Με την Άντζελα Δημητρακάκη στη Wee Dram

Με την Άντζελα Δημητρακάκη στη Wee Dram Facebook Twitter
«Γράφει κανείς συνήθως εμπνευσμένος απ’ τις ιστορίες των κοντινών του ανθρώπων, για τους κοντινούς του δαίμονες - για τι άλλο να γράψει;». Φωτ.: Τhe Dreamer/ LIFO
0


ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΣΚΩΤΣΕΖΙΚΗ παμπ στο κέντρο της Αθήνας ή τουλάχιστον κοντά στο κέντρο, στην Πανόρμου, όχι εκεί που είναι το «νησί» της Πανόρμου όμως, αλλά σ’ ένα μέρος λίγο πιο πάνω, ανάμεσα σε πολυκατοικίες με απλωμένα ρούχα, οικογένειες που βλέπουν τηλεόραση στο μπαλκόνι και άντρες με λευκά φανελάκια που σκύβουν στα κάγκελα για να δουν ποιος περνάει από κάτω και ποιος παρκάρει στη γωνία του τετραγώνου.

Ο Ross, Σκωτσέζος απ’ το Εδιμβούργο (την «Αθήνα του Βορρά»), φοράει το παραδοσιακό κιλτ του και σερβίρει μπίρες, ουίσκι από το Speyside και από το Campbelltown, ενώ μια κοπέλα με μια κιθάρα στο χέρι διασκευάζει το «I will survive», το «Killing me softly» και το «Zombie» των Cranberries, προσπαθώντας να πιάσει τα «ψηλά» της Ντολόρες Ο’Ρίορνταν. Μια οθόνη στον τοίχο πίσω απ’ το μπαρ παίζει σαν ψηφιακή κορνίζα φωτογραφίες από εξωτικές παραλίες της Ταϊλάνδης της Πολυνησίας, με ενδιάμεσες εικόνες από τα σκωτσέζικα Χάιλαντς. Σ’ έναν άλλο τοίχο μια γκάιντα και δίπλα καδράκια με γνωστούς Σκωτσέζους λογοτέχνες και ήρωες.

Και τότε η Άντζελα Δημητρακάκη, που μεγάλωσε στην Αθήνα (του Νότου) αλλά τα τελευταία τέσσερα χρόνια μένει στο Εδιμβούργο (του Βορρά) και διδάσκει στο πανεπιστήμιο της πόλης, λέει: «Δεν μου αρέσει το Εδιμβούργο. Αέρας και αέρας. Τ’ ανεμοδαρμένα ύψη». Η Άντζελα είναι η συγγραφέας που το 1997 κυκλοφόρησε το βιβλίο Ανταρκτική και που στην έβδομη σελίδα του, εκεί στις αφιερώσεις, έγραφε τη φράση του Αλτουσέρ «Αλλά κι εδώ για να καταλάβει κανείς πρέπει ακόμη μια φορά να διηγηθεί την ιστορία, όπως τη διηγούνται στα παιδιά, από την αρχή. Ήταν μια φορά κι έναν καιρό...» και μετά τους στίχους των Pillow, οι οποίοι έλεγαν «And I look out, the clouds in the sky, don’t know what’s here for me, think I ’m left without the basics».

Στην πλατεία Νέας Σμύρνης μεγάλωσε η Άντζελα, «τότε που τα πρεζάκια ήταν τα πιο ωραία παιδιά και σ’ όλες άρεσαν οι ψηλοί, αδύνατοι τύποι με τα παντελόνια-μαύρους σωλήνες, τότε που μπορούσες να πας με ασφάλεια σε όλα αυτά τα μέρη ακόμα κι αν ήσουν 14 ετών και τότε που το να αισθάνεσαι ότι ανήκεις κάπου ήταν το πιο τέλειο συναίσθημα».

Η Άντζελα διηγήθηκε τότε τις αθηναϊκές μυθολογίες των ’90s. Τα Εξάρχεια, τα μαγαζιά στα «κρυμμένα» κάθετα στενάκια της Σκουφά, πάρτι σε σπίτια που κράταγαν μέχρι το επόμενο μεσημέρι, συναυλίες, κασέτες με mixtapes που σου έκαναν δώρο οι φίλοι σου, φοιτητικά διαμερίσματα με αφίσες των Nirvana στους τοίχους και βόλτες στην πόλη κι έξω απ’ αυτήν.

«Στη Little Wing, στα ηλεκτρονικά στο Αλεποχώρι, στο λούνα παρκ στην παραλιακή, στο ιρλανδέζικο μπαρ στην Παροικιά, στο φαράγγι της Σαμαριάς, στην πορεία του Πολυτεχνείου, στο βιβλιοπωλείο Παρά Πέντε, στο νερό διακόσια μέτρα απόσταση από την παραλία του Μυλοπότα, στην πλατεία Νέας Σμύρνης, στην πλατεία Νέας Σμύρνης (σε άλλο σημείο)».

Στην πλατεία Νέας Σμύρνης μεγάλωσε η Άντζελα, «τότε που τα πρεζάκια ήταν τα πιο ωραία παιδιά και σ’ όλες άρεσαν οι ψηλοί, αδύνατοι τύποι με τα παντελόνια-μαύρους σωλήνες, τότε που μπορούσες να πας με ασφάλεια σε όλα αυτά τα μέρη ακόμα κι αν ήσουν 14 ετών και τότε που το να αισθάνεσαι ότι ανήκεις κάπου ήταν το πιο τέλειο συναίσθημα».

Στα ’80s, αμφιλεγόμενη δεκαετία, αθωότητα, synth pop και μετα-πανκ. «Για τη δεκαετία του ’80 έχω γράψει το καλύτερο πράγμα που έχω γράψει ποτέ. Έχει κυκλοφορήσει στα γερμανικά και στα γαλλικά και είναι η ιστορία τεσσάρων goth κοριτσιών απ’ το Περιστέρι που ανακαλύπτουν ένα υπόγειο ποτάμι, το οποίο δεν τρέχει. Όμως, κάποια στιγμή το ποτάμι τρέχει και τότε συμβαίνει κάτι τραγικό. Όλο αυτό είναι μια μεταφορά για εκείνη τη δεκαετία που ζήσαμε».

Μετά την Ανταρκτική, η Άντζελα κυκλοφόρησε το Άνοιγμα της μύτης, ένα βιβλίο με διηγήματα για ένα κορίτσι που ήταν επιρρεπές στα ατυχήματα, για παραισθησιογόνες ιστορίες σε μουσικά φεστιβάλ, κι ένα άλλο, που έχει τίτλο Φωτοφοβία και έκλειψη, και μετά την Αντιθάλασσα, το Μανιφέστο της ήττας (το απόλυτο αριστούργημά της, ένα βιβλίο με φιλοσοφική βάση και συναρπαστική μη γραμμική πλοκή) και πριν από δύο χρόνια το Μέσα σ’ ένα κορίτσι σαν κι εσένα (τα γράμματα απελπισίας, ανασφάλειας και υψηλής ευφυΐας μια Ελληνοαμερικανίδας λεσβίας).

«Γράφει κανείς συνήθως εμπνευσμένος απ’ τις ιστορίες των κοντινών του ανθρώπων, για τους κοντινούς του δαίμονες - για τι άλλο να γράψει; Αν ήμουν ο Πελέβιν, θα έγραφα για τους Σοβιετικούς... Όλοι οι άνθρωποι βγάζουν από μέσα τους αυτό που θέλουν να ξορκίσουν, αλλά παράλληλα θέλουν να στείλουν κι ένα μήνυμα σ’ ένα μπουκάλι προς τον εαυτό τους. Και το σχήμα αυτού του μπουκαλιού είναι το σχήμα ενός βιβλίου».

Ένας DJ έχει αναλάβει τη μουσική. Παίζει το «Born to be wild» και μετά το «Whole lotta love». Μια παρέα μεταλάδων απ’ το διπλανό τραπέζι «χτυπάει» ρυθμικά το κεφάλι. Η Άντζελα θυμάται ξανά τη Νέα Σμύρνη, τον κωδικό supersalt, τους Λάτρεις του Δυσλεξικού Διαβόλου και το Νέο Πλήθος.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ