Όταν η φωτιά συνάντησε τη φωτιά: Η εκρηκτική σχέση του Μπάρτον με την Τέιλορ σε μια νέα αποκαλυπτική βιογραφία

Όταν η φωτιά συνάντησε την φωτιά: Η εκρηκτική σχέση του Μπάρτον με την Τέιλορ σε μια νέα αποκαλυπτική βιογραφία Facebook Twitter
Το ζεύγος στα γυρίσματα της ταινίας «Πύργος στην Άμμο» το 1965.
0

ΙΣΩΣ ΜΟΝΟ ΕΝΑ ογκώδες βιβλίο όπως το Erotic Vagrancy: Everything About Richard Burton and Elizabeth Taylor του βιογράφου Ρότζερ Λιούις θα μπορούσε να καταγράψει το μέγεθος της υπερβολής –«τη μεγαλειώδη κακογουστιά, την απληστία και το χρήμα», όπως γράφει– που έγινε το κύριο χαρακτηριστικό του θρυλικού ζεύγους.

Η γραμμή του Λιούις για την Ελίζαμπεθ Τέιλορ είναι ότι το παιδί-θαύμα της MGM παρέμεινε για πάντα παιδί: οξύθυμη, κακομαθημένη, απαιτητική και εγωίστρια, μετέτρεπε σε δράμα τις διάφορες ασθένειές της και εκφόβιζε τους γιατρούς για να της συνταγογραφούν ό,τι ήθελε εκείνη.

Ήταν ουσιαστικά «ένα σύμπλεγμα ορέξεων» – μια ακόρεστη συλλέκτρια ρούχων και παπουτσιών και συζύγων, κατοικίδιων ζώων και δώρων και πολύτιμων κοσμημάτων. Όπως είχε πει ο τέταρτος σύζυγός της, Eddie Fisher, «ένα διαμαντάκι αξίας 50.000 δολαρίων μπορούσε να την καλμάρει έως και για τέσσερις ημέρες». Η ανάγκη της να αυτοπροβάλλεται ανά πάσα στιγμή ήταν αθεράπευτη: ακόμη και μια χειρουργική επέμβαση σ’ έναν «καλοήθη» όγκο του εγκεφάλου της («το μόνο καλόηθες κομμάτι της») έπρεπε να φωτογραφηθεί για το περιοδικό Life.

Ακόμα και το Βατικανό θεώρησε υποχρέωσή του να εκφραστεί για το αμαρτωλό ζευγάρι, περιγράφοντας την Τέιλορ ως «μια φιλάργυρη βρικόλακα που καταστρέφει οικογένειες και καταβροχθίζει συζύγους», κάτι που, προσθέτει ο Λιούις, «στην πραγματικότητα δεν αποτελεί υπερβολή».

Ο Ρίτσαρντ Μπάρτον ήταν το 12ο από τα 13 παιδιά που είχαν για πατέρα έναν χρόνιο μπεκρή, τον Ρίτσαρντ Τζένκινς, και μια μητέρα που πέθανε όταν ο Μπάρτον ήταν δύο ετών. Μεγάλωσε με τη μεγαλύτερη αδελφή του και τον ανθρακωρύχο σύζυγό της σε ένα προάστιο του Port Talbot στην Ουαλία, όπου ένας ντόπιος δάσκαλος, ο Φίλιπ Μπάρτον, πήρε το αγόρι υπό την προστασία του, του έδωσε το επίθετό του και το εκπαίδευσε για το θεατρικό σανίδι. Ωστόσο, ο συγγραφέας του βιβλίου όχι μόνο αποκαλύπτει μια αγωνιώδη μεφιστοφελική σχέση μεταξύ μέντορα και υιοθετημένου («μια κόλαση», όπως θα θυμόταν αργότερα ο Μπάρτον), αλλά δεν διστάζει να αποκαλέσει τον Φίλιπ παιδόφιλο.

Όταν η φωτιά συνάντησε την φωτιά: Η εκρηκτική σχέση του Μπάρτον με την Τέιλορ σε μια νέα αποκαλυπτική βιογραφία Facebook Twitter
Το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» (1966) ήταν «ολόκληρος ο γάμος τους, συμπυκνωμένος σε μια μόνο ταινία».

Ίσως η μετέπειτα σχέση του Μπάρτον με τις γυναίκες να έκρυβε μια ομοφυλοφιλική ανασφάλεια, όχι άσχετη με τον χρόνιο αλκοολισμό, την αυτοεξόντωση και τα σκοτεινά ξεσπάσματα οργής. Ευτυχώς για τον ίδιο, διέθετε αυτή τη φωνή, που ήταν το υπέρτατο χάρισμα και η μαγεία του, και «ένας από τους πιο σπουδαίους θορύβους του 20ού αιώνα», όπως γράφει  ο Λιούις. Η Κλερ Μπλουμ, από τη μεριά της, περιγράφει το σεξ μαζί του ως «μια φλόγα τόσο καυτή και φωτεινή που μας εξέπληξε και τους δύο».

Η φωτιά συνάντησε τη φωτιά, τελικά, στο πλατό της περιβόητης «Κλεοπάτρας» (1963), που αναπαρίσταται εδώ ως μια κολοσσιαία καταστροφή που κατέκαψε περιουσίες, γάμους, υπολήψεις. Οι δύο αστέρες φαίνεται να ανταγωνίζονταν για το ποιος θα ήταν πιο κτητικός, κακομαθημένος και ανεξέλεγκτος, με αποτέλεσμα την ταπείνωση των συζύγων τους Σίμπιλ Μπάρτον και Έντι Φίσερ.

Ακόμα και το Βατικανό θεώρησε υποχρέωσή του να εκφραστεί για το αμαρτωλό ζευγάρι, περιγράφοντας την Τέιλορ ως «μια φιλάργυρη βρικόλακα που καταστρέφει οικογένειες και καταβροχθίζει συζύγους», κάτι που, προσθέτει ο Λιούις, «στην πραγματικότητα δεν αποτελεί υπερβολή».

Ο συγγραφέας αναρωτιέται αν ο Μπάρτον και η Τέιλορ ξέφυγαν ποτέ «από τον κόσμο αυτής της ταινίας», καθώς τα ονόματά τους αποτέλεσαν στη συνέχεια συνώνυμο της χυδαίας επίδειξης, της αλόγιστης σπατάλης και των ατέλειωτων διαπληκτισμών. Οι καβγάδες τους, που τροφοδοτούνταν από το ποτό και τα ναρκωτικά, δεν ήταν μόνο λεκτικοί. Η Τέιλορ είχε βίαιες διαθέσεις.

Σύμφωνα με τον σεναριογράφο της ταινίας Ερνστ Λίμαν, «χτυπούσε και γρονθοκοπούσε διαρκώς τον Μπάρτον» στα γυρίσματα της ταινίας «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» (1966), η οποία, σύμφωνα με τον Λιούις, ήταν «ολόκληρος ο γάμος τους, συμπυκνωμένος σε μια μόνο ταινία». Ο ίδιος ο Μπάρτον ήταν επιθετικός, και μάλιστα σε εγκληματικό βαθμό μια νύχτα του 1968, όταν ένας μεθυσμένος καβγάς με τον μεγαλύτερο αδελφό του, τον Άιβορ, κατέληξε στο να πέσει ο τελευταίος και να σπάσει το σβέρκο του. Παράλυτος από το λαιμό και κάτω, πέθανε τέσσερα χρόνια αργότερα. Σύμφωνα με τον Λιούις, το μοιραίο σπρώξιμο του Μπάρτον ήταν αυτό που τον σκότωσε.

Με στοιχεία από The Guardian.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM