Ο συγγραφέας Jack London γράφει για τον αγώνα του αιώνα

Ο συγγραφέας Jack London γράφει για τον αγώνα του αιώνα Facebook Twitter
1
Ο συγγραφέας Jack London γράφει για τον αγώνα του αιώνα Facebook Twitter
O Jack Johnson (1878-1946) γίνεται ο πρώτος μαύρος πρωταθλητής βαρέων βαρών. Έμαθε μποξ στην φυλακή όπου βρισκόταν για αδικήματα που αφορούσαν παραβάσεις ρατσιστικών νόμων. Οι παραβάσεις αναφέρονταν, κυρίως, στις σχέσεις του με λευκές γυναίκες. Τον παγκόσμιο τίτλο τον πήρε απο τον Τζέφρυς στον 15ο γύρο. Ο αγώνας έγινε στο Ρίνο της Νεβάδας το 1910. Μετά την νίκη του αναγκάστηκε σε αποδημία απο τις ΗΠΑ...

Αν οι ιστορίες του Jack London εμπνευσμένες από τον κόσμο του μποξ έχουν ενδιαφέρον, τότε τα δημοσιογραφικά του κείμενα για τους αγώνες πυγμαχίας είναι χωρίς υπερβολή μικρά αριστουργήματα του γραπτού λόγου. Και πως αλλιώς να χαρακτηρίσεις δημοσιογραφικά κείμενα που έχουν γραφτεί το 1910 και μετά από περισσότερο από έναν αιώνα μπορούν να βάλουν τα γυαλιά στους σημερινούς αθλητικογράφους;

Η καλύτερη ανταπόκριση του ήταν αυτή που του είχε αναθέσει η εφημερίδα Χέραλντ της Νέας Υόρκης τον Ιούνιο του 1910 για τον ιστορικό αγώνα ανάμεσα στους διάσημους μποξέρς της εποχής Τζέφρυς και Τζόνσον. Καταφθάνει στην πόλη Ρίνο στην Νεβάδα, δέκα μέρες πριν τον αγώνα και καθημερινά στέλνει μια ανταπόκριση. Από το κλίμα που επικρατεί στην πόλη και την άφιξη των αθλητών μέχρι τις βραδινές προπονήσεις τους και τις φαινομενικά ασήμαντες ιδιοτροπίες των πρωταγωνιστών που ετοιμάζονται για τον αγώνα της ζωής τους, ιδιοτροπίες όμως που το γερακίσιο μάτι του Λόντον τις κόβει και τις σερβίρει στον αναγνώστη με τρόπο που ξεσκεπάζει κομμάτια της προσωπικότητας τους, τα κείμενα του είναι σκέτη απόλαυση. Όπως σε αυτό το απόσπασμα:

Φαντάζομαι ότι όσοι διάβαζαν τις ανταποκρίσεις του και δεν μπορούσαν να βρίσκονται στην Νεβάδα εκείνο τον Ιούλιο του 1910 θα είχαν πεθάνει από την ζήλια τους. Σου δημιουργεί την αίσθηση ότι χάνεις κάτι τόσο σημαντικό που θα το μετανιώσεις επειδή δεν το έζησες.

 

Παρεξηγώντας λοιπόν μερικοί τον Τζέφ, σου πετάνε ξαφνικά την δήθεν αποστομωτική ερώτηση: «Και καλά, αν φοβάται τόσο πολύ το κοινό, και δεν προπονείται μπροστά σε διακόσια άτομα, τότε πως θα αγωνιστεί μπροστά σε 20.000 θεατές;»

 

Η απάντηση είναι απλή. Έχει ήδη αγωνιστεί μπροστά σε ανάλογα μεγάλα πλήθη, χωρίς να φοβηθεί. Επιπλέον είναι ένας άνθρωπος που σκέπτεται. Ένας σιωπηλός άνθρωπος συνήθως είναι και σκεπτόμενος. Επειδή δεν ξεστομίζει στον πρώτο τυχόντα τις σκέψεις του, δεν σημαίνει ότι δεν ξέρει τι του γίνεται.

 

Αντίθετος χαρακτήρας είναι ο ανέμελος, χαρούμενος Τζακ Τζόνσον. Κανείς πυγμάχος δεν υπήρξε πιο κοινωνικός από τον Τζόνσον ολοένα και πιο πρόθυμος να ξανασυναντήσει παλιούς γνώριμους και να κάνει καινούριους. Τα πλήθη τον γοητεύουν, σπεύδει να τα συναντήσει και για να ανταποδώσει τα ικανοποιεί όσο μπορεί. Αν μια μέρα αποφασίσει να μην προπονηθεί και μαζευτούν στο μεταξύ διακόσιοι φίλαθλοι που τον περιμένουν, αποκλείεται να τους αφήσει απογοητευμένους. Θα ξεκινήσει αμέσως με τους παρτεναίρ το, και σε λίγο θα βρίσκεται στον δέκατο ή στον δωδέκατο γύρο μιας επίδειξης.

 

Στον καταυλισμό του ο Τζόνσον , είναι διαρκώς στο επίκεντρο των πραγμάτων. Είναι αυτός που διασκεδάζει τους άλλους, που παίζει μουσική, παιχνίδια, που μιμείται και σατιρίζει. Προσκαλεί μεγαλόφωνα τους άλλους να του κάνουν παρέα και να διασκεδάσουν.

Στις Τέσσερις αυτοί οι δύο παράξενα διαφορετικοί άνθρωποι θα έρθουν για πρώτη φορά αντιμέτωποι, ο σιωπηλός μαχητής και ο φλύαρος. Δυο πράγματα περιμένω από τον Τζόνσον. Όσο προχωράει ο αγώνας να μιλάει όλο και λιγότερο και το περίφημο χαμόγελο του να σβήσει, αν δεν παγώσει, γιατί δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για τον αγώνα της καριέρας του, κι αν ποτέ σοβαρευτεί στη ζωή του θα είναι στις Τέσσερις, ύστερα από τους πρώτους γύρους που το παιχνίδι θα μπει στο ψητό. Μια ασφαλής πρόβλεψη για τον Τζέφρυς είναι ότι δεν θα γίνει πιο ομιλητικός στους επόμενους γύρους απ ότι στον πρώτο και ότι στον πρώτο δεν θα ξεστομίσει λέξη.»

Ο συγγραφέας Jack London γράφει για τον αγώνα του αιώνα Facebook Twitter
Τζιμ Τζέφρυς, (1875-1953). Κέρδισε τον παγκόσμιο τίτλο το 1902 στον 9ο γύρο, με νοκ αουτ απο τον Φίτζσίμονς. Μέχρι τον 8ο γύρο οι πάντες περίμεναν οι πάντες να εγκαταλείψει αφού τα τραύματα του έκαναν τη θέα του φρικιαστική. Με τους σημερινούς κανονισμούς ο αγώνας θα είχε διακοπεί εις βάρος του...
Ο συγγραφέας Jack London γράφει για τον αγώνα του αιώνα Facebook Twitter
Σκηνή απο τον ιστορικό αγώνα ανάμεσα στους δυο πυγμάχους...

Αυτό που συναρπάζει περισσότερο στην ανταπόκριση του Λόντον είναι ότι ενώ έχει την προσωπική του προτίμηση ανάμεσα στους δυο αθλητές την οποία εκφράζει, δεν αφήνεται να παρασυρθεί από αυτή. Στις ανταποκρίσεις του ο συγγραφέας κρατάει το χαλινάρι και δεν αφήνει τον οπαδό να εκτροχιασθεί, ενώ στο τέλος αυτός που νικά είναι ο δημοσιογράφος!

Καθώς το διάβαζα σκεφτόμουν όλους αυτούς που γράφουν για το ποδόσφαιρο  σήμερα που όχι μόνο δεν χαλιναγωγούν την προσωπική τους προτίμηση αλλά παρασύρονται από αυτή. Για αυτό τα κείμενα τους μοιάζουν με πληρωμένες καταχωρήσεις υπέρ μιας ομάδας που διαβάζονται μόνο από τους οπαδούς της ομάδας.

Ενώ ο Λόντον αγαπά το ίδιο το άθλημα πιο πολύ από τους πρωταγωνιστές του. Φαντάζομαι ότι όσοι διάβαζαν τις ανταποκρίσεις του και δεν μπορούσαν να βρίσκονται στην Νεβάδα εκείνο τον Ιούλιο του 1910 θα είχαν πεθάνει από την ζήλια τους. Σου δημιουργεί την αίσθηση ότι χάνεις κάτι τόσο σημαντικό που θα το μετανιώσεις επειδή δεν το έζησες. Έχω την αίσθηση ότι εάν έγραφε για διαγωνισμό μαγειρικής θα σου δημιουργούσε την ίδια ζήλια επειδή τον έχασες. Γράφει τρεις μέρες πριν τον αγώνα:

«Είμαι ευτυχής που βρίσκομαι εδώ. Δεν έχει ξαναδιοργανωθεί αναμέτρηση όμοια με αυτήν που περιμένουμε σε τρείς μέρες. Αν κάποιος Κροίσος μου έλεγε να κανονίσω μόνος μου το χρηματικό ποσό που θέλω για να μη δω τον αγώνα, θα ερχόμουν σε πολύ δύσκολη θέση. Ασφαλώς κάποιο μυθικό ποσό θα με κρατούσε μακριά, ο υπολογισμός του όμως θα ήταν εξουθενωτικός. Αυτό που φοβάμαι δεν είναι ο Κροίσος, αλλά μην με πατήσει κανένα τράμ στο Ρίνο. Όταν σκέφτομαι όμως τα χάλια που έχουν, παίρνω θάρρος.

 

Όποιος αγαπάει το μποξ, διαθέτει τα λεφτά και βρίσκεται σε απόσταση βολής από το Ρίνο, δεν θα πρέπει να χάσει τον αγώνα. Απ όποια σκοπιά και αν εξετάσουμε το θέμα, βλέπουμε ότι η ιστορία του ρίνγκ δεν έχει γνωρίσει ξανά τέτοια σύγκρουση και ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να επαναληφθεί στο μέλλον – τουλάχιστον όσο ζουν οι σημερινοί φίλοι του αθλήματος. Ακόμη και αν ξεπεραστούν οι προκαταλήψεις εναντίον του, αν κάθε πολιτεία αγκαλιάσει ζεστά το μποξ, πάλι δεν υπάρχει περίπτωση να επαναληφθεί τέτοια σύγκρουση μέσα στην ερχόμενη γενιά.

 

Κατ αρχήν, ποτέ δυο τέτοιοι άνδρες δεν έχουν βρεθεί αντιμέτωποι στο ρίνγκ. Στην μακριά ιστορία του μπόξ, ποτέ δεν συγκρούστηκαν δυο εφάμιλλοι γίγαντες. Δεν υπάρχει άλλος από την γενιά τους που να μπορεί να συγκριθεί μαζί τους. Είναι αποτέλεσμα όχι μιας γενιάς, αλλά δυο φυλών.»

Ο συγγραφέας Jack London γράφει για τον αγώνα του αιώνα Facebook Twitter
Αφίσα της εποχής.

Στον αγώνα θα σημειωθεί μια ιστορική νίκη. Ο jack Johnson θα γίνει ο πρώτο Αφροαμερικανός παγκόσμιος πρωταθλητής πυγμαχίας στην κατηγορία βαρέων βαρών. Ο Λόντον γράφει:

«Ο Τζόνσον είναι ένα θαύμα. Κανείς δεν τον καταλαβαίνει τον άνθρωπο που διαρκώς χαμογελά. Λοιπόν, αυτή η αναμέτρηση ήταν όλη ένα χαμόγελο. Η προσπάθεια που κατέβαλε ο Τζόνσον για να νικήσει, περιορίστηκε σε ένα χαμόγελο. Τι πιο ξεκούραστη νίκη!

Και τώρα που θα βρεθεί πρωταθλητής που θα εξαναγκάσει τον Τζόνσον να υπερβεί τις δυνάμεις του, που θα θολώσει το αστραφτερό του βλέμμα, θα σβήσει το χαμόγελο και θα σιωπήσει το χρυσολάλητο βλέμμα του;»

Ο συγγραφέας Jack London γράφει για τον αγώνα του αιώνα Facebook Twitter
Φωτο: Ο συγγραφέας Jack London σε νεαρή ηλικία. O Λόντον είναι ένας απο τους πρώτους συγγραφείς (αν όχι ο πρώτος) που τόλμησε να χρησιμοποιήσει ένα πυγμάχο ως μυθιστορηματικό ήρωα το 1905 στο "Παιχνίδι"...

Αποσπάσματα απο τις "Ιστορίες του Μπόξ"- Jack London εκδόσεις: ΑΓΡΑ. Λεζάντες απο τις πληροφορίες που βρίσκονται στο Επίμετρο του βιβλίου

 ________________

 


Σκηνές απο τον αγώνα μέσα απο το ντοκιμαντέρ για τον Jack Johnson γυρισμένο το 1971

Βιβλίο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια