Μόνο να μην εξοργίσουμε κανέναν

Facebook Twitter
0

Είναι αλήθεια ότι το χαρτί καίγεται στους 451 βαθμούς Φάρεναϊτ; Είναι η απορία που έχει όποιος έχει διαβάσει το βιβλίο Fahrenheit 451. Στον κόσμο που δημιούργησε ο Ρέι Μπράντμπερι το 1953 οι πυροσβέστες δεν σβήνουν φωτιές αλλά τις ανάβουν. Η δουλειά τους είναι να κάψουν όσα βιβλία έχουν απομείνει, σε μια κοινωνία που τα έχει περιθωριοποιήσει και τα έχει καταστήσει παράνομα.

Η ιστορία που γράφτηκε σε μια νοικιασμένη γραφομηχανή στο υπόγειο της δημόσιας βιβλιοθήκης Powell του Λος Άντζελες, σήμερα χαρακτηρίζεται ως «επιστημονική φαντασία». Κάπως περίεργο για κάποιον που αντιμετώπιζε την τεχνολογία με καχυποψία: όταν έληξε η περίοδος των δικαιωμάτων του βιβλίου, οχτώ εκδοτικοί οίκοι ενδιαφέρθηκαν να το αναλάβουν υπό την προϋπόθεση να βγει και σε ebook. Ο συγγραφέας αντιστεκόταν σθεναρά: είχε απορρίψει το ίντερνετ, λέγοντας ότι «αποσπά την προσοχή. Είναι χωρίς νόημα – δεν είναι πραγματικό. Είναι κάπου στον αέρα.» Ήθελε να διατηρήσει το βιβλίο του σε χάρτινη εκδοχή αλλά τελικά το 2011, ένα χρόνο πριν πεθάνει, υποχώρησε.

Η ενδιαφέρουσα διαφοροποίηση αυτής της ιστορίας με άλλα βιβλία ανάλογης θεματολογίας, όπως είναι ο Μεγάλος Αδελφός, είναι ότι τα βιβλία δεν απαγορεύτηκαν εξ’ αρχής από μια απόφαση δικτάτορα αλλά έγιναν άχρηστα. Διάφορες μειονότητες άρχισαν να διαμαρτύρονται για τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται, οπότε οι συγγραφείς άρχισαν να αποφεύγουν να γράφουν τη γνώμη τους- τα βιβλία άρχισαν να μοιάζουν μεταξύ τους, οπότε έγιναν βαρετά – στο τέλος το κράτος ανέλαβε τη βρώμικη δουλειά, δηλαδή τη συστηματική τους καταστροφή, καθιστώντας τα τελικά παράνομα. Το ρόλο της διασκέδασης ανέλαβε εξ’ ολοκλήρου η τηλεόραση, μεγάλες οθόνες πάνω σε τοίχους, ακουστικά στα αυτιά των ανθρώπων, άπειρες πληροφορίες, επιλεγμένες έτσι ώστε να είναι διασκεδαστικές και επιφανειακές, έτσι ώστε να μην απειλείται καμία κοινωνική ομάδα, σιγουρεύοντας την ηρεμία.

“Εκεί όπου καίγονται βιβλία, μια μέρα θα καίγονται άνθρωποι” έγραψε ο Χάινριχ Χάινε το 1820-1821 στο έργο του Almansor. Η φράση σήμερα είναι γραμμένη στην πλατεία Bebelplatz του Βερολίνου, όπου στις 10 Μαΐου του 1933 φοιτητές και καθηγητές του πανεπιστήμιου Humboldt έκαψαν 20.000 βιβλία υπό τη μουσική συνοδεία της ορχήστρας των SA και SS. H καταστροφή μέσω της φωτιάς έχει κάτι το τελετουργικό που δε συγκρίνεται με το θάψιμο ή με το σκίσιμο του χαρτιού. Το αποτέλεσμα είναι τελειωτικό, αυτό που μένει μετά δεν μοιάζει με το αρχικό αντικείμενο, μεταμορφώνεται στο τίποτα, σε μια χούφτα στάχτες.

To μνημείο στη Bebelplatz του Βερολίνου

Λίγα χρόνια μετά από αυτή τη μέρα που σημάδεψε την πόλη και δήλωσε τις προθέσεις των Ναζί οι βομβαρδισμοί των Συμμάχων στη Γερμανία κατέστρεψαν πάνω από δέκα εκατομμύριο βιβλία. Δυόμισι εκατομμύρια εξ αυτών βρισκόταν στην Staatsbibliothek του Βερολίνου.

Στις 4 Μαρτίου 1966 η Evening Standard δημοσίευσε μια συνέντευξη του Τζον Λένον όπου μεταξύ άλλων έλεγε:

«Ο χριστιανισμός θα χαθεί. Θα συρρικνωθεί και θα εξαφανιστεί. Δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσω. Έχω δίκιο και θα αποδειχτεί. Τώρα είμαστε πιο δημοφιλείς από το Χριστό. Δεν ξέρω ποιος θα φύγει πρώτος – το ροκ εν ρολ ή ο Χριστιανισμός.»

Η συνέντευξη πέρασε απαρατήρητη στην Αγγλία. Όταν αναδημοσιεύτηκε μερικούς μήνες αργότερα σε ένα περιοδικό της Αμερικής ξύπνησε τα άγρια ένστικτα κάποιων πιστών. Ο ραδιοφωνικός σταθμός KLUE του Τέξας οργάνωσε την καταστροφή των δίσκων των Beatles, παρακινώντας τον κόσμο να τους κάψει σε μια πλατεία. Ήταν άλλη μια περίπτωση κάποιας ομάδας που θεώρησε προσβλητική μια ιδέα – η αντίδραση ήταν να κάψει τον φορέα. Η αντίδραση ήταν κάπως υπερβολική: ο Τζον Λένον είχε άδικο, ο Χριστιανισμός δεν εξαφανίστηκε.

Το 2003 ο Ρέι Μπράντμπερι ανακάλυψε ότι με το πέρασμα των χρόνων οι εκδότες της Ballantine είχαν αφαιρέσει 75 αποσπάσματα του βιβλίου, φοβούμενοι ότι θα μολύνουν το μυαλό των νέων. Η σημερινή λογοκρισία είναι ίσως άλλης μορφής, λιγότερο άμεση, ο φόβος είναι ο ίδιος με τον φόβο των ανθρώπων του βιβλίου: να μη θιχτεί η μια ή η άλλη κοινωνική ομάδα, ώστε να αποφευχθούν οι ταραχές, οι αντιδράσεις και οι διαμαρτυρίες. Ο Μπράντμπερι αντέδρασε με πίκρα, σχολιάζοντας:

«Ο λόγος είναι προφανής. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να κάψει κανείς ένα βιβλίο. Και ο κόσμος είναι γεμάτος με ανθρώπους που περιφέρονται με αναμμένα σπίρτα. Κάθε μειονότητα, Βαπτιστές, Ενωτικοί, Ιρλανδοί, Ιταλοί, Υπερήλικες, Βουδιστές, Ζεν, Σιωνιστές, Φεμινίστριες, Ρεπουμπλικάνοι, πιστεύουν ότι έχουν τη θέληση, το δικαίωμα, την υποχρέωση να ανάψουν τη φωτιά, να ρίξουν κηροζίνη. Κάθε ηλίθιος εκδότης που βλέπει τον εαυτό του ως την πηγή αυτού του λευκού βαρετού άζυμου χυλού λογοτεχνίας γλείφει την γκιλοτίνα του και παρακολουθεί όποιον συγγραφέα τολμάει να εκφέρει κάτι περισσότερο από ψίθυρο ή να γράψει κάτι περισσότερο από ένα νανούρισμα.»

2002: Κάψιμο βιβλίων της σειράς Χάρι Πότερ στο Μεξικό

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM