«Πολλά μικρά απλά»: Ένα απόσπασμα από το νέο βιβλίο του Διονύση Χαριτόπουλου

Προδημοσίευση: «Πολλά μικρά απλά» του Διονύση Χαριτόπουλου Facebook Twitter
Ο συγγραφέας Διονύσης Χαριτόπουλος.
0


ΕΝΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΒΙΒΛΙΟ. Με απλές, περιεκτικές και αναπάντεχες απαντήσεις στα δεκάδες ερωτήματα που κουβαλάει μέσα του κάθε σύγχρονος άνθρωπος, για το νόημα της ζωής, το πέρασμα του χρόνου, την αυταρχική φύση του κράτους, τον καπιταλισμό, την εθνική μας ταυτότητα, το πρόσωπο του Χριστού, τον πιο βαθύ ρατσισμό, τη διαφορά πολιτιστικού και πολιτισμικού, την ατομική ανεξαρτησία, τη συγγραφή βιβλίων, την Επανάσταση του ’21, τον Εμφύλιο, τον λαϊκισμό, το σακάκι και η σημασία του, τις ελίτ που μας δυναστεύουν, το τατουάζ, τη διαφήμιση και πολλά πολλά άλλα.

Επίσης περιέχει βιογραφικές αναμνήσεις του συγγραφέα και σύντομα πορτρέτα απλών ανθρώπων, πολιτικών και προσωπικοτήτων της τέχνης.

Ο Διονύσης Χαριτόπουλος γεννήθηκε το 1947 στον Πειραιά και από µικρή ηλικία έκανε διάφορες χειρωνακτικές δουλειές στο Λιµάνι και στα γύρω µηχανουργεία, εγκατέλειψε νωρίς δύο απόπειρες σπουδών στην Αθήνα και στο Λονδίνο και δούλεψε στη διαφήµιση µέχρι το 1990.

Βιβλία του που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Τόπος: Έρωτες στη μεταπολίτευση 1974-1990 (μυθιστόρημα 2019),  Πειραιάς  βαθύς: Μυστήρια & Φόνοι (σπονδυλωτό μυθιστόρημα 2018), Σχέσεις (δοκίμιο 2017), Πειραιώτες (μυθιστόρημα 2016), Λίστα γάμου (θεατρικό 2016), Εκ Πειραιώς (μυθιστόρημα 2012), Άρης, ο αρχηγός των ατάκτων (ιστορική βιογραφία 2009), Οι άτακτοι (2022), Συλλεκτική έκδοση (νουβέλες, διηγήματα 2013), Πρόβες πολέμου (μυθιστόρημα 2014), Εγχειρίδιο βλακείας (δοκίμιο 2008), Ο άνεμος κουβάρι (μυθιστόρημα 2012), Τα παιδιά της Χελιδόνας (μυθιστόρημα 2015), 525 τάγμα πεζικού (μυθιστόρημα 2015), Αυγά μαύρα (θεατρικό 2014), Ημών των ιδίων (δοκίμιο 2008).


Ακολουθεί ένα απόσπασμα του βιβλίου:

Μη διαβάζετε

Το διάβασμα δεν είναι υποχρεωτικό.

Έτσι και τελειώσετε τις σπουδές σας, ξεμπερδεύετε
μια και καλή μ’ αυτή την αγγαρεία.

Αν δεν σας ενδιαφέρει να εννοήσετε τον εαυτό σας
και τον κόσμο, να κατεβείτε στον βυθό τής ύπαρξής
σας, να ψάξετε τι υπάρχει εκεί, χωρίς πολλές ελπίδες
να το βρείτε, μην ασχολείστε.

Δείτε το χάλι και τη δουλικότητα των διανοούμενων.

Δεν έχουν αφήσει πόμολο εξουσίας που να μην έχουν
γλείψει. Το χρήμα και η εξουσία τούς τραβάνε όπως τις
γάτες όταν τηγανίζεις ψάρια.

Δεν σπούδασαν για να μείνουν στην απέξω.

Έναντι τιμήματος, είναι πρόθυμοι να υπερασπιστούν
με επιστημονικοφανή επιχειρήματα οποιαδήποτε αυθαιρεσία και ασυδοσία των ισχυρών.

Εκτός από την επιστημοσύνη, υπάρχει και το ήθος
τού κάθε προσώπου ξεχωριστά.

cover
Το βιβλίο θα κυκλοφορήσει στις 20 Μαρτίου.

Το διάβασμα δεν είναι για να περνάει η ώρα.

Μπορείτε να περάσετε μια υπέροχα αβαθή ζωή χωρίς
ποτέ να σας λείψουν τα χρώματα που δεν βλέπετε, οι
ήχοι που δεν ακούτε, τα συναισθήματα που δεν νιώθετε.

Άλλωστε οι πιο επιτυχημένοι άνθρωποι του τόπου μας,
πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες, απέχουν συστηματικά από το διάβασμα. Αυτοί κάτι ξέρουν. Μιμηθείτε τους γιατί ποτέ κανείς δεν πλήρωσε κανέναν για να διαβάζει.

Το βιβλίο είναι απολύτως προσωπική υπόθεση.

Αν δεν είναι μια εσωτερική ανάγκη σας, όρος ζωής,
μην ασχολείστε. Και μην ψάχνετε για δικαιολογίες. Πείτε απλώς, όπως οι περισσότεροι, πως δεν έχετε χρόνο για διάβασμα· έτσι, και τους τακτικούς αναγνώστες καταγγέλλετε ως αργόσχολους και εσείς παρουσιάζεστε ως σύγχρονος υπεραπασχολημένος άνθρωπος, hyper-busy δηλαδή.

Το διάβασμα θέλει ταλέντο, πάθος και αφοσίωση.

Όπως ένα άθλημα. Δεν είμαστε για τέτοια.

Δεν θα πάθετε τίποτε αν δεν διαβάζετε.

Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο επιβιώνουν χωρίς βιβλία. Τι νόημα έχει να σπάτε το κεφάλι σας για τα μυστήρια της ζωής; Αρκεί που ζείτε, «όπως οι μύγες που δεν χρειάζεται να
ξέρουν Φυσική Ιστορία». (Σαμφόρ)

Το βιβλίο δεν είναι ακριβό ούτε φτηνό.

Ένα βιβλίο είναι πάντα φτηνό για κάποιον που θέλει
να συνομιλήσει με τον Nτοστογέφσκι και είναι ακριβό για τους αστοιχείωτους που χαζεύουν στο Netflix.

Η τέχνη αποκαλύπτει την ουσία της ύπαρξης.

Και η αισθητική απόλαυση είναι συγχρόνως κρίση
και αίσθημα.

Όπως λέγεται, δεν έχει βρεθεί ακόμα προσφορότερος τρόπος ανάπτυξης, διάδοσης και πρόσληψης των
ιδεών από το βιβλίο. Αλλά ιδέες που δεν μεταφράζονται σε φράγκα είναι αέρας κοπανιστός.

Τα βιβλία δεν λύνουν απορίες. Δημιουργούν νέες.

Αν πρέπει να μάθετε κάτι, τα λεξικά και οι εγκυκλοπαίδειες έχουν όλες τις πληροφορίες που χρειάζεστε.
Υπάρχει πάντα και το ψαχτήρι της Google.

Στο βιβλίο συναντάς τον εαυτό σου.

«Κάθε αναγνώστης διαβάζει μόνο ό,τι υπάρχει μέσα
του. Το βιβλίο είναι απλώς ένα είδος οπτικού οργάνου
που προσφέρεται από τον συγγραφέα για να μπορέσει
ο αναγνώστης να ανακαλύψει μέσα του εκείνο που θα
του ήταν αδύνατο να βρει δίχως τη βοήθεια του βιβλίου». (Προυστ)

Το βιβλίο είναι καλό για να κοιμάστε.

Καλύτερο και από την τηλεόραση, που μπορεί να
κολλήσεις στη δράση και να μην κλείνουν τα μάτια σου.
Ενώ με το βιβλίο, μόλις που προλαβαίνεις να ξεφυλλίσεις δυο σελίδες, και σ’ έχει πάρει ο ύπνος.

Κι έχετε κάτι να διαβάζετε στην τουαλέτα.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Βιβλίο / Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Η έκδοση με τα κριτικά κείμενα του Τζορτζ Όργουελ για τη λογοτεχνία και την πολιτική με τον τίτλο «Ό,τι μου κάνει κέφι» μας φέρνει ενώπιον ενός τρομερά οξυδερκούς και ενίοτε γενναιόδωρα οργισμένου στοχαστή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ