«Να ευτυχήσω για να πετύχω ή να πετύχω για να ευτυχήσω»: Ιδού το ερώτημα!

«Να ευτυχήσω για να πετύχω ή να πετύχω για να ευτυχήσω»: Ιδού το ερώτημα! Facebook Twitter
Ν. Σμυρνάκης: Δεν είμαι από τους συγγραφείς που λένε «εγώ γράφω για εμένα και όποιος τα διαβάσει». Κατά τη γνώμη μου, ο συγγραφέας γράφει για τους άλλους, εκφράζοντας τον εαυτό του.
0

— Θεωρείτε ότι τα βιβλία αυτοβοήθειας μπορούν να βοηθήσουν πραγματικά τους αναγνώστες να βελτιώσουν τη ζωή τους;

Ίσως σας φανεί περίεργο, αλλά παλιότερα δεν διάβαζα βιβλία αντίστοιχης θεματολογίας. Απέρριπτα έννοιες όπως επιτυχία, προσωπική ανάπτυξη, ευγνωμοσύνη και ευτυχία, θεωρώντας τες... κουραφέξαλα. «Αν έχεις τύχη, διάβαινε» έλεγα. «Όλα τ' άλλα είναι αμερικανιές». Και είναι φυσιολογικό, δεν ανατράφηκα με αυτές τις έννοιες, όπως κατά πάσα πιθανότητα ούτε κι εσείς. Τις ανακάλυψα στην πορεία και τότε ανοίχτηκε μπροστά μου ένας κόσμος άπειρων δυνατοτήτων και προοπτικών.

Τα καλά βιβλία εννοείται ότι βοηθούν. Μηνύματα που λαμβάνουμε καθημερινά από ανθρώπους που έχουν επηρεαστεί θετικά (με μετρήσιμα αποτελέσματα) είναι πραγματικά συγκινητικά. Αυτό που θα πρότεινα –αυτό κάνω κι εγώ‒ είναι να αναζητούμε συγγραφείς που έχουν βιώσει αυτά που γράφουν και που έχουν κάνει την έρευνά τους. Οι νευροεπιστήμες, η μελέτη πάνω στην ανθρώπινη συμπεριφορά, έχουν δώσει απαντήσεις σε πράγματα που μέχρι χθες φάνταζαν απροσπέλαστα.

Η επιτυχία και η ευτυχία πλέον αντιμετωπίζονται ως επιστήμες. Έχουν νόμους και κανόνες που κάποιος μπορεί να ακολουθήσει! Φυσικά, δεν είναι μαγεία. Δεν έρχεται το αποτέλεσμα ουρανοκατέβατα, ούτε το σύμπαν συνωμοτεί ερήμην μας! Η συστηματική εφαρμογή των εννοιών που διαβάζει κάποιος και η υπομονή είναι που θα φέρουν την ουσιαστική αλλαγή. Πάντα έτσι ήταν, πάντα έτσι θα είναι. Άλλωστε, όταν έχεις υπομονή, τίποτα δεν είναι μακριά.

— Λέτε ότι το καινούργιο βιβλίο σας Να ευτυχήσω για να πετύχω ή να πετύχω για να ευτυχήσω βάζει τον αναγνώστη στη διαδικασία να συμμετέχει ενεργά όχι απλώς στην ανάγνωση αλλά και στη συγγραφή του έργου. Με ποιον τρόπο συμβαίνει αυτό;

Καταρχάς, όλα όσα γράφω αφορούν τον αναγνώστη και είναι εμπνευσμένα από εκείνον, άρα τον επηρεάζει. Δεν είμαι από τους συγγραφείς που λένε «εγώ γράφω για εμένα και όποιος τα διαβάσει». Κατά τη γνώμη μου, ο συγγραφέας γράφει για τους άλλους, εκφράζοντας τον εαυτό του.

Ταυτόχρονα, ο αναγνώστης εμφανίζεται ως ήρωας μέσα στο έργο. Το όνομά του είναι «Συνοδοιπόρος» και συνομιλεί με τον κεντρικό ήρωα Αλκίνοο. Σε αρκετά σημεία, μάλιστα, καλώ τον αναγνώστη να καταγράψει με το στιλό του τις σκέψεις του. Το κείμενο, επομένως, μεταλλάσσεται μέσα από αυτή την καταγραφή. Αυτό, αν θέλετε, έχει και μεταφορική έννοια. Αν μπορεί ένας αναγνώστης να επηρεάσει ένα βιβλίο, να το συνδημιουργήσει, για τι άλλο είναι ικανός στη ζωή του, στις σχέσεις του, στα επαγγελματικά του;

Το αποκορύφωμα είναι ότι τον καλώ να γράψει τον επίλογο του βιβλίου και να τον δημοσιεύσει στο www.IslandofMan.me. Όλοι οι επίλογοι είναι δημόσιοι και οι υπόλοιποι αναγνώστες, όπως κι εγώ, μπορούμε να τους διαβάσουμε. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία, το βιβλίο μπορεί να αποκτήσει τόσους επιλόγους όσους και αναγνώστες. Τόσους συγγραφείς όσους και αναγνώστες. Φτάνει σε ένα νέο τέλος κάθε φορά που κάποιος το διαβάζει και θεωρητικά κανένα αντίτυπο δεν είναι ίδιο με κανένα άλλο. Ανυπομονώ, λοιπόν, να διαβάσω όσους το διαβάσουν.

— Έχει επηρεάσει ψυχολογικά η οικονομική κρίση τους Έλληνες; Υπάρχει τρόπος αντίδρασης;

Φυσικά και μας έχει επηρεάσει όλους. Πρέπει να το αναγνωρίσουμε για να μπορέσουμε να το αλλάξουμε. Καμιά φορά, όμως, πρέπει να πιάσεις πάτο για να κινητοποιηθείς. Ο εσωτερικός μας κόσμος είναι σε μεγάλο βαθμό αντανάκλαση του κόσμου που βιώνουμε έξω από εμάς. Γι' αυτό επιμένω πως η προσωπική ανάπτυξη είναι η σπουδαιότερη μορφή επανάστασης.

Η λύση, για άλλη μια φορά, για εμάς, για τα παιδιά μας, για τη χώρα, κρύβεται μέσα μας. Η αλλαγή περνάει από μας. Αναλαμβάνω την ευθύνη σημαίνει έχω δύναμη. «Φταίω εγώ» δεν σημαίνει «Είμαι αδύναμος που δεν τα κατάφερα ακόμα», αλλά «Έχω δύναμη να αλλάξω τα δεδομένα από δω και πέρα».

Σε ό,τι αφορά την πολιτική, η δύναμή μας θα γίνει η ψήφος μας όταν θα αλλάξουμε κουλτούρα ώστε τα παιδιά μας, οι πολιτικοί του μέλλοντος, να κυβερνήσουν με άλλες αρχές. Η κρίση που βιώνουμε είναι κρίση αξιών. Αν πραγματικά θέλουμε να αλλάξουμε έναν, που θα αλλάξει μία, που θα αλλάξει έναν κι έτσι να αλλάξουμε τον κόσμο, πρέπει να ξεκινήσουμε απ' το εγώ. Αν το κάνουμε όλοι, σε μερικές δεκάδες χρόνια μία από τις κόρες μας, ένας από τους γιους μας, θα κυβερνήσει, αυτήν τη φορά, ακολουθώντας ένα νέο σύστημα αξιών: αγάπη, αξιοπιστία, προσφορά, ειλικρινές ενδιαφέρον. Αυτά θα αλλάξουν τον κόσμο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ