Η φιλοπατρία, πριν γίνει όργανο καπήλευσης

Η φιλοπατρία, πριν γίνει όργανο καπήλευσης Facebook Twitter
1

Διπλωμάτης με ιδιαίτερη πολιτική σκέψη και μια από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της Ελλάδας των αρχών του 20ου αιώνα, ο Ίων Δραγούμης (1878-1920) παρουσιάζει το πρώτο λογοτεχνικό του έργο Μαρτύρων και ηρώων αίμα το 1907 και σ' επανέκδοση το 1914 με το ψευδώνυμο Ίδας. Πρόσφατα κυκλοφόρησε η επανέκδοση του κειμένου των εκδόσεων Γαλαξίας (1971), σε επιμέλεια της Εύας Καραϊτίδη και επίμετρο του καθηγητή ιστορίας Ν.Ε.Καραπιδάκη (Εστία, 2016), δίνοντας στο κοινό την ευκαιρία να διαβάσει εκ νέου ένα σύγγραμμα-ντοκουμέντο επαναστατικής δράσης και ιδεολογίας, γραμμένο σε μορφή μυθιστορηματικού δοκιμίου με έντονα αυτοβιογραφικά στοιχεία.


Στη γενέτειρα των Δραγούμηδων, τη Μακεδονία, επιστρέφει ο ρομαντικός ιδεαλιστής Αλέξης, μία μορφή του Ίωνα- Ίδα. Το όνομα Αλέξης, που είναι ομώνυμο με τον Αλέξιο Αργυρό, ήρωα στο Για την Πατρίδα, του πρώτου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Δέλτα, δεν είναι διόλου τυχαίο. Ο Δραγούμης συναντά την Δέλτα στην Αλεξάνδρεια και έκτοτε ο μεγάλος έρωτας μεταξύ τους μετουσιώνεται σε μυστικιστική λατρεία για την πατρίδα, το έθνος και τον Ελληνισμό. Το Μαρτύρων και ηρώων αίμα γεννιέται μέσα από τη μεγάλη περιοδεία του Ίωνα Δραγούμη στην Ανατολική και Δυτική Μακεδονία, όπου ο διπλωμάτης ως εθνολόγος καταγράφει και συλλέγει πληροφορίες για τη ζωή στα χωριά και τις πόλεις με τους μεικτούς πληθυσμούς ελληνόφωνων-σλαβόφωνων Ελλήνων, Βλάχων και Αρβανιτών που βρίσκονται κάτω από τον Τούρκικο ζυγό και τρομοκρατούνται από τις επιδρομές των Βούλγαρων κομιτατζήδων. Η ομορφιά του τόπου, με τις λίμνες, τα ποτάμια, τα αμπέλια, τα βυζαντινά γεφύρια και ξωκλήσια, ασυνείδητα μαγνητίζει τον Ίωνα-Δραγούμη-Ίδα και η συγκίνηση που τον διαπερνά πρέπει να μεταλαμπαδευτεί. Σε ποιητικό ύφος και οι σχετικές γραμμές: «Μέσ' στην πατρίδα δεν είμαι απλός ταξιδευτής, γιατί οι στιγμές είναι πολύτιμες μές' στην πατρίδα ταξιδεύω δουλευτής μέσ' στην πατρίδα θυμούμαι περασμένα, τωρινά κ' ερχόμενα και πρέπει να είμαι δεσμός των παλαιών με τα μελλούμενα» (σελ.118). Στο Βογατσικό, την ιδιαίτερη πατρίδα του Δραγούμη, ο Αλέξης «είχε μια λαχτάρα, να πέθαινε εκεί, πλαγιασμένος έτσι στο αγαπημένο χώμα» (σελ.120).

Αξίζει να διαβαστεί εξίσου ως συγγραφικό εγχείρημα ενός πολιτικού οραματιστή, αλλά και ενός εμπνευσμένου λογοτέχνη.


Δεν πεθαίνει σε μακεδονικό χώμα ο Αλέξης, αλλά αντ' αυτού, το ευγενικό «Παλλικάρι», ο ήρωας Παύλος Μελάς, γαμπρός του Ίωνα, σύζυγος της αδελφής του Ναταλίας. Η θυσία του Μελά εντυπώνεται στη συνείδηση του πνευματικού κόσμου της χώρας και τον συνταράσσει. Στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, στο Αρχείο Ίωνος Δραγούμη (φάκελος 48, υποφάκελος 2) βρίσκεται το ιδιόχειρο σημείωμα του Κωστή Παλαμά προς τον Ίωνα Δραγούμη με ημερομηνία 24 Νοεμβρίου 1904 που συνοδεύει το χειρόγραφο ποίημα του «Πατρίδες» και υποδηλώνει ότι ο θάνατος «Εκείνου» (Παύλος Μελάς) για την πατρίδα είναι ένα έργο ανώτερο από το ποιητικό έργο:

Τετάρτη 24/11/04


Αξιότιμε φίλε
Σας στέλνω τους στίχους που μου εκάματε την τιμή και ξεχωριστά να μου ζητήσετε από μέρους της ευγενικότατης κυρίας αδερφής σας, άξιας συντρόφισσας Εκείνου. Και τώρα ακόμα με κάποια δειλία αισθάνθηκα πως έγραψα το όνομά του επάνω από τους στίχους μου αυτούς. Κάποια έργα τόσον ωραία είναι , που κάθε λόγος , και αυτά ακόμα που έρχονται από τους ποιητές, φοβούμαι πως είναι περιττά.


Εγκάρδια σας χαιρετώ,
Κ. Παλαμάς

 

Η πατριωτική ιδέα υπερβαίνει το εγώ και το magnum opus του Μακεδονικού Αγώνα χρειάζεται το διττό εαυτό του διανοούμενου/αγωνιστή-ήρωα Δραγούμη/Μελά για να ολοκληρωθεί. «Κάποια έργα τόσον ωραία είναι» όπως λέει ο Παλαμάς. Η φιλοπατρία ως έκφραση στον γραπτό λόγο κορυφώνεται στον πρόλογο των Μαρτύρων και ηρώων αίμα με την εξής έκκληση για εθνική και κοινωνική δράση: «Να ξέρετε πως αν τρέξουμε να σώσουμε τη Μακεδονία, η Μακεδονία θα μας σώση. Θα μας σώση από τη βρώμα όπου κυλιούμαστε, θα μας σώση από τη μετριότητα και από την ψοφιοσύνη, θα μας λυτρώσει από τον αισχρό τον ύπνο, θα μας ελευθερώση» (σελ.13).

Πέραν των ιδεολογικών συμφραζομένων της εποχής που παραπέμπουν σε εθνικιστικές, αλυτρωτικές διαθέσεις και έντονου αντιβουλγαρικού πάθους, υπάρχει μια ανιδιοτελής χροιά στην πραγματεία του Δραγούμη. Από τη μια μεριά κυριαρχεί η πραγματικότητα, καθώς οι πληθυσμοί της Μακεδονίας είναι βαθιά μοιρασμένοι ως προς τις ταυτότητές τους. Οι Βούλγαροι δρουν ύπουλα προσπαθώντας να οικοδομήσουν ένα παράλληλο κράτος και προχωρούν στη σταδιακή αφομοίωση των ταλαίπωρων αυτών «μαρτύρων» που διαρκώς χύνουν το αίμα τους, λόγω της σφαγής ή των αντιποίνων, έρμαια και των δύο, κομιτάτων και Τούρκων. Από την άλλη υπάρχει το όραμα του μοναχικού, νιτσεϊκού ήρωα που ολομόναχος παλεύει τις συμβάσεις και τη χλιαρή αντιμετώπιση του ζητήματος από την επίσημη πολιτική γραμμή. Πώς μπορεί να αλλάξει η πραγματικότητα;

Ο Δραγούμης επιστρατεύει δεξιοτεχνικά την ομηρική λογοτεχνική σύμβαση της «κατάβασης» στον Άδη. Στο κεφάλαιο με τίτλο «Φυλακή» ο ήρωάς του Αλέξης συλλαμβάνεται για αδιευκρίνιστους λόγους, αλλά έτσι του δίνεται η ευκαιρία να αντιμετωπίσει λεκτικά τον Βούλγαρο που μοιράζεται το ίδιο κελί με αυτόν. Ο Βούλγαρος συμβολίζει τη σκοτεινή, αντίπαλη δύναμη, αλλά και την άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, καθώς και οι δύο είναι επαναστάτες-ακτιβιστές για τη διεκδίκηση της Μακεδονικής γης. Ο Δραγούμης επιχειρηματολογεί, παρουσιάζοντας έτσι την καινοτόμα πολιτική του σκέψη για μια περιοχή όπου υπάρχει η εν δυνάμει ελληνική, εθνική συνείδηση:


«Δεν ξεχωρίζονται χωριά και πολιτείες σ' έναν τόπο ο τόπος είναι ελληνικός, χωριά και πολιτείες. Κανένας τόπος δε γένηκε ως τώρα δίχως χωριά και πολιτείες ζώντας μαζύ, αχώριστα. Γιατί τα ξεχωρίζετε; Σε τόπο ελληνικό χωριά βουλγάρικα δεν είναι δυνατό να υπάρχουν. Και αν ήταν αλήθεια πως τα περισσότερα χωριά μιλούν μια ιδιαίτερη γλώσσα—και επιμένω πως δεν είναι βουλγαρική—η Μακεδονία είναι χώρα ελληνική τα χωριά μένουν πιστά όχι στο Πατριαρχείο, αλλά στο έθνος τους οι χωριάτες θέλουν να είναι Έλληνες, και τόσο το θέλουν που σεις τους ονομάζετε με καταφρόνια «Γραικομανείς». Στο νου τους οι λέξεις «Ελληνισμός» και «Πολιτισμός» σημαίνουν το ίδιο πράμα» (σελ.130).


Ο Ν.Ε.Καραπιδάκης συμπεραίνει ότι το έργο του Ίωνα Δραγούμη αποτελεί «μοναδικό τεκμήριο» στην ιστορία των εθνικών και κυρίως εθνικιστικών ιδεών του 20ου αιώνα που μετά τον θάνατό του «χρησιμοποιήθηκαν και ξαναχρησιμοποιήθηκαν μέχρι καταχρήσεως» (σελ.246). Όμως το Μαρτύρων και ηρώων αίμα εκφράζει με μοναδικό τρόπο τα έντονα πατριωτικά αισθήματα για το θάνατο του ήρωα με την ευγενική ψυχή (στην αλληλογραφία με τη γυναίκα του ο Παύλος Μελάς μιλά για την αποστροφή που έχει να σκοτώνει ο ίδιος, παρόλο που η Πατρίδα το ζητά, γιατί δεν είναι «δήμιος») και την αγνή προσπάθεια του ειλικρινούς αγωνιστή για την ελευθερία της Μακεδονίας κάτω από αντίξοες πολιτικές συνθήκες. Αξίζει να διαβαστεί εξίσου ως συγγραφικό εγχείρημα ενός πολιτικού οραματιστή, αλλά και ενός εμπνευσμένου λογοτέχνη.

Info:

Μαρτύρων και ηρώων αίμα

Ίων Δραγούμης

Εκδόσεις Εστία

Σελ. 252

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM