Λώρα, η τελευταία των Μαρξ

Λώρα, η τελευταία των Μαρξ Facebook Twitter
1
Πως τόλμησες να αναμετρηθείς με μια γυναίκα με το επίθετό μου;

Σε περίμενα, Λώρα. Ήξερα ότι κάποια στιγμή θα μου ζητούσες εξηγήσεις. Εξάλλου όλα αυτά τα χρόνια σε ένιωθα να με παρακολουθείς πάνω απ' την οθόνη του υπολογιστή μου. Και μερικές φορές να με διορθώνεις.

Σου έχω πει ευχαριστώ; Στο λέω τώρα.

Ναι, είναι αλήθεια ότι τόλμησα: Η σωστή λέξη. Δεν ξέρω πώς, δεν ξέρω γιατί. Ήταν μια αίσθηση που με ξεπέρασε, δεν με άφησε να το σκεφτώ πολύ, ούτε πολύ λογικά. Εσύ και ο Πωλ ήσασταν οι γητευτές, οι εκμαυλιστές μου. You put a spell on me. Είναι κι αυτό το επίθετό σου, ναι, φυσικά... Μαρξ! Κόρη του Καρλ Μαρξ.

Αλήθεια, πως τόλμησα; Πραγματικά δεν έχω απάντηση. Ελπίζω να μη σε απογοήτευσα, πάντως... Είδες το κόκκινο εξώφυλλο; Πώς ισορροπείτε πάνω και κάτω από το διάσημο όνομά σου; Σαν να αντανακλά ο ένας τον άλλον. Pop icons! (Ρώτα τον σύντροφο Τσε να σου εξηγήσει τι σημαίνει αυτό...)

Ανάμεσα στον μπαμπά Μαρξ και τον «θείο» Ένγκελς ποιον προτιμάς;

Νομίζω ότι σ αυτό θα συμφωνήσεις μαζί μου: Εγώ θα προτιμούσα να είχα μπαμπά τον Ένγκελς και θείο τον Μαρξ! Ο Ένγκελς ήταν τόσο ευγενής, με χιούμορ, εξαιρετικό γούστο στα κρασιά, παραθέριζε στα κομψότερα θέρετρα και είχε πάντα λεφτά για την οικογένεια. Ήταν ο άνθρωπος που μπορούσες να στηριχθείς πάνω του, σε αντίθεση με τον Μαρξ που ποτέ δεν ήξερες τι θα σου ξημερώσει μαζί του... Να ξέρεις πάντως ότι υπήρξες πολύ τυχερή που μεγάλωσες ανάμεσα σε αυτούς τους δυο ανθρώπους. Άσχετα με το πόσο βαριά  ήταν πάνω σου η σκιά τους, επρόκειτο για δυο τιτάνες του πνεύματος που με το έργο τους αναποδογύρισαν όλη την ανθρωπότητα. Αν και όχι πάντα με τα καλύτερα αποτελέσματα...

Πως τόλμησες να αναμετρηθείς με μια γυναίκα με το επίθετό μου;

Έχεις δίκιο. Το όνομά σου είναι ο τίτλος, αλλά δεν είσαι η πρωταγωνίστρια. Η μεγαλύτερη πρωταγωνίστρια είναι η Εποχή: Οι συγκλονιστικοί καιροί των εξεγέρσεων, των πρώιμων εργατικών αγώνων και των εξαίσιων εκείνων προσώπων που άλλαξαν τον ρου της σκέψης στην φιλοσοφία, την πολιτική, τις επιστήμες, τις τέχνες... Είναι δύσκολο να βάλω τον εαυτό μου στη θέση σου. Δεν μπορώ να σκεφτώ κανένα σημερινό πρόσωπο το οποίο να διακατέχεται από την δύναμη νέων ιδεών, την γνώση και τη φαντασία να αλλάξει τον κόσμο. Δεν κυκλοφορούν πια τέτοιοι τύποι. Αλλά μερικές φορές έπαιξα τον ρόλο σου στο κεφάλι μου, προσπάθησα να σκεφτώ όπως εσύ. Νομίζω ότι αυτό που βίωσες  ήταν μαγικό και τραγικό μαζί. Και όπως στις  φλέβες του Πωλ κυλούσε το αίμα των άγριων φυλών, έτσι στις δικές σου έρεε το γονίδιο της αριστοκράτισσας μαζί με του επαναστάτη. Ζόρικος συνδυασμός, γι' αυτό και ακαταμάχητος!

Έμαθα ότι τριγύριζες και στα Παρίσια, τρύπωνες κρυφά (και παράνομα!) στο παλιό μας σπίτι για να ζωντανέψεις μέσα στο κεφάλι σου τη ζωή μας. Τι περίμενες να βρεις;

Προσπάθησα να γνωρίσω την πόλη που σε αιχμαλώτισε σαν πεταλούδα στο φως της. Τριγυρνώντας στις όχθες του Σηκουάνα, στα φαρδιά βουλεβάρτα, τα κτήρια, τα μουσεία και τις εκθέσεις των συγχρόνων σου καλλιτεχνών, τρύπωσα  κι εγώ με κάποιον τρόπο στην περίφημη Μπελ Επόκ, την εποχή σου. Το Παρίσι με ρούφηξε γλυκά και με μετέφερε πίσω στο χρόνο, ακριβώς  όπως τον ήρωα της ταινίας του Γούντι Άλλεν.  Στην Μονμάρτρη είδα (ή φαντάστηκα;) τους ζωγράφους και τους ποιητές να μπαινοβγαίνουν στο Μπατό Λαβουάρ, στην  πλατεία Βαντόμ τους αμαξάδες να  μεταφέρουν αριστοκράτες για να πάρουν το τσάι τους στο Ριτς και το δείπνο  τους στου Μαξίμ, που υπάρχουν ακόμα. Πέρασα κι απ την οδό Καμπόν, εκεί που ήταν το καπελάδικο της μαντάμ Σανέλ όπου ψώνισες το καπέλο που δεν θα φορούσες ποτέ.  Ξέρεις ότι αυτή η μικροσκοπική καπελού, έφερε τα πάνω κάτω στον κόσμο της μόδας; Αχ, πόσα θα είχα να σου πω αν με καλούσες για τσάι στο αίθριο του σπιτιού της Ντραβέιγ, που υπάρχει ακόμα εκεί, ωραίο και μεγαλοπρεπές, ανέγγιχτο ανάμεσα στα αδιάφορα σπίτια της μικρής επαρχιακής πόλης! Δυστυχώς δεν είδα το περίφημο αίθριο, αφού δεν κατάφερα να ανέβω στα πάνω πατώματα. Αλλά έκανα εισβολή στο το ισόγειο: στο μεγάλο γραφείο του Πωλ, στην τραπεζαρία και στον διάδρομο με την σκάλα που σας οδήγησε στα υπνοδωμάτιά σας την μοιραία εκείνη νύχτα... Μπήκα βλέπεις σαν τον κλέφτη, άρπαξα μια ματιά και μια φευγαλέα μυρωδιά, που όμως ήταν αρκετές για να δυναμιτίσουν την φαντασία και να στοιχειώσουν τις νύχτες μου... Όλες εκείνες τις νύχτες που σας σκεφτόμουν να ζείτε εκεί μέσα...

Ασχολήθηκες και με την κοκεταρία μου στο βιβλίο σου. Που το ήξερες ότι έβρισκα παρηγοριά στη γοητεία του εφήμερου της μόδας, τόσο διάχυτης και αξέχαστης, ακόμη και στο... επαναστατημένο Παρίσι της εποχής μου;

Μα ήσουν μισή αριστοκράτισσα! Είχες κληρονομήσει το καλό γούστο των Βεστφάλεν. Σε είδα στις φωτογραφίες σου, σε όλες τις ηλικίες: μικρό κορίτσι με το ταφταδένιο κρινολίνο σου, έφηβη με τα ξέπλεκα μαλλιά και το ύφος των μεγάλων ρομαντικών, και νιόπαντρη, με την περίτεχνη παριζιάνικη κόμμωση και το βελούδινο τσόκερ στο λαιμό που όπως ανακάλυψα ήταν τελευταία λέξη της μόδας! Δεν χρειάζεται να δικαιολογείσαι, Λώρα και το ξέρεις. Κατά την άποψή μου, καμία επανάσταση ιδεών δεν αποκλείει την ανάγκη των ανθρώπων να νιώθουν όμορφοι μέσα στο ρούχα τους. Η αισθητική και οι ιδέες μπορούν να βαδίσουν μαζί - κι εσύ θα είσαι πια ένα από τα πιο ζωηρά παραδείγματά μου!

Αν η ζωή μας γινόταν ταινία από χολιγουντιανό σκηνοθέτη, ποιοι θα μας έπαιζαν;

O ρόλος της Λώρας  θα ταίριαζε γάντι στην ιντελεκτουέλ και εσωστρεφή Κέιτ Μπλάνσετ, η οποία έπαιξε με μεγάλη επιτυχία την κινηματογραφική βασίλισσα Ελισάβετ –αλλά και την βασίλισσα των Ξωτικών Γκαλάντριελ. Εννοώ ότι διαθέτει την ψυχρή ομορφιά, τον αριστοκρατισμό αλλά και την απαραίτητη μαχητικότητα για να υποδυθεί ένα ρόλο σαν τον δικό σου. Όσον αφορά τον Πωλ, εννοείται ότι θα τον έπαιζε ο Τζόνι Ντέπ, ένας υπερ-ταλαντούχος ηθοποιός με άγρια, εξωτική ομορφιά και με αίμα τριών φυλών να ρέει στις φλέβες του: ιρλανδικό, γερμανικό και ινδιάνικο (τσερόκι). Δεν είναι τυχαίες οι ομοιότητες!

Γιατί αποφάσισες να ασχοληθείς μαζί μας;

Γιατί σας άξιζε να βγείτε από την πολύχρονη αφάνεια και να γίνετε βιβλίο! Όπως επίσης σαν αξίζει να γίνετε και ταινία από χολιγουντιανό σκηνοθέτη!

Άστα αυτά. Ξέρω την εμμονή σου με τον σύζυγό μου, τον Πολ Λαφάργκ. Φαίνεται ότι είσαι κρυφά ή μάλλον φανερά ερωτευμένη μαζί του. Τι έχεις να πεις γι' αυτό;

Εντάξει, το παραδέχομαι. Ήταν αναμενόμενο να το καταλάβει η σύζυγος! Εξάλλου δεν ήμουν καθόλου διακριτική, χάζευα τις φωτογραφίες του με τις ώρες, παρατηρώντας ότι υπήρξε τόσο όμορφος στα νιάτα του όσο γοητευτικός στην ωριμότητά του. Αλλά και η φλογερή προσωπικότητά του, οι  αιρετικές ιδέες του, η καλλιέργειά του, τα βιβλία του, η μποέμ αντίληψή του για τη ζωή, η κρεολή φύση του, όλα, αποτελούσαν έναν εκρηκτικό συνδυασμό που δεν νομίζω να άφηνε καμιά γυναίκα ασυγκίνητη. Εξ' ου και έλιωσε εσένα, την πριγκίπισσα των πάγων.  Αλήθεια, δεν σε απάτησε ποτέ; Όσο κι αν έψαξα, δεν βρήκα κανένα στοιχείο που να δείχνει κάτι τέτοιο. Ήταν τόσο αφοσιωμένος σε σένα επί σαράντα τρία συνεχόμενα έτη γάμου; Ή ήταν τόσο διακριτικός, ώστε ποτέ δεν σου έδωσε αφορμή; Πάντως δεν έγινε το παραμικρό αντιληπτό στην Ιστορία, και μπράβο του! Δεν υπάρχουν πολλοί τέτοιο άντρες...

Ήταν ο άνδρας Λαφάργκ ή ο επαναστάστης Λαφάργκ που σε γοήτευσε περισσότερο;

Ο άνδρας και ο επαναστάτης ήταν το ίδιο φλογερό πρόσωπο. Δεν θα υπήρχε ο ένας χωρίς τον άλλον. Κι αυτό το ήξερε περισσότερο απ όλους ο ίδιος. Και οργάνωσε την φυγή του ακριβώς σ' εκείνο το ηλικιακό μεταίχμιο που η ζωή άρχισε να του ''στερεί μια μια τις απολαύσεις και τις χαρές της ύπαρξης'', ξεθωριάζοντας τον άνδρα και αποδυναμώνοντας τον επαναστάτη...

Θα ακολουθούσες εσύ έναν άνδρα σε ένα τέτοιο τέλος;

Μόνο αν ήταν ο Πωλ Λαφάργκ.

Βιβλίο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ