Όταν η φωτιά συνάντησε τη φωτιά: Η εκρηκτική σχέση του Μπάρτον με την Τέιλορ σε μια νέα αποκαλυπτική βιογραφία

Όταν η φωτιά συνάντησε την φωτιά: Η εκρηκτική σχέση του Μπάρτον με την Τέιλορ σε μια νέα αποκαλυπτική βιογραφία Facebook Twitter
Το ζεύγος στα γυρίσματα της ταινίας «Πύργος στην Άμμο» το 1965.
0

ΙΣΩΣ ΜΟΝΟ ΕΝΑ ογκώδες βιβλίο όπως το Erotic Vagrancy: Everything About Richard Burton and Elizabeth Taylor του βιογράφου Ρότζερ Λιούις θα μπορούσε να καταγράψει το μέγεθος της υπερβολής –«τη μεγαλειώδη κακογουστιά, την απληστία και το χρήμα», όπως γράφει– που έγινε το κύριο χαρακτηριστικό του θρυλικού ζεύγους.

Η γραμμή του Λιούις για την Ελίζαμπεθ Τέιλορ είναι ότι το παιδί-θαύμα της MGM παρέμεινε για πάντα παιδί: οξύθυμη, κακομαθημένη, απαιτητική και εγωίστρια, μετέτρεπε σε δράμα τις διάφορες ασθένειές της και εκφόβιζε τους γιατρούς για να της συνταγογραφούν ό,τι ήθελε εκείνη.

Ήταν ουσιαστικά «ένα σύμπλεγμα ορέξεων» – μια ακόρεστη συλλέκτρια ρούχων και παπουτσιών και συζύγων, κατοικίδιων ζώων και δώρων και πολύτιμων κοσμημάτων. Όπως είχε πει ο τέταρτος σύζυγός της, Eddie Fisher, «ένα διαμαντάκι αξίας 50.000 δολαρίων μπορούσε να την καλμάρει έως και για τέσσερις ημέρες». Η ανάγκη της να αυτοπροβάλλεται ανά πάσα στιγμή ήταν αθεράπευτη: ακόμη και μια χειρουργική επέμβαση σ’ έναν «καλοήθη» όγκο του εγκεφάλου της («το μόνο καλόηθες κομμάτι της») έπρεπε να φωτογραφηθεί για το περιοδικό Life.

Ακόμα και το Βατικανό θεώρησε υποχρέωσή του να εκφραστεί για το αμαρτωλό ζευγάρι, περιγράφοντας την Τέιλορ ως «μια φιλάργυρη βρικόλακα που καταστρέφει οικογένειες και καταβροχθίζει συζύγους», κάτι που, προσθέτει ο Λιούις, «στην πραγματικότητα δεν αποτελεί υπερβολή».

Ο Ρίτσαρντ Μπάρτον ήταν το 12ο από τα 13 παιδιά που είχαν για πατέρα έναν χρόνιο μπεκρή, τον Ρίτσαρντ Τζένκινς, και μια μητέρα που πέθανε όταν ο Μπάρτον ήταν δύο ετών. Μεγάλωσε με τη μεγαλύτερη αδελφή του και τον ανθρακωρύχο σύζυγό της σε ένα προάστιο του Port Talbot στην Ουαλία, όπου ένας ντόπιος δάσκαλος, ο Φίλιπ Μπάρτον, πήρε το αγόρι υπό την προστασία του, του έδωσε το επίθετό του και το εκπαίδευσε για το θεατρικό σανίδι. Ωστόσο, ο συγγραφέας του βιβλίου όχι μόνο αποκαλύπτει μια αγωνιώδη μεφιστοφελική σχέση μεταξύ μέντορα και υιοθετημένου («μια κόλαση», όπως θα θυμόταν αργότερα ο Μπάρτον), αλλά δεν διστάζει να αποκαλέσει τον Φίλιπ παιδόφιλο.

Όταν η φωτιά συνάντησε την φωτιά: Η εκρηκτική σχέση του Μπάρτον με την Τέιλορ σε μια νέα αποκαλυπτική βιογραφία Facebook Twitter
Το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» (1966) ήταν «ολόκληρος ο γάμος τους, συμπυκνωμένος σε μια μόνο ταινία».

Ίσως η μετέπειτα σχέση του Μπάρτον με τις γυναίκες να έκρυβε μια ομοφυλοφιλική ανασφάλεια, όχι άσχετη με τον χρόνιο αλκοολισμό, την αυτοεξόντωση και τα σκοτεινά ξεσπάσματα οργής. Ευτυχώς για τον ίδιο, διέθετε αυτή τη φωνή, που ήταν το υπέρτατο χάρισμα και η μαγεία του, και «ένας από τους πιο σπουδαίους θορύβους του 20ού αιώνα», όπως γράφει  ο Λιούις. Η Κλερ Μπλουμ, από τη μεριά της, περιγράφει το σεξ μαζί του ως «μια φλόγα τόσο καυτή και φωτεινή που μας εξέπληξε και τους δύο».

Η φωτιά συνάντησε τη φωτιά, τελικά, στο πλατό της περιβόητης «Κλεοπάτρας» (1963), που αναπαρίσταται εδώ ως μια κολοσσιαία καταστροφή που κατέκαψε περιουσίες, γάμους, υπολήψεις. Οι δύο αστέρες φαίνεται να ανταγωνίζονταν για το ποιος θα ήταν πιο κτητικός, κακομαθημένος και ανεξέλεγκτος, με αποτέλεσμα την ταπείνωση των συζύγων τους Σίμπιλ Μπάρτον και Έντι Φίσερ.

Ακόμα και το Βατικανό θεώρησε υποχρέωσή του να εκφραστεί για το αμαρτωλό ζευγάρι, περιγράφοντας την Τέιλορ ως «μια φιλάργυρη βρικόλακα που καταστρέφει οικογένειες και καταβροχθίζει συζύγους», κάτι που, προσθέτει ο Λιούις, «στην πραγματικότητα δεν αποτελεί υπερβολή».

Ο συγγραφέας αναρωτιέται αν ο Μπάρτον και η Τέιλορ ξέφυγαν ποτέ «από τον κόσμο αυτής της ταινίας», καθώς τα ονόματά τους αποτέλεσαν στη συνέχεια συνώνυμο της χυδαίας επίδειξης, της αλόγιστης σπατάλης και των ατέλειωτων διαπληκτισμών. Οι καβγάδες τους, που τροφοδοτούνταν από το ποτό και τα ναρκωτικά, δεν ήταν μόνο λεκτικοί. Η Τέιλορ είχε βίαιες διαθέσεις.

Σύμφωνα με τον σεναριογράφο της ταινίας Ερνστ Λίμαν, «χτυπούσε και γρονθοκοπούσε διαρκώς τον Μπάρτον» στα γυρίσματα της ταινίας «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» (1966), η οποία, σύμφωνα με τον Λιούις, ήταν «ολόκληρος ο γάμος τους, συμπυκνωμένος σε μια μόνο ταινία». Ο ίδιος ο Μπάρτον ήταν επιθετικός, και μάλιστα σε εγκληματικό βαθμό μια νύχτα του 1968, όταν ένας μεθυσμένος καβγάς με τον μεγαλύτερο αδελφό του, τον Άιβορ, κατέληξε στο να πέσει ο τελευταίος και να σπάσει το σβέρκο του. Παράλυτος από το λαιμό και κάτω, πέθανε τέσσερα χρόνια αργότερα. Σύμφωνα με τον Λιούις, το μοιραίο σπρώξιμο του Μπάρτον ήταν αυτό που τον σκότωσε.

Με στοιχεία από The Guardian.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ