή.

Το διάβασμα θέλει ταλέντο, πάθος και αφοσίωση.

Όπως ένα άθλημα. Δεν είμαστε για τέτοια.

Δεν θα πάθετε τίποτε αν δεν διαβάζετε.

Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο επιβιώνουν χωρίς βιβλία. Τι νόημα έχει να σπάτε το κεφάλι σας για τα μυστήρια της ζωής; Αρκεί που ζείτε, «όπως οι μύγες που δεν χρειάζεται να
ξέρουν Φυσική Ιστορία». (Σαμφόρ)

Το βιβλίο δεν είναι ακριβό ούτε φτηνό.

Ένα βιβλίο είναι πάντα φτηνό για κάποιον που θέλει
να συνομιλήσει με τον Nτοστογέφσκι και είναι ακριβό για τους αστοιχείωτους που χαζεύουν στο Netflix.

Η τέχνη αποκαλύπτει την ουσία της ύπαρξης.

Και η αισθητική απόλαυση είναι συγχρόνως κρίση
και αίσθημα.

Όπως λέγεται, δεν έχει βρεθεί ακόμα προσφορότερος τρόπος ανάπτυξης, διάδοσης και πρόσληψης των
ιδεών από το βιβλίο. Αλλά ιδέες που δεν μεταφράζονται σε φράγκα είναι αέρας κοπανιστός.

Τα βιβλία δεν λύνουν απορίες. Δημιουργούν νέες.

Αν πρέπει να μάθετε κάτι, τα λεξικά και οι εγκυκλοπαίδειες έχουν όλες τις πληροφορίες που χρειάζεστε.
Υπάρχει πάντα και το ψαχτήρι της Google.

Στο βιβλίο συναντάς τον εαυτό σου.

«Κάθε αναγνώστης διαβάζει μόνο ό,τι υπάρχει μέσα
του. Το βιβλίο είναι απλώς ένα είδος οπτικού οργάνου
που προσφέρεται από τον συγγραφέα για να μπορέσει
ο αναγνώστης να ανακαλύψει μέσα του εκείνο που θα
του ήταν αδύνατο να βρει δίχως τη βοήθεια του βιβλίου». (Προυστ)

Το βιβλίο είναι καλό για να κοιμάστε.

Καλύτερο και από την τηλεόραση, που μπορεί να
κολλήσεις στη δράση και να μην κλείνουν τα μάτια σου.
Ενώ με το βιβλίο, μόλις που προλαβαίνεις να ξεφυλλίσεις δυο σελίδες, και σ’ έχει πάρει ο ύπνος.

Κι έχετε κάτι να διαβάζετε στην τουαλέτα.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ