Ο Στίβεν Χόκινγκ και η λατρεία του για τη Μέριλιν

Ο Σ. Χόκινγκ, η λατρεία για τη Μονρόε και τα σεξ κλαμπ Facebook Twitter
Μαθαίνουμε για τους δύο δύσκολους γάμους του, για τις έρευνες της αστυνομίας με αφορμή τους ισχυρισμούς για κακοποίηση, ακόμη και μικρολεπτομέρειες όπως για την αφίσα της Μέριλιν Μονρόε που είχε κρεμασμένη στο γραφείο του στο Κέιμπριτζ.
0

ΕΜΕΙΝΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ως ένας από τους πιο διάσημους επιστήμονες του πλανήτη. Χαρακτηρίστηκε ως ο επόμενος Αϊνστάιν, κυριαρχώντας πλήρως με τις κοσμολογικές του ιδέες στον τομέα της θεωρητικής φυσικής. Αναζήτησε απαντήσεις σε θεμελιώδη ερωτήματα για την αποκωδικοποίηση του σύμπαντος, ενώ η ζωή του αποτέλεσε αντικείμενο βιβλίων, ταινιών και τηλεοπτικών εκπομπών.

Γοήτευσε και ενέπνευσε εκατομμύρια ανθρώπους, ακόμη και εκείνους που ποτέ δεν είχαν ενδιαφερθεί για την επιστήμη. Όταν πέθανε, το 2018, το Αβαείο έθαψε τις στάχτες του κοντά στον τάφο του Νεύτωνα. Μιλάμε για τον Στίβεν Χόκινγκ, ένα απ’ τα πιο λαμπρά μυαλά της παγκόσμιας ακαδημαϊκής κοινότητας. Μια ιδιοφυΐα που είχε το χάρισμα να κάνει προσιτά και εύληπτα τα πιο περίπλοκα μυστήρια των νόμων της Φυσικής.

Στην πολυσέλιδη νέα βιογραφία προβάλλεται ο άνθρωπος πίσω από τον μύθο του ιδιοφυούς επιστήμονα  που πρωταγωνίστησε στον χώρο του, ξετυλίγοντας τα βαθύτερα μυστήρια του σύμπαντος.

Ποιος ήταν, όμως, ο πραγματικός Στίβεν Χόκινγκ; Ποια είναι τα ανθρώπινα στοιχεία που συνοδεύουν αθόρυβα τον μύθο του; Σε αυτά τα ερωτήματα έρχεται να απαντήσει μια ανατρεπτική και ιδιότυπη βιογραφία με τον τίτλο «Ο πραγματικός Χόκινγκ: Κατασκευάζοντας έναν διάσημο επιστήμονα» (εκδόσεις Μεταίχμιο, μτφρ. Ανδρέας Μιχαηλίδης), γραμμένη από τον καθηγητή στο Ινστιτούτο Δημοσιογραφίας «Arthur L. Carter» του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, Τσαρλς Σάιφ.

Ο γνωστός δημοσιογράφος, ο οποίος ειδικεύεται σε επιστημονικά θέματα, αποκαλύπτει την προσωπικότητα και το έργο του Χόκινγκ, εστιάζοντας με κριτικό τρόπο σε ποικίλες όψεις του βίου του. Εξερευνά τον Χόκινγκ ως φυσικό, ως σελέμπριτι, ως σόουμαν, ως σύζυγο και πατέρα. Ουσιαστικά, εξερευνά τις αθέατες όψεις ενός ανθρώπου που κατάφερε να γίνει η πιο γνωστή φυσιογνωμία στον κόσμο της επιστήμης από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 μέχρι τον θάνατό του το 2018. 

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Charles Seife, Ο πραγματικός Χόκινγκ: Κατασκευάζοντας έναν διάσημο επιστήμονα, Μτφρ.: Ανδρέας Μιχαηλίδης, εκδόσεις Μεταίχμιο

Μετά την κυκλοφορία του βιβλίου του «Χρονικό του Χρόνου», που εκδόθηκε το 1988, μεταφράστηκε σε 40 γλώσσες και πούλησε περισσότερα από δέκα εκατομμύρια αντίτυπα, απέκτησε τα χαρακτηριστικά ενός προφήτη. Μιλώντας ως ένας γκουρού, δεν δίσταζε να εξηγεί ακόμη και ζητήματα που δεν άπτονταν της αρμοδιότητάς του, ενώ, εκτός του ότι άφησε μια τεράστια επιστημονική κληρονομιά, έγραψε ιστορία και με τα σύντομα αποφθέγματά του.

Μερικές από τις πιο γνωστές ρήσεις του Χόκινγκ, που τον ανήγαγαν σε ροκ σταρ της επιστήμης, ήταν: «Η ζωή θα ήταν τραγική αν δεν ήταν αστεία», «Ο μεγαλύτερος εχθρός της γνώσης δεν είναι η άγνοια αλλά η ψευδαίσθηση της γνώσης».

Οι ομιλίες του γέμιζαν ολόκληρα αμφιθέατρα, οι απόψεις του απασχολούσαν τα πρωτοσέλιδα του Τύπου, όλοι προσπαθούσαν να φωτογραφηθούν μαζί του, ενώ όλες οι διαλέξεις του ήταν περιζήτητες. Ο ίδιος, καθηλωμένος στο αναπηρικό του αμαξίδιο εξαιτίας της ανίατης νευρολογικής νόσου με την ονομασία Λου Γκέρινγκ, μιλούσε για πολλά χρόνια με συνθετική φωνή.

Στην πολυσέλιδη νέα βιογραφία προβάλλεται ο άνθρωπος πίσω από τον μύθο του ιδιοφυούς επιστήμονα που πρωταγωνίστησε στον χώρο του, ξετυλίγοντας τα βαθύτερα μυστήρια του σύμπαντος.

Να θυμίσουμε εν τάχει ότι ο Στίβεν Γουίλιαμ Χόκινγκ γεννήθηκε στην Οξφόρδη στις 8 Ιανουαρίου 1942. Ήταν το μεγαλύτερο από τα τρία παιδιά του ιατρικού ερευνητή Φρανκ Χόκινγκ και της Έιλιν Γουόκερ που εργαζόταν ως γραμματέας σε ερευνητικό ινστιτούτο. Και οι δυο γονείς του ήταν απόφοιτοι του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Το 1966, και ενώ είχε διαγνωστεί με αμυοτροφική πλευρική σκλήρυνση, μια εκφυλιστική ασθένεια –το γεγονός ότι κατάφερε να ζήσει τόσο πολύ εξέπληττε τον κόσμο–, έλαβε το διδακτορικό του από το Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ – η διατριβή του είχε τίτλο «Ιδιότητες των διαστελλομένων συμπάντων». Γενικότερα, ο Βρετανός επιστήμονας ήταν γνωστός για το έργο του πάνω στις μαύρες τρύπες και τη σχετικότητα και είχε συγγράψει πολλά επιστημονικά βιβλία, μεταξύ των οποίων το γνωστό «Χρονικό του Χρόνου».

Ο Σ. Χόκινγκ, η λατρεία για τη Μονρόε και τα σεξ κλαμπ Facebook Twitter
Oι εμβληματικές φωτογραφίες από τις περιπέτειές του με το αμαξίδιο στις ερημιές της Ανταρκτικής θα γίνονταν ανάρπαστες από τις εφημερίδες και τα sites σε όλο τον κόσμο.

Στη συγκεκριμένη βιογραφία ο Τσαρλς Σάιφ χρησιμοποιεί το τέχνασμα της αντίστροφης χρονολογικής σειράς, ξεκινώντας από το τέλος και καταλήγοντας στα παιδικά χρόνια του διάσημου επιστήμονα.

Όπως σημειώνει: «Αν αντιστρέψετε τη ροή του χρόνου, αυτό που αναδύεται είναι ένας άνθρωπος ιδιότροπος, αλαζονικός, άκαρδος, όμως και ζεστός, πνευματώδης και ευφυής. Περίπλοκος. Συναρπαστικός. Μοναδικός». Δημιουργεί ένα ιστορικό ντοκουμέντο το οποίο απέχει κατά πολύ από μια αγιογραφία, έχοντας αντλήσει υλικό από συζητήσεις και ενσωματώνοντας νέες συνεντεύξεις με πρόσωπα του στενού κύκλου του, φοιτητές, συνεργάτες ή και πνευματικούς αντιπάλους του.

Ήταν τελικά ένας επιστήμονας που γνώριζε καλά το παιχνίδι της δημοσιότητας; Μήπως υπερεκτιμήθηκε η ιδιοφυΐα του Χόκινγκ; Ο Σάιφ επιμένει στην περιγραφή των προσωπικών του αποτυχιών και αφήνει ευθέως να εννοηθεί ότι ήξερε καλά πώς να εκμεταλλεύεται τα εργαλεία αυτοπροβολής.

Η αλήθεια είναι ότι οι ανακαλύψεις του Χόκινγκ θα ενέπνεαν τη νέα γενιά, ενώ οι εμβληματικές φωτογραφίες από τις περιπέτειές του με το αμαξίδιο στις ερημιές της Ανταρκτικής ή αιωρούμενος σε μια πτήση zero-g θα γίνονταν ανάρπαστες από τις εφημερίδες και τα sites σε όλο τον κόσμο.

Επίσης, είναι χαρακτηριστική η μαρτυρία του Ρέι Λαφλάμ, ενός από τους πρώην φοιτητές και φροντιστές του Χόκινγκ, που με αφορμή μια φωτογραφία από τη γνωστή πτήση μηδενικής βαρύτητας του εποστήμονα που έχει στον τοίχο του, αναφέρει: «Έχω καρκίνο του πνεύμονα, και η πρόγνωση για τον καρκίνο του πνεύμονα δεν είναι ιδιαίτερα καλή. Χάρη στη σύγχρονη ιατρική, όμως, αυτήν τη στιγμή είμαι ζωντανός. Γι’ αυτό έχω τη φωτογραφία εκεί. Όποτε απελπίζομαι, την κοιτάζω και σκέφτομαι ότι, αν αυτός ο κερατάς άντεξε πενήντα χρόνια, μπορώ κι εγώ ν’ αντέξω τουλάχιστον είκοσι πέντε». 

Ο Σ. Χόκινγκ, η λατρεία για τη Μονρόε και τα σεξ κλαμπ Facebook Twitter
Η γνωστή πτήση μηδενικής βαρύτητας του Χόκινγκ.

Ο Τσαρλς Σάιφ φιλοτεχνεί ένα διαφορετικό πορτρέτο σ’ αυτήν τη συναρπαστική βιογραφία στην οποία ξεδιπλώνονται μοναδικές στιγμές αυτής της θρυλικής προσωπικότητας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το βιβλίο αυτό απευθύνεται ξεκάθαρα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό, εξού και αν θέλετε να αναζητήσετε πληροφορίες για τα επιστημονικά του επιτεύγματα, τις εργασίες ή τις μελέτες του καλό θα είναι να ψάξετε σε άλλες πηγές.

Ακολουθώντας, λοιπόν, αυτή την ασυνήθιστη δομή αφήγησης, δίνει νέο περιεχόμενο, χωρίς να εξιδανικεύει, φέρνοντας ταυτόχρονα στο προσκήνιο τις άγνωστες σελίδες της προσωπικής του ζωής. Από τη μια παρακολουθούμε τον εμβληματικό φυσικό να απολαμβάνει τη φήμη του ως ινδάλματος της επιστήμης και από την άλλη να είναι σχεδόν αποξενωμένος απ’ τα παιδιά του. Επιπλέον, μαθαίνουμε για τους δύο δύσκολους γάμους του, οι οποίοι είχαν άδοξο τέλος, για τις έρευνες της αστυνομίας με αφορμή τους ισχυρισμούς για κακοποίηση, τις τακτικές επισκέψεις του στα νοσοκομεία, ακόμη και για μικρολεπτομέρειες όπως η αφίσα της Μέριλιν Μονρόε που είχε κρεμασμένη στο γραφείο του στο Κέιμπριτζ.

Στο σημείο αυτό παραθέτει και τη μαρτυρία του σκηνοθέτη Έρολ Μόρις, ο οποίος συζητούσε με τον Χόκινγκ στη διάρκεια των γυρισμάτων του «Χρονικού του Χρόνου» και κάποια στιγμή αναφέρθηκε το θέμα της αλησμόνητης σταρ του Χόλιγουντ. «"Κατάλαβα γιατί έχεις όλες αυτές τις φωτογραφίες της Μέριλιν Μονρόε στον τοίχο σου. Κι εκείνη, όπως κι εσένα, την εκτιμούσαν περισσότερο για το κορμί παρά για το μυαλό της". Τότε μου έριξε ένα πραγματικά τρελό βλέμμα, σαν να έλεγε: "Τι διάολο είναι αυτά που λες, κύριε Μόρις;". Τελικά ακούγεται ένα κλικ και μου λέει: "Ναι"».

Στις πολυάριθμες μη κολακευτικές αφηγήσεις που υπάρχουν στη βιογραφία και συμβάλλουν στην αποδόμησή του περιλαμβάνονται και προσωπικά ζητήματα, όπως ότι ήταν τόσο ανταγωνιστικός που δεν άφηνε τα παιδιά του να τον νικήσουν στο σκάκι ή το ότι επέλεγε να συχνάζει σε στριπτιτζάδικα και σεξ κλαμπ. Η βρετανική «Daily Mail» είχε φτάσει στο σημείο να ζητήσει ακόμη και σχόλιο από το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ στο οποίο εργαζόταν ο Χόκινγκ για το θέμα αυτό.

Όσον αφορά τη σεξουαλική του ζωή, ο συγγραφέας θυμίζει ότι η πρώην σύζυγός του, Τζέιν, περιέγραφε στα απομνημονεύματά της τις σεξουαλικές επαφές τους με τραυματικούς όρους, σημειώνοντας ότι η σεξουαλική πράξη ήταν «κενή και τρομακτική», μια πηγή άγχους και αποστροφής.

Το βέβαιο είναι ότι ο Τσαρλς Σάιφ υφαίνει επιδέξια μια πλούσια αφήγηση και παραδίδει μαθήματα για το πώς να γράφει κανείς δίκαια αλλά και κριτικά για μια ιδιοφυΐα και τη φήμη που την ακολουθούσε. Είναι μια ειλικρινής εξιστόρηση της πολυτάραχης ζωής μιας εμβληματικής προσωπικότητας του επιστημονικού κόσμου.

Οι θαυμαστές του Χόκινγκ ίσως απογοητευτούν. Αλλά δεν μπορούμε να μην αναγνωρίσουμε ότι ο συγγραφέας παραμένει ένας ψύχραιμος κριτής της καριέρας του Χόκινγκ, αναδεικνύοντας την πολύ πιο ενδιαφέρουσα πραγματικότητα πίσω απ’ αυτόν αλλά και ποιοι παράγοντες συντέλεσαν ώστε να εξελιχθεί σε ένα σύμβολο της επιστήμης του εικοστού αιώνα.

Ο Στίβεν Χόκινγκ έφυγε από τη ζωή τον Μάρτιο του 2018. Η οικογένειά του ζήτησε από έξι πρόσωπα του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ να μεταφέρουν το φέρετρό του. Ως επιμύθιο της ανάγνωσης αυτής της βιογραφίας, θα λέγαμε ότι ο άνθρωπος που αναζητούσε απαντήσεις για τα μυστήρια του σύμπαντος ζούσε τελικά καθημερινά στον δικό του αινιγματικό κόσμο.

Ας θυμηθούμε, λοιπόν, ένα από τα αγαπημένα του ρητά που απογείωσαν τη δημοφιλία του: «Πρώτον, να θυμάσαι να κοιτάζεις ψηλά στα αστέρια και όχι κάτω, στα πόδια σου. Δεύτερον, ποτέ μη σταματάς να εργάζεσαι. Η εργασία σου δίνει νόημα και σκοπό στη ζωή σου, χωρίς αυτή η ζωή σου είναι άδεια. Τρίτον, αν είσαι αρκετά τυχερός και βρεις την αγάπη, θυμήσου ότι είναι εκεί και μην την πετάξεις μακριά».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Βιβλίο / Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Η συγγραφέας και ομότιμη καθηγήτρια Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου μιλά για την εποχή μας, τον χώρο της εκπαίδευσης και την ταυτότητα του νεοέλληνα.   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Βιβλίο / «Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Ο Ντόναλντ Σασούν, ομότιμος καθηγητής Συγκριτικής Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου και άλλοτε στενός φίλος, συνεργάτης και επιμελητής των βιβλίων του Έρικ Χoμπσμπάουμ, μιλά στη LiFO.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Βιβλίο / Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Η συγγραφέας του βιβλίου “Diva”, Ντέζι Γκούντγουιν, τονίζει με άρθρο της στον Guardian ότι το να χαρακτηρίζει κανείς τη ζωή της κορυφαίας τραγουδίστριας τραγική, σημαίνει ότι την αδικεί κατάφωρα.
THE LIFO TEAM
Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Βιβλίο / Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Ο Βρετανός ιστορικός Πολ Κάρτλετζ αποκαθιστά την ιστορική πόλη της αρχαιότητας που αντιμετώπιζαν υπεροπτικά οι Αθηναίοι. Δείχνει πώς τα θηβαϊκά θέματα επιβιώνουν στη σύγχρονη τέχνη, γράφει για τον Επαμεινώνδα που είχε έναν μόνο τραχύ μανδύα, παρουσιάζει την κοινωνία που δημιουργεί τον Ιερό Λόχο, ένα στρατιωτικό σώμα που αποτελείται αποκλειστικά από εραστές και ερώμενους.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Συζητώντας για ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας, τους δωσίλογους της Κατοχής

Βιβλίο / Oι δωσίλογοι, ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας

Μέσα από την έρευνά του σε αρχεία που μέχρι σήμερα παραμένουν κλειστά ο ιστορικός Μενέλαος Χαραλαμπίδης εξετάζει τα γεγονότα και τα πρόσωπα που συνεργάστηκαν με τους Γερμανούς κατακτητές σε μια πολύπαθη και αιματηρή για την Αθήνα περίοδο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πρώτο μυθιστόρημα της Καλλιρρόης Παρούση μπήκε στα ευπώλητα από στόμα σε στόμα

Βιβλίο / Το πρώτο μυθιστόρημα της Καλλιρρόης Παρούση μπήκε στα ευπώλητα από στόμα σε στόμα

Το Λίγα Λόγια για μένα της Καλλιρρόης Παρούση είναι ένα μυθιστόρημα με ποιητικό λόγο που το νεανικό κοινό το ανακάλυψε μέσω word of mouth. Και όπως λέει και ένας φίλος της «ένα καλό βιβλίο είναι σαν μία νάρκη, δεν ξέρεις σε ποιανού την ψυχή θα σκάσει».
M. HULOT
Γκαζμέντ Καπλάνι «Με λένε Ευρώπη»

Το πίσω ράφι / «Με λένε Ευρώπη»: Το βιβλίο ενός Αλβανού μετανάστη για τις περιπέτειές του στην Ελλάδα

Ο Γκαζμέντ Καπλάνι εναλλάσσει την εμπειρία του στην Ελλάδα με τις μικρές οδύσσειες ανθρώπων που άφησαν πίσω την πατρίδα τους, σε ένα βιβλίο που κινείται διαρκώς μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας και καταπιάνεται με το ανεξάντλητο θέμα της μετανάστευσης και της ταυτότητας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Larry Gus διάβασε τον «Οδυσσέα» του Τζόις περπατώντας τους δρόμους της Αθήνας

The Book Lovers / Ο Larry Gus διάβασε τον «Οδυσσέα» του Τζόις περπατώντας τους δρόμους της Αθήνας

O Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον μουσικό και συνθέτη Larry Gus, aka Παναγιώτη Μελίδη, για τα βιβλία που επηρέασαν τη μουσική του. Πρόκειται για έναν εντελώς ιδιοσυγκρασιακό αναγνώστη.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
«Μέχρι τον Αύγουστο»: Το ‘χαμένο’ μυθιστόρημα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες έπρεπε να παραμείνει χαμένο

Βιβλίο / «Μέχρι τον Αύγουστο»: Το «χαμένο» μυθιστόρημα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες έπρεπε να παραμείνει χαμένο

Το βιβλίο προσφέρει στιγμιαίες απολαύσεις, αλλά είναι ολοφάνερα ημιτελές και πολλά σημεία του μοιάζουν τόσο κακογραμμένα που καθιστούν απολύτως κατανοητή την επιθυμία του συγγραφέα να μην εκδοθεί ποτέ.
THE LIFO TEAM
Ο σουρεαλιστικός «συντε(λο)γοτεχνικός» κόσμος του Αχιλλέα ΙΙΙ

Βιβλίο / Ο σουρεαλιστικός «συντε(λο)γοτεχνικός» κόσμος του Αχιλλέα ΙΙΙ

Ο βραβευμένος συγγραφέας που μόλις κυκλοφόρησε τη συλλογή διηγημάτων του με τον διφορούμενο τίτλο «Τέλος Πάντων» εξηγεί, μεταξύ πολλών άλλων, γιατί τον απασχολούσε συνέχεια το τέλος του κόσμου, σε σημείο που του έγινε εμμονή.
M. HULOT
Πέρα από τις Ακυβέρνητες πολιτείες: O Τσίρκας, ο Σεφέρης, ο Κοτζιάς και η Χούντα του 1967

Lifo Mini – Series / Πέρα από τις Ακυβέρνητες Πολιτείες: O Τσίρκας, ο Σεφέρης, ο Κοτζιάς και η Χούντα του '67

H Κωνσταντίνα Βούλγαρη σκιαγραφεί την προσωπικότητα του Στρατή Τσίρκα, μιλά για τη φιλία του με τον Σεφέρη, την πολιτική του δράση μέσα στη Δικτατορία, αλλά και για το πώς έπεισε τον Παύλο Ζάννα να μεταφράσει Προυστ, μέσα στη φυλακή. Στο podcast ακούγονται για πρώτη φορά αποσπάσματα από διάλεξη που είχε δώσει ο Σ. Τσίρκας μαζί με τον Α. Kοτζιά.
THE LIFO TEAM
Σέρχιο Πιτόλ «Συζυγική ζωή»

Το Πίσω Ράφι / «Η συζυγική ζωή»: Η απολαυστική σάτιρα του Σέρχιο Πιτόλ για τις δηλητηριασμένες σχέσεις

Μέσα από τις απέλπιδες προσπάθειες μιας γυναίκας ν’ απαλλαγεί οριστικά από τον άπιστο σύζυγό της, με τη λοξή και ειρωνική ματιά του, ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους Λατινοαμερικανούς συγγραφείς μεταμορφώνει σε φάρσα αυτό που άλλοι θα έβλεπαν ως τραγωδία.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Paul Lynch

Βιβλίο / Paul Lynch: «Υπάρχουν συγγραφείς που παίζουν στο κέντρο του γηπέδου, εγώ παίζω στα άκρα»

Ο πέμπτος Ιρλανδός συγγραφέας που παίρνει το Booker εξηγεί στη Βένα Γεωργακοπούλου γιατί στην Ιρλανδία βγαίνουν τόσο σημαντικά βιβλία, περιγράφει πως σε μια λαϊκή σχολίασαν το βραβευμένο βιβλίο του ως «πολύ μαύρο» και πως αν καθόταν να γράψει κάτι για να κερδίσει, αυτό δεν θα ήταν το «Τραγούδι του προφήτη».
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Nανά Δαρειώτη: «Ε. Ζολά, Κ. Μπλίξεν και Ε. Βουτσινά - Οι συγγραφείς που θα με συνδέουν πάντα με την κουλτούρα του φαγητού»

The Book Lovers / «Ο Ζολά, η Μπλίξεν και η Βουτσινά θα με συνδέουν πάντα με την κουλτούρα του φαγητού»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την δημοσιογράφο γεύσης Νανά Δαρειώτη για όλα εκείνα τα βιβλία που την διαμόρφωσαν αλλά και για τα αστυνομικά μυθιστορήματα που την ξαναέβαλαν στον κόσμο της ανάγνωσης μετά από μια βασανιστική περίοδο long covid που πέρασε τελευταία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ