«Να ευτυχήσω για να πετύχω ή να πετύχω για να ευτυχήσω»: Ιδού το ερώτημα!

«Να ευτυχήσω για να πετύχω ή να πετύχω για να ευτυχήσω»: Ιδού το ερώτημα! Facebook Twitter
Ν. Σμυρνάκης: Δεν είμαι από τους συγγραφείς που λένε «εγώ γράφω για εμένα και όποιος τα διαβάσει». Κατά τη γνώμη μου, ο συγγραφέας γράφει για τους άλλους, εκφράζοντας τον εαυτό του.
0

— Θεωρείτε ότι τα βιβλία αυτοβοήθειας μπορούν να βοηθήσουν πραγματικά τους αναγνώστες να βελτιώσουν τη ζωή τους;

Ίσως σας φανεί περίεργο, αλλά παλιότερα δεν διάβαζα βιβλία αντίστοιχης θεματολογίας. Απέρριπτα έννοιες όπως επιτυχία, προσωπική ανάπτυξη, ευγνωμοσύνη και ευτυχία, θεωρώντας τες... κουραφέξαλα. «Αν έχεις τύχη, διάβαινε» έλεγα. «Όλα τ' άλλα είναι αμερικανιές». Και είναι φυσιολογικό, δεν ανατράφηκα με αυτές τις έννοιες, όπως κατά πάσα πιθανότητα ούτε κι εσείς. Τις ανακάλυψα στην πορεία και τότε ανοίχτηκε μπροστά μου ένας κόσμος άπειρων δυνατοτήτων και προοπτικών.

Τα καλά βιβλία εννοείται ότι βοηθούν. Μηνύματα που λαμβάνουμε καθημερινά από ανθρώπους που έχουν επηρεαστεί θετικά (με μετρήσιμα αποτελέσματα) είναι πραγματικά συγκινητικά. Αυτό που θα πρότεινα –αυτό κάνω κι εγώ‒ είναι να αναζητούμε συγγραφείς που έχουν βιώσει αυτά που γράφουν και που έχουν κάνει την έρευνά τους. Οι νευροεπιστήμες, η μελέτη πάνω στην ανθρώπινη συμπεριφορά, έχουν δώσει απαντήσεις σε πράγματα που μέχρι χθες φάνταζαν απροσπέλαστα.

Η επιτυχία και η ευτυχία πλέον αντιμετωπίζονται ως επιστήμες. Έχουν νόμους και κανόνες που κάποιος μπορεί να ακολουθήσει! Φυσικά, δεν είναι μαγεία. Δεν έρχεται το αποτέλεσμα ουρανοκατέβατα, ούτε το σύμπαν συνωμοτεί ερήμην μας! Η συστηματική εφαρμογή των εννοιών που διαβάζει κάποιος και η υπομονή είναι που θα φέρουν την ουσιαστική αλλαγή. Πάντα έτσι ήταν, πάντα έτσι θα είναι. Άλλωστε, όταν έχεις υπομονή, τίποτα δεν είναι μακριά.

— Λέτε ότι το καινούργιο βιβλίο σας Να ευτυχήσω για να πετύχω ή να πετύχω για να ευτυχήσω βάζει τον αναγνώστη στη διαδικασία να συμμετέχει ενεργά όχι απλώς στην ανάγνωση αλλά και στη συγγραφή του έργου. Με ποιον τρόπο συμβαίνει αυτό;

Καταρχάς, όλα όσα γράφω αφορούν τον αναγνώστη και είναι εμπνευσμένα από εκείνον, άρα τον επηρεάζει. Δεν είμαι από τους συγγραφείς που λένε «εγώ γράφω για εμένα και όποιος τα διαβάσει». Κατά τη γνώμη μου, ο συγγραφέας γράφει για τους άλλους, εκφράζοντας τον εαυτό του.

Ταυτόχρονα, ο αναγνώστης εμφανίζεται ως ήρωας μέσα στο έργο. Το όνομά του είναι «Συνοδοιπόρος» και συνομιλεί με τον κεντρικό ήρωα Αλκίνοο. Σε αρκετά σημεία, μάλιστα, καλώ τον αναγνώστη να καταγράψει με το στιλό του τις σκέψεις του. Το κείμενο, επομένως, μεταλλάσσεται μέσα από αυτή την καταγραφή. Αυτό, αν θέλετε, έχει και μεταφορική έννοια. Αν μπορεί ένας αναγνώστης να επηρεάσει ένα βιβλίο, να το συνδημιουργήσει, για τι άλλο είναι ικανός στη ζωή του, στις σχέσεις του, στα επαγγελματικά του;

Το αποκορύφωμα είναι ότι τον καλώ να γράψει τον επίλογο του βιβλίου και να τον δημοσιεύσει στο www.IslandofMan.me. Όλοι οι επίλογοι είναι δημόσιοι και οι υπόλοιποι αναγνώστες, όπως κι εγώ, μπορούμε να τους διαβάσουμε. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία, το βιβλίο μπορεί να αποκτήσει τόσους επιλόγους όσους και αναγνώστες. Τόσους συγγραφείς όσους και αναγνώστες. Φτάνει σε ένα νέο τέλος κάθε φορά που κάποιος το διαβάζει και θεωρητικά κανένα αντίτυπο δεν είναι ίδιο με κανένα άλλο. Ανυπομονώ, λοιπόν, να διαβάσω όσους το διαβάσουν.

— Έχει επηρεάσει ψυχολογικά η οικονομική κρίση τους Έλληνες; Υπάρχει τρόπος αντίδρασης;

Φυσικά και μας έχει επηρεάσει όλους. Πρέπει να το αναγνωρίσουμε για να μπορέσουμε να το αλλάξουμε. Καμιά φορά, όμως, πρέπει να πιάσεις πάτο για να κινητοποιηθείς. Ο εσωτερικός μας κόσμος είναι σε μεγάλο βαθμό αντανάκλαση του κόσμου που βιώνουμε έξω από εμάς. Γι' αυτό επιμένω πως η προσωπική ανάπτυξη είναι η σπουδαιότερη μορφή επανάστασης.

Η λύση, για άλλη μια φορά, για εμάς, για τα παιδιά μας, για τη χώρα, κρύβεται μέσα μας. Η αλλαγή περνάει από μας. Αναλαμβάνω την ευθύνη σημαίνει έχω δύναμη. «Φταίω εγώ» δεν σημαίνει «Είμαι αδύναμος που δεν τα κατάφερα ακόμα», αλλά «Έχω δύναμη να αλλάξω τα δεδομένα από δω και πέρα».

Σε ό,τι αφορά την πολιτική, η δύναμή μας θα γίνει η ψήφος μας όταν θα αλλάξουμε κουλτούρα ώστε τα παιδιά μας, οι πολιτικοί του μέλλοντος, να κυβερνήσουν με άλλες αρχές. Η κρίση που βιώνουμε είναι κρίση αξιών. Αν πραγματικά θέλουμε να αλλάξουμε έναν, που θα αλλάξει μία, που θα αλλάξει έναν κι έτσι να αλλάξουμε τον κόσμο, πρέπει να ξεκινήσουμε απ' το εγώ. Αν το κάνουμε όλοι, σε μερικές δεκάδες χρόνια μία από τις κόρες μας, ένας από τους γιους μας, θα κυβερνήσει, αυτήν τη φορά, ακολουθώντας ένα νέο σύστημα αξιών: αγάπη, αξιοπιστία, προσφορά, ειλικρινές ενδιαφέρον. Αυτά θα αλλάξουν τον κόσμο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ