Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Η Σαντορίνη σε βιβλία Facebook Twitter
Ένα ιστιοπλοϊκό καταφτάνει με μηχανή στον Γιαλό λίγο πριν από το ηλιοβασίλεμα. Ένα μικρό μεταγωγικό είναι δεμένο σε μια σημαδούρα αρόδο. Στο βάθος η Θηρασιά κι ένα κομμάτι του ηφαιστείου στα αριστερά. Φωτ.: Robert McCabe
0

«Δεν είμαι ζωγράφος, Κόρη Θηρασία. Μα θα σε πω ασβέστη και με θάλασσα. Θα σε προεχτείνω μ’ αυτά που γράφω σ’ αυτά που πράττω. Θα σου προσφέρω μια ζωή (τη ζωή που δεν αξιώθηκα) χωρίς αστυνόμους, χωρίς φακέλους, χωρίς κελιά. Μόνο μ’ ένα λευκό πουλί πάνω από το κεφάλι σου», έγραφε ο Οδυσσέας Ελύτης στον Μικρό Ναυτίλο για τη Θηρασιά της Σαντορίνης, μία ακόμα ποιητική αναφορά μετά τη δική του «Ωδή στη Σαντορίνη» μόλις το 1938 γι’ αυτό το ανήκουστο θαύμα της φύσης που μοιάζει όντως να βγήκε από τα «σωθικά βροντής».

Η ηλεκτροφόρος ατμόσφαιρα είχε ήδη, όμως, προλάβει να αγγίξει τον Νικόλαο Κάλας, που είχε γράψει το ποίημα «Σαντορίνη» το 1932, αλλά και τον Γιώργο Σεφέρη, ο οποίος στη δική του ποιητική κατάθεση «Σαντορίνη Α» στις Γυμνοπαιδιές ανιχνεύει την άγραφη δικαιοσύνη και το βάρος του μύθου σε αυτούς τους γκρεμισμένους βωμούς και τους ξεχασμένους φίλους, «στης φοινικιάς της λάσπη». Ένα νησί απρόσιτο και αινιγματικό για τους περισσότερους απέκτησε από νωρίς τους δικούς του θιασώτες και το επιβλητικό ποιητικό-λογοτεχνικό εκτόπισμα.

Συνέβαλαν σε αυτό και οι περιηγητές και οι συγγραφείς που πέρασαν από τη Σαντορίνη, καθώς πολλοί ήταν αυτοί και αυτές που αφέθηκαν στην αλλόκοτη ομορφιά ενός νησιού των Κυκλάδων που δεν έμοιαζε με κανένα άλλο. Σε ένα από τα πιο όμορφα βιβλία του με τον τίτλο Άνεμοι (εκδόσεις Εστία) και σε ένα από τα αξέχαστα και άγνωστα οδοιπορικά του που εκδόθηκε με τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ο Ηλίας Βενέζης γράφει για το «ένστικτο που δεν ακολούθησε τη φύση, δεν πήρε τίποτα από το κολοσσιαίο και απ’ το άγριο. Ακολούθησε κι εδώ η τέχνη του ανθρώπου τον ελληνικό νόμο, υπόταξε τις δυνάμεις, δίδαξε το μέτρο και την αρμονία», προσθέτοντας στο μυθολογικό εκτόπισμα της Σαντορίνης τη δική του συγγραφική πινελιά.

Η αγέρωχη αλήθεια της Σαντορίνης και τα κυβιστικά της αριστοτεχνήματα, οι θόλοι και η αυστηρότητα των γραμμών κινητοποίησαν την περιέργεια όχι μόνο των φωτογράφων αλλά και των εικαστικών, των καλλιτεχνών και των αρχιτεκτόνων.

Μια δεκαετία μετά την έκδοση του βιβλίου του Βενέζη έμελλε να επισκεφθεί το γνωστό για τα αμπέλια και την άγρια ομορφιά του νησί, μαζί με τον Πέτρο Νομικό, ταξιδεύοντας με το θρυλικό ατμόπλοιο Μιαούλης, ο γνωστός φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ για να καταγράψει με τον δικό του τρόπο τη σπάνια ομορφιά και τη μοναχικότητα των σκληραγωγημένων ήδη κατοίκων.

 Η Σαντορίνη σε βιβλία Facebook Twitter
Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη (Nelly’s). Σαντορίνη, 1928-34. © Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά Αρχεία

Οι φωτογραφίες του με τους ψαράδες και τους μουλαράδες αλλά και με το δεμένο στον Γιαλό της Σαντορίνης καράβι «Αιγαίον» έχουν γράψει ιστορία καθώς περιγράφουν στο ομώνυμο λεύκωμα μια Σαντορίνη που μετά από λίγο καιρό θα έπαυε να υπάρχει. Τραβηγμένες δύο χρόνια πριν από τον καταστροφικό σεισμό του ’56, δεσπόζουν πλέον σε έναν τόμο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη, του οποίου συγγραφέας είναι η Μαργαρίτα Πουρνάρα και τη μετάφραση των κειμένων του Μακέιμπ έχει κάνει η Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη.

Οι φωτογράφοι είχαν διακρίνει από νωρίς το θρυλικό κάλλος της Θήρας. Παράδειγμα αποτελεί η Nelly’s, η οποία τόλμησε το μακρινό ταξίδι προς το νησί σε μια δεκαετία που κανείς δεν το τολμούσε. Τις φωτογραφίες συγκέντρωσε σε έναν τόμο ο πολυπράγμων επιχειρηματίας, εκδότης και συλλέκτης Δημήτρης Τσίτουρας, ο οποίος έχει χρισθεί αξιωματούχος του Εθνικού Τάγματος Αξίας της Γαλλίας για τη μεγάλη προσφορά του στο νησί, και τις εξέδωσε σε ένα λεύκωμα με τον τίτλο Nelly’s Σαντορίνη, 1925-1930 - Αρχείο Θηραϊκών Μελετών, Συλλογή Δημήτρη Τσίτουρα.

Η αγέρωχη αλήθεια της Σαντορίνης και τα κυβιστικά της αριστοτεχνήματα, οι θόλοι και η αυστηρότητα των γραμμών κινητοποίησαν την περιέργεια όχι μόνο των φωτογράφων αλλά και των εικαστικών, των καλλιτεχνών και των αρχιτεκτόνων. Από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις του ΕΜΠ, σε επιμέλεια Σταυρούλας Λάββα, κυκλοφορεί ειδικό βιβλίο για το πολιτισμικό συνεχές του συγκροτήματος της Θήρας και της Θηρασιάς, δηλαδή μια μελέτη για την κατοικία και το συνολικότερο οικιστικό περιβάλλον του νησιού με τον τίτλο Σαντορίνη - Τοπία του νου.

Καθώς φαίνεται τα αρχοντικά και τα υπόσκαφα δεν εντυπωσίασαν μόνο τον Λε Κορμπιζιέ αλλά και πλήθος αρχιτεκτόνων και μηχανικών, όπως ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ Δημήτρης Φιλιππίδης, ο οποίος επιμελήθηκε έναν ειδικό τόμο από τις εκδόσεις Μέλισσα με τον τίτλο Σαντορίνη. Στο αρχιτεκτονικό συνεχές αλλά και στην ιστορία της Σαντορίνης αναφέρεται το άκρως ενδιαφέρον λεύκωμα που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Τοπίο με φωτογραφίες του εκδότη Δημήτρη Ταλιάνη, κείμενα που υπογράφουν οι Κική Μπίρταχα, Χρύσανθος Κιρπότιν, Χίλντα Γουναλή, σύμβουλο έκδοσης τον Σαντορινιό Εμμανουήλ Λιγνό και επιμέλεια Αθηνάς Δούντση.

Η Σαντορίνη σε βιβλία Facebook Twitter
Φωτ.: Robert McCabe

Πρόκειται για ένα από τα πιο ολοκληρωμένα λευκώματα που έχουν εκδοθεί για το νησί, όπως είναι και εκείνο των εκδόσεων Μίλητος με τον τίτλο Σαντορίνη - Πινελιά στο Αιγαίο, επίσης υπό την καθοδήγηση του Εμμανουήλ Λιγνού, ο οποίος ανέλαβε και την ανθολόγηση με τις φωτογραφίες του Γιάννη Γιαννέλου. Οι ίδιες εκδόσεις κυκλοφόρησαν και ένα λεύκωμα-οδηγό αφιερωμένο στην οινική ταυτότητα του νησιού που φημίζεται για τα υπέροχα κρασιά του, τα οποία έβγαλαν την Ελλάδα εκτός συνόρων. Σε αυτό εξηγείται όλη η ειδική τελετουργία του τρύγου-βεντέμα, περιγράφεται η ομορφιά που έχουν οι αμπελιές, διαχωρίζονται οι ποικιλίες. Την ξενάγηση στην ιστορία του οινικού θαύματος του νησιού αναλαμβάνει η ειδικός στο κρασί Μερόπη Παπαδοπούλου και ο τίτλος του βιβλίου είναι Σαντορίνη - Με τις ρίζες στο ηφαίστειο

Επειδή, όμως, στο άκουσμα της Σαντορίνης συνειρμικά ο νους ανατρέχει στις εξαίσιες τοιχογραφίες που κοσμούσαν τα προϊστορικά σπίτια στον οικισμό του Ακρωτηρίου, κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει το αρχαιολογικό θαύμα στην άκρη του νησιού, που εξακολουθεί να γράφει ιστορία. Πολλά είναι τα βιβλία που έχουν εκδοθεί για το Ακρωτήρι, αλλά σημείο αναφοράς αποτελεί το λεύκωμα που έγραψε η Ναννώ Μαρινάτου, κόρη του Σπυρίδωνα Μαρινάτου, ο οποίος ξεκίνησε τις ανασκαφές το 1967 με σκοπό να καταδείξει την άμεση σύνδεση του μινωικού πολιτισμού με αυτόν του Ακρωτηρίου. Κυκλοφορεί από τη Μίλητο, τιτλοφορείται Ακρωτήρι - Σαντορίνη: Η βιογραφία μιας χαμένης πολιτείας, το προλογίζει ο Άγγελος Δεληβορριάς και σε αυτό ξεδιπλώνεται το χρονικό των αρχαιολογικών ερευνών στο Ακρωτήρι αλλά και η μαγική ιστορία των τοιχογραφιών με ιδιαίτερη έμφαση στην Ξεστή 3, ενώ γίνεται προσπάθεια να αποκωδικοποιηθούν τα μυστικά τους.

Η αφήγηση της Ναννώς Μαρινάτου συμπληρώνεται από τα κείμενα και το συνολικό περιεχόμενο που έχει επιμεληθεί εξαιρετικά η αρχαιολόγος και τεχνοκριτικός Κλέα Σουγιουλτζόγλου. Στην αρχιτεκτονική της προϊστορικής πόλης του Ακρωτηρίου εστιάζει και το βιβλίο της Κλαίρης Παλυβού με τον τίτλο Ακρωτήρι Θήρας (εκδόσεις Μέλισσα). Πρόκειται για μια δίγλωσση έκδοση, επιστέγασμα μακρόχρονης έρευνας, που παρέχει πολύτιμες πληροφορίες για την προηγμένη οικοδομική τεχνολογία και το υψηλό επίπεδο ζωής της εποχής εκείνης.

Η Σαντορίνη σε βιβλία Facebook Twitter
Φωτ.: Robert McCabe

Επειδή, όμως, Ακρωτήρι δεν νοείται χωρίς τον αρχαιολόγο Χρίστο Ντούμα, ο οποίος ανέλαβε τις ανασκαφές στην περιοχή μετά τον θάνατο του Μαρινάτου, δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τον εικονογραφημένο αρχαιολογικό οδηγό για εκείνη την «προϊστορική Βενετία του Αιγαίου», όπως χαρακτηριστικά την αποκαλούσε ο ίδιος, δίνοντας έμφαση στον κοσμοπολιτισμό της, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hannibal με τον χαρακτηριστικό τίτλο Σαντορίνη. Ο Ντούμας ήταν υπεύθυνος και για το λεύκωμα Προϊστορική Θήρα της γνωστής σειράς που εκδίδει το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση.

Πολύτιμες πληροφορίες για τον χρονολογικό, και όχι μόνο, επαναπροσδιορισμό της προϊστορικής Θήρας και την ανατροπή των προηγούμενων θεωριών του Μαρινάτου για την καταστροφή του μινωικού πολιτισμού από την έκρηξη του ηφαιστείου προσφέρει το βιβλίο του Ρόντρικ Μπίτον, Οι Έλληνες (εκδόσεις Πατάκη). Μπορεί οι αναφορές του να μην είναι εκτενείς αλλά είναι πολύτιμες, καθώς εντάσσουν τον πολιτισμό της Θήρας στον παγκόσμιο ιστορικό χάρτη.

Κάθε σημείο της Σαντορίνης κρύβει τη δική του μαγεία και σίγουρα δεν υπάρχει πιο ειδική για να μιλήσει για τον πανέμορφο οικισμό της Οίας από την Καδιώ Κολύμβα, εγγονή της πλοιοκτήτριας Καδιώς Γ. Σιγάλα, συγγραφέα και μεταφράστρια του σπουδαίου Πέρση ποιητή Τζελαλεντίν Ρουμί.

Το βιβλίο της Οία - Τόπος και Ιστορία συνιστά μια συγκινητική, νοσταλγική περιήγηση στα άγνωστα στους πολλούς ιστορικά κέντρα της Σαντορίνης από την περίοδο της Λατινοκρατίας μέχρι σήμερα και μια αποκάλυψη της άγνωστης ταυτότητας της Οίας και των κρυφών σημείων πέριξ αυτής, από τους Μπαξέδες μέχρι το Κολούμπο.

Κανείς και κυρίως καμία δεν ξεφεύγει από τη μοίρα που τον/τη θέλει συνδεδεμένη με το νησί, όπως η βέρα Σαντορινιά Μαρίζα Κωχ, η οποία περιγράφει την προσωπική της ιστορία και τα δύσκολα παιδικά χρόνια στο νησί στο Ξανθό κορίτσι της Σαντορίνης (εκδόσεις Μεταίχμιο), το οποίο, όπως γράφει η ίδια, το προσφέρει στους αναγνώστες ως αντίδωρο. Μεγάλο δώρο, πάντως, είναι τα λόγια όλων των ποιητών, λογοτεχνών και καλλιτεχνών που ένιωσαν το νησί να μετατρέπει το βίωμα σε οίστρο, την άμεση σύνδεση με το αλλόκοτο τοπίο σε παράφορη έκφραση.

Η Σαντορίνη σε βιβλία Facebook Twitter
Φωτ.: Robert McCabe

«Τα άλλα νησιά των Κυκλάδων, λίγο ως πολύ, έχουν το ύψος της ειρηνικής ζωής, είναι πλασμένη με λυρική διάθεση», έγραφε με ακρίβεια για τη Σαντορίνη ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος, «τη Σαντορίνη την έχει πλάσει το πνεύμα της τραγωδίας. Είναι μακρινό και παράμερο και μοναχικό νησί μέσα στις Κυκλάδες. Ένας ασκητής από εκείνους τους αληθινούς, τους ακέραιους που αγαπούσαν με πάθος τη μοναξιά που τους έφερνε σιμά στο πνεύμα του Θεού, πέρ’ απ’ τους ανθρώπους κι από των ανθρώπων τα πάθη».

Για να τον συμπληρώσει ιδανικά ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, βάζοντας σε λόγια όσα θα μπορούσε να αναπαραστήσει στον καμβά: «Τίποτα δεν έχει αφεθή στην τύχη εδώ – όμως τα διευθύνει όλα. Έτσι μόνο μπόρεσαν να δημιουργηθούν και εξηγούνται τα σφιχτοδεμένα, ταιριασμένα, φιλιωμένα, προσαρμοσμένα επάλληλα στρώματα, τα υποβαστάζοντα μέλη, τα μεγαλεπήβολα τοπογραφικά στοιχεία που απαρτίζονται από τις τυχαιότητες του βράχου, του κύματος και του ανέμου και η χαλιναγώγησή τους από μια οξεία, ευλύγιστη γεωμετρία, έτοιμη πάντα να υποχωρεί μπρος στην ανάγκη, ενώ συνάμα τη μεταχειρίζεται σα μια νέα δυναμική αφετηρία για περισσότερα τολμήματα. (...) Στην άβυσσο, ανάμεσα στα βράχια, μέσ’ το κενό, μαύρα κοράκια ψάχνονται και σμίγουν μεοσούρανα. Μπορείς να φανταστείς καλύτερη εικόνα ζωής;».

ΒΡΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ ΣΤΟ LIFO SHOP

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ