Η σιγανή μαγεία του Θόδωρου

Η σιγανή μαγεία του Θόδωρου Facebook Twitter
0
Η σιγανή μαγεία του Θόδωρου Facebook Twitter
"Διασώζω ζωές που θα είχαν πάει χαμένες"... Φωτ.: Στράτος Καλαφάτης/ stratoskalafatis.com

Το όνομα του Θόδωρου Γρηγοριάδη το πρωτοάκουσα αρχές της δεκαετίας του '90, όταν κυκλοφόρησε το δεύτερο βιβλίο του, μια σειρά διηγημάτων με τον σκαμπρόζικο τίτλο Ο αρχαίος φαλλός. Έβλεπα αφισέτες του βιβλίου σε πολλά μπαρ και κλαμπάκια της εποχής, που σήμερα θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε εποχή απενοχοποίησης και σίγουρα αρχή της ξέφρενης απελευθέρωσης και της επίπλαστης ευμάρειας. Η εμφάνισή του στην πεζογραφία είχε γίνει βέβαια με ένα άλλο μυθιστόρημα, το Κρυμμένοι Άνθρωποι, μια αλληγορία που διαδραματιζόταν στα κατάβαθα της ελληνικής επαρχίας και στις μυστικές ιστορικές διόδους της πολυεθνικής Θράκης − ιδιαίτερα πρωτότυπο για ελληνική λογοτεχνία.

Μέχρι και την πρώτη του μεγάλη επιτυχία Ο Ναύτης μάθαινα γι' αυτόν από κοινούς μας φίλους στη Θεσσαλονίκη, αλλά ουσιαστικά δεν γνωριζόμασταν. Εκείνος, γεννημένος σε ένα χωριό του Νομού Καβάλας και σπουδαγμένος στη Θεσσαλονίκη, ήταν ο ξενιτεμένος στην Αθήνα −καθηγητής μέσης εκπαίδευσης και πετυχημένος συγγραφέας−, καλός φίλος δικών μου αγαπημένων φίλων. Ακολούθησαν ακόμα δύο μυθιστορήματα, με τα οποία κατέκτησε μια περίοπτη θέση στη λογοτεχνική γενιά του '90, κάτι σαν διασημότητα για τα δεδομένα της Θεσσαλονίκης και ακόμα περισσότερο για της περιφέρειας. Και μόνο το γεγονός ότι είχε απορρίψει πρόταση να γυριστεί Ο Ναύτης σε ταινία από γνωστή σκηνοθέτιδα τού έδινε μια διάσταση που ξεπερνούσε τα αναμενόμενα.

Η σιγανή μαγεία του Θόδωρου Facebook Twitter
Με μαθητές και καθηγητές σε γλέντι της Τρίτης Λυκείου αρχές δεκαετίας του ενενήντα στο Αιγάλεω. Ο Γρηγοριάδης όρθιος, δεύτερος από δεξιά

Μέσα από την περιγραφή μιας Θεσσαλονίκης μουντής και πολυκαιρισμένης, ερωτικής και ποιητικής, βυζαντινής και βαλκάνιας, αναγνώρισα την ατμόσφαιρα, το μπούκωμα, το ψυχοπλάκωμα της Θεσσαλονίκης των παιδικών μου χρόνων. Το Παρτάλι εμπεριείχε όλη την ελευθερία και τον σουρεαλισμό εκείνης της πρώτης μεταπολιτευτικής και ακραία κακόγουστης (ή μήπως κάνω λάθος;) εποχής.

Μέχρι που το καλοκαίρι του 2001 κυκλοφόρησε το Παρτάλι. Αυτό το βιβλίο έγινε αφορμή για μια σημαντική φιλία, ενώ παράλληλα χαρτογραφούσε έναν κόσμο και μια πόλη από διαφορετική σκοπιά σε σχέση με ό,τι είχε προηγηθεί λογοτεχνικά. Μέσα από την περιγραφή μιας Θεσσαλονίκης μουντής και πολυκαιρισμένης, ερωτικής και ποιητικής, βυζαντινής και βαλκάνιας, αναγνώρισα την ατμόσφαιρα, το μπούκωμα, το ψυχοπλάκωμα της Θεσσαλονίκης των παιδικών μου χρόνων. Το Παρτάλι εμπεριείχε όλη την ελευθερία και τον σουρεαλισμό εκείνης της πρώτης μεταπολιτευτικής και ακραία κακόγουστης (ή μήπως κάνω λάθος;) εποχής. Γιατί για τον Γρηγοριάδη το βιβλίο αυτό ήταν ένας φόρος τιμής στη φουρνιά των φοιτητών που βγήκε αμέσως μετά την επταετή, σκοτεινή περίοδο της χούντας. Μια παρέα παιδιών μεταξύ 18 και 20, που τις αρχές του 1974 συναντιούνται στη Φοιτητική Λέσχη Θεάτρου και Κινηματογράφου και ανακαλύπτουν την τέχνη, τους μεγάλους σκηνοθέτες, την ελεύθερη έκφραση και τη σεξουαλικότητά τους. Κινούνται μεταξύ της γκρίζας Αγίου Δημητρίου και της πάμφωτης πλατείας Βαρδαρίου, συναντούν τους ποιητές της πόλης, κάποιους αλλόκοτους και επικίνδυνους ανθρώπους, πρόσωπα του περιθωρίου και αξιοπρόσεχτες περσόνες που παρελαύνουν από το βιβλίο και αντιμετωπίζονται με τρυφερότητα από τον συγγραφέα, που τα κάνει να μοιάζουν με πολύχρωμα εξωτικά ουρί του επίγειου Παραδείσου και της Κόλασης. Άλλωστε, αυτό φαίνεται να επαναλαμβάνεται και στα άλλα του μυθιστορήματά, σαν ένας απαράλλαχτος θίασος σε εναλλαγή ρόλων, που όμως μπολιάζονται και από πραγματικά γεγονότα της πολιτικής και πολιτιστικής ζωής.

Η σιγανή μαγεία του Θόδωρου Facebook Twitter
Στον κήπο του πατρικού του σπιτιού


Στο Παρτάλι αναγνωρίζεις αρκετούς γνωστούς Θεσσαλονικείς, καλλιτέχνες και διανοούμενους οι οποίοι ενέπνευσαν τους χαρακτήρες και αποτελούσαν εκείνη την παρέα της φοιτητικής θεατρικής λέσχης. Είναι κι ένας από τους λόγους που το καθιστούν εμβληματικό βιβλίο της Μεταπολίτευσης και όσων ακολούθησαν έκτοτε. Τότε, πάντως, ήταν που πήρα από τον Θόδωρο και την πρώτη συνέντευξη για το «Symbol», την οποία χρειάστηκε να ξαναγράψω κατά τη διάρκεια γουίκ-εντ στα Σύβοτα και να την ξαναστείλω Δευτέρα πρωί με φαξ, γιατί η πρώτη εκδοχή είχε θεωρηθεί ιδιαίτερα τολμηρή!
Εκείνος δεν σταμάτησε να γράφει το ένα μυθιστόρημα μετά το άλλο κι εμείς ξανασυναντηθήκαμε δημοσιογραφικά με τους Χάρτες του το 2007, ένα «μεταμυθιστόρημα» που αποτελείται από 70 ιστορίες. Τότε ήταν που μου ομολόγησε ότι οι περισσότερες ήταν πραγματικές, καθώς κρατούσε κάτι σαν λογοτεχνικό μπαούλο, ένα ημερολόγιο όπου κατέγραφε κάθε ιδιότυπη ιστορία που έφτανε στ' αυτιά του. Όπως μου είπε: «Με αυτό τον τρόπο διασώζω ζωές που θα είχαν πάει χαμένες». Οι Χάρτες αποτέλεσαν την επιτομή του λογοτεχνικού σύμπαντος του Γρηγοριάδη: παγωμένα τοπία του Βορρά, κρυφές και συχνά ένοχες ερωτικές σχέσεις, αλλόκοτοι άνθρωποι, μυστικισμός, φλερτ με το μεταφυσικό στοιχείο, μαγικός ρεαλισμός. Ως συγγραφέας είχε παγιώσει το προσωπικό του στυλ.

Αναζητώντας τη ρίζα της Ανατολής


Οκτώβριο του 2008 κατεβαίνω στην Αθήνα για να εγκατασταθώ οριστικά εκεί, σε μια εποχή καθόλου εύθυμη (ή μήπως κάνω λάθος;), στο ξεκίνημα της κρίσης, που δεν θύμιζε πια ούτε τα ελπιδοφόρα χρόνια της δεκαετίας του '80, ούτε τα ανέμελα χρόνια της δεκαετίας του '90. Εκείνος μετάγγισε την ατμόσφαιρα αυτής της εποχής στη λογοτεχνία, στο Μυστικό της Έλλης. Εγώ προσπαθούσα, για πρώτη φορά στη ζωή μου, να επιβιώσω επαγγελματικά. Μου στάθηκε σαν τον πιο πιστό φίλο και οι εμμονές και των δύο, όπως η μυθολογία του Βορρά και κυρίως οι οριενταλιστικές αναζητήσεις, μας έφεραν ακόμα πιο κοντά.


Κάθε φορά που τα βήματά μας μάς οδηγούν στα φαλαφελάδικα της πλατείας Βάθη, συνεχίζουμε για μια επισκόπηση γύρω από την Αχαρνών και τη Φυλής, που για εκείνον είναι σαν να επιστρέφει στη νιότη του. Η περιπλάνηση στην τραυματισμένη πλευρά του κέντρου της Αθήνας γίνεται η καταβύθισή του σε μια εποχή που όλα έμοιαζαν αθώα, αισιόδοξα, χαρούμενα, ερωτικά. Γιατί ακριβώς αυτή η περιοχή τού επαναφέρει μνήμες και βιώματα απ' όταν βρέθηκε πρώτη φορά στην Αθήνα για να υπηρετήσει στο Ναυτικό, τα πρώτα χρόνια της παντοκρατορίας του ΠΑΣΟΚ. Πρόκειται για μια περίοδο που εν μέρει κατέγραψε στον Ναύτη και που πράγματι εξελισσόταν στην οδό Φυλής ή, μάλλον, έναν δρόμο πιο κάτω, σε μια υπόγεια γκαρσονιέρα κάτω από ένα μπουρδέλο. Όταν πρόσφατα έψαξε να ξαναβρεί το σπίτι, έμαθε ότι μόλις είχε πεθάνει η ιδιοκτήτριά του. Ένα απόγευμα τον φωτογράφισα μπροστά από την είσοδο του παροπλισμένου μεγάρου και η φωτογραφία συνόδευσε μια συνέντευξή μου μαζί του με την ευκαιρία της επανέκδοσης του Ναύτη το 2011.

Η σιγανή μαγεία του Θόδωρου Facebook Twitter
Σε ένα δρομάκι στο Κάϊρο, όταν ανακάλυπτε τη σαγήνη της Ανατολής, χρόνια πριν.


Οι βόλτες μας συμπεριλαμβάνουν και την πλατεία Βικτωρίας. Τα έθνικ μπακάλικα, τα αραβικά καφενεία και οι μυρωδιές από το σίσα μαγνητίζουν και τους δυο μας ανελέητα, ενώ για τον Θόδωρο είναι κομμάτι της πολιτιστικής του ταυτότητας. Καθώς προέρχεται από προσφυγικό χωριό του Παγγαίου και μεγάλωσε με τον παππού του να του μιλάει για τις χαμένες ομορφιές του Πόντου που αναγκάστηκε μικρό παιδί να εγκαταλείψει, η Ανατολή παραμένει η συναισθηματική του πατρίδα.

Οι μνήμες του από τις διηγήσεις των προσφύγων του χωριού του, η μεθόριος όπου διορίστηκε 25 χρονών και (επι)βίωσε τα πρώτα χρόνια της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας, τα οθωμανικά κατάλοιπα διάσπαρτα σε όλο τον ελληνικό Βορρά, η Ιστορία, όλα μαζί ανάμεικτα υπήρξαν ανέκαθεν το πρωτογενές υλικό, ο καμβάς επάνω στο οποίο σκιαγραφούσε τις ιστορίες και τους χαρακτήρες του, αφού εκεί πάντα «επιστρέφει» όποτε ξεκινάει μια καινούργια δημιουργική περιπέτεια. Και η αλήθεια είναι ότι ελάχιστα είναι τα μυθιστορήματά του που δεν εξελίσσονται στα μέρη του.

Ζωή Μεθόρια

Κι αν ο Ναύτης αποτέλεσε την πρώτη του λογοτεχνική «κάθοδο» στην πρωτεύουσα, οι επιστροφές του στην ύπαιθρο και ειδικότερα στα μέρη όπου μεγάλωσε αλλά και στη Θράκη είναι ακόμα συχνότερες. Εκεί εξελίσσεται και το τελευταίο του μυθιστόρημα, Ζωή Μεθόρια. Σαν να είναι αδύνατον να ξεφύγει από τις ρίζες του, από το γεωγραφικό φόντο στο οποίο γεννήθηκε, μεγάλωσε, εργάστηκε και εν τέλει αποτέλεσε το πεδίο δράσης των περισσότερων ηρώων του λογοτεχνικού του corpus. Όπως και οι ήρωες-παρακαταθήκη της γενιάς του που σκιαγράφησε εξαιρετικά στο Παρτάλι και των οποίων το νήμα ξαναπιάνει από εκεί όπου το άφησε η παρέα με την αποφοίτησή της τέλη του '70, ακολουθώντας μία από τις ηρωίδες του, ένα απελευθερωμένο και πολιτικοποιημένο κορίτσι που λέγεται Ζωή, στην ελληνική μεθόριο.

Εκεί διαδραματίζεται η ζωή της Ζωής, δίπλα στα ελληνοτουρκικά σύνορα, όπως επίσης στην Καβάλα και αργότερα στην Ξάνθη: ένας μεγάλος αδιέξοδος έρωτας, μια κοινωνία συντηρητική και καχύποπτη, ένα ατύχημα που την καθορίζει, η συντριβή, ένα ανεπούλωτο ψυχικό τραύμα, ένας άντρας που απεγνωσμένα ελπίζει στην αφοσίωσή της, μια ταβέρνα-«γιάφκα» γυναικών με πολιτικές και κοινωνικές ανησυχίες, ένας θάνατος, μια επανένωση. Ένας μικρόκοσμος μέσα από τον οποίο αποτιμάται ολόκληρη εκείνη η πρώτη περίοδος διακυβέρνησης του Ανδρέα, οι μεγάλες προεκλογικές συγκεντρώσεις, οι ρήξεις με το παρελθόν, οι επιδοτήσεις και η κοινωνική ανέλιξη «ημετέρων», ο Λαλιώτης και η Μελίνα, οι κλαδικές, ο λαϊκισμός, οι κινηματογραφικές λέσχες της επαρχίας, οι τελευταίες ντίσκο, όλη η κουλτούρα των '80s όπως βιώθηκε και πέρασε στη συλλογική μνήμη.

Μέσα από την ιστορία της Ζωής αποτιμάται ολόκληρη η πρώτη περίοδος διακυβέρνησης του Ανδρέα, οι μεγάλες προεκλογικές συγκεντρώσεις, οι ρήξεις με το παρελθόν, οι επιδοτήσεις και η κοινωνική ανέλιξη «ημετέρων», ο Λαλιώτης και η Μελίνα, οι κλαδικές, ο λαϊκισμός, οι κινηματογραφικές λέσχες της επαρχίας, οι τελευταίες ντίσκο, όλη η κουλτούρα των '80s όπως βιώθηκε και πέρασε στη συλλογική μνήμη.

Και η Ζωή, ένα κορίτσι που ο Θόδωρος δεν θα μας εκμυστηρευτεί ποτέ αν υπήρξε ή δεν υπήρξε στην πραγματικότητα, αλλά θυμίζει πολλά κορίτσια εκείνης της μακρινής πια εποχής, απελευθερωμένη προσωπικότητα με μάνα ποιήτρια και ασυμβίβαστες ιδέες, διορισμένη καθηγήτρια αγγλικών σε δημόσιο σχολείο μερικά μόλις χιλιόμετρα από τον Έβρο, να προσπαθεί να διευθετήσει μια ζωή χωρίς δεσμεύσεις και περιορισμούς στην πιο περιοριστική και δεσμευτική περιοχή της χώρας. Για μια ακόμα φορά ο Θόδωρος επιστρατεύει τη μεταφυσική και τη δεισιδαιμονία για να μιλήσει για τη νέα αυτή γυναίκα σχεδόν συμβολικά. Κάποια στιγμή τη βάζει να λέει στο ημερολόγιό της:«Ένιωθα ότι έμπαινα σε μια νέα εποχή, όπου στραγγαλίζονταν οι ιδέες και οι σχέσεις, κι εγώ ήμουν ένα σύμπτωμά της». Έτσι, στην απέλπιδα απόπειρά της να καταλάβει τη μοίρα της και τον ρόλο της στη ζωή βυθίζεται σε ένα προσωπικό no man's land, ενώ στιγματίζει όποιον άντρα σχετίζεται μαζί της. Μοιραία και αναπόδραστα, τόσο για εκείνους όσο και για τη Ζωή.


Δεν ξέρω τι λογαριασμούς είχε αφήσει ο Θόδωρος Γρηγοριάδης με το παρελθόν και θέλησε να επιστρέψει για μια ακόμα φορά στην παλιά του φοιτητοπαρέα. Φαντάζομαι ότι μεγαλώνοντας ήθελε να κάνει έναν απολογισμό. Τώρα που η Μεταπολίτευση «δοκιμάζεται» και αμφισβητείται περισσότερο από ποτέ, σαν να θέλησε να ξαναμιλήσει για όλα εκείνα τα ονειροπόλα πλάσματα που πίστεψαν ότι θα άλλαζαν τον κόσμο και που εν τέλει ακολούθησαν τη μοίρα που έμελλε στον καθένα τους. Ο Γρηγοριάδης, ένας βαθύς γνώστης της σύγχρονης διεθνούς λογοτεχνίας, δεν έχει πάψει να πιστεύει στα όνειρα, ενώ γι' αυτόν η ζωή αξίζει μόνο όταν συνορεύει με τη μεθόριο της καρδιάς του.

Η σιγανή μαγεία του Θόδωρου Facebook Twitter
Φωτ.:stratoskalafatis.com
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ