Όλα όσα θέλουμε να ξέρουμε για τους Άραβες (σε ένα βιβλίο)

Όλα όσα θέλουμε να ξέρουμε για τους Άραβες (σε ένα βιβλίο) Facebook Twitter
Στο μνημειώδες έργο του «Οι Άραβες» ο Ρόγκαν αποκαλύπτει όλες τις πτυχές των μεταβάσεων σε ένα ιστορικό φάσμα που ξεκινάει από τον 16ο αιώνα για να φτάσει στις σημερινές πολεμικές συγκρούσεις συνδέοντας άμεσα το αραβικό ζήτημα με αυτό του ευρωπαϊκού ιμπεριαλισμού.
2

Γνωστός ήδη στην Ελλάδα από την Πτώση των Οθωμανών (εκδόσεις Αλεξάνδρεια) και με τεράστια φήμη στο εξωτερικό, ο ιστορικός και πανεπιστημιακός Γιουτζίν Ρόγκαν εξακολουθεί να φωτίζει άγνωστες πτυχές της Ιστορίας όχι μόνο από την πλευρά των νικητών αλλά κυρίως από την πλευρά των ηττημένων.

Ειδικά στο μνημειώδες έργο του Οι Άραβες ‒κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια, σε μετάφραση Μενέλαου Αστερίου)‒, που έχουν αναδείξει ήδη ως το καλύτερο non-fiction της χρονιάς ο «Economist», ο «Atlantic» και οι «Financial Times», αποκαλύπτονται όλες οι πτυχές των μεταβάσεων σε ένα ιστορικό φάσμα που ξεκινάει από τον 16ο αιώνα για να φτάσει στις σημερινές πολεμικές συγκρούσεις, εξηγώντας κάθε λεπτομέρεια και συνδέοντας άμεσα το αραβικό ζήτημα με αυτό του ευρωπαϊκού ιμπεριαλισμού.

Για πρώτη φορά, και λόγω της διαμόρφωσης ειδικών κέντρων μελέτης της Μέσης Ανατολής, όπως αυτό του St Antony's College στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, όπου ανήκει ο Ρόγκαν, έρχονται στο φως αναφορές από χαμένα αρχεία, ακόμα και από ημερολόγια Αράβων, όχι μόνο ιστορικών αλλά και εμπόρων ‒στο βιβλίο παρατίθεται το ημερολόγιο ενός κουρέα!‒, σε μια προσπάθεια να ενωθούν αρμονικά η μεγάλη ιστορία με τη μικρή, αρκετά πιο σημαντική στην αποσαφήνιση αντιδράσεων και γεγονότων.


Ανήκοντας σε μια νέα «φουρνιά» ιστορικών, οι οποίοι, παίρνοντας τα σκήπτρα από τη σχολή των Annales, πρόσθεσαν το δικό τους λιθαράκι στην ανάδειξη της πολιτικής και πολιτιστικής έκφραση της Ιστορίας, ο Ρόγκαν τολμά να δει το ιστορικό γίγνεσθαι όχι μόνο από την πλευρά της Δύσης αλλά και από την πλευρά της Ανατολής.

Άλλωστε, αυτοί οι δύο κόσμοι δεν είναι διαμετρικά αντίθετοι και συνδέονται με τρόπους ανήκουστους: απόδειξη αποτελούν όχι μόνο οι απανωτές επεμβάσεις των Δυτικών στις αραβικές χώρες αλλά και η παράδοξη εμπλοκή των Αράβων στην ευρωπαϊκή ήπειρο, καθώς τροφοδοτούσαν τους Δυτικούς με στρατιωτικό δυναμικό κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου. Από τον Ρόγκαν μαθαίνουμε πως σχεδόν όλες οι χώρες της Μέσης Ανατολής, όπως η Υεμένη, η Συρία, ο Λίβανος, η Παλαιστίνη, το Ιράκ, το Ιράν ακόμα και η Σαουδική Αραβία, είχαν στείλει στρατιώτες στο πεδίο της μάχης ‒ ιδού μια άγνωστη πτυχή της παγκόσμιας ιστορίας.

Για πρώτη φορά, και λόγω της διαμόρφωσης ειδικών κέντρων μελέτης της Μέσης Ανατολής, όπως αυτό του St Antony's College στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, όπου ανήκει ο Ρόγκαν, έρχονται στο φως αναφορές από χαμένα αρχεία, ακόμα και από ημερολόγια Αράβων, όχι μόνο ιστορικών αλλά και εμπόρων, σε μια προσπάθεια να ενωθούν αρμονικά η μεγάλη ιστορία με τη μικρή, αρκετά πιο σημαντική στην αποσαφήνιση αντιδράσεων και γεγονότων.


Η εμπλοκή των Αράβων στο ιστορικό γίγνεσθαι δεν θα μπορούσε να είναι μικρότερη τον καιρό της απόλυτης κατίσχυσης των Οθωμανών, αν και επί πέντε αιώνες που οι τελευταίοι εξουσίαζαν τις αραβικές χώρες άφηναν τεράστιο περιθώριο ανεξαρτησίας στους υποτελείς τους, εξού και η άμεση συνεργασία μεταξύ Οθωμανών και Μαμελούκων διοικητών στις οθωμανικές επαρχίες της Συρίας και της Αιγύπτου.

Ο Ρόγκαν αναφέρει χαρακτηριστικά μερικούς από αυτούς τους μπέηδες, φροντίζοντας πάντα να διανθίζει την αφήγηση με προσωποποιημένα παραδείγματα, όπως αυτό του Αλή Μπέη, γνωστού με το όνομα Μπουλούτ Καπάν επειδή «μπορούσε να αιχμαλωτίζει να σύννεφα» και να νικάει τους Βεδουίνους. Αν εξαιρέσει κανείς ένα διάστημα κατά το οποίο οι Βρετανοί αλλά και ο Ναπολέων με τον στρατό του προσπάθησαν να κατακτήσουν εδάφη της Βόρειας Αφρικής, οι Μαμελούκοι ήταν σχεδόν πάντα κυρίαρχοι στην περιοχή.

Ο μόνος που κατάφερε να τους αναχαιτίσει, όπως και τους Δυτικούς, διεκδικώντας προνόμια από τους Οθωμανούς, ήταν ο Μοχάμεντ Άλι, ο οποίος ανέκτησε στις αρχές του 19ου αιώνα τον έλεγχο όλης της Αιγύπτου, και όχι μόνο. Αντιγράφοντας πιστά τις μεθόδους του στρατού του Ναπολέοντα, ο αλβανικής καταγωγής Άλι κατάφερε να φτιάξει έναν πανίσχυρο στρατό, γνωστό ως η «νέα τάξη στρατιωτών νιζαμί».

Ήταν αυτοί που εστάλησαν μαζί με τον γιο του, τον περίφημο Ιμπραήμ Πασά, στην Πελοπόννησο για να βοηθήσουν τους Οθωμανούς να καταστείλουν την ελληνική εθνεγερσία. Σύμφωνα με τον Ρόγκαν, η παρουσία του αιγυπτιακού κατ' ουσίαν στρατού στην Ελλάδα δεν ήταν καθόλου αρεστή στους Ευρωπαίους και ήταν ακριβώς σε αυτό το σημείο που ο ανατολικός κόσμος φάνηκε έρχεται σε διπλωματική και άμεση σύγκρουση με τον δυτικό, για λόγους που εκτείνονταν πέρα από τις εδαφικές διεκδικήσεις. Επομένως, Ελλάδα ήταν το κρίσιμο σημείο.

Μετά τη συντριβή του γιου του και των στρατευμάτων του στη Ναυμαχία του Ναυαρίνου, ο Μοχάμεντ Άλι έστρεψε το βλέμμα του στη Συρία, αλλά τελικά οι Μεγάλες Δυνάμεις (Μεγάλη Βρετανία, Αυστρία, Ρωσία και Πρωσία) ήταν που δεν του επέτρεψαν να διατηρήσει τέτοιες βλέψεις, αν και εκείνος πρέσβευε ότι η Γαλλία θα τον υποστήριζε. Ίσως έκτοτε να σήμανε η αρχή μια σειρά από ψευδαισθήσεις των Αράβων ότι οι δυτικές δυνάμεις είτε θα συνέδραμαν στον εκσυγχρονισμό των περιοχών τους είτε θα στέκονταν αρωγοί σε διαφορετικές περιστάσεις. Πάντοτε συνέβαινε ακριβώς το αντίθετο.

 
Επομένως, όλος σχεδόν ο 19ος αιώνας ήταν μια προσπάθεια εκμοντερνισμού των αραβικών περιοχών αλλά και μια σειρά ψευδαισθήσεων με τις πρωτοβουλίες των Αράβων εκσυγχρονιστών, οι οποίοι κόμιζαν νέες ιδέες από την Ευρώπη, μαζί με αυτήν της καθιέρωσης Συντάγματος. Ο εκσυγχρονισμός του 19ου αιώνα σήμαινε πολλά και διαμόρφωσε ένα αλισβερίσι που καθιέρωσε τη φήμη των Αράβων στο φαντασιακό των δυτικών συγγραφέων μέσα και από το κίνημα του οριενταλισμού.

Εκτός αυτού, όμως, οι επικές μάχες ανάμεσα στις δυτικές δυνάμεις για τον έλεγχο των περιοχών, μετά και την πτώση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, συνεχίζονταν για καιρό. Δεν είναι τυχαίο ότι μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα η Γαλλία πολεμάει διαρκώς με την Αγγλία ‒ λίγο έλειψαν να συγκρουστούν μεταξύ τους πολεμικά ακόμα και για «ένα απομονωμένο κομμάτι του Νείλου στο Σουδάν», όπως σημειώνει ο Ρόγκαν.

Όλα όσα θέλουμε να ξέρουμε για τους Άραβες (σε ένα βιβλίο) Facebook Twitter
Ανήκοντας σε μια νέα «φουρνιά» ιστορικών, οι οποίοι, παίρνοντας τα σκήπτρα από τη σχολή των Annales, πρόσθεσαν το δικό τους λιθαράκι στην ανάδειξη της πολιτικής και πολιτιστικής έκφραση της Ιστορίας, ο Ρόγκαν τολμά να δει το ιστορικό γίγνεσθαι όχι μόνο από την πλευρά της Δύσης αλλά και από την πλευρά της Ανατολής.


Εύλογα αυτό το ιμπεριαλιστικό μένος καλλιέργησε τον αραβικό εθνικισμό, καθώς μέχρι τότε δεν υπήρχε τίποτα που να μοιάζει με ενιαία αραβική ταυτότητα, ούτε καν με εθνικό προσδιορισμό. Σε αυτό συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό η περίφημη αναγέννηση της Αραβίας στα γράμματα και τις τέχνες, γνωστή ως νάχντα. Είναι χαρακτηριστικό πως το 1870 μόνο η Βηρυτός διέθετε 25 εφημερίδες και περιοδικά.

Γράφει χαρακτηριστικά ο Ρόγκαν: «Ο εθνικισμός, ο οποίος εκφραζόταν στις εφημερίδες των ημερών του Άχμεντ Αμίν, ήταν σχετικά νέο φαινόμενο. Η ιδέα του "έθνους" ως πολιτικής οντότητας, κοινότητας η οποία διαμένει σε συγκεκριμένη περιοχή και επιδιώκει την αυτοκυβέρνησή της, ήταν προϊόν του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού που ρίζωσε στη Μέση Ανατολή και σε άλλα μέρη του κόσμου στη διάρκεια του 19ου αιώνα.

»Νωρίτερα από τον 19ο αιώνα πολλοί άνθρωποι στον αραβικό κόσμο είχαν αποδοκιμάσει τον εθνικισμό όταν αυτός συνδέθηκε με τις χριστιανικές κοινότητες στα Βαλκάνια, οι οποίες επιδίωκαν συνήθως τη στήριξη της Ευρώπης, να αποσχιστούν από την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Αιγύπτιοι και Βορειοαφρικανοί στρατιώτες είχαν ανταποκριθεί στο κάλεσμα του σουλτάνου και είχαν πολεμήσει εναντίον των βαλκανικών εθνικιστικών κινημάτων από τη δεκαετία του 1820 και τη δεκαετία του 1870». Εννοείται ότι γράφοντας αυτές τις γραμμές ο συγγραφέας στο μυαλό του έχει και πάλι την Ελλάδα.


Όμως, όσο κι αν οι Άραβες, ειδικά οι Σύριοι, διεκδικούσαν εδαφική και πολιτική αυτονομία ανάλογη με αυτή που δόθηκε στην Ελλάδα, δεν τα κατάφεραν. Τα επόμενα χρόνια, ειδικά αυτά του Μεσοπολέμου, οι Άραβες έρχονταν σε σύγκρουση με τις αποικιοκρατικές μεγάλες δυνάμεις της Δύσης, οι οποίες τελικά επέβαλαν το δικό τους modus operandi, μια σύγκρουση που κρατάει, λίγο πολύ, μέχρι σήμερα.

Αντίστοιχα, πάλι, τα θέματα που εξετάζει στη συνέχεια ο Ρόγκαν και κατά κάποιον τρόπο αναδείχτηκαν τον 20ό αιώνα συνδέονται με εκείνη ακριβώς την περίοδο: η κρυφή διπλωματία που οδήγησε στη Συμφωνία Σάικς-Πικό (μην ξεχνάμε ότι την κατέλυσε ο ISIS μόλις το 2014), η αραβο-ισραηλική σύγκρουση, ο ισλαμικός πολιτικός φανατισμός, το πετρέλαιο ως αιτία πολέμου. Χωρίς να φοβάται να θίξει τις πλέον μελανές πτυχές, όπως η τρομοκρατία, ο ρόλος της PLO ή της Χεζμπολάχ, ο γνωστός συγγραφέας και πανεπιστημιακός προσφέρει ένα ολοκληρωμένο ιστορικό πόνημα για την πορεία της αραβικής ταυτότητας με ένα τεράστιο εύρος αναφορών και πηγών που δεν αφήνει κανένα ερώτημα αναπάντητο.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO.

Βιβλίο
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι ανάσες των βάλτων

Βιβλίο / Άρης Μπερλής : Οι ανάσες των βάλτων

Οι «Άραβες των Βάλτων» του Γουίλφρεντ Θέσιγκερ (εκδόσεις Τσαγκαρουσιάνος) είναι ένα βιβλίο ανένταχτο, πολλαπλών κατευθύνσεων: το βιβλίο ενός αυθεντικού εξερευνητή, μια οικολογική ελεγεία, ένα κείμενο με λογοτεχνική πειστικότητα. Ο Άρης Μπερλής, μεταφραστής του βιβλίου, μιλάει στην Κατερίνα Ι. Ανέστη για τη μοναδική περπατησιά του Θέσιγκερ στον ανόθευτο πολιτισμό της Μέσης Ανατολής και τον κατατάσσει στη φυλή των «αεί παίδων»
Αντώνης Λιάκος: «Ο 20ος αιώνας ονομάστηκε "ο αιώνας των άκρων", εγώ θα τον ονόμαζα αιώνα της δημοκρατίας»

Βιβλίο / Αντώνης Λιάκος: «Ο 20ος αιώνας ονομάστηκε "ο αιώνας των άκρων", εγώ θα τον ονόμαζα αιώνα της δημοκρατίας»

Μια συζήτηση με τον Ομότιμο καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών και επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου του «Ο ελληνικός 20ός αιώνας» (εκδόσεις Πόλις)
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος

Βιβλίο / Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος

Mία από τις σημαντικότερες θεωρητικούς της εποχής μας, που έχει δεχθεί επιθέσεις και έχει λογοκριθεί για τις απόψεις της μόλις κυκλοφόρησε το τελευταίο της βιβλίο με τίτλο «Ποιος φοβάται το φύλο;» το οποίο αναμένεται να συζητηθεί, ενώ πολλοί αναρωτιούνται αν η ίδια έγινε mainstream.
EΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ